Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز عید فطر هر خانواده تاجیک از صبح صادق دسترخوان (سفره عید) خود را با انواع غذاها آراسته، درهای خانه خود را باز می گذارد و همه آن روز از تمام کسانی که به منزلش می آیند با غذای گرم و شیرینی های دست‌پخت پذیرایی می کند.

مسلمانان در تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه روز دوم ماه مه (امروز ۱۲ اردیبهشت) عید سعید فطر را جشن گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز عید فطر راس ساعت شش در مساجد برگزار شد. پس از گذشت دو سال از بیماری همه گیر کووید ۱۹  امسال، نمازگزاران بدون هیچ محدودیتی نماز خوانده اند.

«سیدمکرم عبدالقادرزاده رئیس مرکز اسلامی تاجیکستان با حضور صدها نفر از نمازگزاران عید سعید فطر را به مسلمانان این کشور تبریک گفت.

 

از صبح زود خیابان ها حال و هوای جشن داشت. در روزهای منتهی به تعطیلات برخی از مسئولان خواستار محدودیت در تعطیلات کودکان شدند. اما مشاهدات نشان می‌داد که خیابان‌ها مملو از کودکانی است که با عبارت «تعطیلات مبارک» وارد خانه‌ها می‌شوند و هدایایی دریافت می‌کنند.

عید سعید فطر یکی از دو عید بزرگ  مسلمانان تاجیکستان است در این روز مسلمانان پس از اتمام نماز عید قربان به طور سنتی به زیارت قبور عزیزان خود می روند و سپس به بستگان و دوستان خود تبریک می گویند.

 

دسترخوان سفره عیدانه و مقدس اعیاد فطر و قربان 

«دسترخوان» سفره ای عیدانه و مقدس مخصوص اعیاد فطر و قربان در تاجیکستان است که با انواع و اقسام میوه، خشکبار، شکلات، شیرینی و غذاهای متنوع آراسته می شود. برخی حساب کرده‌اند که در روز عید هر دسترخوان عیدانه حداقل کمتر از ۵ نوع خورشت و انواع شیرینی های دستپخت را همراه با غذای گرم پیشنهاد می‌کند.

در روز عید فطر ساکنان به خانه یکدیگر رفته و به سوی هم دست یاری دراز می‌کنند. اما شادی این عید پیش از همه نصیب کودکان می شود که هنوز خورشید طلوع نکرده به پشت در همسایه‌ها و خویشاوندان نزدیک خود رفته و از آنها هدیه می‌گیرند.

اعیاد فطر و قربان به عنوان دو عید مقدس اسلامی از سال ۱۹۹۰ میلادی پس از استقلال تاجیکستان، بنا بر مصوبه پارلمان تاجیکستان در تقویم این کشور وارد شده و تعطیل عمومی است. با وجود ۷۰ سال تسلط اتحاد جماهیز شوروی (سابق) بر جمهوری تاجیکستان و وجود مخالفت ها و مبارزه های شدید کمونیست ها در برگزاری این اعیاد و دیگر مناسبت های دینی، تاجیکان سنت های برگزاری این عید را حفظ کرده و پس از استقلال، اعیاد عید فطر و قربان را به عنوان با شکوهترین سنت دینی و ملی خود گرامی می دارند.


 



دَسترخوان عیدانه از روز قبل عید در هرخانه آراسته و گسترده و تا سه روز پذیرای میهمانان است. برگزاری مراسم نماز عید فطر، گستردن سفره های عیدانه، عیادت از بیماران، قرائت قرآن برای شادی روح رفتگان و عیدی دادن بخصوص به کودکان ازجمله سنت هایی هستند که مردم مسلمان تاجیکستان در روزهای جشن اعیاد فطر و قربان انجام می دهند. خرید پوشاک و تهیه هدایا برای همسر، فرزندان، خویشان و دوستان و افراد کم بضاعت نیز از دیگر سنت های مردم تاجیک در این اعیاد است. مراسم عید فطر با «عیدگَردک» کودکان که از قبل پاکت هایی را به این منظور تهیه کرده اند به منظور دادن هدایایی از سوی بزرگسالان به آنها همچون شیرینی و شکلات و یا پول به آنها آغاز می شود.

پس از اقامه نماز عید مردم به دیدار هم می روند. در این روز درب خانه ها گشوده است و هر رهگذر می تواند برای عید دیدنی و تبریک عید وارد خانه شود و بر سر سفره بنشیند و هر چه میل دارد، بخورد. در دَسترخان تاجیکان، جدای از میوه که بیشتر محصول خود تاجیکستان بوده بخش عمده خشکبار، شکلات و شیرینی دسترخوان عیدانه تاجیکان عموما محصول چین، روسیه، قزاقستان و ترکیه است.

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان چند سال پیش در فتوایی رسمی تهیه دسترخوان های رنگی و پر روتق و همچنین «عیدگَردک» یا گشت و گذار کودکان در روز عید فطر را خلاف با شریعت و مذهب حنفی دانسته بود. عبدالقادرزاده رئیس این شورا گفته بود: از مردم خواسته‌ایم که از تهیه دَسترخوان رنگین خودداری و از اسراف خوداری نمایند. وی گفت: دسترخوان برای خانوده ها هزینه های زیادی دارد و گاها سبب بدهی و قرض خانواده‌ها می‌گردد. به این شکل تجلیل نمودن عید سعید فطر در کشورهای عربی و اسلامی عموما مشاهده نمی‌شود.
امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان هم تهیه دسترخوان های پررونق و رنگی را منع کرده بود و از مردم خواسته بود بیشتر به فقرا کمک کنند.

همه ساله در آستانه عید سعید فطر، اهالی از افزایش شدید قیمت ها در بازارها گلایه دارند. بر اساس گزارش مابع رسانه ای تاجیکستان امسال هم چنین شکایت هایی شنیده شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عید سعید فطر ، تاجیکستان ، امامعلی رحمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عید سعید فطر تاجیکستان امامعلی رحمان اعیاد فطر و قربان عید سعید فطر روز عید عید فطر نماز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟

سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در راه آنتن تلویزیون است. سریالی که قرار بود جزو ویژه‌های عید نوروز باشد اما به هر حال بعد از «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی پخش خود را آغاز خواهد کرد.

یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیت‌های محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته می‌شود. همین نکته باعث شد برخی در فضای‌مجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده می‌کنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.

علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال به تسنیم گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال 1402 رقم می‌خورد و به یک خانواده‌ای برمی‌گردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلی‌اش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر می‌گویند فامیلی‌اش «ی» نسبتی می‌گیرد و او را «آهنگری» می‌خوانند.

وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می‌کند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی می‌کند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.

این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترین‌های طنز در تلویزیون کار می‌کردند و بسیاری از خیابان‌خلوت‌کن‌های تلویزیون جزو همین طنزها و کمدی‌های سیما بودند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) افتتاح دانشکده علوم خانواده
  • گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • دیدار امیرحسین صادقی با خانواده شهید مدافع حرم
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • پیام تبریک روسای فدراسیون های فوتبال عراق و تاجیکستان به رئیس فدراسیون فوتبال ایران
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • لحظه اعلام خبر شناسایی شهید «فیضی زاده» به خانواده اش