Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@22:39:39 GMT

موسوی: مجلس به یکی از وعده های خود به مردم عمل کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۴۳۰۲

موسوی: مجلس به یکی از وعده های خود به مردم عمل کرد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: براساس این طرح باید آرای ماخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند در پایگاه اطلاع رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد، البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید نظام الدین موسوی با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: این طرح به عنوان نقطه عطفی در شفافیت دستگاه های مختلف است. مجلس  به یکی از وعده های خود به مردم عمل کرده و با شفاف کردن فرایندهای سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی در کشور گام تاریخی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام برداشته شد.

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که نمایندگان از نخستین روزهای مجلس یازدهم دنبال می کردند، تصویب قانونی برای شفافیت بود؛ چرا که معتقدیم با شفافیت در حوزه های سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی می توانیم علاوه بر بهینه کردن فرایندها و امور، فسادهای احتمالی و رانت ها را کاهش دهیم.

وی شفافیت را از مقوله های مهم برای تقویت رابطه مردم با نظام خواند و تاکید کرد: شفافیت از جمله مقوله های بسیار موثر در بهبود سیاستگذاری و تصمیم گیری و اجراست که در صورت اجرای دقیق به اصلاح آسیب های حکمرانی و ایجاد یک ساختار برای حکمرانی نو می انجامد. اجرای طرح شفافیت قوای سه گانه به افزایش آگاهی عمومی مردم از آنچه در حکمرانی می گذرد، منجر می شود.

موسوی اضافه کرد: اگر مقوله شفافیت با دقت و درجای صحیح خود اجرا شود به یکی از ارکان بنیادین در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تبدیل می شود. مقوله شفافیت در اصول دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل تاکید کرده بودند که «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند»؛ براساس همین سیاست کلان، مجلس یازدهم کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه را امروز تصویب کرد که فرایند بررسی جزئیات آن نیز آغاز شده و امیدوارم به نتایج بسیار خوبی برای کشور منجر شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت که مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است؛ در ماده اول این طرح بر شفافیت مجلس و دستگاه ها و نهادهای ذیل آن تاکیده شده است. براساس این طرح باید آرای ماخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند در پایگاه اطلاع رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد، البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.

وی شفاف شدن آرا و دیدگاه ها در قوای سه گانه را اقدام بسیار مهمی دانست و افزود: طبق این طرح جلسات دولت و دستگاه های اجرایی از جمله شرکت های دولتی که تصمیم گیری و هزینه کرد بودجه در برخی از آن ها پشت درهای بسته و در اتاق های تاریک انجام می شد، شفاف خواهند شد. نورافکن این طرح باعث شیشه ای شدن این ساختارهای مبهم و رازآلود می شود. همچنین نهادهایی همچون صداوسیما و موسسات و ارگان هایی مانند اتاق های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا نیز شفاف شده و می تواند به مردمی شدن سیاستگذاری ها و عملکردها بینجامد.

موسوی اضافه کرد: براساس طرح قوای سه گانه و دستگاه های ذیل آن ها باید هزینه های خود را صورت شفاف به مردم اعلام کنند. انتشار عمومی صورتهای مالی و اطلاعات اموال، درآمدها و هزینه‌ها، تسهیلات ، املاک ،کمکها و واگذاری‌های بلاعوض، انتشار متن، متمم و الحاقات تمامی معاملات، انتشار فرصت های اشتغال و جذب نیروی انسانی و همچنین انتشار عمومی فرصتهای سرمایه‌گذاری از دیگر ویژگی های مهم این طرح است که نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای احتمالی و رانتخواری ها خواهد داشت.

وی در توضیح  فرایند بررسی این طرح در محلس گفت: با توجه به موافقت با کلیات، مجلس وارد بررسی جزییات شده و ان شاء‌الله در هفته آینده جمع بندی و تصویب خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سید نظام الدین موسوی طرح شفافیت طرح باید آرای تصمیم گیری دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود : تشکیل کارگروهی برای تشخیص اطلاعات قابل انتشار یک کارگروه به جای شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود تا در مورد انتشار یا عدم انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

جوکار اظهارداشت : با توافق مجلس و شورای نگهبان، ابهامات مربوط به مصالح عالی نظام و ترکیب کارگروه رفع شد.

وی افزود : این قانون به مطالبات دیرینه مردم و جوانان برای شفافیت پاسخ می‌دهد و از سوی نمایندگان مجلس نیز با رای بالا به تصویب رسید.

جوکار ابراز داشت : با رفع ایرادات، انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز این قانون را تایید کند و زمینه اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طبق این قانون، آراء نمایندگان، دارایی‌های مجلس، دولت و سایر نهادها و همچنین آراء شوراها و کمیسیون‌ها باید به طور شفاف در دسترس عموم قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم