Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون ۱۴ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور فعالیت دارند که از این تعداد، ۱۱ هزار تشکل کارگری و ۳۰۰۰ تشکل کارفرمایی هستند.

به گزارش ایران اکونومیست، تشکل های کارگری و کارفرمایی بازوان توانمند وزارت کار هستند که تشکیل و توسعه آنها می تواند زمینه افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اعتقاد کارشناسان، حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مراجع تصمیم‌ گیر تظیر شورای عالی کار، سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی حفاظت فنی، شورای عالی اشتغال و مراجع تشخیص و حل اختلاف در پیگیری و دفاع از حقوق و مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی اثرگذار است.
علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت کار - از وجود ۱۴ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور خبر می دهد که در حال فعالیت هستند.
به گفته وی، از این تعداد ۱۱ هزار تشکل کارگری و مابقی را تشکل های کارفرمایی شامل می شوند.
معاون وزیر کارمی گوید: باید تشکل‌های رسمی در واحدهای تولیدی ایجاد شوند تا کارگران با استفاده از این تشکل ها مطالبه های به حق خود را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه تعداد تشکل‌های کارگری نسبت به جمعیت کارگری کشورمان کم است، ابراز امیدواری کرده با بازرسی‌ها در سراسر کشور تعداد تشکل‌ها افزایش پیدا کند.
بهمن ماه سال گذشته وزارت کار، در راستای اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال با همکاری دستگاه‌ها و نهادها، تفاهم نامه همکاری مشترک با کانون عالی انجمن های صنفی کارگران امضا کرد.کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیش از ۱۴۰۰ انجمن دارد و می‌توان از ظرفیت آنها در طرح زیست بوم ملی اشتغال استفاده و کارگران متخصص آنها را سازماندهی کرد.

امضای تفاهم نامه میان موسسه کار و تامین اجتماعی با انجمن های صنفی کارگری در نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت کار نیز از دیگر نمونه های استفاده از ظرفیت تشکل ها به شمار می رود که با هدف ارائه آموزش، بهره‌وری، ایمنی و بهداشت کارگران عملیاتی شد.
حمید حاج اسماعیلی -کارشناس روابط کار- در گفت و گو با ایران اکونومیست می گوید: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از ظرفیت های بالایی برخوردارند که می توان در امر آموزش نیروهای کار و کارفرمایان، اطلاع از تعداد کارگران و بنگاها در کشور، شناسایی کارگاههای غیرمجاز، شناسایی بنگاه‌های فعال و راکد، پیگیری حقوق و مطالبات کارگران و حل مشکل بنگاه‌ها از این ظرفیت بزرگ استفاده کرد.
وی می گوید: تشکل ها به طور کلی به عنوان بازوی وزارت کار می توانند در پیگیری و انجام ماموریت‌ها و تحقق اهداف و برنامه های وزارت کار به کمک بیایند و نقش آفرینی موثری داشته باشند.
به گفته حاج اسماعیلی، از آنجا که تشکل‌ها از نزدیک با موضوعات و مسایل حرفه‌ای و اقتصادی کارگران و کارفرمایان مواجه هستند می توانند به واسطه مشارکت و تخصصی که دارند در تصمیم‌ گیری‌ها و تصمیم سازی ها مفید واقع شوند.
این کارشناس روابط کار ابراز امیدواری می کند: با توجه به رویکرد وزارت کار دولت سیزدهم در رعایت اصل سه جانبه گرایی و مشارکت دادن تشکل های کارفرمایی و کارگری در  برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها، بکارگیری ظرفیت تشکل ها در این دوره به نحو شایسته تری صورت گیرد.
براساس ابلاغ وزیر کار، همه واحدهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مطابق فصل ششم قانون کار و ماده ۱۳۱ این قانون، به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان، گسترش تشکل در واحدها را عملیاتی کنند تا تشکل‌ها بتوانند از ظرفیت‌های قانونی به این منظور استفاده کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، در حال حاضر تشکل های کارگری در پیگیری و تحقق مطالبات کارگران اعم از وضعیت قراردادها، بیمه، معیشت و حقوق و دستمزد و تشکل های کارفرمایی در پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاهها و مطالبات کارفرمایان از دولت نقش بسزایی دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزارت کار و رفاه اجتماعی ، بیمه ، حقوق و دستمزد ، تشکلهای کارگری ، قرارداد کار ، تشکل های کارفرمایی ، حوادث کار، ایمنی و بهداشت کار ، بنگاه‌های اقتصادی ، مطالبات کارگران ، بهره‌وری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت کار و رفاه اجتماعی بیمه حقوق و دستمزد تشکلهای کارگری قرارداد کار تشکل های کارفرمایی حوادث کار ایمنی و بهداشت کار بنگاه های اقتصادی مطالبات کارگران بهره وری تشکل های کارفرمایی کارگری و کارفرمایی هزار تشکل کارگری تشکل های کارگری وزارت کار روابط کار تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل

استاندار زنجان با اشاره به مشکلات کارگران گفت: یکی از اصلی‌ترین این موضوعات عدم رعایت طبقه‌مندی مشاغل در برخی واحدهای تولیدی است که در این زمینه بنده پیگیر رفع این مشکل هستم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ،  دیدار صمیمی تشکل‌های کارگری استان با استاندار زنجان و مسئولان حوزه اقتصادی استان زنجان شامگاه سه‌شنبه برگزار شد.

محسن افشارچی استاندار زنجان در این جلسه با اشاره به جایگاه والای کارگران در کشور گفت: کارگران به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی در کشور شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه درد کارگران را درد خود می‌دانم گفت: طبقه‌بندی مشاغل و موضوعاتی مانند سخت و زیان آور بودن باید به صورت ویژه در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

استاندار زنجان تأکید کرد: طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی زنجان به طور ویژه پیگیری شود چرا که معتقد هستیم نباید حق کارگران ضایع شود.

وی ادامه داد: بنده شخصاً نسبت به امور کارگری حساس هستم و امور را از طریقی حتی به تلخی دنبال می‌کنم، چنانکه اشتغال کارگران واحدهای تعطیل هم دغدغه من بوده است.

به گزارش تسنیم ، در ابتدای مراسم جمعی از حضار به نمایندگی از جامعه کارگری دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • توجه به نیاز کارگران امری ضروری است
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری