Web Analytics Made Easy - Statcounter

قریش حسین‌پور گفت: بزرگترین دغدغه کارگران در عرصه اقتصادی، موضوع امنیت شغلی است زیرا با کوتاه شدن زمان قراردادهای کاری، منِ کارگر واقعا نمی‌دانم امروز که قرارداد کارم را امضا می‌کنم آیا سه ماه دیگر هم جایگاهی در شرکت خواهم داشت یا خیر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ ۱۱ اردیبهشت هر سال در تقویم کشور با عنوان روز کارگر نامگذاری شده است تا بهانه‌ای باشد برای بیان دغدغه‌ها و مطالبات جامعه کارگری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران به عنوان بازوان مهم جهش تولید در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار داشته و از هیچ کوششی برای رشد و توسعه کشور دریغ نمی‌کنند.
در طول سال‌های پس از انقلاب همواره شاهد نقش‌آفرینی موثر و حضور پررنگ کارگران در دوران دفاع مقدس، انتخابات و راهپیمایی‌ها و دیگر برهه‌های حساس هستیم و مقام رهبری نیز همواره بر اهمیت نقش کارگران تاکید داشتند.
مقام معظم رهبری سال ۹۶ در دیدار با کارگران به مناسبت روز کارگر فرمودند:" اهمیت کارگر را بارها و بارها، همه به زبانهای مختلف گفته‌اند. اگر یک کشور مایل است اقتصاد پیشرفته‌، مستقل و رونق اقتصادی به‌معنای واقعی داشته باشد، باید به قشر کارگر اهمیت بدهد؛ چون کارگر، ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری در کشور است. اینکه ما پرچم تولید ملّی را در این برهه‌ی اخیر به دست گرفته‌ و مدام بر تولید ملی تأکید می‌کنیم، یک بخش عمده‌اش مربوط به کارگران است. اگر می‌خواهیم جامعه‌ی کارگری ما از امتیازات و حقوقی که شایسته‌ی او است برخوردار باشد، باید روی مسئله‌ی تولید ملّی تکیه بکنیم. اگر کارگر در جامعه دلگرم به ‌کار شد و آن لوازم و الزاماتی که وجود دارد رعایت بشود، وضع اقتصاد کشور به سامان خواهد رسید".
امید است مسئولان و متولیان امر با تلاش و همت بیشتری برای رفع مشکلات و تامین معاش کارگران قدم بردارند تا این قشر از جامعه با خیالی راحت به فعالیت در عرصه اقتصادی کشور بپردازند.
  به مناسبت روز کارگر به گفتگو با یکی از کارگران نمونه قزوینی نشسته و از مطالبات و دغدغه جامعه کارگری جویا شدیم.
   
قریش حسین پور متولد ۶۳ کارگر نمونه شرکت البرز دارو، مدت ۱۰ سالی است در این شرکت فعالیت دارد و در سال ۹۹ و ۱۴۰۱ به عنوان کارگر نمونه این شرکت انتخاب شده است.

دستاوردهای جامعه کارگری دیده شود
  وی که هم اکنون دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و در فضای مجازی نیز فعال است؛ در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم ما در بخش کارگری این است که دستاوردهای جامعه کارگری واقعا دیده شود و باید متولیان امر با فرهنگسازی در این مسیر همت کنند.
  وی افزود: داروی ایورمکتین از افتخارات جامعه پزشکی است که در شرکت البرز دارو تولید شد اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی از آن به عمل نیامد در حالیکه مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید داخلی تاکید دارند.

این کارگر قزوینی تصریح کرد: جبهه کارگری همان قشری هستند که همواره با انقلاب بوده و حتی حاضرند جان خود را برای آرمان‌های انقلاب فدا کنند و تا به امروز با وجود همه سختی‌هایی که داشتند به دشمن اجازه سوءاستفاده ندادند به طوریکه با وجود تعطیلی شرکت‌ها و تعدیل نیروها وقتی مشاهده کردند امکان سوءاستفاده دشمن وجود دارد از حق خود گذشتند.

مسئولان با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری به جامعه کارگری توجه کنند
  وی عنوان کرد: جامعه کارگری دغدغه‌هایی دارند که نیاز است مسئولان با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری بدان توجه کرده و در راستای آن حرکت کنند، مسئولین باید تابع فرمایشات رهبری باشند که برای تولیدات داخلی اهمیت فراوانی قائل هستند و در نامگذاری شعار سال به این نکته تاکید دارند.
  حسین‌پور بیان کرد: اولین گام در بحث فرهنگ سازی برای حمایت از تولید ملی آن است که مسئولین خود از این تولیدات استفاده کنند، متاسفانه به دلیل اقبال مردم به تولیدات خارجی و عدم فرهنگ سازی مناسب نسبت به استفاده از محصولات وطنی، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، اجناس خود را با برچسب خارجی به فروش می‌رسانند.
  وی عنوان کرد: دغدغه خیلی مهم کارفرمایان این است که کارگران محصولی را که مواد اولیه آن در شرایط تحریم با دشواری‌های مختلف از خارج کشور تهیه می‌شود، محصول خود بدانند چون وقتی این نگاه در کارگران ایجاد شود نتیجه آن ضمن آنکه به زندگی تک تک ایرانیان سرریز می‌شود منجر به فعال ماندن شرکت‌ها و بهبود شرایط مالی آن شده و حقوق و مزایای کارگران هم به موقع پرداخت می‌شود.
  حسین‌پور خاطرنشان کرد: من اگر کارفرما بودم در مرحله اول برای تغییر نگاه کارگری تلاش می‌کردم تا کارگر بداند شریک کارفرما در شرکت است؛ قطعا با ایجاد چنین نگرشی نسبت به کار در بین جامعه کارگری ضمن رشد کارایی و افزایش کیفیت محصولات، آنان با افتخار و لذت کار کرده و با مشکلات و سختی‌ها می‌سازند.

بزرگترین دغدغه کارگر در عرصه اقتصادی، امنیت شغلی است
  وی اضافه کرد: البته کارفرمایان هم باید به لحاظ مالی از نیروهای خود حمایت کنند تا آنان با اطمینان خاطر فعالیت کرده و برای تامین معیشت به دنبال کار دوم یا سوم نباشند.
  این کارگر نمونه قزوینی که در فضای مجازی هم فعالیت گسترده‌ای دارد؛ گفت: در یکی از دیدارهای کارگران با رهبر معظم انقلاب ایشان در اهمیت فضای مجازی سخن گفتند که من نیز با تبعیت از فرمایش رهبری تلاش کردم تا قدمی بردارم و به تولید محتوا در مقوله‌های مختلفی همچون شعار سال، فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی و به طور کلی مسائل مربوط به تولیدات ملی و مشکلات و معضلات جامعه کارگری پرداختم.
  وی ابراز کرد: بزرگترین دغدغه کارگر در عرصه اقتصادی موضوع امنیت شغلی است زیرا قراردادهای کوتاه مدت باعث می‌شود که کارگران واقعا ندانند امروز که قرارداد کار خود را امضا می‌کنند آیا سه ماه دیگر هم جایگاهی در شرکت خواهند داشت یا خیر.
  حسین‌پور عنوان کرد: بحث پیمانکاری در شرکت از دیگر مشکلات کارگری است که باید پیگیری شود زیرا زمانی که کارگران همه وجود خود را برای کار در شرکت می‌گذارند چرا باید حقوق خود را با واسطه از پیمانکار دریافت کنند؟
  وی تصریح کرد: این موارد به عقیده من ظلمی است که کارگر مشاهده می‌کند و با دیدن آن به مرور زمان خسته از کار و بی‌انگیزه می‌شود که در نتیجه محصول ارائه شده به بازار از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.

نمایندگان مجلس قانون‌های خوبی در راستای حمایت از کارگران وضع و اجرای آن را پیگیری کنند
  حسین‌پور بیان کرد: در گذشته وقتی کارگران رسمی بازنشسته می‌شدند به راحتی فرزندانشان را جایگزین خود در شرکت می‌کردند اما اکنون در بسیاری از شرکت‌ها کارگر رسمی که ۳۰ سال کار کرده و خاک شرکت را خورده، اگر بخواهد فرزند خود را برای کار معرفی کند با مانع بزرگی مواجه می‌شود و این در شرایطی است که مثلا شخصی که سرپرست است چند نفر از دوستان و آشنایان خود را سر کار آورده ‌و این یکی دیگر از چالش‌های کارگران رسمی است.
  ‌وی خاطرنشان کرد: دیرکرد در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران هم از دیگر مشکلات جامعه کارگری است که آنان را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند و عرصه را بر آنان تنگ می‌سازد به ویژه کارگرانی که مستاجر بوده و در تنگناهای مالی قرار دارند.
  این کارگر قزوینی گفت: تعدیل نیرو به ویژه در سال‌های اخیر از دیگر مشکلات جامعه کارگری است، گاهی مشاهده می‌شود کارگری حتی با ۲۵ الی ۲۶ سال سابقه کار، در شرایطی که زمان کمی تا بازنشستگی دارد تعدیل شده است و در شرایط سنی بالا باید به دنبال کار دیگری برود تا بتواند سال‌های باقیمانده تا زمان بازنشستگی‌اش را تکمیل کند.
  دیدار با مقام معظم رهبری شیرین‌ترین لحظه در دوران کاریم است

وی افزود: اینها چالش‌های بزرگی است که چند سالی است قشر کارگران را تهدید می‌کند اما با همه این تفاسیر همچنان با جانشان پشتیبان نظام و انقلاب هستند، اما چرا با وجود این همه صداقت و همراهی آنطور که شایسته است از جامعه کارگری حمایت نمی‌شود؟ البته کارگران انتظار ندارند یک شبه همه مشکلاتشان رفع شود اما انتظار دارند نمایندگان مجلس قانون‌های خوبی در راستای حمایت از کارگران وضع کرده و اجرای آن را پیگیری کنند.
  حسین‌پور بیان کرد: اگر مجلس و دولت و متولیان امر در راستای حل مشکلات کارگری حرکت کنند بدون شک امیدی در دل این قشر نسبت به تغییر شرایط موجود و بهبود وضعیت ایجاد می‌شود.
  وی تصریح کرد: حقوق کارگران با توجه به تورم حاکم در جامعه بسیار پایین است و به زحمت تا ۱۵ام هر ماه می‌رسد و با توکل به خدا و صرفه‌جویی و قناعت روزگار را می‌گذرانند؛ هرچند امسال گفته شده ۵۷ درصد به حقوق کارگران اضافه خواهد شد اما رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست و تاکنون هم اجرا نشده است.
  حسین‌پور در مورد خاطرات شیرین دوران کاری گفت: سال ۹۶ دو شب قبل از روز کارگر در خواب، مقام معظم رهبری را دیدم که ایشان تسبیحی به من دادند؛ فردای آن روز در شرکت به من گفته شد که آقای حسین‌پور آیا می‌خواهید به دیدار رهبری بروید که از شنیدن آن بسیار متعجب و در عین حال خوشحال شدم و شیرین‌ترین لحظه‌ای شد که در شرکت داشتم.
  وی در پایان گفت: کشور ما از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و تعامل خوبی هم در دولت سیزدهم بین همه قوا وجود دارد همچنین دولت انقلابی تا به امروز قدم‌های خوبی برداشته و امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در جامعه به ویژه برای قشر کارگری باشیم.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عرصه اقتصادی مقام معظم رهبری جامعه کارگری امنیت شغلی روز کارگر حسین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه امروز رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و درآمد نفتی داریم و نباید در حق کارگران اجحاف شود،‌گفت: بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند، در حالی که باید در کارهای با ماهیت مستمر قرارداد دائم بسته شود.

فتح الله بیات ـ در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طبق آمارها بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند،‌ اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی با بحران اقتصادی رو به رو بودیم و بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل شرایط آن زمان دچار رکود و تعطیلی شدند تا بحث سازندگی پیش آمد. آن زمان کارفرمایان به سمت بستن قرارداد موقت در کارهای با ماهیت دائم و مستمر رفتند و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت صادر شد چون وضعیت اشتغال و اقتصاد مطلوب نبود، به همین دلیل کارگران ۸ سال دوران جنگ افزایش حقوق و دستمزد نداشتند و مدتی بعد رشد شرکتهای پیمانکاری و گسترش قراردادهای موقت کار را شاهد بودیم.

انعطاف در بحث حقوق و دستمزد و تقویت معیشت کارگران

وی افزود: خوشبختانه امروز شرایط اقتصاد کشور شرایط جنگی نیست و ما در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفتهای چشمگیری داشتیم. رشد اقتصادی داریم، درآمد نفتی داریم، تحریم‌ها تا حدودی کاهش یافته و فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده است بنابراین نباید در حق کارگران اجحاف شود. در بحث حقوق و دستمزد باید بیش از پیش انعطاف داشته باشیم و در جهت تقویت معیشت آنها گام برداریم.

این فعال حوزه کار در ادامه با بیان اینکه کارگرانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، نباید همچنان با قرارداد موقت مشغول کار باشند، به لایحه تعیین سقف قراردادهای موقت کار اشاره کرد و گفت: این لایحه در دولت قبل به تصویب هیات وزیران رسید و مصوبه ۴ سال بازه داشت؛ یعنی در پایان بهمن ۱۴۰۲ باید به اجرا درمی آمد ولی متاسفانه مصوبه هیات وزیران نادیده گرفته شده و به جای اجرا، پیشنهاد سقف ۵ سال مطرح شده تا به مجلس ببرند و روی آن نظر بدهند.

اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت 

بیات افزود: اخیرا لایحه‌ای تحت عنوان ارتقای امنیت شغلی در دستور کار قرار گرفته و ظاهرا در آن سقف قراردادهای موقت ۵ سال پیشنهاد شده است، در حالی که ما مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت کار را از قبل داشتیم. جلسات و کار کارشناسی بسیاری میان کارگران و کارفرمایان و وزارت کار در این خصوص برگزار شد و ساعت ها وقت و زمان صرف شده بود تا در نهایت به تصویب هیات وزیران رسید.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: این سوال وجود دارد وقتی مصوبه قانونی هیات وزیران را داریم، چرا باید آن را کنار بگذاریم و یک طرح جدید را مطرح کنیم؟ معتقدم این رویه باعث می‌شود در حوزه کارگری و قوانین مرتبط با آن دچار عقبگرد شویم. از متولیان انتظار داریم در حوزه کار و روابط کار، تشکل‌یابی و حقوق و دستمزد جامعه کارگری را به پیشرفت برسانند و روحیه کار و تلاش را در میان کارگران تزریق کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قراردادهای شرکتی و کوتاه مدت
  • دولت امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد/ کارگر رکن تولید
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است