Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@22:07:32 GMT

چشم امید عراقی‌ها به گشایش در روند سیاسی پس از عیدفطر

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۶۱۲۵

چشم امید عراقی‌ها به گشایش در روند سیاسی پس از عیدفطر

عراقی‌ها در حالی به گشایش در روند سیاسی و خروج از بن بست کنونی چشم دوخته اند که کشمکش بر سر تصاحب پست ریاست جمهوری عراق میان دو حزب عمده کُرد به قوت خود پابرجاست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد که همچنان کشمکش میان دو حب عمده کُرد درباره انتخاب رئیس جمهور جدید عراق ادامه دارد و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکنون بر نامزدی برهم صالح برای این پست اصرار دارد و این در سایه نبود تفاهم با همتای دموکرات خود در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران میان دو حزب از زمانی که حزب دموکرات «ریبر بارزانی» را برای پست ریاست جمهوری نامزد کرد، به قوت خود باقی است.

اختلاف میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان بر سر تعیین نامزد ریاست جمهوری عراق در ماه‌های اخیر به یکی از عوامل بن‌بست سیاسی در این کشور تبدیل شده است.

بر خلاف روال قبل که نامزد حزب اتحادیه میهنی برای ریاست جمهوری عراق انتخاب می‌شد، در این دوره حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برای تصدی این پست اصرار دارد.

«کریم شکور الداوودی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که هیچ گونه تعامل سیاسی میان این حزب و حزب دموکرات کردستان در سطح رهبران برای رسیدن به تفاهم در خصوص پرونده ریاست جمهوری عراق وجود ندارد.

الداوودی افزود که بن‌بست سیاسی بین دو حزب کرد تشدید شده و چند دستگی در خصوص ریاست جمهوری بر اقلیم کردستان تاثیر منفی گذاشته است.

وی تاکید کرد که اتحادیه میهنی همچنان بر تنها نامزد خود برای ریاست جمهوری یعنی برهم صالح اصرار دارد.

این عضو اتحادیه میهنی همچنین خواستار رسیدن به توافق سیاسی در اقلیم کردستان عراق میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان شد.

الداوودی تاکید کرد که حزب متبوعش از تشکیل دولت توافقی حمایت می‌کند.

تحرکات در زمینه تشکل دولت جدید عراق از سوی مستقلین

«باسم خشان» نماینده مستقل پارلمان عراق از ادامه تحرکات در زمینه تشکیل دولت جدید خبر داد.

وی افزود: سعی نمایندگان و گروه‌های مستقل در زمینه تشکیل دولت جدید، رسانه ای نیست بلکه واقعی است. تشکیل دولت از سوی نمایندگان و گروههای مستقل تنها راهکار سریع برای پایان دادن به بحران سیاسی در عراق است. اقدام واقعی به سمت تشکیل دولت مستقلین در آینده نزدیک وجود دارد.

«محمد الصیهود» عضو هیئت هماهنگی شیعی عراق به علت بن بست سیاسی در عراق اشاره کرد و گفت: عملکرد برخی گروههای سیاسی مطابق خواست خارجی، علت اصلی انسداد سیاسی در عراق طی گذشته و حال است.

طرح مسعود بارزانی برای حل بن بست سیاسی در عراق

«شاخوان عبدالله» نائب رئیس دوم پارلمان عراق در سخنانی پیش‌بینی کرد که «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات کردستان طرح خود را برای حل بن‌بست سیاسی در عراق را پس از تعطیلات عید فطر اعلام کند.

عبدالله در خصوص ائتلاف میان حزب دموکرات کردستان، جریان صدر و اهل سنت در پارلمان عراق گفت که برخی گمان می‌کنند این ائتلاف دچار خلل شده ولی این مساله به هیچ وجه درست نیست و رابطه میان مقتدی صدر و مسعود بارزانی بسیار خوب است.

وی افزود که نشست‌ها به دلیل ماه رمضان متوقف شد و از سویی هر نشستی رسانه‌ای نمی‌شود و ائتلاف به قوت خود باقی است.

عبدالله در خصوص اختلاف بین احزاب اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد که بارزانی از یکپارچگی بین جریان‌های کُرد حمایت می‌کند ولی از سویی نباید یک طرف خود را بر دیگری تحمیل کند و برخی به این مساله توجهی ندارند و منافعی شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح داده‌اند.

از سرگیری گفتگوها پس از عید فطر

«حسن آلی» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق با بیان اینکه بن بست سیاسی و انزوایی که در حال حاضر در عراق وجود دارد به زودی پایان خواهد یافت، افزود: نشانه‌هایی از گشایش و پیشرفت پس از تعطیلات عید وجود دارد.

آلی همچنین گفت: طرف‌های سیاسی اکنون به این باور رسیده اند که بدون توافق و گفتگو امکان تشکیل دولت نیست و امکان خروج از بن بست سیاسی در عراق نیست.

وی افزود: گزینه انحلال پارلمان با توجه به داده های کنونی بعید است زیرا آن ما را به خانه اول باز می گرداند. احتمال گشایش در بحران سیاسی پس از عید فطر هست زیرا گفتگوها مجددا از سرگرفته خواهد شد.

از سوی دیگر «محمد الحیانی» عضو چارچوب هماهنگی با بیان اینکه هم حزب دموکرات کردستان و هم ائتلاف حاکمیت برای اخلال در تشکیل دولت آینده عراق پافشاری می کنند ، بر اهمیت گذر از بن بست سیاسی کنونی در کشور از طریق حل اختلاف بین کردها بر سر منصب ریاست جمهوری عراق تاکید کرد.

الحیانی هم گفت که بعد از عید سعید فطر گفتگوهایی بین احزاب سیاسی برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی و حل اختلافات بر سرانتخاب نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق، انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: چارچوب هماهنگی به دنبال تشکیل دولت مشارکت ملی یا توافقی است ، اما نکته مهم این است که این گفتگوها منجر به تشکیل دولت جدید برای پایان دادن به مشکلات مردم عراق شود که بیش از همه از تاخیر درتشکیل دولت زیان دیده‌اند.

این در حالی است که «ریزان شیخ دلیر» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، گفت: اگر ائتلاف سه جانبه همچنان با انجام گفتگوها با دیگر احزاب سیاسی در عراق خودداری کند، حتی پس از عیدفطر نیز نمی تواند دولت جدید عراق را تشکیل و رئیس جمهوری این کشور را انتخاب کند.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی و پافشاری ائتلاف سه جانبه بر رد گفتگوهابا دیگر احزاب سیاسی درعراق، چاره ای جز برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی نیست و راه حل دیگری وجود ندارد.

تداوم بن بست سیاسی در عراق؛ ماجرای دلخوری بارزانی از مقتدی صدر چیست؟عراق| از شروط جدید ائتلاف سُنی «السیاده» تا تلاش برای آب کردن یخ اختلافات با افطاری سیاسی

یادآور می‌شود که با گذشت مدت زیادی از برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته، هنوز تکلیف رئیس جمهور جدید، فراکسیون اکثریت و به تبع آن نخست وزیر جدید عراق مشخص نشده است و دولت الکاظمی به عنوان دولت پیشبرد امور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق اتحادیه میهنی کردستان عراق بن بست سیاسی در عراق حزب دموکرات کردستان ریاست جمهوری عراق عضو اتحادیه میهنی اقلیم کردستان مسعود بارزانی تشکیل دولت جدید عراق دولت جدید پس از عید بن بست عید فطر میان دو دو حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده انتظامی استان کردستان بعدازظهر پنج شنبه در جمع فعالان سیاسی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت اظهار کرد: دشمنان اسلام با هدف قراردادن موضوع عفاف و حجاب در جامعه درصدد ترویج بی حیایی و بی عفتی در جامعه هستند.

سردار علی آزادی افزود: تضعیف عفاف و حجاب در جامعه زمینه ساز کاهش امنیت است و استحکام بنیان خانواده را به خطر می‌اندازد.

فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه موفقیت طرح نور نیازمند حمایت مردمی است، بیان داشت: اجرای طرح نور در جامعه طبق قانون، خواسته مسئولان و مطالبه عمومی مردم برای مقابله با ناهنجاری است.

سردار آزادی در ادامه با قدر دانی از تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور در اجرای طرح نور، از علما، احزاب سیاسی و مردم که در این طرح مهم همانند دیگر مأموریت با پلیس همراهی، مشارکت کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه جمعی از فعالان سیاسی استان ضمن بیان نکته نظرات خود از اجرای طرح عفاف و حجاب حمایت و از اقدامات پلیس استان در این خصوص و ایجاد امنیت و آرامش روانی شهروندان تقدیر کردند.

کد خبر 6095181

دیگر خبرها

  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد
  • تیم ملی امید عراق بازهم به المپیک صعود کرد
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است