Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام “محسن پورمحمد”، استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه اخلاق و عملکرد دین داران در گرایش دیگران به دین و عبادات تاثیر به سزایی دارد و موجب دلنشین شدن عبادت در افراد می‌گردد، گفت: متأسفانه برخی امور در جامعه وارونه فهمیده شده است، از باب نمونه ختم انعام را در نظر بگیرید، آنچه توصیه شده به خواندن و ختم سوره مبارکه انعام است و اینکه هفتاد هزار فرشته این سوره را همراهی می‌کنند اما امروز در برخی مواقع تبدیل شده است به مراسم آش‌خوری!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام “محسن پورمحمد”، استاد دانشگاه گیلان در رابطه با اهمیت نهادینه سازی برکات ماه مبارک رمضان و همچنین تاثیر آن در دلنشین شدن اعمال عبادی در عموم جامعه در گفتگو با  ۸دی، اظهار کرد: این موضوعی است که نیاز به کار جدی دارد و فقط روزه داری نیست و دلنشین کردن عبادت‌ها خود یک موضوعی قابل تامل است اما ارائه دین بصورت پوستین وارونه، آن سوی قضیه است که در این باب چند نکته حایز اهمیت است؛ اول اینکه ما حق نداریم چیزی به دین اضافه کنیم یا از آن کم کنیم، این کار گناه نابخشودنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سنت ها و رسوم در روش انجام واجبات و حتی مستحبات می‌توانند موثر باشند، ولی نباید آنچه از دین نیست وارد دین کرد و حدود دین و واجبات دینی از آنچه به اصطلاح مباح است باید کاملا مشخص باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دلنشین بودن عبادات به بسیاری از امور مرتبط است، از باب نمونه به اخلاق و عملکرد دین داران در گرایش دیگران به دین و عبادات تاثیر به سزایی دارد، به ویژه دین داران اگر مسؤلیت اجرایی دارند باید بیشتر مواظب رفتار و اعمال خود باشند، چرا که «الناس علی دین خلیلهم». متأسفانه فساد و اختلاس، استفاده از رانت توسط برخی مسئولان مردم را از دین زده می کند و موجب تنفر آنها از دین و احکام دینی میگردد.

وی ادامه داد: مسئولی که حین صحبت با مردم ذکر بر لب دارد به نوعی دارد از دین استفاده ابزاری می‌کند و مردم این را خوب می‌فهمند که این شخص فیلم بازی می‌کند، اینگونه امور است که مردم از دین و احکام دینی متنفرمی‌شوند.

حجت الاسلام پورمحمد با بیان اینکه برخی امور متأسفانه وارونه فهمیده شده است، از باب نمونه ختم انعام را در نظر بگیرید، آنچه توصیه شده به خواندن و ختم سوره مبارکه انعام و اینکه هفتاد هزار فرشته این سوره را همراهی می‌کنند اما امروز تبدیل شده است به مراسم آش‌خوری!! این درحالی است که سوره مبارکه انعام چهل برهان از اثبات مبدا، معاد، نبوت و امامت را دربر دارد و علامه طباطبایی می‌فرمایند به این سوره باید گفت سوره حجج، یعنی سوره براهینی بر اثبات اصول دین، ختم انعام یعنی آموزش یک دوره الهیات، مقایسه بفرمایید ختم انعام واقعی را با ختم انعام مرسوم در جامعه!

وی با بیان اینکه ایمان تصدیق قلبی است، تصریح کرد: این تصدیق قلبی ممکن است به صورت مختلف بر زبان جاری بشود، حتی بصورت دروغی، یعنی شخص بی ایمان وانمود کند مومن است ولی ایمان تصدیق قلبی است و دروغ‌بردار نیست برای همین زور و اجباری هم نمی‌تواند باشد. به همین دلیل باید بین قوانین در اجتماع و احکام تمایز قائل بشویم. خلاف قانون جرم اجتماعی است، احکام هم حساب خود را دارد مثل حدود و دیات و قصاص و مانند آن، اما در اجرایی کردن احکام قلمرو تبلیغ، تبیین و ابلاغ و عمل به دین را باید از هم تفکیک کرد، در مرحله تبلیغ و تبیین زور و اجبار و بداخلاقی جواب نمی‌دهد و موجب تنفر مردم از دین می‌شوند. بعلاوه وظیفه مردم را باید از وظایف حاکمان جدا کرد امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی است، تخلف بردار نیست.

این استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم مردم به دین عمل کنند همانگونه که روایت عنوان کرده که مردم را با عمل خود به دین فرا بخوانید پس ما می‌بایست برای اینکه مردم متوجه دلنشین بودن عبادات شوند در ابتدای امر خودمان عامل به دین باشیم و دقیق عمل کنیم، وقتی که به دین عمل کردیم آن زمان است که تاثیرگذار خواهد بود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «اگر بنده  می‌دانست که در رمضان چیست، دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد». (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۴۶).

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد». (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۰۱ و ۱۰۲٫)

اگر تاریخ چند هزار ساله‌ی ایران را ورق بزنید، می بینید که تقریبا هر چیزی از دیرباز آداب و رسوم دیرینه‌ای داشته که با گذشت زمان این آیین‌ها یا کمرنگ شده و یا از بین رفته‌اند، مردم هر منطقه از ایران زمین در هر شهر و روستایی بر اساس باورهایی که گاهی ریشه در فرهنگ‌شان داشت آداب خاصی برای ماه رمضان داشتند، خیلی‌ها قبل از ماه رمضان انگار می‌خواهد عید نوروز شود شروع به خانه‌تکانی می‌کردند.

در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، خاطره‌ی این سنت‌های فراموش شده مرور می‌شود که خواندنش خالی از لطف نیست؛

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در گیلان؛

هجرت روحانیون از شهر به روستا / اهداء دام به نوجوان روزه دار در مناطق کوهستانی گیلان

شکوه رمضان در گوشه‌ای از خطه کویر؛

آداب و رسوم شاهرودی‌ها در ماه رمضان/ از دوختن کیسه مراد تا مراد کشون

ماه مبارک رمضان در استان مرکزی؛

آداب و رسوم مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان/ از آیین «الم ترانی» تا سنت دیرینه «آهو آهو»+ تصاویر

شب‌های زیبای رمضان در قم؛

از یتیم نوازی تا اهدای خون در شب‌های رمضان در قم/ آئین‌های پابرجای ماه رمضان در قم

همراه با سنن کرمانی‌ها در ماه مبارک رمضان؛

«کلید زنی» و «الله رمضونی»؛ دو رسم قدیمی مردم کویر در ماه میهمانی خدا

آداب و رسوم مردم سبزوار در ماه مبارک رمضان؛

از جزخوانی قرآن تا ملاقه زنی

جلوه‌ای از رسوم زیبای سیستانی و بلوچ در ماه رمضان؛

“چمروک” و “رمضونیکه”؛ نماد عشق به رمضان در پایتخت وحدت/ اینجا سنت‌ها به ماه خدا رنگ می‌دهند

آئین‌های مردم آذربایجان‌شرقی در ماه رمضان؛

از “قاباخلاما” تا پخت “نزیه” و “ختایی”

آداب سنتی ماه مبارک رمضان در فرهنگ مردم استان اصفهان؛

از «کلوخ اندازان» و «دوخت پیراهن مراد» اصفهان تا «هدیه دادن» کاشانی‌ها و مناجات خوانی شهرضایی‌ها

آداب و رسوم مردم استان بوشهر در ماه مهمانی خدا؛

ذبح کردن گوسفند در اولین روز ماه رمضان تا عید تلخک بوشهری‌ها/ شهادت مولا امیرالمومنین بوشهری‌ها گرداب عزاداری دارند

گزارشی از سنت‌های پسندیده قزوینی‌ها در ماه مبارک رمضان؛

از برپایی مراسم گل‌خندانی در قزوین تا صلوات‌خوانی بر بام خانه‌ها

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بیرجند؛

از رمضان‌خوانی تا بیدار کردن همسایه‌ها

رسم و رسومات ماه مبارک رمضان در کردستان؛

از سرنای نقاره‌چی تا پختن نان بیست و هفتم

نگاهی به افطاری‌های سنتی با طعم‌های ویژه هرمزگانی‌ها؛

از درست کردن “لگیمات” توسط “مُم گَپو” تا پخت نان “کولوکو” توسط “بَپ گَپو”

ماه مبارک رمضان در خوزستان؛

رسوم خوزستانی‌ها در ماه مبارک رمضان/ از نخ گره زنی مادران تا جشن گرگیعان و روز ام الحلس

دورهمی‌ها رمضانی از دیرباز در گوشه و کنار ایران با آداب و رسومی خاص برگزار می‌شد؛ این آیین‌ها که همگی دارای فلسفه، نقش تربیتی و کارکردهای مثبت فرهنگی بوده‌اند امروزه چنان دستخوش تغییر شده که هر کدام از آنها همه ساله هزینه‌های گزاف مادی و معنوی بی‌شماری را به جامعه تحمیل می‌کند. آنچه که پایه‌های هویت هر فرهنگ را که همانا مذهب، تاریخ، آداب و سنن و زبان و ادبیات آن کشور است را ویران می‌کند؛ فرهنگ وارداتی و ضد فرهنگ است.

وجه مشترک همه این آیین‌های رمضانی از قدیمی تا امروزی‌شان تقویت همدلی و درک بهتر تجربه‌های معنوی از این ماه بوده است. اکنون که بسیاری از آداب ‌ورسوم ماه مبارک رمضان یا فراموش‌شده یا در حال فراموشی است، ضرورت دارد برای ثبت و حفظ این گنجینه‌های ارزشمند اسلامی اقداماتی انجام شود، لذا بر دلسوزان جامعه واجب است که با صرف وقت، توان و انرژی و هزینه‌های کلان به نبرد با فرهنگ وارداتی بروند و متناسب با دنیای مدرن و پیشرفته امروز در چهارچوب باورها و ارزش‌های نهادینه شده در فرهنگ بومی خود به منزلگاه سعادت دست یابند./ انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: استاد دانشگاه گیلان ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان آداب و رسوم ماه رمضان ختم انعام سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش علمی «ملی نماز، دانشگاه بایسته‌ها و شایسته‌ها» روز دوشنبه، 24 اردیبهشت، 1403 توسط دانشگاه خوارزمی در شهر کرج برگزار خواهد شد.

در مقدمه معرفی این همایش آمده است: نماز یکی از مبانی رفتاری و اصول بنیادین کنشی دین اسلام است که در آیات محکم الهی و در روایات ائمه هدی از آن به ستون دین و قوام مذهب نام برده اند و خداوند در قرآن کریم وظیفه حکومت صالحان را اقامه نماز و به پا داشتن این فریضه مهمه بیان داشته است.

دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی نیز باید نسبت به این فرضیه واجبه جایگاه و پایگاه خود را به دست آورد و دین خود را به نماز اداء کند. قطعا نماز در مقوله دانشگاه نیارمند یک پژوهش علمی و فنی است که نقاط قوت و ضعف نماز در دانشگاه مشخص و روشن گردد. این همایش به دنبال تبیین علمی و بررسی پژوهشی نماز در دانشگاه و سلوک دانشجویی است و در صدد بیان بایسته‌ها و شایسته‌های نماز در دانشگاه است.

* هدف برگزاری

این همایش اهدافش را از دو منظر علمی و فرهنگی دنبال می‌کند و از ابعاد علمی در صدد تبیین عالمانه پدیده نمازو مسائل مبتلی به آن در دانشگاه است و به لحاظ فرهنگی در پی ایجاد یک فضای و بستر مناسب در دانشگاه در مقوله نماز است.

* برنامه‌های جانبی

-برگزاری نشست‌های علمی از مقالات واصله قبل از اجرای همایش اصلی
-برگزاری گفتمان‌های دانشجویی و میز‌های گفتگو بین دانشجویان و اساتید صاحب نظر
-تقدیر از یاوران نماز در حاشیه برگزاری همایش علمی
- برگزاری نمایشگاه تخصصی و دانشجویی پیرامون نماز
عناوین، سرفصل و ریز موضوعات همایش جهت فراخوان مقاله:

اول:
نماز و اخلاق دانشجویی (یا نماز در آیینه اخلاق دانشجویی)
راه­کار‌های توسعه و ترویج نماز بین دانشجویان
ویژگی­ها و نوآوری­ها در مساجد و نمازخانه­های دانشجویی
نماز و اصلاح آسیب­های زندگی دانشجویی
نقش نماز در تعالی و شکوفایی و سلامت معنوی دانشجویان
نقش نماز در برون­رفت از افسردگی
نقش نماز در ایجاد و تقویت امید به آینده
روش­ها و راه­کار‌های بیان جذاب احکام و آموزش نماز به دانشجویان
نقش نماز در رضایت از زندگی دانشجویان
نقش نماز در تکمیل رشد و تعالی علمی دانشجویان
تاثیر اساتید و دروس معارف اسلامی در توسعه و ترویج نماز در بین دانشجویان
تاثیر اساتید و کارکنان در توسعه و ترویج نماز در بین دانشجویان
نقش بنیادین نماز در تحقق توصیه مقام معظم رهبری به تحصیل تهذیب ورزش
آسیب­شناسی عدم گرایش به نماز در بین دانشجویان
نقش وحدت آفرینی نماز بین دانشجویان مسلمان
فرهنگ نماز و توسعه معنویت دانشجویان با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
تاثیر فضاسازی محیطی در توسعه و ترویج نماز در بین دانشجویان

دوم:
آداب نماز در سلوک دانشجویی
نماز و فضایل اخلاقی (حکمت – شجاعت – عفت – عدالت)
آداب مقدمات نماز
آداب افعال نماز (نیت – قیام – قنوت – قرائت – سلام – سجود – رکوع – تکبیره الاحرام – تشهد)
آداب تعقیبات نماز
آداب باطنی نماز (اخلاص – تعظیم مخاطب – تفهم – حضور قلب – حیا – خشوع – رجا – هیبت)
رابطه نماز و عزلت
رابطه نماز و آداب عبودیت
رابطه نماز و اتحاد ذکر و ذاکر و مذکور
نماز و فقر ذاتی انسان
نماز و گفتگوی با خدا
نماز و معاشرت‌های آیینی
رابطه آداب و اسرار نماز
رابطه نماز و اضطراب و آرامش روحی روانی
نماز و اعتدال و اقتصاد در عبادت
نماز در سیر و صیرورت الی الله
آثار سبک شمردن نماز

سوم:
راه کار‌های علاقمندی دانشجویان به نماز
طراوت و زیبایی مساجد
نقش اعتدال عبادی در جدب به نماز
آداب وسلوک متولیان امر نماز و تاثیر آن بر جذب مخاطب
زیست مومنانه و همدلانه در مساجد و نقش آن در ترویج مساجد.
نق زیبایی شناختی در تسهیل پیوند نماز و دانشگاهیان

چهارم:
پرسمان دانشجویی پیرامون نماز
رابطه معنویت و عبودیت
اسرار و آداب نماز
تاثیرات نماز بر جسم وجان
نماز و ابزار‌های جایگزین
نماز و چگونگی ادای آن

پنجم:
نماز و عفاف:
ارتباط نماز و عفاف
فلسفه پوشش در نماز
تجلی عفاف در جلوه گاه نماز
عفاف در احکام عبادی
نفش نماز در عفت عمومی
نقش نماز در حیا فردی
نقش نماز در تعالی فرهنگی
راهکار جذب دانشجویان کم حجاب با اقامه نماز دانشجویی
رابطه نماز در دانشگاه و تقویت عفاف

ششم:
نماز و علم:
نماز و اقتصاد
نماز و آثار روانشناختی آن و بهداشت روانی
نماز و تی ام (ترانسندنتال مدیتیشن)
نماز و سیستم دفاعی بدن و سلامت جسمی
اسرار بیولوژیکی نماز و اوقات نماز
محاسبه تعیین اوقات نماز
تأویل باطنی نماز از دیدگاه حکما و عرفاء
نماز و ادبیات و شعر پارسی

گفتنی است که مهلت ارسال اصل مقالات مطابق سرفصل‌های همایش علمی ملی نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ تمدید شد. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود مقالات خود را در سامانه همایش بارگذاری و ارسال نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • فیلم| نعل وارونه به آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است