Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسینی از اجرایی طرح‌های آب‌رسانی و اتمام آن تا یکم تیر برای جبران کسری آب گرگان خبر داد که بر اساس آن بالغ بر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب گرگان تامین خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ پس از خبر خوش استاندار گلستان در خصوص جبران ۲۵۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان در اسفند ماه مقداری نگرانی مردم این شهر برای فصل تابستان کاسته شد اما قطعی آب در نقاط مختلف شهر گرگان پیش از رسیدن فصل تابستان این نگرانی را دوچندان کرد و باعث گلایه‌هایی شد که مسئولان بار دیگر به وعده‌های خود عمل نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرگان جزء دو مرکز استان کشور است که آب شرب آن از طریق چاه‌ها تامین می‌شود و در سال‌هایی که بحران خشکسالی رو به رو می‌شویم موضوع تأمین آب به پاشنه آشیل برای رفاه و آسایش مردمان این شهر تبدیل می‌شود.
همچنین عدم اقداماتی مثل طرح سازگاری با خشکسالی و یا ایجاد سدمیرداماد، فرسودگی ۱۰۰ کیلومتری شبکه آب گرگان و عدم اعتبارات لازم باعث شده که مشکلات تأمین آب شرب گرگان روی هم انباشته شود به طوری که در تابستان سال گذشته برخی از محلات گرگان تجربه قطعی آب بیش از ۱۴ ساعتی را داشتند.

تزریق اعتبار برای جبران کسری آب گرگان

در سفر رئیس جمهور به استان گلستان موضوع بحران آب گرگان مورد توجه قرار گرفت و اعتبارت خوبی برای حل این مشکلات به استان تزریق شد، حال مسئولان دیگر مشکل اعتباری را نمی‌توانند بهانه کنند و باید در اقدام و عمل در برش کوتاه مدت و میان مدت مشکل کسری آب این شهر را برطرف کنند، البته تأمین آب گرگان نباید به این اقدامات خلاصه شود و باید مسئولان سازکار لازم را برای تأمین آب شرب از سد‌های استان، شیرین‌سازی آب دریا و آب‌های لب شور داشته باشند.

چرا که قطعاً تأمین آب حتی در شهری مثل آق قلا از آب‌های لب شور باعث می‌شود که وابستگی این شهر به منابع آبی گرگان کم شود و این مسأله نیز می‌تواند به تأمین آب گرگان کمک کند.

برای اینکه وضعیت بحران کم ابی گرگان و راهکار‌های مسئولان را بررسی کنیم با سید محسن حسینی، مدیرعامل اب منطقه‌ای استان گلستان گفتگو کردیم.

حسینی در خصوص تأمین آب شرب شهر گرگان می‌گوید: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طبق اساسنامه موظف است که آب شرب مردم را تأمین، توزیع و پساب آن را تصفیه کند و در برخی از محدود استان‌ها شرکت آب و فاضلاب از نظر کارشناسی قدرت کمتری دارد از ظرفیت آب منطقه‌ای نیز از استفاده می‌شود که استان گلستان یکی از این استان‌ها به شمار می‌رود و آب منطقه‌ای استان ۶ طرح آبرسانی را در این استان پیگیری می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان ادامه داد: براساس طرح‌هایی تعریف شده برای تأمین آب شرب گرگان بنا بود ۷۶ حلقه چاه حفر شود که هشت مورد آن باقی مانده است و علت آنکه این طرح تکمیل نشده بود مشکلات در حوزه تأمین اعتبارات است.

حسینی بیان کرد: در طی ۵ سال متوسط سالی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی این طرح‌ها در نظر گرفته می‌شد که از این میزان تنها ۱۲ میلیارد تومان اختصاص می‌یافتد و با این اعتبار کار چندانی نمی‌توانستیم پیش ببریم.

وی افزود: از شهریور سال ۹۹ که مسئولیت آب منطقه‌ای استان را برعهده گرفتم طرح آبرسانی را با جدید پیگیری کردیم، حفر هر حلقه چاه با تجهیز به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو و شرکت مهندی آب را متقاعد مردیم که در سال ۱۴۰۰ این اعتبار را افزایش دهند و در سفر رئیس جمهور این مهم رقم خورد و اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین از سوی نهاد ریاست جمهوری در ۲۸ اسفند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان گلستان تخصیص یافت و این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی و تجهیز و حفر هشت چاه مشکلی نخواهیم داشت.

برنامه ریزی برای تامین ۵۵۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان

حسینی یادآور شد: برای آبرسانی به گرگان دو حلقه چاه را حفر کردیم و دو حلقه چاه دیگر حفر شده بود را تجهیز کردیم و عملیات اجرایی‌ایستگاه پمپاژ نیز به اتمام رسید و همه این کار‌ها به خاطر آن است که در تابستان مشکل برنخوریم و بتوانیم با این اقدامات ۸۰ تا ۹۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان را تأمین کنیم.

وی افزود: براساس ارزیابی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان ۴۵۰ لیتر برثانیه در زمان پیک مصرف در تأمین آب گرگان با مشکل رو به رو هستیم و با اعتباراتی که در اختیار داشتیم نزدیک به ۱۰۰ لیتر برثانیه می‌توانیم به ظرفیت آب گرگان بیفزاید و همچنین آب و فاضلاب استان نیز درصدد هستیم که از بخش کشاورزی نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب خریداری کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: این اقدامات ما باعث جبران ۳۵۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان می‌شود و تنها ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب خواهیم داشت و با اقداماتی که شرکت آب و فاضلاب در حوزه تأمین آب انجام می‌دهد‌امیدواریم بتوانیم این میزان را کاهش دهیم ولی قطعاً با چنین برنامه‌ای قطعی آب در گرگان از بیش از ۱۰ ساعت به دو تا سه ساعت خواهد رسید.

حسینی تأکید کرد: در روز‌های گذشته با شرکت‌های حفار جلسه برگزار کردیم تا انتهای هفته همه شرکت‌های حفار برای حفر هشت حلقه چاه تأمین‌کننده آب گرگان مستقر می‌شود و در تلاش هستیم تا یکم تیرماه همه این چاه‌ها وارد مدار شود.

وی افزود: علاوه بر این مسائل کار بزرگ دیگری که در دست اقدام داریم بحث ایجاد مخزن ۲۰ هزار لیتر مکعبی است که تا انتهای اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود و در زمانی که پیک مصرف آب کاهش می‌یابد آب در این مخزن ذخیره خواهد شد و این مسأله هم می‌تواند به بحران کم آبی گرگان کمک کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: میزان ظرفیت چاه‌هایی که حفر می‌کنیم از خط انتقال بیشتر است و لذا خط انتقال ۱۲ کیلومتری را نیز شروع کردیم که ۶ کیلومتر آن در سنوات گذشته انجام شده بود ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبارات متوقف شده بود از هفته آینده این پروژه از سر گرفته می‌شود تا ظرفیت پمپاژ آب را بالا ببریم.

حسینی بیان کرد: به دلیل افزایش جمعیت عنوان می‌شود که کسری آب گرگان به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده و‌امید آن را داریم که در صورتی آب و فاضلاب با اجرای طرح‌های خود بتواند ۱۰۰ لیتر برثانیه کسری آب گرگان را جبران کند و از سویی با کشاورزان برای تأمین بخشی از کمبود آب شرب قرارداد منعقد شود و همچنین تأمین ۳۰۰ لیتر برثانیه کسری اب گرگان با اجرایی طرح‌های آبرسانی موضوع کسری آب شرب در گرگان برطرف شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آب منطقه ای استان میلیارد تومان لیتر بر ثانیه استان گلستان تأمین آب شرب آب و فاضلاب حلقه چاه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبش، به عنوان هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شد.

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، امروز(هشتم اردیبهشت) در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش حوادث کوهستان در کشور، اظهار کرد: افزایش حوادث کوهستان ناشی از  گسترش روی آوردن مردم به طبیعت و کوهنوردی است که باید خود را برای امدادرسانی در این حوادث آماده کرده و از طرفی مردم را نیز از نقاط حادثه‌خیز آگاه کنیم. 

وی افزود: سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان آغاز شده و از هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها نیز انتظار می‌رود که مسیرهای پرتردد و ایمن کوهنوردی را در نقاط مختلف استانها شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند تا آمار تلفات در این بخش کاهش پیدا کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: گاها در برخی از استانها در مسیرهای کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان آنها را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقمندان به این رشته باشد و اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند. 

محمودی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای امداد و نجات حوادث در غرب کشور، افزود: براین اساس در نشست امروز مصوب می‌شود که کرمانشاه به عنوان مرکزیت پشتیبانی و هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند.  

وی تصریح کرد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگردهایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد دیگر را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های غرب کشور را پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور متذکر شد: اگر زیرساخت‌های لازم در استان تامین شود و یک  آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه احداث شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن برای کرمانشاه و استان‌های همجوار انجام دهد. 

وی به  قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر تردد زوار اربعین هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود. امسال نیز اگر میزان استقبال از مرز خسروی بالاتر برود، تجهیزات دیگری را در اختیار استان قرار می‌دهیم. 

محمودی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایگاه‌های جدید امداد و نجات داشته باشد، افزود: در این زمینه باید خود استان و خیرین حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

به گفته وی، در بحث تجهیزات تخصصی مورد نیاز سیلاب نیز امسال کمک‌هایی به این استان صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • کشف ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در دو شناور صیادی
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • حال ناخوش رانندگان تاکسی در گرگان
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است