Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@09:37:41 GMT

شب عید فطر را چگونه بگذرانیم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۵۷۰۲

شب عید فطر را چگونه بگذرانیم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،‌ بسیاری از روزه داران و شب زنده داران ماه مبارک رمضان که برای شب های احیاء سنگ تمام می گذارند، با پشت سر گذاشتن شب بیست و سوم، اینگونه تلقی می کنند که تقدیر الهی آنان رقم خورده و تکلیفشان تا سال آینده مشخص شده است در حالی که برای آخرین شب ماه مبارک و شب اول ماه شوال سفارش های فراوانی برای احیا و مناجات با خدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم (ص) ۱۰ شب آخر ماه مبارک رمضان را به عبادت و مناجات می پرداختند. 

البته باید این شب را برای کنار گذاشتن فطریه نیز درنظر گرفت. رهبر معظم انقلاب در این باره فرمود: از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.

برای شب اول شوال یعنی شب عید فطر سفارش هایی شده تا مبادا از فضیلت های آن غافل بمانیم که ثواب احیای آن کمتر از شب قدر نیست. اولین عمل وارد شده غسل کردن هنگام غروب آفتاب در آخرین ساعت های ماه رمضان است و دومین عمل نیز شب‌زنده‌داری به نماز، دعا، استغفار و درخواست از خداست. 

سوم این که پس از نماز مغرب و عشا و همچنین در روز عید فطر بعد از نماز صبح و نماز عید این جملات را تکرار کنیم الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، الله اکبر و لله الحمد، الحمدلله علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولینا. یعنی خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، معبودی جز او نیست و خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود. ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت.

همچنین تاکید شده بعد از نماز مغرب، دست‌ها را رو به آسمان بلند کنیم و بگوییم: یا ذا المن و الطول، یا ذالجود، یا مصطفی محمد و ناصره، صل علی محمد و آل محمد و اغفرلی کل ذنب احصیته و هو عندک فی کتاب مبین. یعنی ای صاحب مهر و قدرت و توانایی، ای دارای جود، ای برگزیننده محمّد و ای یاور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و بر من بیامرز هر گناهی که شماره نمودی‌اش و آن پیش تو در کتابی آشکار است.

سپس به سجده می رویم و صد مرتبه می گوییم اتوب الی الله و آنگاه از درگاه الهی حاجت هایمان را می خواهیم. 

پنجمین عمل وارد شده در این شب زیارت امام حسین (ع) است که زیارت مخصوص این شب در مفاتیح آمده است. 

ششمین سفارش نیز گفتن ۱۰ مرتبه ذکر یا دائم الفضل علی البریه، یا باسط الیدین بالعطیه، یا صاحب المواهب السنیه، صل علی محمد و آله خیر الوری سجیه است که جزو ذکرهای شب جمعه هم هست. 

اعمال و اذکار دیگری نیز برای این شب وارد شده که مشتاقان می توانند به مفاتیح الجنان مراجعه کنند. 

کد خبر 673761 برچسب‌ها عید فطر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: عید فطر الله اکبر عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

تظاهرات ضدصهیونیستی و حمایت از فلسطین در آمریکا همچنان ادامه دارد و با همین هدف، روز گذشته هزاران نفر از مسلمانان و حامیان فلسطین در پایتخت آمریکا نماز جماعت برپا کردند.

دیگر خبرها

  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا
  • کارگران در نماز جمعه تهران
  • گزیده خطبه های نماز جمعه یاسوج
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • نماز جمعه تهران
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی