Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکید ایران بر تضمین امنیت مردم افغانستان، آتش‌سوزی گسترده در شمال فلسطین اشغالی، ۵ کشته و ۴ زخمی در تیراندازی پنجاب، اذعان غربی ها به برنده بودن روسیه درجنگ انرژی و دستگیری ۱۲ فلسطینی در عملیات آرئیل توسط اشغالگران صهیونیست مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بود.

**معاون سفارت ایران در کابل با کرزی دیدار کرد

«سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامد کرزی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته در مورد بروز برخی درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان اظهار داشت: آنچه از رفتار حاکمان جدید افغانستان می بینم، اراده‌ای برای درگیری با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

وی با اعلام اینکه رهبران حکومت افغانستان تأکیدشان بر رعایت اصول حسن همجواری است و در این زمینه تلاش می‌کنند، افزود: "آنچه از رفتار و عملکرد رهبران و بزرگان حکومت جدید دریافت می‌کنم، اراده این حکومت درگیری با جمهوری اسلامی ایران نیست."

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در ادامه افزود: ممکن است برخی افراد و عناصر خودسر و خرابکار در نقاط مختلف از جمله نقاط مشترک مرزی قصد بر هم زدن روابط را داشته و به دنبال ایجاد درگیری ناخواسته باشند لذا هر دو طرف باید مراقبت کنند که جلوی فعالیت این افراد گرفته شود.

کرزی در باره مهاجرین افغانستانی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون چند دهه میزبان خیل عظیمی از مهاجرین ما بوده و ما شرایط تهران را درک می‌کنیم، امیدواریم با آمدن صلح و امنیت و بهبود اوضاع اقتصادی در افغانستان زمینه بازگشت مردم افغانستان به کشورشان فراهم شود.

 وی در ادامه اظهار داشت: از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم با همکاری کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای برای کمک به افغانستان وارد عمل شده و تصمیمات و اقداماتی را برای بهبود اوضاع مردم این کشور در دستور کار خود قرار دهد.

irna.ir/xjJh8F

**ایران خواستار تضمین امنیت مردم افغانستان شد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ابراز امیدواری کرده است که حکومت طالبان بتواند امنیت مردم افغانستان را تضمین کند.

در پی حوادث روزهای اخیر در کابل و دیگر شهرهای افغانستان، سفارت ایران در یک پیام توئیتری نوشته است که شیعه ها و سنی ها بخاطر ادامه اعمال گروه های جنایتکار در افغانستان احساس امنیت نمی‌کنند.

در این پیام اظهار امیدواری شد که حکومت طالبان بتوانند امنیت مردم این کشور را تضمین کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه طالبان خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی کامل برای نمایندگی‌های ایران در این کشور شد و امیرخان متقی نیز اطمینان داد که امنیت این اماکن تامین خواهد شد.

 وی در تماس تلفنی با "امیرخان متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان ضمن اعلام مراتب همدردی خود با مردم افغانستان، نسبت به تهدیدات احتمالی نسبت به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای هرات، مزارشریف، قندهار و جلال آباد ابراز نگرانی کرد و خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی کامل برای آنها شد.

به دنبال یک رشته حملات تروریستی مرگبار اخیر در سراسر افغانستان،  طالبان که ۸ ماه است حکومت را در این کشور در دست گرفته، در انظار جهانی به چالش کشیده شده  است.

irna.ir/xjJgWX

**تشدید تحرکات دیپلماتیک ترکیه در آمریکای لاتین؛ آنکارا به دنبال چیست؟

ترکیه همگام با روسیه و چین، اصل توسعه قلمرو نفوذ صرفا بر اساس قدرت نظامی را با اصل همکاری مسالمت‌آمیز و جذب به جای تحمیل، جایگزین کرده است و تور یک هفته‌ای وزیر خارجه این کشور به شش کشور آمریکای لاتین و امضای توافق‌های متنوع تجاری و اقتصادی و فرهنگی، بهترین گواه آن است.

با به قدرت رسیدن حزب «عدالت و توسعه» در سال ۲۰۰۳ میلادی در ترکیه، تحولی جدی در ساختار سیاست خارجی این کشور شکل گرفت؛ گذار از نزدیکی به غرب پسا-جنگ سرد و باز کردن دروازه‌های چندجانبه‌گرایی فراتر از متحدان سنتی. ترکیه تحت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان، منافع ملی‌ این کشور را نه فقط از کانال تحکیم جایگاه خود در عرصه منطقه‌ای، بلکه با افزایش حضور خود در مناطق دوردست همچون آمریکای لاتین دنبال می‌کند.

نتیجه اینکه شمار سفارت‌های ترکیه در کشورهای آمریکای لاتین از چهار کشور (مکزیک، برزیل، آرژانتین و شیلی) تا ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۰ میلادی، طبق اعلام شاخص «دیپلماسی جهانی موسسه Lowy» به ۱۶ سفارت در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب افزایش یافته است. به این ترتیب، ترکیه با پیشی گرفتن از آلمان، انگلیس و ایتالیا به ششمین کشور دارای بیشترین تعداد سفارت‌خانه در سراسر جهان تبدیل شده است.  

اعضای وزارت امور خارجه ترکیه در سال ۱۹۴۷، در گزارش‌های خود اهمیت برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای آمریکای لاتین را اینطور شرح دادند: به خوبی می‌دانیم که کشورهای آمریکای لاتین تأثیر زیادی بر تصمیمات مهم سازمان ملل دارند. ما فکر می‌کنیم که برقراری روابط با هر یک از این کشورها در حصول نتیجه به نفع کشورمان در سازمان ملل مفید خواهد بود.

اعلام سال ۲۰۰۶ به عنوان «سال آمریکای لاتین و کارائیب» در ترکیه گام مهمی برای پیشرفت روابط بود. دوره تشدید دیدارهای رسمی عالی‌ترین مقام‌های سیاسی ترکیه و کشورهای منطقه آغاز شد و مجلس ملی ترکیه گروه های «دوستی متقابل» را با پارلمان‌های کشورهای منطقه تشکیل داد.

«باید در منطقه با کشورهایی که با ما هم‌عقیده و همفکر هستند رویکرد دوستی داشته باشیم نه دشمنی». عبارتی که خواندیم، اظهارنظر دیروز اردوغان در بازگشت از سفر به عربستان سعودی بود. عبارتی که چنانچه آن را به تور یک هفته‌ای (۲۳ تا ۲۹ آوریل) مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به شش کشور آمریکای لاتین (اوروگوئه، برزیل، اکوادور، کلمبیا، پاناما و ونزوئلا) ربط دهیم، امضای توافق‌های رنگارنگ، بهترین گواه آن است.

ترکیه همانند روسیه و چین در سالهای اخیر نیم نگاهی به سرمایه گذاری در آمریکای لاتین داشته و آنکارا در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های جدید اقتصادی در آمریکای لاتین به دنبال تقویت جایگاه خود در این منطقه بوده است. تردیدی نیست که فاصله جغرافیایی مانع بزرگی در توسعه سیاست خارجی ترکیه در منطقه آمریکای لاتین بوده است، اما برای عبور از این مانع هیچ ابزاری بهتر از قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی وجود ندارد و ترکیه به خوبی از این عناصر همچون برنامه‌های تلویزیونی و کمک‌های بشردوستانه در سیاست خارجی خود بهره برده است.

پیش از این، اعتقاد بر این بود که دولت‌ها می‌توانند صرفاً بر اساس قدرت نظامی به توسعه قلمرو نفوذ خود ادامه دهند، این تصور اما  امروز ارزش خود را از دست داده است. تکمیل این قدرت با راهبردهای غیر اجباری که به جای ایجاد هراس، امکان همکاری مسالمت‌آمیز و نفوذ در روابط بین‌الملل را فراهم می‌کند، بسیار مهم است. به این ترتیب، «جذب و نه تحمیل» به اصل اولویت ترکیه در آمریکای لاتین تبدیل شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه هر یک از کشورهای آمریکای لاتین، سهم مهمی در دستور کار مناسبات ترکیه دارد. به عنوان نمونه، برزیل، شیلی یا مکزیک اهداف اصلی تجارت محصولات ترکیه هستند و ونزوئلا یک شریک تجاری و سیاسی مهم برای ترکیه است.  از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ونزوئلا در سال ۱۹۵۰ میلادی، فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با آشکار شدن سیاست‌های ضد آمریکایی دو کشور و زمینه مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، به ویژه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط دو کشور در مسیر تقویت روابط دو جانبه پیش رفته است.

irna.ir/xjJgXG

**رئیس دومای روسیه: مسکو باید به رفتار کشورهای غیردوست، پاسخی برابر دهد

ویاچسلاو ولودین رئیس مجلس ملی روسیه (دوما) اعلام کرد که مسکو باید به مسدود شدن دارایی های روسیه از سوی برخی کشورهای غیردوست، واکنش برابر نشان دهد.

وی خواستار اتخاذ تمهیداتی مشابه در ارتباط با شرکت هایی در روسیه شد که صاحبانشان از کشورهای غیردوست هستند و به نوعی دارایی این شرکت ها مصادره شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی گفت که واشنگتن در حال بررسی احتمال توقیف اموال تحریم شده دولت روسیه و استفاده از آنها برای کمک به اوکراین است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان بلینکن تصریح کرد: لایحه کنگره آمریکا چیزی جز تملیک اموال و دارایی های خصوصی نیست.

وی افزود: این موضوع به وضوح نشان می دهد که چقدر بنیان های عموما شناخته شده سیاست، اقتصاد و اموال خصوصی و دیگر حوزه ها شکننده هستند. چنین اقدامی چیزی جز تردید و سردرگمی ایجاد نمی کند.

کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه ای است که به موجب آن دارایی الیگارش های روس در خاک آمریکا را توقیف و در اختیار اوکراین قرار دهد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا یک بودجه تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری با هدف حمایت از اوکراین، در چند ماه آینده از کنگره این کشور درخواست کرده است.

این بودجه شامل  کمک های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه است. درخواست ۳۳ میلیارد دلاری شامل ۲۰.۴ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی برای اوکراین است.

یک مقام ارشد آمریکایی در همین رابطه گفت: این ۲۰ میلیارد دلار شامل پنج میلیارد دلار برای ارائه تسلیحات، ۶ میلیارد دلار برای کمک امنیتی و چهار میلیارد دلار برای تأمین مالی نظامی خارجی است.

بر اساس این پیشنهاد، مقامات آمریکا می‌توانند اموال متعلق به الیگارش‌های تحریم شده روسیه را توقیف کنند. البته بیانیه منتشر شده توسط کاخ سفید مشخص نمی‌کند که چه معیارهایی برای شناخت افراد و ارتباط آنها با روسیه استفاده شده است.

پیش از این، اتحادیه اروپا بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارایی افراد ثروتمند روسی را در این کشورها مسدود کرده است.

بنا بر اعلام کاخ سفید، خزانه‌داری آمریکا کشتی‌ها و هواپیماهایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را که متعلق به افرادی است که گمان می‌رود روابط نزدیکی با کرملین دارند، تحریم و مسدود کرده است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و چندین کشور دیگر، مسکو را با تحریم‌های مالی روبرو کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJh6M

**مسکو: سلاح‌های آمریکایی را در نزدیکی اودسا منهدم کردیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های این کشور سلاح‌های آمریکایی را در یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر اودسا منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه با انتشار این خبر، افزود: در این حمله موشکی یک باند و یک آشیانه حاوی سلاح‌های خارجی منهدم شده است.

روسیه اضافه کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۲ بمب‌افکن سوخو ۲۴ ام اوکراین را نیز بر فراز منطقه خارکف سرنگون کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJh9f

**مرکز تجاری کابل در جشن شادی طالبان آتش گرفت

منابع محلی افغان روز یکشنبه از آتش گرفتن یک بازار تجاری در شهر کابل خبر دادند که شب گذشته بر اثر شلیک‌های نیروهای طالبان برای جشن شادمانی حلول ماه شوال و آغاز جشن های عید فطر دچار حادثه شد.

این مجتمع تجاری شب گذشته بر اثر شلیک‌های هوایی نیروهای طالبان در سطح پایتخت بعد از اعلام رسمی عید فطر آتش گرفته‌ است.

مسئولان امنیتی طالبان در کابل هنوز در این باره این موضوع اظهار نظری نکرده اند و تاکنون از میزان تلفات و خسارات احتمالی به این مرکز تجاری نیز گزارشی منتشر نشده است.

 پس از آن‌که دادگاه عالی طالبان امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کرد، بسیاری از بخش‌های شهر کابل، پایتخت از جمله ارگ ریاست جمهوری، شاهد شلیک‌های پی‌ در پی بود که به اعتقاد برخی از شاهدان آرامش پایتخت‌نشینان را سلب کرد.

شلیک‌های  هوای طالبان تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

روزنامه "اطلاعات روز" افغانستان نیز نوشت: نیروهای طالبان شب گذشته در پی اعلام عید از سوی خود این گروه حاکم در افغانستان، دست به‌گلوله‌باری در شهر کابل و برخی دیگر از شهرها و استان ها زدند.

این کار طالبان انتقاد شهروندان را در پی داشته و آنان می‌گویند که تیراندازی هوایی سبب ایجاد وحشت و حتی خسارت شده است. گفته می‌شود که یک مرکز تجاری در شهر کابل بر اثر تیراندازی طالبان آتش گرفته است.

irna.ir/xjJh56

**آتش‌سوزی گسترده در شمال فلسطین اشغالی

آتش‌سوزی بزرگی در شهرک «احراش» واقع در شمال فلسطین اشغالی به وقوع پیوست.

آن‌گونه که رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده اند، این آتش‌سوزی بعد از ظهر دیروز به دلایل نامشخص در شهرک «احراش» واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داد.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که با وقوع این آتش سوزی، ۹ اکیپ آتش‌نشانی با پشتیبانی ۴ هواپیما برای اطفای حریق تلاش کردند و مانع گسترش آتش‌سوزی شدند.

رسانه‌های صهیونیستی هیچ گونه اشاره‌ای به علت وقوع این آتش‌سوزی مشکوک نکرده‌اند. همچنین هیچ گزارشی درباره تلفات انسانی احتمالی ناشی از این آتش سوزی منتشر نشده است.

وقوع چندین آتش سوزی در سرزمین‌های اشغالی در یکسال اخیر گزارش شده که از جمله آنها می‌توان به آتش سوزی در منطقه شمالی کریات شمونا در مرداد ماه گذشته و آتش سوزی گسترده در شرق قدس در خرداد ماه سال گذشته اشاره کرد.

irna.ir/xjJh2q

**وزیرخارجه اوکراین : خواهان تضمین‌های امنیتی از سوی چین هستیم

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) از آن کشور خواست تا تضمین‌های امنیتی برای اوکراین ارائه دهد.

وزیر خارجه اوکراین گفت که کشورش در حال حاضر در حال بررسی امکان کسب تضمین‌های امنیتی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چین و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی است.

وی افزود: «ما پیشنهاد می‌کنیم که چین یکی از ضامن‌های امنیت اوکراین شود، این نشانه احترام و اعتماد ما به جمهوری خلق چین است».

چین از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین به طور ضمنی از رویکرد مسکو حمایت کرده و در عین حال، خواستار گفت وگو برای پایان جنگ شده‌است.

این در حالی است که قدرت‌های غربی و اوکراین بارها از چین خواسته‌اند که تهاجم روسیه را محکوم کند؛ اما چین تلاش می‌کند تا موضع بی‌طرفانه‌اش را حفظ کند.

در همین حال، امریکا به چین هشدار داده است که فراهم‌کردن حمایت نظامی و یا اقتصادی از روسیه، عواقب جدی در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه اوکراین از زمان آغاز ورود نظامیان روسیه به خاک اوکراین تنها دو تماس با وانگ ‌یی همتای چینی خود داشته‌است، در حالی که وانگ یی ماه گذشته در چین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات و تاکید کرده بود که همکاری بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد.

کولبا در این مصاحبه همچنین روسیه را به «به خطر انداختن» طرح پروژه یک کمربند و یک جاده چین متهم کرده و هشدار داده‌است که پیامدهای بحران امنیت غذایی جهان، اقتصاد چین را نیز تهدید خواهد کرد.

او گفته است که «ما همچنین معتقدیم که این جنگ به نفع چین نیست».

کولبا با رد هشدارهای چین علیه سایر کشورها به‌خاطر تجهیز اوکراین گفت که وضعیت به دلیل اوکراین تشدید نمی‌شود، ما از حق خود برای دفاع استفاده می‌کنیم.

چین در سال ۲۰۱۳ متعهد شد که در صورت اشغال اوکراین یا تهدید آن کشور با تسلیحات هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی را برای اوکراین فراهم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته در پاسخ به سؤالی در مورد این تضمین‌ها گفت: «تضمین‌های امنیتی دارای محدودیت‌های واضحی در محتوا هستند و تحت شرایط خاصی به اجرا درمی‌آیند.»

irna.ir/xjJh4r

**۵ کشته و ۴ زخمی در تیراندازی پنجاب

تیراندازی در ایالت پنجاب پاکستان منجر به کشته شدن ۵ نفر شد و ۴ زخمی بر جای گذاشت.

در جریان حادثه تیراندازی در ایالت پنجاب پاکستان دستکم ۵ نفر کشته و ۴ تن مجروح شدند. افراد زخمی برای درمان به بیمارستان منتقل شدند. 

در جریان حمله روز گذشته یک تیرانداز ناشناس که هویتش هنوز مشخص نشده است به روی اتوموبیلی در «احمدپوردان» آتش گشود.

روز جمعه نیز حمله تروریستی در دانشگاه کراچی صورت گرفت که منجر به کشته شدن سه معلم چینی و یک شهروند پاکستانی شد. در واکنش به آن ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت حمله تروریستی در دانشگاه کراچی پاکستان نشان دهنده خشم جامعه جهانی و محکومیت شدید این اقدام تروریستی است.

irna.ir/xjJh5R

**سفر رئیس «شورای رهبری ریاست جمهوری یمن» به امارات همزمان با «پسرفت» طرح آتش‌بس

«رشاد العلیمی» رئیس گروه موسوم به «شورای رهبری ریاست جمهوری یمن» دیروز (شنبه) زمانی به امارات سفر کرد که انصارالله معتقد است طرح آتش‌بس سازمان ملل به یک «پسرفت» برای تلاش‌ها جهت دستیابی به صلح در جنگ یمن تبدیل شده است.

"رشاد العلیمی" در سفر به امارات با "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌ وگو کرد.

 سفر رئیس گروه موسوم به «شورای رهبری ریاست جمهوری یمن» به امارات در حالی صورت می‌گیرد که طرح آتش‌بس یمن به طور مداوم از سوی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی نقض می‌شود.

«عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره کننده صنعاء در مذاکرات صلح یمن امروز گفت که کشورهای عضو ائتلاف سعودی با بدعهدی خود دارند فرصت‌های برقراری صلح در یمن را از بین می‌برند.

العجری تأکید کرد هر روز که از عمر آتش بس در یمن می‌گذرد یک پنچره از پنجره‌های صلح بسته می‌شود.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آغاز آتش بس در یمن از روز شنبه دوم آوریل را به مدت دو ماه اعلام کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که هدف از این آتش بس دادن فرصت  به مردم یمن برای رهایی از خشونت، رنج و مهمتر از همه ایجاد امید برای پایان دادن به این درگیری است!

گراندبرگ ادامه داد در طول این دو ماه، قصد دارم با هدف دستیابی به آتش بس دائمی، رسیدگی به اقدامات فوری اقتصادی و بشردوستانه و از سرگیری روند سیاسی، همکاری خود را با طرف ها افزایش دهم.

این در حالی است که مسئولان انصارالله می‌گویند با وجود گذشت یک ماه از این آتش‌بس هنوز پیشرفتی در مهمترین مفاد توافق یعنی بازگشایی فرودگاه صنعاء حاصل نشده است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن اخیرا در در توئیتی نوشت که اولین ماه توافق آتش‌بس بشردوستانه در یمن بدون حصول پیشرفت در مهمترین مفاد آن که بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء است، به پایان رسیده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

irna.ir/xjJh4J

**عملیات آرئیل؛ اشغالگران صهیونیست ۱۲ فلسطینی را در کرانه باختری دستگیر کردند

اشغالگران صهیونیستی بار دیگر با هجوم به خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن ۱۲ فلسطینی را به بهانه عملیات آرئیل دستگیر کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی و شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی این رژیم) با یورش به کرانه باختری و در تفتیش منازل خانه‌های فلسطینی ها به بهانه عملیات «آرئیل»، ۱۲ فلسطینی را دستگیر کردند.

جمعه شب، دو تن از فلسطینیان در عمیات استشهادی یک نگهبان شهرک آرئیل واقع در شمال کرانه باختری را به ضرب گلوله کشته و بلافاصله از محل حادثه متواری شدند. این نگهبان پس از شلیک دو عضو نیروی مقاومت به سوی او در شهرک‌ آرئیل کشته شد.

مدیر دفتر المیادین در فلسطین اشغالی در این باره گفت که انتخاب این شهرک در کرانه باختری برای انجام عملیات، به چالش کشیدن نیروهای اشغالگر صهیونیستی است. تاکنون هویت عاملان تیراندازی به این صهیونیست مشخص نشده است.

منابع خبری رژیم صهیونیستی روز گذشته از کشته شدن ۱۶ اسرائیلی در عملیات (استشهادی) فلسطینیان در ماه مارس گذشته خبر دادند.

به گزارش رسانه صهیونیستی کان، این تعداد از اسرائیلی‌ها در سراسر کرانه باختری و فلسطین اشغالی و با سلاح سرد و یا گرم فلسطینیان از پای درآمدند.

تعداد تلفات صهیونیست‌ها در یک ماه گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و حملات گاه و بیگاه نظامیان اسرائیلی و شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی افزایش پیدا کرده است.

اوج این درگیری‌ها زمانی رخ داد که نظامیان صهیونیست اواسط فرودرین ماه گذشته، ۳ فلسطینی را با شلیک ده‌ها گلوله در جنین به شهادت رساندند.

گزارش‌های منابع فلسطینی حاکی از آن است که در ماه آوریل گذشته، ۴۷۰۰ شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیست به مسجد مبارک الاقصی تعرض کردند که اوج آن ۵ روز ایام عید یهودی فصح بوده است.

irna.ir/xjJh4t

**تاکید ژاپن و ویتنام به احترام بر حق حاکمیت کشورها در بحبوحه جنگ اوکراین

نخست وزیر ژاپن و همتای ویتنامی اش امروز یکشنبه بر اهمیت احترام به حق حاکمیت کشورها در حالی که درباره استفاده از سلاح های کشتار جمعی در اوکراین هشدار می دادند، تاکید کردند.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در دیدار با «فام مین شین» همتای ویتنامی خود در «هانوی» در روز دوم از سفر هشت روزه فومیو کیشیدا به کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا بر اهمیت احترام به حق حاکمیت کشورها تاکید کردند. 

نخست وزیران دو کشور همچنین تعهد به همکاری نزدیک دوجانبه در زمینه های امنیتی و اقتصادی را مورد تائید قرار دادند. 

فومیو کیشیدا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از مذاکرات گفت: « ما تصدیق می کنیم که کشورها باید به اصول احترام به استقلال و حق حاکمیت کشورها پایبند باشند.در هر منطقه ای تغییر شرایط موجود با توسل به زور مجاز نیست.»

این مقام سیاسی ژاپن اعلام کرد، هر دو طرف بر اهمیت آتش بس فوری در اوکراین و فراهم کردن کمک های بشردوستانه به این کشور توافق داشتند. وی در ادامه افزود: «ما قویا  با تهدیدها و استفاده از سلاح های کشتار جمعی در حمله به غیرنظامیان مخالفیم.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته هشدار داد احتمال روشن شدن آتش انتقام با حمله به کشور سومی که در عملیات نظامی اوکراین دخالت و روسیه را تهدید کند وجود دارد.

در دیدار میان نخست وزیران ژاپن و ویتنام تمرکز بر همکاری دو کشور پیرامون حمله نظامی روسیه به اوکراین بود. ژاپن با هماهنگی و همکاری دیگر کشورهای گروه ۷ تحریم های بسیاری در برابر مسکو اعمال کرده اما ویتنام با توجه به روابط سنتی که با روسیه از پیش و در دوره زمانی پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی داشته است  در ماه مارس به قطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین رای ممتنع داد. 

از سوی دیگر «فام مین شین» نیز اعلام کرد، دو طرف درباره مسائل جهانی از جمله شرایط اوکراین و دریای چین جنوبی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. او در ادامه سخنانش افزود: « ما به مستحکم تر کردن روابط مان برای حفظ امنیت و صلح و ثبات در منطقه متعهد می مانیم.»

نخست وزیر ژاپن همچنین تاکید کرد، هر دو طرف قویا با هرگونه تلاشی برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین جنوبی مخالف می باشند در حالی که منطقه با افزایش اقدامات تحریک کننده چین رو به روست. 

کیشیدا در پایان سخنانش ویتنام را "شریکی مهم" در به رسمیت شناختن دیدگاه ژاپن از منطقه آزاد هند- اقیانوسیه خواند و برای همکاری در تقویت نیروی دریایی ویتنام قول مساعد داد.

irna.ir/xjJh7c

**کویت بدنبال سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در پاکستان

منابع خبری گزارش دادند: شرکت های مورد حمایت کویت درحال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۷۵۰ میلون دلاری در چند پروژه پاکستان هستند که یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های ارائه شده در سال های اخیر به این کشور به شمار می رود.

«محمد الفارس» رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری پاکستان - کویت (Pakistan Kuwait Investment Co) گفت که شرکت هلدینگ انرتک (Enertech Holding Co) وابسته به سازمان

سرمایه گذاری کویت و شرکت سرمایه گذاری پاکستان - کویت برای ایجاد یک بانک دیجیتال درخواست دریافت مجوز داده اند و همچنین پیشنهادی برای ایجاد یک کارخانه تولید هیدروژن و دو شهر هوشمند مطرح است. 

برپایه این گزارش، این دو شرکت در حال حاضر مشغول ساخت یک خط لوله آب با هزینه ۲۰۰ میلیون دلار هستند.

این شبکه افزود: این سرمایه گذاری ها برای پاکستان که بیش از یک دهه است به دلیل ناپایداری انرژی، تروریسم و بی ثباتی سیاسی شاهد جذب سرمایه گذاری خارجی نبوده است، از مزایایی برخوردار است.

این درحالی است که «شهباز شریف« نخست وزیر جدید پاکستان که ۱۱ آوریل گذشته سوگند یاد کرد، هم اکنون برای جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در سفری دوره ای به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سرمی برد.

شهباز شریف روز پنجشنبه گذشته وارد ریاض شد و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کرد.

در بیانیه مشترک ولیعهد سعودی و نخست وزیر پاکستان که امروز (یکشنبه) توسط خبرگزاری رسمی عربستان (واس) منتشر شد، آمده است که دو کشور در مورد امکان حمایت از سپرده عربستان در بانک مرکزی پاکستان به ارزش سه میلیارد دلار از

طریق تمدید مدت زمان آن یا از طریق دیگر گزینه ها گفتگو خواهند کرد.

عربستان سعودی برای کمک به تقویت ذخایر ارزی خود، در سال گذشته میلادی سه میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سپرده گذاری کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان اقتصادی، پاکستان با کسری حساب جاری و کاهش ذخایر خارجی که به ۱۰.۸ میلیارد دلار می رسد، به شدت به تامین مالی خارجی نیاز دارد.

خبرگزاری عربستان اضافه کرد که پاکستان همچنین از تصمیم ریاض برای تمدید توافقنامه تامین مالی صادرات محصولات نفت خام و مشتقات آن استقبال می کند.

irna.ir/xjJh7m

**نشریه تایم: روسیه برنده جنگ انرژی است

نشریه آمریکایی «تایم» در تحلیلی درباره حنگ اوکراین نوشت: اگرچه روسیه در نبرد میدانی علیه اوکراین موفق نبوده اما با در اختیار داشتن سلاح انرژی به خوبی توانسته مانع عکس العمل جدی اروپا در حمایت از کی‌یف شود.

نشریه تایم چاپ نیویورک، نوشت: روسیه همواره از انرژی به عنوان یک سلاح برای اعمال نفوذ، اعمال فشار و ارعاب همسایگان و دشمنان فرضی خود در غرب استفاده می کند.

تحریم های کنونی که بخش انرژی روسیه را شامل نمی شود فقط توانسته روسیه را به گوشه رینگ ببرد و آن را از پا درنیاورده است بنابراین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور از این اهرم مهم برای تلافی استفاده می کند.

نشریه تایم به هدف قرار گرفتن منابع سوخت اوکراین توسط روسیه اشاره کرد و نوشت: از بین بردن دسترسی دشمن به منابع سوخت یک تاکتیک جنگی برای داشتن دست برتر در میدان نبرد است.

اوکراین هم در مقابل، سعی کرده منابع سوخت روسیه را هدف قرار دهد و گزارش هایی درباره حمله به منابع سوخت در بلگورود این کشور منتشر شده است.

این نشریه آمریکایی تصریح کرد: پوتین اکنون نه تنها در خود اوکراین بلکه خارج از آن هم از سلاح انرژی برای پیروزی در میدان نبرد استفاده می کند.

همانطور که «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده، تصمیم ۲۶ آوریل گازپروم برای قطع گاز لهستان و بلغارستان نوعی باج خواهی است اما چنین اقدامی از سوی روسیه برای یک دانشجوی «تاریخ روسیه» غیرمنتظره نیست.

تایم نوشت: اثربخشی استفاده از انرژی به عنوان یک ابزار در سیاست خارجی چیزی است که روسیه از سال ها پیش فهمیده است. البته، روسیه بیشتر از این ابزار به عنوان یک ابزار تقابلی استفاده کرده و کمتر به عنوان ابزار تشویقی استفاده کرده است.

فقط در یک مورد از موارد متعدد، روسیه در سال ۲۰۰۹، نیز گاز اوکراین و کشورهای اروپایی همسایه این کشور را قطع کرد. هدف آن به زانو در آوردن کی یف در یک زمستان سخت بود و به این هدف هم رسید.

اوکراین مجبور به پذیرش یک قرارداد غیرمنصفانه ۱۰ ساله گاز با مسکو و پذیرش تعهدات دیگری شد که به نفعش نوشته نشده بودند. مسکو حتی در سال ۲۰۱۴ نیز در نزاع به وجود آمده درباره پرداخت هزینه گاز، همین کار را با اوکراین کرد.

جنگ روسیه، اروپا و آمریکا درباره خط لوله گاز «نورد استریم ۲» که آلمان آن را بعد از حمله مسکو به کی یف لغو کرد یکی دیگر از مصادیق استفاده از انرژی به عنوان سلاح جنگی است.

خط لوله هزار و ۲۲۴ کیلومتری «نورد استریم ۲» با ظرفیت انتقال ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز، هرگز برای انتقال گاز ضروری نبود زیرا همین الان، خط لوله گاز روسیه به اروپا، ۲۴۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد که ۱۰۰ میلیارد مکعب آن بلااستفاده است.

تایم نوشت: هدف از تاسیس پروژه نورد استریم ۲ این بود که خط لوله جدیدی خارج از خاک اوکراین ایجاد شود و آلمان بیش از این به گاز روسیه محتاج شود تا به این ترتیب، اروپا از ترس قطع شدن گاز نتواند با حمله به اوکراین مخالفت کند.

اگرچه پوتین در میدان نبرد علیه اوکراین موفق نبوده اما در جلوگیری از نشان دادن عکس العمل شدید اروپا در قبال حمله به کی یف موفق بوده است.

با اینکه آلمان هم بالاخره مخالفت با تحریم انرژی روسیه را کنار گذاشت اما درباره زمان قطع واردات گاز از مسکو، هنوز توافقی بین کشورهای اروپایی حاصل نشده و آنها نتوانستند مثل آمریکا واردات انرژی از روسیه را به طور کامل قطع کنند.

۶۰ درصد درآمد روسیه در سال ۲۰۲۱، از صادرات انرژی بوده و در حالی که تا ۷ آوریل، اروپا بیش از یک میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی کرده، ۳۵ میلیارد دلار برای واردات انرژی به مسکو پرداخت کرده است.

با اینکه اروپا، سلاح و کمک زیادی به اوکراین ارسال کرده اما به خاطر وابستگی به روسیه در حوزه انرژی نتوانسته این کشور را خلع سلاح کند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: این ناتوانی فقط به اروپا ختم نمی شود و آمریکا هم باوجود اعمال تحریم علیه بخش انرژی روسیه به واردات اورانیوم از مسکو ادامه می دهد. آمریکا هنوز ۱۶ درصد اورانیوم خود را از روسیه وارد می کند.

irna.ir/xjJh5S

**برنامه سایبری آمریکا به بهانه جنگ اوکراین سرعت گرفت

جنگ اوکراین به بهانه ای برای آمریکا برای سرعت دادن به سرمایه گذاری در برنامه امنیت سایبری تبدیل شده است.

تارنمای هیل در گزارشی در این زمینه هشدارهای روسیه برای حمله سایبری به سازمان های دولتی، نظام انتخاباتی و زیرساخت های حیاتی در آمریکا را عامل تسریح در این برنامه عنوان کرد.

در این گزارش آمده است، به دنبال حمله به اوکراین سازمان های فدرال میلیون ها دلار در بخش فناوری سایبری سرمایه گذاری کرده اند. آنها همچنین انجمن‌های هک را توقیف و تحریم کرده‌اند، مجرمان سایبری روسیه را متهم کرده‌اند، و تقریباً هر هفته هشدارهایی در مورد آخرین خطر تهدید صادر کرده‌اند.

حتی قانونگذاران در کنگره آمریکا نیز تلاش های خود با ارائه چندین طرح مربوط به مسائل سایبری ارائه داده اند و قانون جدیدی را به تصویب رسانده اند که شرکت های بخش های مهم را ملزم می کند حملات سایبری قابل توجه را ظرف ۷۲ ساعت و پرداخت‌های باج‌افزاری را ظرف ۲۴ ساعت گزارش کنند.

این قانون مارس گذشته به عنوان بخشی از لایحه بودجه تصویب شد که به میزان قابل توجهی بودجه امنیت سایبری و سازمان امنیت زیرساختارها (CISA) را افزایش داد. این سازمان مسئول نظارت بر زیرساخت های امنیت سایبری و اجرای قوانین است.

قانونگذاران آمریکایی همچنین در چند هفته گذشته چندین جلسه گزارش دهی را درباره امنیت سایبری داشته اند و در آنها از کارشناسان بخش خصوصی و دولتی دعوت کرده اند تهدیدهای سایبری کنونی و چگونگی توقف آنها را بررسی کنند.

بسیاری از این تلاش ها از قبل وجود داشته اما به گمان کارشناسان جنگ اوکراین اولویت بیشتری به آنها داد.

وزارت دادگستری آمریکا مارس گذشته چهار تبعه روس را به هک کردن بخش های انرژی ۱۳۵ کشور متهم کرد. در یکی از کیفرخواست های صادر شده برنامه نویس یارانه ای روس به همراه همدست خود متهم شدند تاسیسات نفتی خارجی را هدف قرار می دهند و به صورت جداگانه باعث تعطیلی اضطراری این تاسیسات شده اند.

با وجود این که آمریکا زنگ هشدار سایبری را به صدا در آورده است روسیه همچنان درمقابل تحریم های فلج کننده اقتصادی خویشتنداری نشان می دهد. کارشناسان و سیاستمداران همچنان هشدار می دهند که تجاوزگری سایبری روسیه به ویژه با توجه به نزدیک بودن انتخابات میان دوره ای کنگره به زمان بستگی دارد.

هیل مدعی شد: روسیه تاکنون زیرساختارهای مهم در کشورهای اروپایی مانند اوکراین و آلمان را هدف قرار داده است.

اوکراین در معرض حملات بیشمار سایبری بوده که به اختلال در وب سایت های دولتی این کشور و زیرساختارهای مهم از جمله شبکه برق رسانی این کشور منجر شده است.

اوایل ماه جاری نیز سه شرکت انرژی تجدیدپذیر فاش کردند که مورد حملات سایبری قرار گرفته اند که عملیات آنها را مختل کرده و این شرکت را وادار به تعطیلی سامانه های فناوری اطلاعاتی خود کرده است.

حمله به شرکت ها به دنبال تصمیم کشورهای غربی برای کاستن از وابستگی به نفت و گاز روسیه و استفاده از منابع انرژی که کمتر به محیط زیست آسیب می رسانند، آغاز شد.

مارک وارنر سناتور دموکرات آمریکایی یکی از افرادی است که به طور جدی درباره حملات سایبری روسیه علیه آمریکا هشدار داده است.

irna.ir/xjJh4D

**اوکراین: روسیه به دنبال دور زدن تحریم‌ها از طریق منطقه قفقاز است

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین مدعی شد که روسیه از طریق کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دنبال دور زدن تحریم های گسترده غرب است.

این اداره وابسته به وزارت دفاع اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت که روسیه برای دور زدن تحریم ها در حال مذاکره با سه کشور مزبور است تا صادرات محصولات خود به بازارهای بین المللی را از سر بگیرد.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، اطلاعات نظامی اوکراین نشان می دهد که مسکو قصد دارد تولید اجزای محصولات نظامی و دو منظوره به ویژه آنهایی که به مولفه های خارجی نیاز دارند را در کشورهای "سازمان پیمان امنیت جمعی" سازماندهی کند.

این اداره همچنین مدعی است که روسیه به علاوه وابستگی اقتصادی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به خود را افزایش خواهد داد که این نیز به نفع کرملین است.

در ادامه بیانیه آمده است: مسکو همچنین در حال مذاکره با ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان است تا صادرات محصولات به بازارهای بین المللی را از سر بگیرد. روسیه قصد دارد محصولات را به این سه کشور ارائه دهد و از آنها به کشورهای ثالث صادر کند. بیش از ۲۰۰ شرکت از پیش در این کشورها تاسیس شده اند.

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین اشاره کرد که ارمنستان شرایط مساعدی را برای شرکت های روسی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات به وجود می آورد و اینکه از زمان آغاز تهاجم گسترده به اوکراین حدود ۸۵ هزار شهروند روسی و ۱۱۳ شرکت فناوری اطلاعات وارد ارمنستان شدند.

irna.ir/xjJh83

**رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد کی‌یف شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دقایقی پیش تصاویر استقبال از خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و هیأت همراه را توییت کرد. این سفر مدت کوتاهی بعد از اعلام تمامل کنگره آمریکا به تصویب بودجه ۳۳ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین انجام می شود.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات و گریگوری میکس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نیز پلوسی را در این سفر همراهی می کنند.

زلنسکی نوشت که آمریکا حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه را رهبری می کند. وی از کمک های واشنگتن در "محافظت از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین" نیز تشکر کرد.

هلن دیویدسن خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین نیز به نقل از پلوسی توییت کرد: از مبارزه شما برای آزادی تشکر می کنیم. 

این مقام ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد که واشنگتن تا پایان درگیری ها از اوکراین حمایت خواهد کرد.

رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که کمک مالی ۳۳ میلیارد دلاری اوکراین که از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درخواست شده، به فوریت تصویب شود.

دولت جو بایدن یک بودجه تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری با هدف حمایت از اوکراین در چند ماه آینده از کنگره این کشور درخواست کرده است.

نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا اعلام کرده اند که خواستار تصویب فوری بودجه اضطراری درخواست شده (از سوی دولت بایدن) هستند، اما هیچ  اعلام فوری مبنی بر اینکه چه زمانی دو مجلس نمایندگان و سنا قرار است این رای گیری  را به عمل آورند ، بخصوص بر سر اختلافات قانونی که معمولا بین دو حزب روی می دهد، صورت نگرفته است.

irna.ir/xjJgZ3

**سفر هیات امنیتی رژیم صهیونیستی به مصر

هیات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پس از رونمایی از یک موشک پیشرفته ضدهوایی (مقاومت) در نوار غزه جایی که گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس در آن حضور دارند به مصر سفر کرد.

شبکه "مکان" رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) به نقل از منابع مصری گزارش داد که یک هیات امنیتی و اطلاعاتی این رژیم در روزهای گذشته به قاهره سفر و با همتایان مصری خود دیدار و گفت وگو کرده است.  

این شبکه صهیونیستی اضافه کرد: سفر هیات امنیتی رژیم اسرائیل به مصر پس از آن انجام شد که نیروهای گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس موشک ضد هوایی «استریلا ۲» ساخت روسیه را برای مقابله با جنگنده‌- بمب افکن های رژیم اسرائیل رونمایی کرد.  

بر اساس این گزارش، هیات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره تحولات قدس با طرف مصری گفت وگو کرده است.  

بنابر این گزارش، هیات اسرائیلی از مصری‌ها خواسته است تا کنترل‌های خود را در مرزها و مناطق ساحلی بین مصر و غزه تشدید کنند.  

این منبع مصری گفت: نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل ادعا کردند که در روزهای گذشته حرکت محموله‌های تسلیحاتی به سمت نوار غزه از طریق خاک مصر را رصد کرده اند.  
خبر دیگر از سرزمین‌های اشغالی اینکه شبکه "i۲۴" رژیم صهیونیستی گزارش داد که نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل شب گذشته دو جوان ۲۰ساله فلسطینی را در روستای «بنی حسان» در منطقة سلفیت

در نزدیکی "ارئیل" را به ظن دست داشتن در عملیات کشتن یک سرباز اسرائیلی دستگیر و برای بازجویی تحویل دستگاه اطلاعات امنیت داخلی این رژیم (شاباک) دادند.

irna.ir/xjJgWf

**خاخام یهودی: جنایات صهیونیست‌ها خلاف دین یهود و انسانیت است

خاخام یهودی ضد صهیونیسم اظهار داشت: تمام جنایاتی که صهیونیست‌ها اکنون در قدس انجام می‌دهند بر خلاف دین یهود و انسانیت است.

خاخام یهودی "یسروئیل دیوید ویس" از اعضای سازمان بین المللی یهودیان "ناتوری کارتا" که گروهی از یهودیان ضد صهیونیسم در نیویورک هستند و در راهپیمایی روز جمعه به وقت محلی حضور یافته بود، در گفتگو با خبرنگار ایران اکونومیست گفت:  ما به خیابان های نیویورک آمده ایم تا تفاوت میان یهودیت و صهیونیسم را اعلام کنیم.

وی درباره پیام حضورش در راهپیمایی روز قدس و دلیل افزایش جنایات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم فلسطین تصریح کرد: صهیونیسم ملی گرایی است و یهودیت یک مذهب است. دولت صهیونیستی نماینده تمام یهودیان جهان نیست و نمی تواند به نمایندگی یهودیان صحبت کند زیرا همانطور که خداوند گفته است پس از تخریب معبد مقدس، ما نمی توانیم سرزمین مردمان دیگر به خصوص فلسطینیان را تصاحب کنیم.

این خاخام یهودی اظهار داشت: ما صدها سال است با فلسطینیان در صلح زندگی کرده ایم و اکنون نیز می توانیم در صلح زندگی کنیم. این مشکلات تنها به خاطر صهیونیسم و سیاسی است و هیچ ربطی به دین یهود ندارد.

این خاخام یهودی اضافه کرد:  ما اجازه نداریم زمین تصاحب کنیم، در گذشته ما به صورت صلح آمیز در قدس زندگی می کردیم. تمام جنایتهایی که صهیونیست ها اکنون در قدس انجام می دهند بر خلاف دین یهود و انسانیت است.

وی اظهار داشت: دلیل همه این خون ریزی ها دولت صهیونیست است و ما برای منحل شدن مسالمت آمیز و بدون خون ریزی دولت صهیونیسم دعا می کنیم و امیدواریم در دنیایی زندگی کنیم که همه به صورت صلح آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

"سید حسن نصیر شیرازی" فعال مدنی پاکستانی نیز در گفتگو با خبرنگار ایران اکونومیست گفت: ما در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنیم تا با مردم فلسطین و همه مردم ستمدیده ابراز همدردی کنیم.

این فعال مدنی افزود: ما به صورت فعال از مقاومت مردم فلسطین در مقابل ظالمان اسرائیلی و همه کسانی که به فلسطینیان ظلم می کنند، حمایت می کنیم.

وی افزود: من یک شیعه هستم و داستان امام حسین (ع)  و مظلومیت اهل بیت و یاران او را به یاد دارم و شاهد  مظلومیت مشابه در فلسطین هستم.

این جوان پاکستانی تصریح کرد: دلیل حضور من در این راهپیمایی ایفای نقش به سهم خود و حمایت از مردم ستمدیده فلسطین است.

در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همصدا با ایران اسلامی، فریاد آزادی قدس شریف در قلب نیویورک طنین انداز شد و پرچم فلسطین به اهتزار در آمد.

irna.ir/xjJgj6

**هند در دوراهی روسیه و آمریکا

پایگاه خبری آمریکایی «اوراسیا ریوویو» در مقاله‌ای با موضع هند درباره جنگ اوکراین اشاره کرده است و می نویسد دهلی‌نو روسیه را یکی از شرکای مهم خود به شمار می آورد و از دیگر سو تمایلی به قطع همکاری با غرب ندارد.

از آنجایی که حمله روسیه به اوکراین قطعیت نظم جهانی موجود را دستخوش تغییرات شگرفی کرده است، تامین منافع ملی هند سبب شده است «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روسیه را شریک بسیار مهمی دهلی نو توصیف کند.

برپایه این گزارش، این مساله نقش آمریکا را به عنوان شریک استراتژیک جهانی هند صرف نظر از اختلافات آنها بر سر اوکراین، تجارت و موارد دیگر تحت تاثیر قرار نمی دهد. اما حمله روسیه به اوکراین می تواند نظم بین‌المللی را به گونه‌ای دستخوش تغییر کند که هند را وادار به بررسی مجدد روابط خود با آمریکا و روسیه کند. چراکه روسیه در ماه فوریه سال جاری میلادی به یک کشور مستقل که با چهار کشور ناتو هم مرز است، حمله کرده است.

آمریکا همچنین یکی از شرکای هند به شمار می آید و همواره کوشیده است با سیاستهای توسعه طلبانه چین در آسیا مبارزه کند. آمریکا همچنین کوشیده است به شمار نیروهای خود در اروپا بیفزاید و در حال حاضر در خط مقدم  در اروپا و آسیا قرار دارد.

برپایه این گزارش، پس از آنکه مسکو به اوکراین حمله کرد، به نوعی جهان را به سوی جنگ جهانی سوم سوق داد، بنابراین کشورهای وحشت زده اروپایی که قادر به دفاع از خود در برابر روسیه نبودند، وابستگی نظامی خود به آمریکا را یادآور شدند.

بر اساس این گزارش یکی از مهمترین هدف تحریمهای اعمال شده آمریکا علیه روسیه، به چالش کشیدن قدرت نظامی این کشور به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر بیش از 60 درصد از تجهیزات دفاعی هند از جمله تانک، زیردریایی و سلاحهای کمری از طریق روسیه تامین می‌شد اما پس از ماه مارس سال جاری میلادی، گزارشهای خبری نشان داد روسیه به سبب آغاز جنگ علیه اوکراین نتوانسته است تجهیزات دفاعی بیشتری را به هند ارسال کند.

 از دیگر سو، هند ممکن است به دلیل خرید موشک اس-400 از روسیه با تحریمهای غرب نیز روبرو شود.

همچنین مشکلات تسلیحاتی روسیه نیز می‌تواند پیچیدگی های دیپلماتیک-سیاسی بی سابقه را برای هند ایجاد کند. روسیه با آغاز یک جنگ طولانی و غیرمنتظره در اوکراین، از چین، دومین خریدار بزرگ تسلیحات خود (بعد از هند)، درخواست کرده است تا تجهیزات نظامی از جمله کامیون ارسال کند. بنابراین  نتیجه حمله روسیه به اوکراین هر چه باشد، اقتصاد ناکارآمد و خسته از جنگ این کشور را بیش از پیش به چین وابسته خواهد کرد.

این مساله همچنین می تواند زنگ خطری را برای هند به صدا درآورد.  از دیگر سو، چین و روسیه از «بی‌طرفی» این کشور در سازمان ملل متحد استقبال کرده‌اند، چراکه مسکو و پکن می‌خواهند بین واشنگتن و دهلی نو فاصله بیندازند. 

در سطح دوجانبه، آمریکا به عنوان سومین خرده‌فروش بزرگ تسلیحات هند (پس از روسیه و فرانسه) ، به هند کمک می‌کند تا سلاح‌های روسی را جایگزین کند. در حال حاضر بیش از 200 هزاردانشجوی هندی در آمریکا وجود دارد و مهاجران هندی در این کشور بیش از 4 میلیون نفر برآورد شده است. این درحالیست که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی  سفارت هند در مسکو، بیش از 14 هزار هندی در روسیه زندگی می‌کنند.

در سال 2020، میزان مبادلات تجاری هند و آمریکا بالغ بر 83 میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم حداقل 10 برابر بیشتر از ارزش تجارت دوجانبه هند و روسیه به شمار می آید که در طول سال مالی آوریل 2020 تا مارس 2021 به 8.1 میلیارد دلار رسید. آمریکا 18 درصد از صادرات هند را به خود اختصاص می دهد و این رقم با روسیه فقط 0.85 درصد بود. هند حدود 0.85 درصدی از واردات خود را از روسیه تامین می کند و این رقم با آمریکا حدود 7.3 درصد بود.

ایالات متحده 45.9 میلیارد دلار در سال 2019 و 13.82 میلیارد دلار در سال 2020-21 در هند سرمایه گذاری کرد. این درحالیست که روسیه از آوریل 2000 تا ژوئن 2021 حدود 1.26 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کرده است.

برپایه این گزارش، اگر هند می‌خواهد در سطح جهانی نوآور باشد، مشارکت با مؤسسات و شرکت‌های تکنولوژیکی پیشرو در جهان از اهمیت فراوانی برای این کشور برخوردار است. در سطح نظامی-سیاسی، از سال 2020، آمریکا اطلاعاتی در مورد تحرکات نیروهای چینی در خط کنترل واقعی ارائه کرده است. روسیه و آمریکا هر دو طرفدار یک راه حل دوجانبه برای مناقشه مرزی چین و هند هستند. اما واشنگتن - از جمله سنا - از تمامیت ارضی هند حمایت کرده است. در مقابل، در دسامبر گذشته، پوتین ارتباط بین قدرت اقتصادی چین و قدرت نظامی را تایید کرد و پرسید: "چرا باید از منافع کشورهای ثالث در ایجاد سیاست خود پیروی کنیم؟"  این بدان معناست که روسیه نمی تواند اهمیتی به نقض حاکمیت ارضی هند یا هر کشور دیگری توسط چین بدهد..

به رغم عقب نشینی فاجعه آمیز آمریکا از افغانستان، نفوذ استراتژیک، فناوری و اقتصادی جهانی واشنگتن بسیار بیشتر از چین یا روسیه است. این امر برای هند بسیار مهم است. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی چین شش برابر کمتر از آمریکا و هزینه های دفاعی آن سه برابر کمتر است. بنابراین هزینه بالای جنگ«اوکراین» می‌تواند منجر به فروپاشی اقتصاد رو به افول روسیه منجر شود.

irna.ir/xjJh6t

**ازبکستان ، نقض حریم هوایی افغانستان را تکذیب کرد

وزارت دفاع ازبکستان گزارش هایی مبنی بر نقض حریم هوایی افغانستان توسط پهپاد را تکذیب کرد و افزود: پدافند هوایی، همچنین نقض مرزهای ازبکستان توسط هواپیماهای کشورهای همسایه را ثبت نکرده است.

 وزارت دفاع ازبکستان روز یکشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد: "این اطلاعات کاملاً نادرست است. نیروی هوایی جمهوری ازبکستان حریم هوایی کشورهای همسایه را نقض نکرده است."

 به گفته این وزارتخانه، همچنین پدافند هوایی ازبکستان نیز نقض حریم هوایی این جمهوری توسط هواپیماهای کشورهای همسایه را ثبت نکرده است.

 در این بیانیه خاطرنشان شده است: "هواپیمای بدون سرنشین، جنگنده و تهاجمی وزارت دفاع جمهوری ازبکستان به صورت کاملاً مشخص در حال انجام وظیفه رزمی هستند."

 پیشتر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی اطلاعاتی مبنی بر ادعای نقض حریم هوایی افغانستان توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ازبکستان منتشر شده بود.

پیشتر نیز وزارت خارجه طالبان در بیانه‌ای ، گزارش‌ها مبنی بر پرتاپ راکت از خاک افغانستان به مراکز نظامی شهر ترمذ ازبکستان را تکذیب  کرد.

irna.ir/xjJhdd

**استرالیا به بازی‌های آسیایی چین ورزشکار اعزام نمی‌کند

استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد، هیات ورزشی اش را به بازی های آسیایی امسال که قرار است در شهر هانگژوی چین برگزار شود، اعزام نمی کند.

این رویداد ورزشی در ابعاد المپیک از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر (۱۹ شهریور تا ۳ مهر) در شهر هانگژو برگزار می شود، شهری که در کمتر از ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی شانگهای واقع است که با شیوع گسترده کووید – ۱۹ دست به گریبان است.

شورای المپیک آسیا برای اولین بار از ۳۰۰ ورزشکار و ۱۵۰ کارمند پشتیبانی از کشورهای اقیانوسیه دعوت کرده است در این رویداد ورزشی شرکت کنند.

این در حالی است که سخنگوی کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد هیچ ورزشکاری از این کشور در این مسابقات شرکت نمی کند.

سازمان دهندگان مسابقات هانگژو می گویند در حال طرح ریزی یک برنامه کنترل ویروسی هستند که در المپیک زمستانی پکن پایه ریزی شده است.

اما هنوز مشخص نیست این بازی ها چطور قرار است برگزار شود اگر سیاست صفر کووید چین بدون تغییر باقی بماند.

هانگژو که شهری ۱۲ میلیونی است، سومین شهر در چین خواهد بود که میزبانی یک رقابت قاره ای را پس از پکن در سال ۱۹۹۰ و گوانگ‌ژو در سال ۲۰۱۰ برعهده خواهد داشت.

irna.ir/xjJhcq

**اوکراین، جبهه جنگ نیابتی آمریکا و روسیه

اوکراین به صحنه جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل شده است، جنگی که در ابتدا نقش واشنگتن در آن واکنشی بیش نبود، اما به تدریج بر طبل رهبری بر آن کوبید.

نشریه نیویورکر در نوشتاری آورد: آمریکا در اوکراین از آستانهی مداخله کوتاه مدت و هم در مورد نیات بلند مدت عبور کرده است.

آمریکا ابتدا در طول پاییز و زمستان محتاطانه عمل کرد، با توجه به اینکه روسیه به عنوان یک کشور هسته ای که از قدرت وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، بیش از صد و پنجاه هزار نیرو در امتداد مرز اوکراین مستقر کرده بود.

دو روز پس از عبور کاروان های طولانی تانک های روسی از آن سوی مرز، در روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همچنان مدعی بود که هدف واشنگتن با اختصاص صدها میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین، صرفا حمایت از مردم این کشور است.

کاخ سفید در ابتدا مسکو را تحریم کرد و چند بانک، الیگارش ها، نخبگان سیاسی، شرکت های دولتی و خانواده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را هدف قرار داد تا رهبر روسیه را مجبور کند نیروهایش را بدون متوسل شدن به مداخله نظامی، از مرز عقب براند.

حال با گذشت ۹ هفته از درگیری های اوکراین، جنگ این کشور به سرعت به جنگی نیابتی با روسیه و با پیامدهای جهانی تبدیل شده است.

مقام های آمریکایی اکنون نقش آمریکا را به شرایط بلندپروازانه تری ترسیم می کنند. هدف از اختصاص کمک دهها میلیارد دلاری، تضعیف روسیه و تضمین حاکمیت اوکراین است.

 در این میان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که بودجه اختصاص یافته به اوکراین را خرج کرده، از کنگره درخواست ۳۳ میلیارد دلار کمک برای حمایت نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین کرده است.

برای پوتین، جنگ اوکراین دستکم در بخشی به عنوان جنگ نیابتی با ناتو و آمریکا قلمداد می شود. وی قبل از آغاز حمله، بدگمانی عمیقی درمورد این ائتلاف نظامی و گسترش بیشترش به کشورهایی که زمانی با اتحاد جماهیر شوروی همسو بودند، نشان داده است.

پوتین همچنین یک توافق ۵ هزار کلمه ای را با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای تشکیل یک ائتلاف عملی امضا کرد. دو کشور چین و روسیه به طور مشترکا با گسترش ناتو مخالف هستند.

آمریکا در ابتدا تهاجم به اوکراین، به اصول حاکمیت، یک دولت منتخب دموکراتیک و تمامیت ارضی استناد کرد.

اما در طول هفته گذشته، بحران موجودیتی اوکراین به طور فزاینده ای به صورت جنگ آمریکا به نظر آمده است.

به تازگی آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به کی یف سفر کردند تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و حمایت واشنگتن را به طور نمادین تقویت کنند. این سفر نهانی، منعکس کننده هدف فزاینده جاه طلبانه آمریکا بود.

آمریکا دستکم به چهار دلیل به شدت درگیر جنگ اوکراین شده است. دیپلماسی بین اوکراین و روسیه به واسطه افشاگری در مورد اقدامات نیروهای روس به ویژه کشتار غیرنظامیان در بوچا به بن بست رسیده است.

مشارکت اولیه مسکو در مذاکرات صلح نیز به هیچ وجه معتبر به نظر نمی رسید. پوتین به نظر از اهداف جاه طلبانه برخوردار است. روسیه همچنیان ادعای مالکیت بر جنوب کریمه، منطقه شرقی دونباس و مناطقی بین این دو در امتداد دریای سیاه را دارد.

پوتین هنوز آماده نیست و شاید هنوز به اندازه کافی تحت فشار نیست که به طور جدی مذاکره کند.

در این میان، آمریکا به واسطه عملکرد ضعیف ارتش روسیه که بزرگترین ارتش در اروپاست، جسور شده است.

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در ابتدا بیم داشتند که کی یف ظرف ۷۲ ساعت سقوط کند. اما اوکراین، پایتخت را حفظ کرد و نیروهای روسی عقب نشستند.

مداخله آمریکا همچنین منعکس کننده این هراس است که تهاجم پوتین به اوکراین ختم نمی شود.

چندی پش، یک فرمانده ارشد نظامی روسیه اعلام کرد مسکو درصدد کنترل کامل بر شرق و جنوب اوکراین است تا راه به سوی کشور مولداوی گشوده شود، کشوری کوچک و محصور در خشکی که حامی اتحادیه اروپاست اما به انرژی روسیه وابسته است.

اشارات آشکار مسکو در مورد تسلیحات هسته ای نیز به طور فزاینده ای به مقام های آمریکایی هشدار داده است.

دولت بایدن در حال حاضر از حمایت مردمی به دلیل نقش روبه گسترش خود برخوردار است.

irna.ir/xjJhfD

**سراسیمگی در اسرائیل؛ بنت هم از اظهارات آتشین رهبر حماس وحشت زده شد

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جنبش حماس در غزه گفت که ما نباید اجازه دهیم یحیی السنوار پیروز شود و دولت اسرائیل را سرنگون کند. پیشتر در روز جاری، برخی رسانه های نزدیک به موساد هم به شدت از اظهارات رئیس حماس ابراز نگرانی کرده و حتی طرح ترور وی را پیشنهاد دادند.

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل به اظهارات شدید اللحن یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در غزه که وحشت مقامات صهیونیست را به دنبال داشته است، واکنش نشان داد.

بنت گفت که السنوار خواستار سرنگونی دولت ماست و نباید اجازه بدهیم در انتخابات داخلی آینده حماس پیروز شود و دولت ما را سرنگون کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: دیروز شنیدم که یحیی السنوار رهبر حماس در غزه خواستار انحلال دولت منصور عباس شده و مشخص شده که حماس دولت عباس را نمی‌خواهد.

دیروز شنبه یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه گفت که گروه‌های مقاومت در غزه باید آماده باشند، زیرا نبرد با پایان ماه مبارک رمضان به پایان نرسید، بلکه در حقیقت با پایان ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

السنوار در ادامه سخنانش در جمع نخبگان فلسطینی که صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت، افزود: ما ترجیح می‌دهیم نبرد به نبرد مذهبی تبدیل نشود، اما اگر سران رژیم اشغالگر و افراطی‌ها آن را بخواهند، پس استقبال می کنیم.

irna.ir/xjJhd2

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: محمد عبدالسلام

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: محمد عبدالسلام کشورهای آمریکای لاتین شمال فلسطین اشغالی امنیت مردم افغانستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری اسلامی ایران وزارت دفاع اوکراین میلیارد دلار بر اساس این گزارش ۳۳ میلیارد دلاری تضمین های امنیتی روسیه به اوکراین آمریکای لاتین حق حاکمیت کشورها وزیر امور خارجه ماه مبارک رمضان سازمان ملل متحد ۳۳ میلیارد دلار میلیارد دلار رژیم صهیونیستی مجلس نمایندگان هشدار داده نقض حریم هوایی خارجه اوکراین اتحادیه اروپا ایران در کابل تبدیل شده رژیم اسرائیل سرمایه گذاری امنیت سایبری ریاست جمهوری علیه اوکراین کرانه باختری کنگره آمریکا یحیی السنوار آتش سوزی زمان آغاز انرژی روسیه خاخام یهودی رئیس جمهوری صهیونیست ها هیات امنیتی جنگ اوکراین امنیتی رژیم وزارت خارجه نظامی روسیه سیاست خارجی حال حاضر هدف قرار عنوان یک برای کمک اسفند ۱۴۰۰ بین المللی منابع سوخت روز یکشنبه قدرت نظامی ۱۲ فلسطینی وزیر خارجه ماه گذشته نخست وزیر منتشر شده آمریکا هم درگیری ها دو طرف رسانه ها شب گذشته جو بایدن گزارش ها آتش گرفت دین یهود تحریم ها شهر کابل تضمین ها منتشر شد پس از آن خط لوله کشته شد دو کشور شرکت ها گفت وگو آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 

بریجت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین اعلام کرد، ایالات متحده اوکراین را از حمله به خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی منع می‌کند.

او گفت: ما اجازه یا تسهیل استفاده از تسلیحات خود را در روسیه و خارج از خاک اوکراین نمی‌دهیم.»

برینک افزود که هدف کاخ سفید قبل از هر چیز کمک به اوکراین برای دفاع از خود و مهار فشار روسیه است.

سفیر آمریکا در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که به تازگی دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفته بود اوکراین اجازه دارد با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حمله کند. این اظهارنظر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که لندن بزرگترین بسته کمک نظامی خود را به اوکراین اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
  • تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟