Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان را ساکن مناطق سالک‌خیز دانست و گفت: تاکنون بیش از ۹۰ نقطه سالک‌خیز در استان شناسایی و اقدامات کنترلی در دو بخش مخزن و ناقلان انجام شده است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر سال گزارش موارد سالک از نیمه تابستان شروع می‌شود و اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که امسال وضع سالک چطور خواهد شد ما هم طبق برنامه ۱۳ سال گذشته، امسال نیز برنامه‌های کنترلی در دو بخش کنترل مخزن موش‌ها و کنترل ناقلان در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شروع طرح‌های کنترل سالک از اسفندماه سال گذشته، ادامه داد: این طرح مرحله به مرحله اجرا می‌شود اما در کنار این اقدامات، وضعیت محیط‌زیستی مناطق سالک‌خیز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، به عبارت دیگر در مناطقی که زباله و نخاله‌های آنها به درستی مدیریت نشود یا ساخت و سازها به تاغزارها نزدیک شوند نتیجه مطلوب از عملیات دانشگاه علوم پزشکی به دست نخواهد آمد و این موضوع بارها هشدار داده شده است.

۱۷ استان کشور سالک‌خیز و این عدد روبه افزایش است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان درباره وضعیت محیط‌زیستی مناطق سالک‌خیز، خاطرنشان کرد: نقاط سالک‌خیز در استان متعدد است و تاکنون بیش از ۹۰ نقطه سالک‌خیز شناسایی شده است اما هر نقطه وضعیت متفاوتی دارد و شرایط همه آنها یکسان نیست، در مناطقی که وضعیت زباله و نخاله‌ها مناسب نباشد و ساخت و سازها به سمت تاغزارهای برود، وضع خوبی از نظر کنترل بیماری سالک نخواهیم داشت.

وی پنج مرحله عملیات کنترل مخازن سالک را در دستور کار امسال اعلام کرد و گفت: ۱۷ استان کشور سالک‌خیز است و این عدد روبه افزایش است، برخی سال‌ها مناطق جدیدی از کشور گرفتار این بیماری می‌شوند اما جمعیت‌ها متفاوت است و گرفتاری استان‌ها را به نسبت جمعیت آنها باید سنجید.

نگرانی از کاهش بودجه سالک به دلیل کرونا

فدایی با اشاره به سکونت بیش از پنج میلیون نفر در استان اصفهان، تصریح کرد: آمار مبتلایان به سالک در این استان را نمی‌توان با منطقه‌ای که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، مقایسه کرد، بنابراین شیوع گسترده سالک در اصفهان را تأیید نمی‌شود ولی این مشکل قابل توجهی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و به تازگی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

وی حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان را ساکن مناطق سالک‌خیز دانست و افزود: البته این عدد به‌جز کاشان و آران و بیدگل محاسبه می‌شود همچنین درباره نگرانی‌هایی که برای کمرنگ شدن بودجه این بخش به‌خاطر توجه به کرونا مطرح می‌شود باید اطمینان داد که بودجه سالک را مرکز مدیریت بحران از وزارت کشور تأمین می‌کند و وزارت بهداشت بیشتر نقش علمی و هدایت عملیات دارد بنابراین موضوع کرونا ارتباطی به سالک ندارد.

متولیان محیط‌زیست موضوع را جدی بگیرند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت اصفهان درباره وضعیت آلودگی مناطق سالک‌خیز در آستانه شروع فصل گرما، تاکید کرد: با این حال که هنوز بودجه‌ای برای امسال تصویب نشده، برخی اقدامات را شروع کردی م و دیگر شرایط نیز به طبیعت بیماری بستگی دارد زیرا در بیماری‌ های عفونی، همه چیز دست بشر نیست و عوامل بیماری‌ زا نیز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند همانطور که درباره ویروس کرونا اتفاق افتاد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه افراد ساکن در مناطق سالک‌خیز در حفاظت از خود و کنترل بیماری مشارکت کنند، ادامه داد: در این مناطق افراد نباید منتظر اقدامات دولت بمانند همانطور که در بسیاری موارد مشارکت مردم را داشتیم و لازم است ارگان‌هایی که متولی شرایط محیط‌زیستی مناطق مسکونی هستند موضوع را جدی‌تر بگیرند، بودجه نیز مانند سال گذشته از سوی وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران تأمین خواهد شد.

شناسایی دو بیمار مبتلا به سرخک

فدایی در واکنش به نگرانی‌هایی که برای شیوع سرخک مطرح می‌شود، گفت: ۹۸ درصد مردم اصفهان واکسن سرخک را در دوران کودکی دریافت کرد ند و از این نظر نگرانی وجود ندارد اما در بین مهاجرانی که از کشور افغانستان هر روز به جامعه افزوده می‌شوند، ممکن است مواردی پیدا شود.

وی به خانواده‌هایی که واکسیناسیون فرزندان‌شان کامل است اطمینان داد خطر ابتلاء به سرخک آنها را تهدید نمی‌کند و گفت: والدینی که برای واکسیناسیون ۱۲ و ۱۸ ماهگی فرزندشان به موقع اقدام نکرده‌اند اکنون برای تکمیل واکسیناسیون به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان از شناسایی یکی دو مورد از اتباع افغان به سرخک خبر داد و افزود: این مهاجران از کشورهای اطراف وارد جامعه ما می‌شوند و این موضوع قابل انتظار است اما در بین مردم خودمان امسال هنوز موردی از بیماری نداشتیم.

کد خبر 571898

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سالک بیماری سالک چیست درمان بیماری سالک بیماری سالک در استان اصفهان درمان سالک پشه سالک کانون بیماری سالک در استان اصفهان واکسن سالک کنترل بیماری سالک بیماری سالک مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان مركز بهداشت اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مناطق سالک خیز سالک خیز هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۷۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است.

محسن محمدنیا در گفت و گو با ایسنا ورزش را یکی از عوامل سلامتی انسان و محیط‌زیست دانست و افزود: امروزه به علل متعددی مانند زندگی ماشینی، توسعه آپارتمان‌نشینی، تماشای بیشتر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، تحرک افراد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علل فوق موجب شده تا بسیاری از انسان‌های امروزه به کالری کمتری نسبت به انسان‌های گذشته نیاز داشته باشند ولی با گرایش افراد به غذاهای پرکالری، آماده، با چربی، قند و نمک بالاتر از میزان نیاز بدن و کاهش مصرف لبنیات، رسیدن ریزمغذی‌ها به بدن دچار اختلال شده و شیوع اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعه STEPS حدود ۶۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که نتیجه این وضعیت افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون بالا بوده است.

وی بیان کرد: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است که اتفاقاً بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری است. یکی از راه‌های پیشگیری، ورزش منظم است.

محمدنیا تصریح کرد: از ورزش‌های در دسترس می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های کششی و قدرتی اشاره کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

وی افزود: هر فرد برحسب شرایط زندگی و سلامتی می‌تواند پیاده به محل کار برود، پیاده به خرید برود، به جای آسانسور از پله استفاده کند، در منزل به گل کاری بپردازد، یا در پارک‌ها و جاده‌های سلامتی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازد.

این کارشناس ورزش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طول زندگی برای ورزش را بسیار مهم دانست و گفت: این ورزش‌ها فواید بسیار زیادی برای انسان و محیط‌زیست دارد به طوری که یادگیری، خلاقیت و بازدهی انسان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ورزش در سالمندان می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به مغز، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، همچنین با کنترل قند، چربی و فشارخون، باعث کاهش بیماری‌ها می‌شود.

محمدنیا عنوان کرد: ورزش در کنار دیگران مزایای زیادی دارد؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی (دوست، مربی، همراه و هم صحبت) را افزایش داده و باعث کاهش بیماری‌های روحی روانی نیز می‌شود. ورزش با حفظ توده عضلانی و مصرف انرژی پایه، پدیده سالمندی را به تأخیر انداخته و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند.

وی در همین خصوص از همه شهروندان خواست حتماً در زندگی پرمشغله امروزی وقتی برای ورزش بگذارند تا سالم‌تر پیر شده و دوران سالمندی مستقل‌تری داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری که تاکنون ورزش با شدت متوسط و بالاتر نداشته‌اند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • سندرم مرموزی که چهره خواننده مشهور را عوض کرد؛ بیماری «سلن دیون» چیست؟
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی در ۲ نقطه شهر اصفهان به‌صورت پایلوت نصب می‌شود
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد