Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، جمع‌آوری انرژی از خورشید فقط شامل سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک نیست. جمع‌آوری گرمای آن می‌تواند برای تولید برق، تصفیه آب، پخت غذا یا گرم کردن ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین مواد برای جذب این گرما رنگ تیره دارند، بنابراین اشکال مختلف کربن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله گرافن یا نانولوله‌های کربنی که دومی برای ساختن برخی از سیاه‌ترین مواد روی زمین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل این است که تولید این مواد کربنی به صورت فله می‌تواند مشکل و گران باشد. بنابراین برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه هیوستون و دانشگاه بین فرهنگی Indígena de Michoacán (UIIM) در مکزیک، شکل کربن بسیار رایج‌تری را آزمایش کردند؛ یعنی دوده.

دوده محصول جانبی سوختن موادی مانند زغال سنگ، چوب و سوخت‌های هیدروکربنی است. دوده ماده‌ای بی‌شکل و ناخالص از کربن است که به محیط زیست و سلامت انسان آسیب وارد می‌کند. جمع‌آوری آن از نقطه انتشار می‌تواند این اثرات منفی را کاهش دهد و استفاده از آن برای بهبود انرژی‌های تجدیدپذیر به بسته شدن حلقه و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

فرانسیسکو روبلس-هرناندس، نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: «در تولید دوده هیچ انرژی دخیل نیست، زیرا یک محصول فرعی فراوان است و استفاده مجدد از آن به شکل دایره‌ای تنها می‌تواند ردپای کربن را کاهش دهد. هزینه نزدیک به صفر است که آن را مقرون به‌صرفه و ایده‌آل برای تبدیل انرژی خورشیدی به گرما می‌کند.»

در این مطالعه، محققان نمونه اولیه اجاق خورشیدی را ساختند. این دستگاه از یک ظرف آینه‌ای تشکیل شده بود که نور خورشید را به مرکز آن، جایی که ظرفی قرار داشت، منعکس و متمرکز می‌کرد. این ظرف در یک خمیر جذب‌کننده خورشیدی سیاه که با دوده یا سایر اشکال کربن مانند گرافن، نانولوله‌ها و فولرن ساخته شده بود، پوشانده شد تا میزان عملکرد آن‌ها مقایسه شود.

و مطمئنا، دوده در چند بخش کلیدی از مواد دیگر بهتر عمل کرد. قدرت جذب خورشیدی آن ۹۶ درصد بیشتر از محصولات تجاری، انتشار نور آن ۸۵ درصد بیشتر و ۱۵ برابر ارزان‌تر بود. در مقایسه با اشکال کربن بکر مانند گرافن، پوشش‌های دوده تا ۱۰۰۰ برابر ارزان تر بودند.

محققان می‌گویند که مواد جاذب حرارت مبتنی بر دوده را می‌توان برای دستگاه‌های خورشیدی، گرمایش برای لوله‌های آب یا خانه‌ها، دستگاه‌های تصفیه آب و فرآیندهای خشک کردن صنعتی استفاده کرد.

این تحقیق در مجله Carbon منتشر شد.

کد خبر 673834 برچسب‌ها خورشید نانو تکنولوژی مکزیک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خورشید نانو تکنولوژی مکزیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۷۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای ساخت الماس کشف کردند که در چهارچوب آن، ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشاری عظیم تولید کند.

البته برای این کار، هنوز به یک دمای بالای ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد نیاز است تا یک قطعه الماس در ۱۵۰ دقیقه تشکیل شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس نیاز است.

تیم سازنده این الماس جدید، پژوهشگران موسسه علوم پایه در کره جنوبی هستند که امیدوارند با این شیوه بتوانند انقلابی در تولید الماس‌های مصنوعی ایجاد کنند.

تکنیک حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس کاملاً جدید نیست و جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیندی مشابه را با استفاده از سولفید آهن مذاب به جهان معرفی کرد؛ اما برای این کار نیز نیاز به ایجاد فشاری معادل ۵-۶ گیگا پاسکال و یک «دانه» الماس است تا کربن به آن بچسبد.

پژوهشگران این تیم در مقاله‌ای درباره روش جدید نوشتند: «ما روشی برای تولید الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط، با استفاده از آلیاژ فلزهای مایع کشف کردیم.»

آنها در این روش از مخلوط دقیقی از فلزات مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون استفاده کردند و یک سیستم خلاء در داخل یک محفظه گرافیتی ساختند تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گرفت، به سرعت گرم و سپس خنک کنند.

این کار باعث شد تا اتم‌های کربن متان در سراسر فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند.

تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از کریستال‌های الماس از فلز مایع جدا و نمایان شدند و پس از گذشت مدت دو ساعت و نیم نیز یک لایه پیوسته الماس شکل گرفت.

تحقیقات درباره این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است؛ با این وجود اعضای تیم تحقیق معتقدند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان به کمک آن، فلزات مایع دیگری را برای رسیدن به نتیجه مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

بیشتر بخوانید:

تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!

شیوه‌ای که در حال حاضر برای تولید اکثر الماس‌های مصنوعی استفاده می‌شود، چندین روز طول می‌کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد.

اگر این تکنیک بتواند همچنان توسعه یابد، فرایند ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

کد خبر 847565 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی کره جنوبی تکنولوژی (فناوری) جواهرات و زیورآلات

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • پلیس در تعقیب همدست ال چاپو | سلطان مواد مخدر اکوادور چه کسی است؟
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی