Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@16:48:51 GMT

مشکلات پوستی جزو علائم بیماری کووید-۱۹ است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۹۶۷۳

مشکلات پوستی جزو علائم بیماری کووید-۱۹ است

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا ممکن است بر پوست بدن افراد نیز تاثیر بگذارد و باعث بروز طیف وسیعی از علائم شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون متوجه شده‌ایم که علائم بیماری کووید -۱۹ فقط به سیستم تنفسی محدود نمی‌شود. ویروس کرونا از طریق بینی وارد بدن می‌شود و قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فرآیند، ممکن است بر پوست بدن افراد نیز تأثیر بگذارد و باعث بروز طیف وسیعی از علائم شود. هم‌اکنون با فرا رسیدن فصل تابستان، ممکن است مشکلات پوستی ناشی از بیماری کووید -۱۹ با عرق سوز شدن اشتباه گرفته شود و روند درمان به تأخیر بیافتند.

ویروس کرونا باعث بروز چه مشکلات پوستی می‌شود؟

محققان با انجام بررسی‌های لازم مشکلات پوستی ناشی از بیماری کووید -۱۹ را به دو دسته عرق‌سوزشدن و کهیر تقسیم کرده‌اند؛ نوع اول به صورت نواحی کوچکی از برجستگی‌های قرمز خارش‌دار رخ می‌دهد، این مشکل پوستی می‌تواند هر قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار دهد، اما معمولاً از اطراف آرنج، زانو و پشت دست‌ها و پاها شروع می‌شود. نوع دوم مشکلات پوستی ناشی از ویروس کرونا که کهیر نامیده می‌شود، بسیار خارش‌دار است، به صورت ناگهانی پدیدار می‌شود و ممکن است روی هر قسمت از بدن ظاهر شود.

کهیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ چه ویژگی دارد؟

کهیر نوعی مشکل پوستی است که در اشکال و اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شود، البته معمولاً به صورت لکه‌های قرمز مشاهده می‌شود. آن‌ها به سرعت در عرض چند ساعت رشد می‌کنند و باعث ایجاد سوزش می‌شوند. کهیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ می‌تواند در هر قسمت بدن از جمله ران، کمر و صورت پدیدار شوند. این مشکل پوستی در مراحل اولیه بیماری پدیدار می‌شوند و ممکن است برای مدت طولانی ماندگار باشند. این وضعیت برای برخی افراد تا شش هفته پس از عفونت اولیه ادامه‌دار است.

آیا بیماری کووید -۱۹ باعث بروز برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست می‌شود؟

بیماری کووید -۱۹ گاهی اوقات باعث بروز برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست می‌شود، این برجستگی‌ها ممکن است متورم شوند و باعث بروز خارش شوند. این مشکل پوستی ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا معمولاً آرنج، زانو و گاهی اوقات پشت دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند. این برجستگی‌ها با توجه به شدت بیماری ممکن است حاوی نوعی مایع خاص باشند. این مشکل پوستی ممکن است روزها یا هفته‌ها باقی بماند، استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش خارش آن کمک کند.

سرمازدگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ چه ویژگی‌هایی دارد؟

سرمازدگی التهاب عروق خونی کوچک است که روی پوست ظاهر می‌شود و باعث بروز خارش، لکه‌های قرمز، التهاب و تاول دست‌ها و پاها می‌شود. حتی گاهی اوقات نیز ممکن است روی صورت و پاهای افراد مبتلا نیز ظاهر شوند. افرادی که به این مشکل پوستی مبتلا می‌شوند، ممکن است دچار خارش و سوزش پوست شوند.

کد خبر 572301

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا آخرین اخبار کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ مبتلایان به کووید ۱۹ مشکلات پوستی بيماري هاي پوستي پوست کهیر پوستی علائم کرونا علائم علائم بیماری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ناشی از بیماری کووید مشکل پوستی پوستی ناشی مشکلات پوستی ویروس کرونا باعث بروز برجستگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند