Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده مجلس با بیان اینکه گرانی کیان خانواده ها را تهدید می کند، گفته است: آنچه در زندگی مردم شاهدیم این است که واسطه‌ها همچون گذشته در حال تاخت و تاز بوده و بازار رها شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گلایه واعظ معروف از گرانی

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، چهره تلویزیونی و از وعّاظ معروف طی سخنانی در حرم حضرت معصومه با اشاره به سفارشات اجتماعی امیرالمومنین(ع) و پرهیز از کم فروشی در جامعه تصریح کرد: مسؤولان دولتی نسبت به ارزانی، رهن منازل و ازدواج جوانان تصمیمات تاثیرگذار داشته باشند؛ اگر بتوانید با یک تصمیم کالای ارزان به دست مردم برسانید و این کار را نکنید روز قیامت در پیشگاه الهی مسؤول هستید.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات مسئولان باید براساس زندگی قشر متوسط به پایین و کف جامعه باشد، خاطرنشان کرد: قرار ما بر گرانی نبود، بنا نبود این اتفاقات در این دولت بیفتد، من در متن و کف جامعه هستم و مردم از این گرانی ها در اذیت و آزار هستند.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات متعدد از سوی مسئولان و اقدامات عملی برای حل مشکلات اقتصادی جامعه افزود: گفت‌وگو کنید و تصمیماتی بگیرید که به نفع قشر ضعیف جامعه باشد؛ مردم جانباز و شهید دادند و عاشق نظام هستند اما باید بی تعارف بگویم که به مردم فشار می آید.

وی با اشاره به کاهش جمعیت و لزوم فراهم کردن زیرساخت ها برای حل این مسأله، گفت: جوان امروز توانایی ازدواج، اجاره خانه و حتی مایحتاج فرزندآوری را ندارد؛ از این رو خیرین هر شهر و منطقه در کنار مسئولان نسبت به مشکلات رهن منزل و ازدواج جوانان اهتمام بورزند.[1]

*مسئله گرانی موجب بروز مشکلاتی برای مردم عزیز ایران شده است و می طلبد که دولت محترم با توجه به حجم وسیع اختیاراتی که دارد و حاکم اصلی اجرائیات کشور محسوب می شود، نسبت به این مسئله اهتمام کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند یگانه راه کنترل قیمت های لجام گسیخته و گرانی فعلی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت کارای دولت بر بازار و ممانعت دولت از جامپینگ بیقاعده قیمتهاست.

از باب مثال اینکه پیشتر رئیس اتحادیه مبل سازان و درودگران ایران گفته بود قیمت مبلمان در بازار فعلی تا 5 برابر بیشتر از قیمتهای واقعی و معقول است.[2]

*** 

ارتباط باز نشدن ایربگ ها با تحریمها چیست؟!

"خودروسازی" و خونی که موج می‌زند در دل لعل!

حسین مرعشی، از فعالان اصلاح طلب و از چهره های اقتصادی جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون بحث "خودروسازی داخلی" گفته است: زمانی صنعت خودرو سامان می یابد که ابتدا کشور از تحریمهای فلج کننده خارج شود!

او همچنین تصریح می کند: تا زمانی که مدیریت تولید در اختیار دولت است، کشور در تحریم به سر می برد و دخالت دولت در بنگاه داری و نرخ گذاری دستوری وجود دارد، حالاحالاها مردم قادر نیستند خودرویی با کیفیت مناسب و خوب استفاده کنند.

مرعشی در ادامه می افزاید: برای تولید محصول با کیفیت باید دولت مداخلات خود را کنار بگذارد، تحریم ها رفع شوند و بازار، رقابتی شود. در این شرایط تولیدکننده داخلی می تواند با مشارکت صاحب نام های صنعت خودروی دنیا، محصول با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند. واردات هم باید به سهمی از بازار تبدیل شود. البته این ها مربوط به شرایط عادی است.

این چهره اقتصادی جریان چپ همچنین اظهارات خود را با این جمله به پایان می برد که "وقتی حجم تولید افزایش یابد، قیمت ها کاهش خواهد یافت!"[3]

*جای آن است که خون موج زند در دل لعل... با خوانش این اظهارات که از لحاظ مباحثه اقتصادی گویا اعتنای چندانی به واقعیت ندارند!

معلوم نیست آقای مرعشی مسائلی مثل نازک بودن ورقه بدنه یا باک در برخی خودروهای داخلی و یا باز نشدن ایربگ ها را چگونه به چیزهایی مثل تحریم یا مدیریت دولتی و... گره می زند؟

و آیا این مسئله روشن نیست که قیمت خودرو در بازار ایران گرفتار بی نظارتی و سودجویی است؟

اکنون چرا این امورات بدیهی را به مسائلی مثل افزایش تولید، رفع تحریم و لزوم مشارکت با برندهای خودروی دنیا ربط می دهند و جوری حرف می زنند کأنه هیچ کورسوی امیدی برای مردم عزیز و عزتمند ایران وجود ندارد...

ما همچنین در اینجا این نکته را هم عرض می کنیم که گویا در وزارت برخی نهادهای متولی نیز تفکری مثل تفکرات آقای مرعشی وجود دارد و اقلا در نتیجه عملکرد و گفتار؛ تفاوتی بین دو رویکرد دیده نمی‌شود.

*** 

نماینده مجلس: گرانی کیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند

کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اخیرا در سخنانی با گلایه از مسئله گرانی گفته است: قیمت ها در بازار حاکی از این است که ظاهرا هیچ ساز و کار مشخصی وجود ندارد و بی برنامگی کیان خانواده‌ها را تهدید می کند.

او می افزاید: اگر دولت می خواهد در بازار ثبات قیمت ها را شاهد باشد از بهای خدمات دولتی شروع کند، چرا که نمی شود قیمت اینترنت را دو برابر کرد، قیمت آب، برق و گاز را بالا برد و آرد و آذوقه را گران کنیم، حق بیمه ها را افزایش دهیم، دارو وضعیت نامعلومی پیدا کند و بعد از  تولیدکننده و یا کاسب انتظار ثبات قیمت ها را داشت.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان عریض و طویل حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ظاهرا وظیفه خود را فراموش کرده است، گفت: آنچه در کف بازار و در زندگی روزمره مردم شاهدیم این است که دلالان و واسطه‌گران همچون گذشته در حال تاخت و تاز بوده و بازار رها شده است.

سرمدی یادآور شد: در لایحه، اختیار حذف ارز ترجیهی به دولت داده شده، اما امیدواریم دولت اگر نمی تواند به شرط مجلس در مورد عرضه خدمات و کالاها به نرخ شهریور  ۱۴۰۰عمل کند، به اجرایی کردن آن حتی فکر هم نکند.[4]

*ما قضاوت درباره آنچه که آقای سرمدی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم وامی گذاریم.

پیش از این هشدارهای فراوانی درباره ایرادات مصوبه مجلس برای مهندسی ارز 4200 تومانی توسط دولت و نیز چرایی نبود نظارت کارای دولتی بر بازار داده شده است.

***

1_ rasanews.ir/002yJa

2_mshrgh.ir/1368648

3_https://www.isna.ir/news/1401021106910/

4_https://www.isna.ir/news/1401021107531/

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت حسین مرعشی صنعت خودروسازی خودروی داخلی تحریم ایران وبلاگ مشرق گرانی سید ابراهیم رئیسی روحانی نظارت برقیمت ها اصلاح طلبان مشرق نیوز ناصر رفیعی مردم خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که روز دوشنبه به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاذ شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستورکار دولت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد