Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک : عقد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای خصوصی است که در ذیل ماده 10 قانون مدنی قرار می‌ گیرد و از ترکیب چند عقد معین تشکیل شده است. در قرارداد مشارکت در ساخت، صاحبان خانه های کلنگی و قدیمی، ملک خود را در اختیار سازندگان (مجریان طرح) قرار می دهند تا آنها با سرمایه خود به ساخت آپارتمان جدید مبادرت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین موارد قانونی که باید در این عقد درج شود، چگونگی انتقال سند و روش حل و فصل اختلاف از مواردی است که باید در قرارداد همکاری در ساخت بین طرفین مالک و سازنده مشخص شود.

با گذشت زمان به خصوص در کلانشهرها، ساختمان ها رو به فرسایش می‌روند که این امر سبب می‌ شود مالکان به فکر تخریب ساختمان قبلی و احداث آپارتمان جدید بیفتند.اما ممکن است مالکان، سرمایه اولیه برای ساخت آپارتمان را نداشته باشند که در این صورت، مالک باید به سازنده ها یا مجریان طرح مراجعه کند تا آنها با هزینه خود اقدام به ساخت آپارتمان های جدید کرده و در آپارتمان نهایی با مالکان شریک شوند.

برای اینکه روابط بین مالک و سازنده به درستی تنظیم شود و در چارچوبی قانونی قرار بگیرد، طرفین باید قراردادی به نام قرارداد مشارکت در ساخت منعقد کنند.دلیل لزوم انعقاد چنین قراردادی این است که اولا، از بروز اختلافات بعدی که ممکن است بین آنها رخ دهد، جلوگیری می شود، ثانیا، در صورت بروز اختلاف، طرفین این امکان را دارند که با استناد به قرارداد مشارکت در ساخت، بتوانند دعوی مربوط به آن را در مراجع قضایی پیگیری کنند.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

عقد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای خصوصی است که در ذیل ماده 10 قانون مدنی قرار می‌ گیرد؛ این عقد از ترکیب چند عقد معین تشکیل شده است.در عقد مشارکت در ساخت، مالک یا مالکان سرمایه خود را که همان ملک است و می تواند زمین یا خانه کلنگی باشد، در اختیار شخص یا اشخاصی دیگر به عنوان سازنده قرار می دهند؛ در نتیجه سازندگان با هزینه خود اقدام به ساخت آپارتمان مطابق با قرارداد منعقده بین طرفین می‌ کنند و در آخر، طرفین در آپارتمان احداثی شریک می‌ شوند.

موارد قانونی مندرج در قرارداد مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت منعقدشده بین مالک و سازندگان، باید تعهدات طرفین و ضمانت اجرای عدم انجام آنها، مدت قرارداد، موضوع دقیق قرارداد، آورده های دو طرف، نسبت سهم طرفین (سهم الشرکه)، تمام هزینه ها و ... به طور دقیق ذکر شود تا روند فعالیت آنها مسیر قانونی داشته باشد و از اختلافاتی که ممکن است بین طرفین پیش بیاید، جلوگیری شود.

تعهدات مالکان تقدیم ملک و ذکر جزییات مربوط به آن، تعهد اصلی مالک است. علت تاکید بر ذکر جزییات و ویژگی های مربوط به ملک این است که تعیین ارزش گذاری این آورده با مالک بوده است و اگر به درستی انجام نشود، سبب بروز اختلافاتی بین طرفین شده که در تعیین تکلیف و فسخ قرارداد بسیار مؤثر خواهد بود.

تعهدات سازندگان (مجری طرح)

سازندگان وظیفه پیشبرد پروژه ساختمانی، پرداخت هزینه ها و اداره پروژه را دارند. بنابراین نسبت وضوح تعهدات سازندگان در این عقد نسبت به تعهد مالک بسیار کمتر است؛ بنابراین ذکر دقیق هزینه ها، از بروز اختلافات بعدی که ممکن است به وجود آید جلوگیری می کند.این هزینه ها شامل هزینه های ساختمانی پروژه، هزینه های اداری، هزینه بلاعوض که مربوط به اجاره بهای ملکی است که مالکان در زمان ساخت در آن سکونت خواهند کرد، (زیرا معمولا ملکی که مالکان در آن سکونت دارند در این عقد به عنوان آورده تقدیم می‌ شود)، پرداخت تمامی جرایم مربوط به ملک مانند کمسیون ماده 100، هزینه شهرداری ها و ... است.

مدت قرارداد

مدت زمان اجرای قرارداد از زمان اخذ مجوز ساخت و بهره برداری و تحویل باید به صورت کاملا دقیق ذکر شود که شامل تاریخ، روز، ماه و سال است.همچنین مالکین موظف هستند زمان تحویل ملک به سازنده را در قرارداد به طور کامل مشخص کنند.

نسبت سهم طرفین

اصطلاحا به سهم هر یک از طرفین در عقود مشارکت در ساخت، سهم الشرکه می گویند.در قرارداد، سهم مالک از کل ملک باید مشخص شود.معمولا نحوه تعیین سود در این عقود به صورت 55 درصد برای مالک و 45 درصد برای سازنده است.اما به طور کلی تعیین میزان سهم طرفین براساس توافق آنها بوده که این موضوع از مواردی مانند عرف نیز اثر خواهد گرفت.تعیین ارزش گذاری ملک در تعیین سهم طرفین بسیار اثرگذار است؛ بنابراین بهتر است از نظر متخصصان یا کارشناسان برای تعیین ارزش ملک استفاده شود تا از بروز اختلافات بعدی جلوگیری به عمل آید.در صورتی که در میزان ارزش آورده یکی از طرفین اشتباهی صورت بگیرد، در این صورت طرف زیان دیده می تواند با استناد به خیار غبن، قرارداد مشارکت در ساخت را فسخ کند. البته این موضوع در صورتی است که اسقاط کافه خیارات از قبل صورت نگرفته باشد.

چگونگی انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند و سهم سازنده در قرارداد های مشارکت در ساخت توسط مالک، یکی از موضوعات بسیار مهم در این قراردادهاست. انتقال سند در این قراردادها بر اساس سه حالت رخ خواهد داد: حالت اول: بر اساس توافق بین مالک و سازنده، آورده ابتدا به سازنده منتقل می‌ شود و بعد از آن بر مبنای چک تضمینی که به مالک داده می‌ شود، در انتهای عملیات ساخت، ملک نهایی بر اساس سهم الشرکه به مالک منتقل می‌ شود که انجام این روند براساس توافق، ممکن است به صورت عکس باشد.حالت دوم: در این حالت، ممکن است طرفین انتقال سند را منوط به انجام مراحل کنند. به این صورت که طرفین توافق می‌ کنند با انجام مراحل هر بخش، مثلا با اتمام اسکلت بندی ساختمان، دو دانگ طی تنظیم سند رسمی به سازنده منتقل شود.حالت سوم: در این مرحله مالک به سازنده یک وکالت بلاعزل می‌ دهد. سازنده به عنوان طرف دوم قرارداد با رسیدن پروژه به مرحله مشخصی با استفاده از این وکالت، اقداماتی در جهت تنظیم سند رسمی انجام خواهد داد.

حل و فصل اختلافات از طریق داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

بروز اختلاف و راه فصل آن، موضوع بسیار مهمی در تمامی انواع قراردادهاست که باید به آن پرداخته شود. لذا طرفین باید برای چنین مسایلی تدابیری از قبل در نظر بگیرند.یکی از شیوه های حل و فصل اختلافات که اخیرا بسیار مرسوم شده، حل و فصل اختلافات مرتبط با قراردادها از طریق داوری است.در قراردادهای مشارکت در ساخت بهتر است که طرفین قرارداد در هنگام انعقاد عقد، ذیل یکی از بندها مشخص کنند که کلیه اختلافات مربوط به این قرارداد از طریق داوری حل و فصل شود.همچنین نام داور را به صورت صریح در قرارداد ذکر کنند، اختیارات او را تعیین کرده و برای طرفین مشخص کنند که رای صادره از این داور یا دیوان داوری برای طرفین لازم الاجرا خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده دعای روز بیست و نهم رمضان عید فطر مشارکت در ساخت قرار داد مشارکت ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده دعای روز بیست و نهم رمضان عید فطر قرارداد مشارکت در ساخت بروز اختلافات ساخت آپارتمان انتقال سند بین طرفین هزینه ها حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده است طی ۴ سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ گزارش صفر موارد بومی مالاریا را در کشور گزارش کندکه نشان دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از ۶ دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

حسین فرشیدی افزود: این پیشرفت ایران در کنترل مالاریا با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین المللی و شیوع کووید ۱۹ به دست آمده است که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کنار کمک های سازمان بهداشت جهانی، تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور؛ استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، موجب شد که ایران در کنار کشور  آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشد.

حسین فرشیدی افزود: باید به این نکته توجه داشت که ایران کشوری پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشور‌هایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده اند، نیست. ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد و در جوار کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در آن‌ها بیش از خیلی از کشور‌های منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از دستاورد‌های  ایران، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی است در حدی که در مدیترانه شرقی به زعم همه کارشناسان بین المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

دکتر فرشیدی افزود: در دو سال گذشته بعد از حدود  ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که موارد وارده از مرز‌های جنوب و جنوب شرقی کشور و بیشتر از کشور پاکستان بود، این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهر‌های سرباز، چابهار و سراوان داشتند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ؛ پارسال  پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ده هزار مورد بیماری بسته شد که همه این موارد از ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بودند ؛ ایرانی‌هایی که این بیماری را گرفته اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرز‌های جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بودند یا به آنسوی مرز‌های شرقی کشور تردد داشته اند.

دیگر خبرها

  • جلسه ویژه مالک نساجی با موضوع بقا
  • خاندوزی: گفت و گوی سازنده ای با همتای سعودی داشتیم
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد
  • شروع ساخت «نارنیا» گرتا گرویگ در آگوست/ فیلمبرداری ۷ ماهه!
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • نقش سازنده گلزن تراکتور در بازی با ذوب آهن!
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم