Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@23:04:46 GMT

پایش ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی دامغان

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۶۹۹۸

پایش ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی دامغان

علی‌اکبر عباسی‌راد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دامغان از اجرای طرح پایش مراتع و نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری در مناطق قشلاقی این شهرستان خبر داد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان دامغان در دو قالب پروانه چرا یا طرح مرتع‌داری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اضافه کرد: در راستای حفظ و صیانت از مراتع و عملیات مدیریت مراتع و نظارت بر پروانه چرای دام با هدف حفظ و تقویت پوشش گیاهی، طرح پایش مراتع زمستانه در این شهرستان اجرا شد.

عباسی‌راد با اشاره به اینکه مراتع در اقتصاد کشور ازلحاظ تأمین علوفه مورداستفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب و خاک جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در خصوص اهمیت مراتع می‌توان ویژگی‌های بسیار دیگری را برشمرد که مدیریت اصولی این اراضی را ضروری می‌سازد.

وی لزوم کنترل‌های لازم در عرف‌های مرتعی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حضور مستمر مرتع‌داران ذی‌حق در عرف‌های تعیین‌شده ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیرقانونی دام‌های غیر مجاز می‌تواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه‌ها شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان تصریح کرد: در خلال اجرای این طرح هر گونه بهره‌برداری مرتعی باید در قالب پروانه چرا یا طرح مرتع‌داری انجام شود و پس از ارائه مجوزها، مباحث نظارتی آن آغاز می‌شود.

عباسی‌راد همچنین از نظارت بر بیش از ۹۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتع‌داری زمستانه (قشلاقی) خبر داد و افزود: مدیریت چرای دام با ورود به بحث نظارت، مواردی نظیر رعایت ضوابط لازم توسط بهره‌بردار ازجمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتع‌داری، کنترل زمان ورود و خروج دام و ظرفیت در مراتع و اخذ عوارض پروانه چرا را بررسی می‌کنند.

وی گفت: هدف از اجرای طرح نظارت بر مراتع اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی‌حق، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب است که موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید علوفه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان عنوان کرد: چنانچه بهره‌برداران در بهره‌برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند، برابر مقررات اقدام می‌شود و در صورت تکرار منجر به ابطال پروانه چرا خواهد شد.

به گزارش فارس؛ شهرستان دامغان ۱۶۲ سامانه عرفی مرتعی دارد که دارای ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دامی و یک‌هزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: مراتع قشلاقی دامغان طرح های مرتع داری پایش مراتع پروانه چرا مرتع داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمدرضا غفاریان در آیین آغاز مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد، گفت: باتوجه به اهمیت امنیت غذایی و سفره مردم، بازرسان جهاد کشاورزی به عنوان افسران امنیت غذایی تمامی تلاش خود را در حوزه غذایی مردم انجام می‌دهند. 
وی در ادامه افزود: نظارت مستمر بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی با بهره گیری از بازرسان کارآزموده با تمام توان در سطح شهرستان یزد ادامه دارد و با هرگونه رفتار و عملکرد ناصحیح، برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد

دیگر خبرها

  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محکومیت ۲۳۶ میلیاردی مدیرعامل یک کارخانه آرد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز