Web Analytics Made Easy - Statcounter

سطح قمر زحل به نام تیتان، کمی شبیه زمین است و مطالعه جدید دانشمندان دلیل این امر را توضیح می‌دهد.

بر اساس گزارش اسپیس، تیتان بزرگترین قمر زحل است و مناظر آن شباهت بسیاری به زمین دارد. دریاچه‌ها و رودخانه ها، دره‌های هزارتو و تپه‌های شنی نرم، مواردی است که در این قمر با سیاره ما مطابقت دارد. با این حال، این سازند‌های زمین شناسی روی تیتان از مواد کاملاً متفاوتی نسبت به زمین ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جای آب در رودخانه‌ها متان مایع جریان دارد و به جای شن، هیدروکربن‌ها هستند که در تپه ها می‌وزند.

برای چندین سال دانشمندان از چگونگی پیدایش این مناظر با توجه به ترکیب غیرزمینی آن‌ها شگفت‌زده بودند. اما اکنون آن‌ها یک نظریه بسیار قابل قبول را برای توضیح دلیل وجود این مناظر ارائه کرده اند.

از آنجایی که به نظر می‌رسد رسوبات قمر تیتان، از ترکیبات آلی جامد ساخته شده اند، باید بسیار شکننده‌تر از رسوبات مبتنی بر سیلیکات موجود در زمین باشند؛ بنابراین باد نیتروژن و متان مایع باید رسوبات تیتان را به گرد و غبار ریز تبدیل کنند که البته این قمر قادر به پشتیبانی از چنین ساختار‌های متنوعی نیست.

محققان نوعی از رسوبات به نام «Ooids» را مورد مطالعه قرار دادند که در زمین یافت می‌شوند و ترکیبی مشابه با تیتان دارند. Ooids را می‌توان در آب‌های گرمسیری یافت که در آن دانه‌های بسیار ریز تشکیل می‌دهند. این دانه‌ها به طور همزمان مواد را از طریق بارش‌های شیمیایی انباشته می‌کنند و در دریا فرسایش پیدا می کنند. در نتیجه، اندازه ثابتی را حفظ می‌کنند. محققان فکر می‌کنند که ممکن است اتفاقی مشابه در تیتان اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، از آنجایی که قمر تیتان به عنوان تنها جرم آسمانی در منظومه شمسی شناخته می‌شود که دارای چرخه انتقال مایع فصلی است (به غیر از سیاره زمین)، این فرضیه مطرح می‌شود که حرکت متان مایع احتمالاً به فرسایش و توسعه رسوب نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید

کشف شواهدی از وجود اقیانوس در قمر زحل

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قمر زحل قمر تیتان سیاره زمین قمر زحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۸۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح تصویری ژابی آلونسو درباره نقش‌هایش در تیم‌های مورینیو و گواردیولا / فیلم

توضیح تصویری ژابی آلونسو درباره نقش‌هایش در تیم‌های مورینیو و گواردیولا / فیلم

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • شباهت عجیب دانیال حکیمی و پسرش
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • توضیح تصویری ژابی آلونسو درباره نقش‌هایش در تیم‌های مورینیو و گواردیولا / فیلم
  • جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه و شباهت آن با لنست روسی
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه