Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فرهنگی و برنامه‌ساز تلویزیون می‌گوید که جایگاه نادر طالب‌زاده در انقلاب اسلامی بیشتر به سلمان فارسی نزدیک است؛ هم از نظر پختگی و سن و سال و هم از نظر سیروسلوک. او تلاش‌های سردار سلیمانی در عرصه نظامی منطقه را در بعد رسانه‌ای گسترش داد. - اخبار فرهنگی -

مجید شاه‌حسینی مدرس سینما و پژوهشگر فرهنگی که از دوستان قدیمی مرحوم نادر طالب‌زاده است، در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره ویژگی‌های مهم فرهنگی‌، رسانه‌ای و هنری این مستندساز و برنامه‌ساز تلویزیونی صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالب‌زاده ویژگی‌های سلمان فارسی را داشت

شاه‌حسینی در ابتدا بیان کرد: در مورد شخصیت دوست عزیز و بزرگوارم مرحوم حاج نادر طالب‌زاده، می‌خواهم از واژه جدیدی استفاده کنم و آن کلمه "سلمان انقلاب اسلامی" است. از وقتی که واژه عمار و عماریون بر زبان‌ها افتاد، اینگونه به‌نظر رسید که برترین یار پیامبر ضرورتاً جناب عمار است. البته عمار جایگاه رفیعی دارد، اما سلمان جایگاه بالاتری دارد تا جایی که پیامبر (ص) در مورد او می‌فرماید که "سلمان منا اهل البیت" یعنی سلمان از ما اهل بیت است.

وی ادامه داد: در توضیح تشابه میان سلمان و مرحوم طالب‌زاده باید بگویم، اولاً اینکه سلمان در میان یاران پیامبر سن و سال بالاتری داشت و پخته‌تر بود. ثانیاً او به شدت پخته و بصیر بود و ثالثاً سیر و سلوک طولانی برای یافتن حقیقت طی کرد. در وصف عزت او به این نکته اشاره می‌کنم که حتی دشمنان مخفی پیامبر و کسانی هم که غاصبان حق ایشان شدند در ظاهر احترام او را حفظ می‌کردند، زیرا راه دیگری نداشتند جز اینکه به سلمان احترام بگذارند. به عقیده من حاج نادر همه این اوصاف را داشت؛ یعنی هم از نظر سن و سال و پختگی و هم از نظر سیر و سلوک و در نهایت عزت و بزرگی.

طالب‌زاده برای 42 سال زبان گویای انقلاب در جهان بود

این مدرس سینما درباره شکل‌گیری شخصیت رسانه‌ای طالب‌زاده بیان کرد: سلوک طالب‌زاده از ایران شروع می‌شود و به آمریکا می‌رسد و از آمریکا دوباره به ایران ادامه پیدا می‌کند. این هروله در پی حقیقت، کار را به جایی می‌رساند که ایشان در جبهه رسانه‌ای، 42 سال زبان گویای انقلاب می‌شود. به نظرم این یک توفیق ماندگار برای ایشان است. در شرایطی که خیلی از افراد دیرتر از او به جبهه انقلاب آمدند و خیلی زودتر از ایشان از این جبهه جدا شدند، حاج نادر از همه آنها زودتر آمد و از همه دیرتر، آن هم با پیک اجل از اردوگاه انقلاب رخت بربست. از ویژگی‌های ایشان می‌توانم به ظرفیت، بی‌توقعی، بی چشمداشتی و مناعت طبع اشاره کنم.

او گفت: ایشان بزرگواری خاصی نسبت به جوانانی داشت که مدعی و پرخواسته بودند و بعضاً شتاب‌زده رفتار می‌کردند. این رفتار حاج نادر باعث می‌شد تا در جوار پختگی ایشان، آنها هم ادب بیاموزند، پخته ‌شوند و آداب سلوک فراگیرند. حاج نادر طالب‌زاده برای جوانانی که ایشان را دنبال کردند تنها الگوی رسانه‌ای، هنری و فرهنگی نبود بلکه الگوی اخلاق و اسوه صبر بود. یکی از وجوه شخصیتی طالب‌زاده این بود که جایی که تشخیص می‌داد، باید با صدای بلند حرف حق بزند، تردید نمی‌کرد.

تشکیل جبهه یکپارچه رسانه‌ای انقلاب در منطقه

او با اشاره به جنبه بین‌المللی حاج نادر طالب‌زاده گفت: وجه دیگر، جنبه بین الملل آن بزرگوار است؛ در حقیقت او پدر معنوی جبهه فرهنگی انقلاب است و همه آنچه که حاج قاسم سلیمانی در عرصه سیاسی و نظامی انجام داد، حاج نادر در عرصه رسانه و فرهنگ محقق کرد. حاج قاسم سلیمانی تلاش کرد تا جبهه نظامی مشترک منطقه‌ای حزب الله از سرحدات لبنان تا سرحدات کشمیر، شکل بگیرد و حاج نادر طالب زاده همان تلاش را مبذول داشت برای اینکه جبهه یکپارچه و پیوسته رسانه‌ای انقلاب اسلامی در این محدوده و حتی فراتر از منطقه و کشورهایی که نام بردم شکل گیرد تا جایی که مرزهای این جبهه تا آمریکا، اروپا و روسیه رفت.

شاه‌حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره همایش "افق نو" به‌عنوان یکی از دست‌آوردهای مهم گفت: اما آن جهاد پایانی ایشان که عظمت‌شان را به رخ کشید، همایش بین المللی "افق نو" بود که صاحب‌نظرانی را از اقصی نقاط دنیا پای عَلَم انقلاب آورد. هرگز کسی تصور نمی‌کرد برد موشک‌های فرهنگی ما تا آنجا برسد، اما متأسفانه افرادی که داخل بودند قدر و ارزش این رویداد را ندانستند؛ حتی مسئولینی بودند که کمر به تعطیلی "افق نو" بستند و برای مهمانان آن روادید صادر نکردند. تا جایی که ایشان آخرین همایش "افق نو" را در خارج از مرزهای ایران، در کشور لبنان و با همکاری حزب الله برگزار کرد.

مرگ حاج نادر شهادت‌گونه بود

مجری و کارشناس برنامه "دوران" بیان کرد: این نگاه جهانی و فرامرزی و همچنین بیعتی که فقط با خودِ خودِ انقلاب اسلامی بود و نه با حزب، جناح و دسته‌ای، تا روز آخر با ایشان بود و حاصل آنکه دشمن هم خیلی زود جایگاه و فعالیت‌های او را تشخیص داد و یکی از سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها را برای او و خانواده ایشان مقرر کرد. زیرا دشمن می‌دانست که او یک لشکر یک نفره است؛ سلمان حق گویی است که تا انتهای مسیر می‌ایستد. سلمان فرجامش شهادت در میدان نبرد نبود اما مرگی شهادت گونه داشت. ایستادگی او بر سر آرمان و عهد اولیه‌ای که با پیامبر اکرم (ص) بسته بود و بیعت او با مولا و مقتدای زمان خود آقا امیرالمؤمنین (ع)، برای او مرگی شهادت گونه رقم زد و در نهایت ضمن خدمات فراوان، بیشترین درود را در دوره خود از جانب ولی‌اش دریافت کرد.

شاه‌حسینی در پایان گفت: طالب‌‌زاده من را یاد چنین فرجام مبارکی می‌اندازد. می‌دانم که سپردن این مسیر و طی کردن سلوک طولانی به این سادگی‌ نیست بلکه سال‌ها خواهد گذشت تا دوباره مروارید دیگری در صدف سلوک، این گونه پرورده شود. امیدواریم جوان‌هایی که شتابزده همه اهداف و آرمان‌های خود را در تعجیل جست‌وجو می‌کنند، این سلوک طولانی، خلوص و صبوری را بتوانند توأمان از ایشان بیاموزند.

منتظمی: طالب‌زاده با "افق نو" دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود/چرا دولت اقدامی برای راه‌اندازی افق نو نمی‌کند؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نادر طالب زاده سینمای ایران نادر طالب زاده سینمای ایران حاج نادر طالب زاده انقلاب اسلامی شاه حسینی هم از نظر رسانه ای افق نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقری در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی - سیاسی «ماجرا» که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های ۱۳۶۹ (تجاوز صدام به کویت) و ۱۳۷۷ (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و ۱۳۸۰ (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و ۱۳۸۱ (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض «پرهیز از جنگ» و «نهراسیدن از جنگ»، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، «پیروزی بدون جنگ» را محقق کند.

باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال ۱۳۶۹ در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال ۱۴۰۳ درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی شد.

باقری با اشاره به این که گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: این که در اوایل دهه ۱۳۷۰ ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه ۱۴۰۰ از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که «طوفان الاقصی» سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، «وعده صادق» نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد.

باقری با بیان اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است