Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر انجمن صنایع روغن ایران گفت: هنوز دولت راهکاری را پیدا نکرده است تا بتواند حمایت از مصرف کننده را با عدم افزایش قیمت و هم حمایت از تولیدکننده را با جبران افزایش هزینه‌های تولید داشته باشد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از نقاط تهران و چندین استان از جمله گیلان، خراسان رضوی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. عرضه روغن خوراکی به ویژه روغن سرخ‌کردنی در یک هفته گذشته متوقف شده و در برخی فروشگاه‌ها نیز قیمت روغن روی کالا مخدوش شده و بعد به فروش رسانده می‌شود!

به عقیده بسیاری از کارشناسان علاوه بر تاثیر تحولات جهانی و بحران جنگ روسیه و اوکراین، ضعف در مدیریت و احتکار سودجویان از عوامل اصلی کمبود یا گرانی احتمالی در روز‌های آتی خواهد بود. این درحالی است که امیر دلداری؛ مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی معتقد است که منشا کمبود روغن در بازار از بخش تولید است و کارخانه‌ها و شرکت‌های توزیع به صورت قطره چکانی روغن خوراکی را به صنوف اختصاص می‌دهند.


هرچند که مسأله جنگ روسیه و اکراین باعث کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت روغن خام در سراسر دنیا شده است، لزوم تمرکز بر افزایش تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. مسعود اسدی پرور؛ مدیر جهادکشاورزی رشت نیز با بیان اینکه کمبود روغن مشکل سراسری است، ادامه داد: باید از این پس با افزایش تولید محصولات کشاورزی نظیر کلزا و سویا نیاز به واردات تامین اولیه را کاهش دهیم تا در چنین مواردی دچار چالش نشویم.

در این بین نیز بسیاری معتقدند که برخی تولیدکنندگان و دلالان، به احتکار روغن پرداخته اند تا قیمت این محصول افزایش یابد، زیرا تولید روغن با این قیمت‌ها برایشان صرفه اقتصادی ندارد. درحالی که خبرگزاری دانشجو پیگیر راهکار و زمان حل کمبود این نیاز اساسی مردم از وزارت جهاد کشاورزی شد، اما متأسفانه مسئولین این وزارتخانه پاسخی به این موضوع ندادند!


ابوالحسن خلیلی؛ دبیر انجمن صنایع روغن ایران با اشاره به مشکلات پیرامون کمبود روغن در کشور به خبرنگار اقتصادی دانشجو گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده است که کالا‌های اساسی را به قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ بدهند. دومین مسأله این است که روغن خام وارداتی است و روند قیمت جهانی آن افزایشی بوده و جنگ اوکراین و روسیه نیز باعث افزایش ۶۰ درصدی قیمت آن شده است.


افزایش ۱۶۷ درصدی هزینه‌های انرژی
وی ادامه داد: سومین مسأله این است که دولت کماکان ارز ترجیحی می‌دهد و با همان ارز ترجیحی و با قیمت‌های امروز، مصوب قیمت روغن خام حدود ۹ هزار تومان است و در نهایت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود. مسأله بعدی این است که دولت هزینه‌های انرژی را در بهمن ماه ۱۶۷ درصد افزایش داد و هزینه‌های کارگری ۵۷ درصد، تورم ماهانه ۳۴.۲ درصد و تعمیرات ماشین آلات و خدمات افزایش پیدا کرد و همچنین کرایه حمل ۳۵ درصد افزایش یافت که همه این‌ها باعث گران شدن تولید روغن نباتی شده است.


هنوز دولت راهکاری پیدا نکرده است!
خلیلی اظهار کرد: از یک طرف دولت به صورت دستوری گفته تا قیمت روغن نباتی تا پایان ماه مبارک رمضان، نباید افزایش پیدا کند و از طرف دیگر هم مولفه‌های تولید گران شده است. هنوز دولت راهکاری را پیدا نکرده است تا بتواند حمایت از مصرف کننده را با عدم افزایش قیمت داشته باشد و هم حمایت از تولیدکننده را با جبران افزایش هزینه‌های تولید.

 


کارخانه‌ها منتظر تصمیم دولتند
دبیر انجمن صنایع روغن ایران مطرح کرد: قائدتا در این شرایط، دولت باید تأمین و تولید روغن نباتی را به عهده بگیرد و هم روغن خام را تأمین کند و هم مابه التفاوت قیمت تمام شده را پرداخت کند. دولت به دنبال یک چهارچوبی است که بتواند این سه ضلع را انجام دهد؛ ضلع اول تأمین روغن خام، ضلع دوم پوشش هزینه‌های تولید تولیدکننده‌ها و ضلع سوم عدم افزایش قیمت برای مصرف کننده‌ها پارادوکسی شده که به دست آوردن راه حل برایش مشکل است و دولت درحال بررسی است و کارخانه جات هم طبیعتاً منتظر تصمیم گیری دولت هستند.


دولت بخش خصوصی را از معادلات تأمین روغن خام خارج می‌کند!
وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه درحال حاضر ذخایر روغن خام خوب است و خرید‌های خارجی دولت هم به خوبی صورت می‌گیرد، افزود:، اما این مدل که دولت عمل می‌کند، باعث می‌شود تا بخش خصوصی از معادلات تأمین روغن خام خارج شود و دولت همه مسئولیت را خودش می‌پذیرد و باید منتظر باشیم تا ستاد تنظیم بازار چه نسخه‌ای را برای ادامه روند تامین، تولید و توزیع روغن نباتی در نظر می‌گیرد. براساس مصوبه مجلس، قیمت‌ها نباید افزایش یابد و در سطح قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، بنابراین این موضوع، مسأله‌ای است که بین مجلس و دولت باید حل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمبود روغن روسیه اوکراین احتکار روغن افزایش قیمت روغن نباتی قیمت روغن روغن خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز از افزایش ۱۰۴ درصدی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی شیراز، احمدرضا حیدرنیا در جمع هیئت مدیره این شرکت به توسعه و پیشرفت پتروشیمی شیراز، به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: این شرکت با اتکا به برنامه‌ریزی‌های دقیق، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و تلاش بی‌وقفه کارکنان خود، توانسته گام‌های بلندی در مسیر تحقق اهداف بردارد.

وی با اشاره به رشد چشمگیر تولید شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲ افزود: پتروشیمی شیراز پارسال موفق به رشد ۱۰۴ درصدی تولید محصولات نسبت به ظرفیت اسمی واحدها شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین افزایش تولید بیش از ۱۰۵ هزار تنی را نشان‌ از تعهد و تلاش این مجموعه برای افزایش سهم خود در بازار داخلی و خارجی برشمرد و یادآور شد: تولیدات ۱۰ سال اخیر این شرکت نشان می‌دهد پتروشیمی شیراز در یک روند صعودی مستمر قرار دارد و با وجود چالش‌های پیش‌ رو به‌طور مداوم در حال ارتقای سطح تولید است.

سهم ۲۵ درصدی پتروشیمی شیراز از فروش اوره

حیدرنیا اعلام کرد: سهم تولید و فروش محصول اوره در بین شرکت‌های اوره‌ساز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌خوبی نشان‌دهنده رشد سهم پتروشیمی شیراز در این زمینه است و این روند نشان می‌دهد سهم تولید اوره پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۲ در بین اوره‌سازهای کشور به ۲۵ درصد و سهم فروش این شرکت نیز به ۲۵ درصد رسیده است.

به گفته وی، این افزایش نشان‌دهنده رشد توان تولیدی و ارتقای کیفیت محصولات پتروشیمی شیراز است که به افزایش سهم این شرکت در بازار داخلی و خارجی شده منجر است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین به پیشرفت قابل‌توجه پروژه‌های توسعه‌ای افزون بر افزایش تولید، اشاره و تصریح کرد: پروژه ساخت کارخانه تولیدی کیسه که از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ به پیشرفت ۲۲ درصدی رسید. این پروژه با هدف بومی‌سازی و استفاده از حداکثر توان تولید داخل در حال اجراست و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن، گامی دیگر همسو با تحقق اهداف خودکفایی کشور برداشته شود.

حیدرنیا به صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی توری‌های کاتالیست پلاتین - رودیوم در پتروشیمی شیراز اشاره کرد و این مهم را گامی مهم به‌منظور خودکفایی صنعت پتروشیمی کشور و تحقق ایران قوی برشمرد.

صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴میلیون یورویی

وی اضافه کرد: این دستاورد با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۴میلیون یورویی نشان‌دهنده عزم و اراده متخصصان ایرانی در مسیر خودکفایی و قطع وابستگی به منابع خارجی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به اهمیت این دستاورد در صنعت پتروشیمی کشور گفت: اسید نیتریک به‌عنوان ماده اولیه در تولید نیترات آمونیوم، یک محصول راهبردی در صنایع مختلف است و بومی‌سازی کاتالیست توری‌های پلاتین - رودیوم، استمرار تولید این محصول را تضمین و کشور را از وابستگی به منابع خارجی بی‌نیاز می‌کند.

حیدرنیا به برنامه‌های آتی این شرکت نیز اشاره و با تأکید بر استمرار توسعه و پیشرفت شرکت پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۳ ادامه داد: افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات، توسعه بازارهای صادراتی و بومی‌سازی فناوری جزو مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری