Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن انتقاد از حذف معافیت گمرکی کلیه ماشین‌آلات صنعتی، گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که واردات کالای لوکسی مانند آیفون به مراتب خیلی راحت‌تر از واردات ماشین آلات صنعتی و تولیدی انجام می‌شود.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ بر اساس قانون صادرات و واردات ایران، کالا‌های وارداتی به جمهوری اسلامی مشمول حقوق ورودی و عوارض گمرکی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانونگذار در برخی موارد برای حمایت از تولیدکننده داخلی و همچنین آسان‌سازی برخی فرآیند‌های تجاری، واردات برخی کالا‌ها در شرایط خاص را معاف از پرداخت حقوق ورودی و مشمول معافیت گمرکی دانسته است.


این در حالی است که بر اساس پاراگراف آخر بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مکلف به پرداخت حقوق ورودی می‌باشد. در همین خصوص «محمد رضا حسینا» رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون میزان فرسودگی تجهیزات صنعتی تولیدکنندگان اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تجهیزات صنعتی مودر استفاده در خطوط تولیدی به ویژه «فعالیت‌های هاتیک» خارجی است و تنها بخش کوچکی از این ماشین آلات در داخل تولید می‌شود. متاسفانه وزارت صمت هم در سال ۱۴۰۱ با حذف معافیت گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی، مانع بزرگی را بر سر نوسازی تجهیزات صنعتی به وجود آورده است.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی با انتقاد از تداوم این رویه وزارت صمت، گفت: متاسفانه در طول یک دهه اخیر نرخ ارز افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجریه کرده است و همین موضوع باعث شده است که تولیدکنندگان توان سابق برای نوسازی خطوط تولید خود را به مرور زمان ازدست بدهند. تشدید تحریم‌های اقتصادی نیز خود عاملی دیگر است که در طول این مدت زحمات زیادی را برای واردات تجهیزات صنعتی به وجود آورده است.


وی میزان ارز مورد نیاز برای واردات ماشین‌آلات صنعتی را رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با توجه محدودیت‌های موجود در منابع ارزی، نیاز اقتصادی امروز کشور این است که واردات کالا‌های لوکس مانند گوشی‌های تلفن همراه آیفون محدود و یا حتی حذف شود. در حال حاضر نیاز امروز اقتصاد کشور توسعه بخش تولید و تامین کالا‌های اساسی و مواد اولیه است.


حسینا تصریح کرد: متاسفانه وضعیت تحریم‌ها و حتی ساز و کار‌های اداری به گونه‌ای است که یک تولیدکننده و یا حتی واردکننده برای وارد کردن یک دستگاه صنعتی، حداقل باید یک الی دو ماه در پیچ و خم‌های اداری ثبت سفارش معطل شود. وقتی ثبت سفارش انجام می‌شود، باید مجدداً یک ماه برای تخصیص ارز معطل بانک مرکزی باشد و در آخر مدتی هم باید برای اتمام مراحل ادرای در گمرک معطل باشد.


این فعال اقتصادی، حذف معافیت حقوق گمرکی واردات ماشین‌آلات صنعتی را مانعی جدی تری از انجام مراحل اداری واردات ماشین‌آلات صنعتی دانست و گفت: متاسفانه دولت و وزارت صمت به جای حمایت تولیدکنندگان، با حذف این معافیت با دو چندانی را بر دوش تولیدکنندگان وارد ساخته است.


وی خاطر نشان کرد: این تصمیم وزارت صمت مغایر با شعار سال است. تولیدکننده‌ای که با زحمات فراوان تامین مالی کرده و حتی در شرایط تحریمی با ریسک زیاد اقدام به واردات این تجهیزات کرده است نباید به این شکل مورد بی توجهی از سوی وزارت صمت و دیگر سازمان‌های دولتی قرار بگیرد.


حسینا تاکید کرد: متاسفانه گوشی‌های لوکس به مراتب آسان‌تر از ماشین آلات صنعتی وارد کشور می‌شود؛ توسعه بخش صنعت و ایجاد اشتغال زمانی صورت می‌پذیرد که فضای تولیدی پیشرفته و گسترده‌ای داشته باشیم. مردم زمانی از رفاه و درآمد کافی برای یک زندگی خوب برخوردار می‌شوند که صنعت پیشرفته‌ای در کشور وجود داشته باشد.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی در پایان تاکید کرد: این امر زمانی میسر می‌شود که کارخانجات تولید متعددی با تجهیزاتی به روز در فضای صنعتی کشور در حال فعالیت باشند؛ مطمئنا واردات کالا‌های مصرفی لوکس نخواهد توانست که این شرایطرا محقق بسازد.


پایان پیام//

برچسب ها: وزارت صمت ، سید رضا فاطمی امین ، ماشین آلات صنعتی ، تولید کنندگان ، محمد رضا حسینا ، صنایع لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RKP

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت صمت سید رضا فاطمی امین ماشین آلات صنعتی تولید کنندگان صنایع واردات ماشین آلات صنعتی تجهیزات صنعتی وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟

فرارو- آیفون 13 پرو مکس بدون توجه به حضور مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل کماکان گرانقیمت‌ترین گوشی موبایل در ایران است.

قیمت آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت با پارت‌نامبر ZZA تا حدود ۱۳۵ میلیون بالا رفته و خود آیفون 13 معمولی با پارت‌نامیر CH دست‌کم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

ردمی A2 پلاس آن طرف ماجرا جزو ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار است و با ۶۴ گیگ فضای ذخیره‌سازی قریب چهار میلیون فروخته می‌شود.

گلکسی A55 سامسونگ جزو نوبرانه‌های بازار است و این یکی در دسته میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد. مدلی که با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

پوکو X6 پرو که یکی دیگر از قدرتمندترین میان‌رده‌های بازار است، از A55 سامسونگ ارزان‌تر است و می‌شود با حدود ۱۷ میلیون سراغ خرید پوکو X6 پرو رفت. قیمت روز گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A15 نسخه 128+4

شش میلیون تومان

گلکسی A05s نسخه 64+4

چهار میلیون و 850 هزار تومان

گلکسی A54 نسخه 256+8

16 میلیون و 800 هزار تومان

گلکسی A55 نسخه 256+8

22 میلیون و 500 هزار تومان

گلکسی A34 نسخه 128+8

11 میلیون تومان

گلکسی A35 نسخه 256+8

16 میلیون تومان

گلکسی S24 اولترا نسخه یک ترابایت

95 میلیون تومان

ردمی نوت 13 4G نسخه 256+8

9 میلیون تومان

ردمی نوت 13 پرو پلاس نسخه 512+16

23 میلیون تومان

ردمی A2 پلاس نسخه 64+3 گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی  A3 نسخه نسخه 128+4

پنج میلیون و 400 هزار تومان

ردمی 13C نسخه 256+8

شش میلیون و 300 هزار تومان

پوکو X6 پرو نسخه نسخه 512+12

17 میلیون و 250 هزار تومان

آیفون 13 نسخه 128 گیگ پارت‌نامبر CH

41 میلیون و 500 هزار تومان

آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

135 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • همراه پرخرج
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • ایفون ۱۶ کی میاد؟ بررسی تخصصی آیفون 16