Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که دیپلمات‌های غربی می‌خواهند با فرستادن انریکه مورا به تهران، ایران را راضی به پذیرش توافق موجود نمایند. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از یورو نیوز؛ این رسانه آمریکایی می‌گوید مذاکره کننده ارشد اروپایی در سفر خود به ایران تلاش خواهد کرد بن‌بست ایجاد شده در گفتگوهای میان ایران و آمریکا بر سر مسئله سپاه پاسداران را حل و فصل کند و تهران را تشویق نماید که توافقنامه حاضر را بدون اشاره به مسئله خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده امضا نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی از 11 مارس در وین متوقف شده و طرفین دیگر به پایتخت اتریش بازنگشته‌اند. در آن مقطع مقام‌های غربی و ایرانی گفتند که متن توافق عملا کامل شده و تنها اتخاذ برخی تصمیمات سیاسی از سوی تهران و واشینگتن باقی مانده است. با این حال این توافق در هفته‌های اخیر همچنان در تعلیق باقی مانده و ایالات متحده حاضر نشده اقدام دونالد ترامپ در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را لغو کند و سپاه را از این لیست خارج نماید. این در حالیست که ایران این مسئله را یکی از خطوط قرمز خود معرفی کرده است. 

با وجود مشکلات در این حوزه، مقام‌های اروپایی سعی کرده‌اند این گفتگوها را زنده نگه دارند؛ آقای مورا اواخر ماه مارس به تهران سفر کرد و از آنجا هم مستقیما راهی واشینگتن شد تا بتواند برای اختلافات باقی مانده راهی پیدا کند، با این حال تمام این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. 

حالا وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده که دیپلمات‌های غربی می‌خواهند این مسئله را برای ایران روشن کنند که در صورتی که تهران حاضر نشود توافق کنونی را امضا کند، گفتگوها به پایان خواهد رسید. این تلاش‌ها 23 آوریل و در تماس تلفنی میان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند آقای مورا در سفر قریب‌الوقوع خود تلاش خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه احیای برجام را بدون اشاره به مسئله خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را امضا کند و آن را به مراحل بعد گفت‌وگوها موکول کند و توافق جدید را امضا کند.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش کرده که ایران تاکنون پیشنهاد آمریکا مبنی بر خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی به شرطی که ایران از قصد خود را برای انتقام شهادت (سردار)قاسم سلیمانی دست بکشد، رد کرده است. 

پیشتر آنتونی بلنکن، وزیر امور خارجه در کمیته سیاست خارجی سنا گفته بود که تنها راهی که برای خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود این است که ایران اقدامات لازم را برای توجیه لغو این مسئله انجام دهد. او همچنین ادامه داده بود که تهران می‌داند این اقدامات چیست و آنها می‌دانند که برای این منظور باید چه اقداماتی انجام دهند. بلینکن البته تاکید کرده بود حتی در صورت خروج سپاه، تحریم‌های گسترده علیه این نهاد باقی خواهد ماند.

اشاره وزیر امور خارجه احتمالا به مسئله انصراف از انتقام‌گیری از مسئولین پیشین آمریکایی که در ترور(سردار) قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند و همچنین فعالیت‌های نیروهای شبه نظامی ایران و طرفداران آن در منطقه خاورمیانه علیه نیروهای آمریکایی است. 

مقام‌های ایرانی پیشتر بارها تاکید کرده‌اند که از تعهد خود برای گرفتن انتقام از کسانی که در ترور قاسم سلیمانی که در ژانویه 2020 توسط آمریکا کشته شد، کوتاه نمی‌آیند. 

در چنین شرایطی امیدها برای رسیدن به توافق میان طرفین به حداقل کاهش یافته است. یک مقام پیشین آمریکایی که روی موضوع هسته‌ای ایران کار کرده است به وال استریت ژورنال گفته که ممکن است بن‌بست کنونی در مذاکرات برای ماه‌ها به طول بینجامد، چرا که هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مسئولیت شکست مذاکرات را برعهده بگیرند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وال استریت جورنال ایران آمریکا فهرست سازمان های تروریستی وال استریت ژورنال خروج سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است

مدیرکل آژانس انرژی اتمی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده و آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده است و اجازه نداده سه کشور اروپایی دیگر نیز به تعهدات خود عمل کنند.

کد خبر 751447

دیگر خبرها

  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • واکنش یحیی به امضا نکردن تعهدنامه برای بازگشت | گل‌محمدی: این اقدامات به نفع فوتبال نیست
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • مخالفت شدید روزنامه وابسته به سپاه با ممنوعیت جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این یعنی اعتراف به شکست فرهنگی/ مراقب پیامدهای بین‌المللی این اقدام باشید
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود