Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرفان حسن زاده فعالیت قرآنی خود را در سال ۹۰ شروع کرده و در سال‌های بعد رتبه‌های زیادی را کسب کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس قرآنی تبریزبیدار؛ در ادامه گفت‌وگو با چهره ای قرآنی در ماه نزول قرآن به سراغ یکی از قاریان جوان و ۲۰ ساله تبریزی رفته ایم که در کنار فعالیت های قرآنی در رشته حقوق و معاف اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) در حال تحصیل می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرفان حسن‌زاده  فعالیت قرآنی خود را در سال ۹۰ از طریق «طرح ملی تلاوت قرآن کریم» و با تقلید از اساتید مصری شروع کرد و در سال ۹۳ با استاد قربانی آشنا شد که تا الان به طور مستمر و منظم در جلسات قرآنی او حضور یافته است. از سال ۹۴ نیز وارد فضای مسابقات شده و رتبه های زیادی را کسب کرده است.

حسن زاده عوامل موفقیت خود را در کنار تلاش و پشتکار، اشتیاق خود برای قرآن آموزی و هدایت های استاد حاذق خود استاد قربانی و حمایت های معنوی و مادی خانواده خود می داند.

او با مسابقات سراسری «قرآن، عترت و نماز دانش آموزی» وارد گود مسابقات شده که رتبه اول رشته قرائت تحقیق  در سال ۹۵، رتبه اول رشته ترتیل در سال ۹۶، رتبه دوم قرائت تحقیق در سال ۹۷ و رتبه اول رشته تحقیق در سال ۹۸  همان مسابقات، رتبه دوم را داشتم، در سال ۹۸ و رتبه اول رشته ترتیل در سال ۹۹ از جمله مقام های او در این دور از مسابقات بود.

سفرهای تبلیغی به عراق و لبنان

علاوه بر این در مسابقات کشوری وزارت ورزش و جوانان و مسابقات اوقاف نیز به عنوان نماینده استان حضور پیدا کرده است.

در سال ۹۶ به عنوان نماینده جامعه قرآنی استان در محضر مقام معظم رهبری در دیدار مردم آذربایجان در سالروز قیام ۲۹ بهمن تبریز با ایشان تلاوت کرده و  همچنین دو سفر تبلیغی هم به کشور عراق و یک سفر تبلیغی به لبنان داشته است.

به گفته خود جذاب ترین قسمت این سفرها اجرا در حرم امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل العباس(ع) و حرم علی ابن ابی طالب(ع) بود.

ادامه گفتگو با این قاری جوان بشرح ذیل می باشد:

قرآن سیاست گذار زندگی است

تبریزبیدار: قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

حسن زاده: من معتقدم که قرآن به عنوان معجزه پیامبر (ص)، مهم ترین تاثیری که می تواند در زندگی یک مسلمان داشته باشد این است که او را به راه راست هدایت می کند و راه را نشان می دهد و این ممکن نمی شود مگر با استعانت از اهل بیت (ع). انس و ارتباط مستمر با قرآن، انسان را در مسیری قرار می دهد که ساختار مستحکم تری از زندگی هایمان می سازد. مهم ترین تاثیری که من در زندگی خودم احساس می کنم این است که راه درست را به من نشان داده و به تعبیر امروزی، قرآن سیاست گذار زندگی بنده شده است که بهتر از آن یافت نمی شود. زمانی که شما در یک مقطع مهم از زندگی بر سر دو راهی قرار می گیرید، تاثیر قرآن باعث می شود که انتخاب شما از بقیه افراد متمایز باشد و اگر انتخابی بر مبنای قرآن باشد، قطعا موفقیت آمیز و نتیجه بخش خواهد بود. همچنین در عرصه های مختلف شخصی، کاری و زندگی، تاثیر قرآن خودش را نشان داده است.

در جامعه قرآنی، نقش پدر معنوی و ریش سفید کم داریم

تبریز بیدار: به نظر شما بزرگترین مشکل جامعه قرآنی چیست؟

حسن زاده: من معتقدم که ما در مسائلی که انسان در آن ها دخیل است و در شکل گیری و تغییر و تداوم یک مسئله موثر است، نمی توانیم در این مسائل نگاه تک بعدی داشته باشیم و دنبال یک علت واحد باشیم. جامعه قرآنی از جانب یک علت واحد دچار مشکل نشده است بلکه عللی دست به دست هم داده اند که این وضعیتی که در جامعه قرآنی الان می بینیم، پیش بیاید. یکی از عواملی که بنده در طول فعالیت هایم در این چند سال لمس کرده ام، این است که در جامعه قرآنی ما، نقشی برای افراد تعریف نشده است؛ به این معنا که جایگاه قاری، حافظ و … برای مردم مشخص نیست و همچنین به نظر من در این میان، ما در جامعه قرآنی، نقش یک پدر معنوی و یک ریش سفید را کم داریم. حتی از زمان پیامبر هم هر گروهی یک ریش سفید و یک بزرگ خاندان داشت که برآن ها رهبری کند. و در احادیث هم داریم که اگر سه نفر قرار است به جایی بروند، حتما یکی از این سه نفر باید امام و ولی و پیرو و به عنوان تصمیم گیرنده نهایی باشد و این امام چه خوب و چه بد، مسیر افراد جامعه را مشخص می سازد و آن ها را سر در گم رها نمی کند. نقطه قوت این کار هم این است که جامعه از سردرگمی بیرون می آید و این جامعه دچار اتلاف انرژی و دغدغه ها و چالش های بسیار نمی شود. به نظر من مکا باید برای جامعه قرآنی به دنبال یک پدر معنوی باشیم که نسبت به جایگاهش دغدغه مند باشد و بتواند جامعه قرآنی را از چالش های مختلف دور نگه دارد. البته وجود پر برکت آیت الله آل هاشم در استان ما به عنوان نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه تبریز، می تواند یک پتانسیل مهم و قابل توجهی برای جامعه باشد و من از ایشان خواستارم که تقاضای ما از ایشان را به عنوان پدر معنوی جامعه قرآنی بپذیرند و جامعه قرآنی را از این دغدغه ها نجات دهند. نکته بعدی هم که خود بنده حقیقتا در این چند سال لمس کرده ام، این است که ما گاهی اوقات در مسائلی که پیش می آید، جانب انصاف و حق را کنار می گذاریم و بر اساس هوای نفس و منیت هایمان حرکت می کنیم و این هوای نفس همیشه جنبه کارهای بد ندارد بلکه گاهی تبدیل به قدرت می شود و باعث کسب رتبه می شود. این باعث می شود که ما به جای حرکت به سمت رشد و تعالی، دچار انحطاط شویم؛ البته گوینده خودش هم از این عامل مبرا نیست؛ لکن بنده معتقدم که تمام دوستانم در جامعه قرآنی در پی رعایت این نکته هستند که با هوای نفس تصمیم نگیرند بلکه رفتاری داشته باشند که زیبنده قرآن باشد و موجب افتخار قرآن باشیم کما این که شهدای ما باعث افتخار ما هستند. همچنین برخی از اساتید هم هستند که نماد اخلاق مداری و احترام و بزرگواری هستند از جمله؛ استاد فرهاد مؤذن که یکی از مصلح های جامعه قرآنی ما بودند که باید برای ما الگو باشند.

واگذاری مسئولیت های قرآنی در ادارات به افراد غیر متخصص

تبریزبیدار: چه انتظاری از مسئولان دارید؟

حسن زاده: اگر شما بررسی کنید، سازمان ها و ادارات مختلفی در حوزه قرآن و عترت مسئولیت دارند و عهده دار این فعالیت ها هستند. در کنار این سازمان ها، سازمان های رسمی_دولتی، موسسات و نهادهای مردمی وجود دارد که مسئولیت بسیار سنگین تر و مهم تر از مسئولیت سازمان های دولتی دارند. اولاً یک سری ضعف ها و کمبود های قانونی در ساختار اداری ما وجود دارد که باعث بروز بعضی مشکلات در جامعه قرآنی می شود؛ مثلا بحث تامین معیشت جامعه قرآنی، تامین مشاغل افراد قرآنی و … و مطالبه آن ها از مسئولین کار عاقلانه ای نیست چون در حیطه وظایف این افراد تعریف نشده است. جدا از این ها، گاهی اوقات دیده می شود که مسئولیت های قرآنی که در سازمان ها وجود دارد، به افرادی غیر متخصص سپرده می شود و این نقطه شروعی برای مشکلات عدیده جامعه قرآنی است. افراد جامعه قرآنی باید مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند مسئولیتی که در جهت تبیین و تبلیغ معارف قرآنی دارند را به درستی ایفا کنند. بالطبع کسی که به مسائل قرآنی نگاه جامع ندارد، نمی تواند به وظایفش درست عمل کند و ما گاهی اوقات شاهد بی مهری های بی سابقه ای بوده ایم که به رتبه های برتر کشوری شده بود. این اتفاقات به مرور زمان باعث سرشکستگی و سرافکندگی و سردی افراد جامعه قرآنی می شود و به مرور زمان، مستعدان و نخبگان در این زمینه، از این فضا دور می شوند. همین مسئله حمایت، با چیزهای ساده ای هم قابل حل و اجرا است؛ کما اینکه ما دیدیم حاج آقا آل هاشم زمانی که به عنوان نماینده ولی فقیه در استان منصوب شدند، با یک حرکت ساده تقدیر از حافظان و قاریان و رتبه آوران قرآنی در نماز جمعه، یک گام بزرگی در این راستا برداشتند و این نشان می دهد که ابتکارات ساده هم می تواند قدم های مهمی در راستای تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی باشد.

پیگیری رهبر انقلاب برای یافتن قاری جوان تبریزی

تبریزبیدار: بهترین خاطره قرآنی خود را چه می دانید؟

حسن زاده: من در سال ۹۶ در محضر مقام معظم رهبری قرآن تلاوت کرده بودم. روال دیدارهای سال های قبل اینچنین بود که حضرت آقا بعد از تلاوت قرآن به حسینیه تشریف فرما می شدند ولی آن سال موقع تلاوت قرآن، در جمع بودند و تلاوت مرا از نزدیک می شنیدند. حالا خودتان تصور کنید آن فضا را که یک نفر در محضر رهبر انقلاب و ۳۰۰۰ نفر حاضر در جمع و چند میلیون نفر بیننده در تلویزیون قرار است قرآن بخواند و فضا هم فضای سنگینی است و وجود پر برکت حضرت آقا هم جو ویژه ای را بر حسینیه حاکم کرده بود. ولی خدا توفیق داد و من هم تلاوتی که تمرین کرده بودم را به خوبی اجرا کردم. بعد از اتمام تلاوت هم حضرت آقا از تلاوت بنده بسیار رضایتمند بودند. این ماجرا یکی از خاطره های شیرین من بود که به دست بوسی حضرت آقا رفتیم و ایشان هم عنایت کردند و تحفه انگشتری به من هدیه کردند که برایم خیلی شیرین بود. در آخر مجلس وقتی به ترتیب ایستاده بودیم که ایشان را ببینیم و دست بوسی کنیم، برایم جالب بود که ایشان از همان اولین نفر به ترتیب می پرسیدند: «قاری شما بودید؟» و این مشخص می کرد آن فضایی که برای تلاوت ایجاد شده بود، فضای خوبی بوده که اینطور در ذهن حضرت آقا نقش بسته بود که دنبال قاری بودند. بنده در عراق هم با سه مرجع از مراجع اربعه توفیق ملاقات داشتم از جمله؛ حضرت آیت الله بشیر، آیت الله فیاض و آیت الله حکیم که به تازگی به رحمت خدا رفته اند. بنده توفیق دیدار با این سه مرجع را داشتم. دیدار با حضرت آقا بعد از دیدار با آن سه مرجع بود و من تا به حال چهره این چنین نورانی و متفاوتی ندیده بودم و حقیقتا چهره شان تجلی نور الهی بود. بعد از اینکه حضرت آقا تحفه انگشتر را به من هدیه دادند، بنده به پاس تشکر از زحماتی که در این چند سال کشیده بودند، آن انگشتر را به پدر بزرگوارم تقدیم کردم.

تبریز بیدار: بزرگترین آرزویی که دارید؟

حسن زاده: بزرگترین آرزویی که دارم حقیقتا این است که از خداوند متعال آرزوی توفیق دارم که در ظهور امام زمان حضور داشته باشیم و امام زمان را درک کنیم و در محضر ایشان قرآن تلاوت کنیم؛ توفیق بی نظیری است که در محضر امام زمان تلاوت بکنیم و ایشان تلاوت ما را تایید کنند. آرزویی از این بهتر بر خودم متصور نمیدانم انشالله.

همچنین آرزو دارم قرآن بیش از این در جامعه رواج پیدا کند. الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی، قرآن از طاقچه ها به فضای جامعه آمده است. الان ما این همه فعالان قرآنی، قاریان، حافظان، موسسات و اساتید قرآنی داریم که حرکات خوبی داشته اند که آن هم به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است ولی باز هم جا دارد و باید هم منویات مقام معظم رهبری که فرمودند: «در راستای تربیت ده میلیون حافظ باید جدی تر فعالیت و تلاش بشود»، آرزو دارم که قرآن در فضای جامعه گسترش پیدا کند و صحبت های ما و اعمال و حرکات و معاملات ما درتمام شئون زندگی ما موثر واقع شود و انشالله با ظهور حضرت مهدی (ع) این امر محقق شود.

اختلافات شخصی را به جامعه قرآنی تسری ندهیم

تبریز بیدار: حرف پایانی؟

حسن زاده: حرف آخرم این است که در مصاحبه هایی که از شما و دوستانمان دیده ایم حقیقتا بعضی مصاحبه ها موجب تاسف و دلخوری بنده شده بود چرا که ما بعضا در صحبت هایمان مصلحت کلی که در جامعه قرآنی مدنظر است را در نظر نمی گیریم و اختلافات شخصی و جزئی که داریم را به جامعه قرانی تسری می دهیم و چهره ای از جامعه قرآنی ارائه می دهیم که حقیقتا مناسب چهره قرآن نیست.

از خداوند متعال می خواهم ما را هدایت کند و توفیق بدهد که در سخنانمان، قضاوتمان و اعمالمان و تمامی مراحل زندگیمان، جانب حق و انصاف را رعایت کنیم و انشالله موجب سرافکندگی جامعه شیعی و قرآنی نشویم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عنوان نماینده جامعه قرآنی رتبه اول رشته پدر معنوی سازمان ها فعالیت ها حضرت آقا آیت الله ریش سفید حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی زن بی‌حجاب قـاریِ قرآن: کار دشمنه | فیلم
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • خط حزب‌الله ۴۴۲ | شعله‌ای در دل تاریکی
  • (ویدئو) روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • ببینید | روایت سردار رادان از ویدیوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی