Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-طبق آخرین آمار جهانی در شبانه روز گذشته 292 هزار و 876 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و 916 نفر جان خود را از دست دادند.
 به گزارش خبرگزاری آریا،بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 513 میلیون و 633 هزار و 97 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 6 میلیون و 261 هزار و 804 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 466 میلیون و 885 هزار و 78 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 16 هزار و 518 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 83 میلیون و 83 هزار و 425 مبتلا رسیده است؛ تاکنون یک میلیون و 20 هزار و 854 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند.
کشور هند پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 2 هزار و 861 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 43 میلیون و 82 هزار و 502 مبتلا رسیده است، در این کشور تاکنون 523 هزار و 869 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور برزیل به‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 6 هزار و 254 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 30 میلیون و 454 هزار و 490 مبتلا رسیده است، در این کشور تاکنون 663 هزار و 567 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌‌اند.
کشورهای فرانسه، آلمان, انگلیس، روسیه و کره جنوبی نیز به‌ترتیب با 28 میلیون و 682 هزار و 11، 24 میلیون و 770 هزار و 595َ، 22 میلیون و 38 هزار و 340، 18 میلیون و 189 هزار و 401 و 17 میلیون و 295 هزار و 733 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای ایتالیا با 16 میلیون و 504 هزار و 791 مبتلا و ترکیه نیز با 15 میلیون و 33 هزار و 573 نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.
از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب با 80 میلیون و 719 هزار و 929، 42 میلیون و 538 هزار و 976 و 29 میلیون و 533 هزار و 39 نفر بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

شیوع کرونا در پکن اوج گرفت
کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته 55 مورد ابتلا به ویروس کرونا در پکن گزارش شده وسرایت ویروس به نقطه اوج رسیده است.
به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته 55 مورد ابتلا به ویروس کرونا در پکن گزارش شده است.
در پی شیوع ویروس کرونا در پکن، این شهر یک بیمارستان جدید افتتاح می‌کند. پس از افزایش موارد ابتلا به کووید 19 در شهر پکن، دولت چین درصدد است تا دوباره از میلیون‌ها ساکن این شهر تست کرونا بگیرد.
پانگ شینگهو، معاون مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های پکن در نشست خبری گفت که اکثر عفونت‌های جدید از مناطقی که قبلاً تحت نظارت و کنترل بودند گزارش شده‌اند در حالی که تنها چند مورد از آزمایش‌های انبوه شناسایی شده است.
وی ادامه داد: این زمان حیاتی برای پکن است که کووید-19 را مهار کند؛ سرایت ویروس به نقطه اوج رسیده است.
پان گفت که اقدامات برای مبارزه با ویروس باید سریع و دائماً با شرایط در حال تغییر تنظیم شود.
ساکنان پکن نگرانند که این شهر با وضعیتی مشابه شانگهای روبرو شود؛ قطب اقتصادی چین که با وجود 25 میلیون نفر جمعیت هفته‌هاست در قرنطینه به سر می‌برد.

عوامل ژنتیکی ابتلا به کرونای حاد
دانشمندان عوامل ژنتیکی ابتلا به کرونای حاد را شناسایی کرده اند.
تجزیه و تحلیل جدید داده‌ها نشان داده است که بین شدت علائم ویروس کرونا و برخی شرایط پزشکی مانند آمبولی وریدی، لخته شدن خون، دیابت و بیماری عروق کرونر که به عنوان عوامل خطر برای این ویروس شناخته می‌شوند، ارتباط ژنتیکی وجود دارد.
محققان مرکز پزشکی مایکل کرسنس در فیلادلفیا اطلاعات بهداشتی ارائه شده توسط برنامه ویژه کهنه سربازان آمریکایی که شامل یک بانک اطلاعات ژنی است را تجزیه و تحلیل کرده اند.
این تجزیه و تحلیل نشان داد که بین عفونت با ویروس کرونا و تعدادی از بیماری‌های تنفسی مانند فیبروز ریوی ایدیوپاتیک و بیماری مزمن ریه آلوئولار ارتباط ژنتیکی وجود دارد. در حالی که هیچ ارتباطی بین ویروس و بیماری مزمن انسدادی ریه مشاهده نشده است.
مشخص شد که ابتلای حاد به کرونا با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس و لوپوس مرتبط است.
انتظار می‌رود که این کشف به توسعه استراتژی‌های درمانی جدید برای آسیب‌های شدید کرونا کمک کند.

 درگیری  دانش‌آموزان آمریکایی با مشکلات روحی ناشی از کرونا
کارشناسان معتقدند که بازگشت به مدرسه برای دانش‌آموزان آن هم در بحبوحه کرونا به مراقبت‌های اجتماعی و عاطفی نیاز دارد و مدارس باید به آن توجه کنند.
 به گزارش یو اس دی تودی، دانشمندان آمریکایی در مطالعه‌ای که اخیراً در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر شده است؛ دریافتند که یک سوم از دانش‌آموزان دبیرستانی  در طول دوران همه‌گیری کرونا با مشکلات سلامت روحی مواجه شدند؛ روندی غیرقابل تعجب که مربیان در سال گذشته برای مبارزه با آن تلاش کرده‌اند.
بسیاری از مدارس اعلام کرده‌اند که از شیوه‌های یادگیری اجتماعی و عاطفی برای کمک به دانش‌آموزان در حال مبارزه با مشکلات روحی استفاده می‌کنند؛ اما یادگیری اجتماعی و عاطفی به چه معناست؟ و آیا کارایی دارد؟
برای یادگیری آکادمیک، مسائل اجتماعی و عاطفی در سال 1994 گروهی از محققان، مربیان، پزشکان و حامیان کودک سازمانی تشکیل دادند که این سازمان اکنون تلاش‌های کشور را برای ارائه حمایت آموزشی و عاطفی به همه دانش‌آموزان دنبال می‌کند.
یادگیری اجتماعی و عاطفی اینگونه تعریف می‌شود: «فرآیندی که از طریق آن همه جوانان و بزرگسالان دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها را برای ایجاد هویت سالم، مدیریت احساسات و دستیابی به اهداف شخصی و جمعی، احساس و نشان دادن همدلی با دیگران، ایجاد دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها به کار می‌گیرند».
آریا فیات، روانشناس اطفال مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی گفت که حمایت‌های مداومی از سلامت روان برای کودکان در مدارس وجود دارد.
برای دانش‌آموزان کوچک‌تر، معلمان ممکن است زمانی را صرف صحبت در مورد خودکنترلی کنند یا از دانش‌آموزان بخواهند که در یک دایره بنشینند تا به نوبت احساس خود را در یک روز معین به اشتراک بگذارند. شناسایی هیجانات بخش کلیدی چارچوب یادگیری اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان ابتدایی است.
دانش‌آموزان بزرگتر ممکن است در مورد راهبردهای مقابله با غم، تکنیک‌های پیشگیری از خشونت یا اینکه چگونه روابط سالم و ناسالم در خانواده‌ها، دوستی‌ها و قرار ملاقات‌ها داشته باشند، صحبت کنند.
فیات گفت: یادگیری نحوه تنظیم احساسات و واکنش مناسب در شرایط دشوار بخش بزرگی از یادگیری اجتماعی و عاطفی است؛ آنها باید احساسات خود را درک کنند و در مورد تعامل با دیگران و دوست‌یابی توجه لازم را داشته باشند تا در زندگی موفق باشند.
این روانشناس اظهار کرد: آموزش این مهارت ها به کودکان، به پیشگیری از مشکلات آینده سلامت روان، مشکلات رفتاری و اختلالات اعتیاد کمک می‌کند. یادگیری اجتماعی و عاطفی فقط در صورتی کارایی دارد که کل کارکنان مدرسه به همراه والدین و جوامع همراه باشند.
وی گفت: مدارس باید با والدین در مورد اهداف یادگیری اجتماعی و عاطفی که با دانش آموزان کار می‌کنند، ارتباط برقرار کنند و منابعی را برای تقویت آن اهداف یادگیری در خانه فراهم کنند، درست مانند والدینی که ممکن است در خواندن یا تکالیف ریاضی همراه دانش‌آموزان باشند.
فیات تاکید کرد که یادگیری این مهارت‌ها یک بار در کلاس هیچ تغییر واقعی ایجاد نمی‌کند. تمرینات تمدد اعصاب و تمرکز حواس در برنامه روزانه کودک - در ماشین، هنگام شام یا هنگام مسواک زدن - چیزی است که به ماندگاری این تکنیک ها کمک می کند.
پائولو دماریا، رئیس و مدیر عامل انجمن ملی هیئت‌های آموزشی دولتی و سرپرست سابق آموزش عمومی اوهایو، گفت: «لازم نیست دانشمند موشکی باشید» تا بفهمید که بچه‌ها در صورت نیازهای اولیه‌شان، تمام تلاش خود را از نظر سلامت روانی یا جسمی – انجام نمی‌دهند.
همانطور که ضعف در بینایی، مشکلات دهان و دندان، آسم، دیابت و مسائل مربوط به خوردن و آشامیدن کودکان باید مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس مدارس اغلب با اپتومتریست‌ها، دندانپزشکان، پزشکان و انبارهای مواد غذایی همکاری می‌کنند تا مراقبت های مورد نیاز دانش آموزان را انجام دهند؛ همین امر باید در مورد نیازهای سلامت روان نیز صدق کند.
فیات معتقد است که این بخشی از پاسخ به بحران فعلی سلامت روانی است که جوانان با آن مواجه هستند و مداخلات برای مقابله با سطوح بالای اضطراب، افسردگی و خودکشی در کودکان امروزی کافی نیست. این پشتیبانی‌ها در حالی ضرورت دارند که یادگیری اجتماعی و عاطفی رویکردی پیشگیرانه است.
گزارشی که در سال 2021 توسط بنیاد مداخله زودهنگام منتشر شد، نشان داد که مداخلات یادگیری اجتماعی و عاطفی جهانی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب کودکان در کوتاه مدت داشته باشد. . در این گزارش آمده است که آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی «برای دنیای پیچیده‌تر و به سرعت در حال تغییری که در آن زندگی می‌کنیم ضروری است».
با این حال، بر اساس گزارش دیگری که در همان سال توسط محققان دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد از طریق بنیاد والاس، انجام شد؛ نشان داد که تعداد بسیار کمی از برنامه‌های یادگیری اجتماعی و عاطفی بر برابری، عدالت، شایستگی فرهنگی یا تنوع فرهنگی تمرکز دارند.
البته دماریا گفت: با خروج از این بیماری همه‌گیر کرونا، بچه‌های زیادی آسیب می بینند. ما از این موضوع ناراحت هستیم، اما می‌توانیم کارهایی در این زمینه انجام دهیم.»

واکسن کرونا می‌تواند بافت آسیب‌دیده قلب را ترمیم کند
پژوهشگران هلندی در بررسی جدیدی، نقش واکسن کووید-19 را در ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب نشان داده‌اند.
به گزارش مدایندیا، یکی از راهبردهای رساندن مواد ژنتیکی به بدن، به عنوان راهی برای ترمیم عضله قلب آسیب‌دیده پس از حمله قلبی آزمایش می‌شود.
واکسن‌های کووید-19 مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، از نانوذرات لیپیدی که قطرات ریز چربی هستند، برای رساندن آران‌ای پیام‌رسان به سلول‌های بدن استفاده می‌کنند. آران‌ای پیام‌رسان به سلول‌ها دستور می‌دهد که یک پروتئین خوشه‌ای ساختگی روی سطح خود بسازند تا از پروتئین موجود در ویروس عامل کووید-19 تقلید کنند. سپس، بدن با ایجاد پادتن‌هایی که در صورت ابتلای شخص به ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند.

درمان حمله قلبی با واکسن کووید-19
در این پژوهش که در "مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت"(UMCU) هلند انجام شده است، روش مشابهی برای انتقال آران‌ای پیام‌رسان استفاده شد. با وجود این، به جای هدف گرفتن واکنش ایمنی، هدف نهایی پژوهشگران این است که به سلول‌های قلب آموزش دهند تا خود را پس از حمله قلبی ترمیم کنند.
این پژوهش برای تعیین این که آیا آران‌ای پیام‌رسان می‌تواند با موفقیت به صورت نانوذرات لیپیدی به عضله قلب انتقال داده شود یا خیر، انجام شد. پژوهشگران طی عمل جراحی باز قفسه سینه، فرمول‌های مختلفی را به دیواره بطن چپ قلب موش تزریق کردند. 24 ساعت پس از تجویز، محل انتقال آران‌ای پیام‌رسان مورد بررسی قرار گرفت.
پژوهشگران دریافتند که 24 ساعت پس از تزریق، آران‌ای پیام‌رسان با موفقیت به سلول‌های قلب رسیده است. با وجود این، به رغم تزریق آران‌ای پیام‌رسان به قلب، بالاترین میزان آن در سلول‌های کبد و طحال یافت شد.
دکتر "کلارا لابونیا"(Clara Labonia)، از پژوهشگران این پروژه گفت: انتظار می‌رفت که بیان زیادی در کبد وجود داشته باشد زیرا کبد، نانوذرات لیپید را متابولیزه می‌کند. با وجود این، دیدن این که آران‌ای پیام‌رسان در بافت قلب وجود دارد، دلگرم‌کننده بود زیرا بدان معناست که نانوذرات لیپیدی می‌توانند به عنوان سیستم‌های تحویل آران‌ای پیام‌رسان برای درمان عمل کنند.
وی افزود: گام بعدی این پژوهش، آزمایش فرمول‌های بیشتر و انتخاب فرمول‌هایی است که بافت قلب را به صورت کارآمدتر هدف قرار می‌دهند. سپس، ما ارزیابی خواهیم کرد که آیا انتقال آران‌ای پیام‌رسان به موش‌های مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب، اثر درمانی دارد یا خیر.

ویژگی زیرسویه های اُمیکرون در ایجاد موج جدید بیماری
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: زیرسویه های اُمیکرون می‌توانند از مصونیت ناشی از عفونتهای گذشته در امان بمانند.
 متخصصان آفریقای جنوبی دریافتند: دو زیر سویه جدید کروناویروس اُمیکرون می‌توانند از آنتی‌بادی‌های ناشی از عفونتهای قبلی در امان بمانند و موج جدیدی از شیوع بیماری را به دنبال داشته باشند. هرچند، از قابلیت بسیار کمتری برخوردارند که بتوانند در خون افرادی که علیه کووید-19 واکسینه شده‌اند، رشد کنند.
متخصصان چندین موسسه در حال بررسی زیرسویه های BA.4 و BA.5 هستند که سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته آنها را به فهرست زیر سویه های تحت بررسی خود اضافه کرد. متخصصان نمونه خون 39 شرکت‌کننده را که پیش از این به سویه اُمیکرون آلوده شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.
15 نفر از آنها در برابر کروناویروس واکسینه شده بودند در حالیکه به 24 مورد دیگر واکسن تزریق نشده بود.
نتایج این مطالعه نشان داد: در گروه واکسینه ‌شده ظرفیت خنثی‌سازی بالاتری نشان داده شد و در نتیجه بهتر در برابر ویروس مصون هستند. در افراد واکسینه نشده، کاهش تقریبا هشت برابری تولید آنتی‌بادی در مواجهه با زیر سویه های BA.4 و BA.5 در مقایسه سویه اصلی اُمیکرون مشاهده شد.
متخصصان آفریقای جنوبی پیش از این اعلام کرده بودند که این کشور ممکن است زودتر از حد انتظار وارد موج پنجم شیوع بیماری شود و افزایش مداوم موارد ابتلا ناشی از زیرشاخه‌های BA.4 و BA.5 است. تنها حدود 30 درصد از جمعیت 60 میلیونی آفریقای جنوبی به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده اند.
به گزارش اکونومیک تایمز، در این مطالعه آمده است: BA.4 و BA.5 پتانسیل ایجاد موج جدیدی از بیماری را دارند چرا که می‌توانند از مصونیت ناشی از عفونتهای گذشته در امان بمانند.

قرص کرونای فایزر در پیشگیری از بیماری تاثیری ندارد
شرکت فایزر اعلام کرد که داروی کووید-19 موسوم به "پاکسلووید" در پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده بیمار آلوده به کروناویروس اثربخش نبوده است.
 شرکت داروسازی فایزر روز جمعه اعلام کرد: نتایج یک آزمایش گسترده نشان داد که درمان ضد ویروسی پاکسلووید برای مقابله با بیماری کووید-19 در پیشگیری از ابتلای افرادی که با بیمار آلوده به کروناویروس زندگی می‌کنند، موثر نبوده است.
در این بررسی 3000 بزرگسال که در تماس نزدیک با فردی بودند که علائم بیماری در او وجود داشت و به تازگی آزمایش کووید-19 او مثبت شده بود، شرکت کردند. به این افراد به مدت پنج یا 10 روز داروی پاکسلووید یا دارونما داده شد.
بررسیها نشان داد در افرادی که دوره پنج روزه مصرف دارو را گذرانده بودند احتمال ابتلا به عفونت نسبت به گروه دریافت کننده دارونما، 32 درصد کمتر بوده است. این میزان همچنین با 10 روز مصرف پاکسلووید به 37 درصد افزایش یافت. با این حال، این نتایج از نظر آماری بی‌اهمیت هستند و ممکن است تصادفی بوده باشند.
شرکت فایزر اعلام کرد: با این حال داده‌های ایمنی در این کارآزمایی با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان داده بود این قرص‌ها تقریبا 90 درصد در پیشگیری از بستری شدن یا مرگ در بیماران مبتلا به کووید-19 که در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، موثر است. هرچند لازم است مدت پنج روز بلافاصله پس از شروع علائم بیماری مصرف ‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، "آلبرت بورلا"، مدیر اجرایی فایزر گفت: هرچند از نتیجه این مطالعه خاص ناامید شده‌ایم، اما نتایج بدست آمده بر داده‌های مربوط به اثربخشی و ایمن بودن دارو برای بیماران که در آزمایش قبلی مشاهده کرده‌ایم، تاثیری نمی‌گذارد.

هشدار نسبت به افزایش آمار مبتلایان کرونا در روسیه
وزیر بهداشت روسیه در مورد افزایش احتمالی مبتلایان کووید-19 در این کشور در ماه ژوئن (از حدود 11 خرداد ماه) هشدار داد.
 "میخائیل موراشکو"، وزیر بهداشت روسیه گفت: خطر افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 در ماه ژوئن 2022 وجود دارد.
وی تاکید کرد: واکسیناسیون بسیار مهم است زیرا طبق پیش‌بینی‌ها، خطر افزایش موارد ابتلا در ماه ژوئن و شاید اواخر ماه مه وجود دارد چراکه ایمنی جمعی در برابر بیماری رو به ضعیف شدن است.
به گزارش اسپوتنیک نیوز، سازمان جهانی بهداشت (WHO) 11 مارس 2020 شیوع کووید-19 را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. بر اساس ایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر" تا به امروز نزدیک به 513 میلیون نفر در سراسر جهان به کروناویروس آلوده شده و بیش از 6.2 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. همچنین بیش از 18.1 میلیون نفر در روسیه به کووید-19 مبتلا شده و بیش از 375 هزار بیمار فوت کرده اند.

 سیر ابتلا به کرونا در عربستان مجددا صعودی شد
بر اساس گزارش وزارت بهداشت عربستان تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور افزایش یافت.
 وزارت بهداشت عربستان از ثبت یک مورد جدید فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد و به این ترتیب مجموع  فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا به 9089 نفر رسید.
این وزارتخانه در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که 99 مورد جدید ابتلا به این ویروس ثبت شده است که تعداد کل مبتلایان در این کشور را به 754110 نفر رساند.
به گزارش وزارت بهداشت عربستان، 113 مورد جدید بهبودی ثبت شده است که تعداد کل بهبود یافتگان از این بیماری به 741786  رسیده است.
داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که دزهای واکسن ویروس کرونا به 64 میلیون و 321 هزار 857 رسیده است.
این وزارتخانه اعلام کرد که 26.440 میلیون دز اول و 24.778 میلیون دز دوم تزریق شده است.
وزارت بهداشت عربستان از جامعه و افراد خواست تا اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند و به دلیل افزایش سطح ایمنی، دزهای واکسن کرونا را تکمیل کنند.
این در حالی است که به دنبال لغو فاصله گذاری اجتماعی در عربستان پس از شیوع ویروس  کرونا، مسجد الحرام در مکه مکرمه و مسجد النبی در مدینه منوره امروز شاهد حضور گسترده نمازگزاران عید فطر بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی همراه با رعایت پوشش ماسک بود.

 گرمایش جهانی کانون‌های انتقال ویروسی را افزایش می‌دهد
با فرض این‌که زمین در قرن حاضر بیش از 2 درجه بیشتر از دمای پیش از صنعتی شدن گرم نمی‌شود، آینده‌ای که توسط تحلیل‌های آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌شود، افزایش تعداد ملاقات‌های اولیه بین گونه‌ها است که این ملاقات‌ها تا سال 2070 دو برابر خواهد شد.
 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تا 50 سال آینده، افزایش گرمایش جهانی می‌تواند منجر به بیش از 15 هزار انتقال ویروس جدید در پستانداران شود. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه گرمایش جهانی باعث تغییر زیستگاه‌های حیات وحش و افزایش برخورد بین گونه‌هایی می‌شود که قادر به مبادله عوامل بیماری‌زا هستند که با این افزایش برخورد انتظار می‌رود ویروس‌ها بین گونه‌ها جابه‌جا شوند.
بسیاری از محققان معتقدند همه‌گیری ویروس کرونا احتمالاً از زمانی شروع شد که یک ویروس کرونای ناشناخته از یک حیوان وحشی به انسان منتقل شد. این مطالعه هشدار می‌دهد افزایش پیش‌بینی‌شده در انتقال ویروس‌ها بین گونه‌ها می‌تواند باعث شیوع بیشتر بیماری شود که این مورد تهدیدی جدی برای سلامت انسان و حیوانات به شمار می‌رود.
همچنین هشدار داده شده است که برای جلوگیری از این اتفاق، دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی باید برای سرمایه‌گذاری در نظارت بر پاتوژن‌ها و بهبود زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی, تمهیدات ویژه‌ای را بیندیشند.
این تحقیق که نتایج آن در ature.com منتشر شده, پیش‌بینی می‌کند، بسیاری از انتقال‌های ویروس جدید زمانی اتفاق می‌افتد که گونه‌ها به دلیل افزایش دما برای نخستین‌بار در حالی که به مناطق خنک‌تر حرکت می‌کنند، با هم ملاقات می‌کنند. این پدیده غالباً در اکوسیستم‌های که تنوع زیستی غنی دارند، به‌ویژه آفریقا و آسیا و در مناطقی که پر از جمعیت انسانی هستند از جمله مناطق ساحلی آفریقا، هند و اندونزی رخ می‌دهد.
با فرض این‌که زمین در قرن حاضر بیش از دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از دمای پیش از صنعتی شدن گرم نمی‌شود، آینده‌ای که توسط تحلیل‌های آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌شود، افزایش تعداد ملاقات‌های اولیه بین گونه‌ها است که این ملاقات‌ها تا سال 2070 دو برابر خواهد شد و در نتیجه آن کانون‌های انتقال ویروس نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
"گرگوری آلبری"، بوم‌شناس دانشگاه جورج تاون و یکی از محققان این تحقیق گفت: این مطالعه به ما ثابت کرد که دهه‌های آینده نه تنها شدت گرما شدیدتر، بلکه بیماری نیز بیشتر خواهد بود.
محققان از دولت‌ها و جوامع بین‌المللی درخواست کردند که نظارت بر حیوانات وحشی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به‌ویژه در نقاط حساس مانند جنوب شرق آسیا بهبود بخشند. وقتی صحبت از آمادگی برای سازگاری با گرمایش جهانی می‌شود, بیشتر تلاش‌ها بر فعالیت‌هایی مانند توقف جنگل‌زدایی یا تقویت اکوسیستم‌های دریایی متمرکز می‌شود اما به گفته یکی از محققان آمادگی برای همه‌گیری و نظارت بر بیماری نیز از جمله تغییرات مهم در سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی است.

 کشف نوع جدیدی از سویه اومیکرون در آفریقای‌جنوبی
کارشناسان بهداشت می‌گویند کشور آفریقای‌جنوبی شاهد افزایش سریع موارد کووید19 است که ناشی از نسخه دیگری از ویروس کرونا است.
 "سلیم عبدالکریم"، کارشناس بهداشت کشور آفریقای جنوبی که قبلاً به دولت در مورد واکنش کووید19 توصیه کرده بود، گفت: یک زیرمتغیر جدید از سویه اومیکرون که دانشمندان آن را "BA.4" می‌نامند، هفته گذشته شروع به افزایش موارد ابتلا کرد و از آن زمان به‌سرعت افزایش یافته است.
"ان‌بی‌سی" در این باره نوشت, عبدالکریم، کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه "کوازولو ناتال" گفت که تاکنون تنها افزایش اندکی در تعداد بستری‌ها و افزایش مرگ‌ومیر مشاهده کرده‌ایم.
آفریقای جنوبی روزانه بیش از 6000 مورد ابتلا به کووید19 را ثبت می‌کند، در حالی که در چند هفته اخیر موارد افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی، نسبت تست‌های مثبت از 4 درصد در اواسط آوریل به 19 درصد در روز پنجشنبه افزایش یافته است.
به‌نظر می‌رسد جهش جدید به‌سرعت بر نسخه اصلی اومیکرون و سایر نسخه‌های ویروس تسلط پیدا می‌کند، اما عبدالکریم گفت: برای اینکه بگوییم آیا BA.4 یک موج تمام‌عیار ایجاد می‌کند، خیلی زود است.
با این حال، نسخه جدید قابل توجه است زیرا سویه اومیکرون برای نخستین بار در نوامبر در آفریقای جنوبی و بوتسوانا قبل از اینکه در سراسر جهان گسترده شود ظاهر شد.
"هلن ریس"، مدیر اجرایی مؤسسه بهداشت باروری و HIV در دانشگاه "ویتواترسرند" در ژوهانسبورگ گفت که یک روند نگران‌کننده وجود دارد, کودکان اولین کسانی هستند که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند؛ درست مانند زمان افزایش اولیه سویه اومیکرون.
کارشناسان می‌گویند که به‌نظر می‌رسد زیرمتغیر BA.4 از هر دو نوع اصلی اومیکرون قابل انتقال‌تر است. سازمان جهانی بهداشت در گزارش اخیر خود گفت که دانشمندان هنوز در حال مطالعه جهش جدید هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن چین اروپا اومیکرون یادگیری اجتماعی و عاطفی وزارت بهداشت عربستان ویروس کرونا جان خود را از دست تعداد مبتلایان ابتلا به کرونا آفریقای جنوبی سویه اومیکرون نفر جان خود انتقال ویروس گرمایش جهانی کرونا در پکن موارد ابتلا دانش آموزان بین گونه ها دست داده نشان می دهد میلیون نفر کووید 19 سلول ها کووید 19 بیماری ها نشان داده ملاقات ها پیش بینی ا میکرون داده اند مهارت ها بر اساس داده ها شده اند بر اثر سویه ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مه مغزی» عارضه جدید کرونا

به گزارش قدس خراسان، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، تب، کاهش اکسیژن خون و گاهی مرگ، سناریو تلخی بود که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین برای جهان نوشته شد و همه را درگیر کرد؛ اما این همه ماجرا نبود و با پایان همه‌گیری این بیماری مرگبار، حالا در میان روزمرگی‌هایمان شاهد تنگی نفس و سرفه‌های خشک روح و روانمان هستیم که بی‌صدا در گوشه‌ای از زندگی خزیده‌اند، گاه مضطرب و دستپاچه، گاه افسرده و زمانی گیج و منگ روی پاهایی لرزان، جسم خسته و بی‌جانشان را جابه‌جا می‌کنند و حتی در خواب هم آرام و قرار ندارند و با کابوس‌های شبانه درگیرند. عواقبی که بیشتر از همه گریبانگیر کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا شد.

تأثیرات روحی- روانی کرونا بر کادر درمان پررنگ‌تر از بقیه بود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه استرس شغلی در همه مشاغل وجود دارد؛ اما در حرفه‌هایی که با سلامتی انسان‌ها مرتبط هستند، این موضوع اهمیت و فراوانی بیشتری پیدا می‌کند. هرچند کادر درمان، نقش مهمی در حفظ و بهبود سطح کیفی مراقبت‌های بالینی و سلامت جامعه ایفا می‌کند؛ اما این قشر از جامعه به اقتضای وظایف شغلی و شرایط خاص محیط کار در مواجهه با تهدیدهایی هستند که می‌تواند با اعمال فشارهای شدید روانی، سلامت آن‌ها را در ابعاد مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی به مخاطره انداخته و موجب تضعیف عملکرد کاری آنان شود.

۶۰درصد کادر درمان در برخی از جوامع، از فرسودگی شغلی رنج می‌برند

دکتر زنیره سلیمی اضافه می‌کند: شیفت‌های کاری فشرده و زیاد، مشاهده رنج و مرگ بیماران، استرس ناشی از بیماری، تصمیم‌گیری‌های بالینی دشوار، مسئولیت‌های حرفه‌ای و مراقبت از بیماران از جمله شایع‌ترین عوامل استرس‌زایی هستند که پرسنل، روزانه در محیط‌های بیمارستانی و درمانی با آن روبه‌رو می‌شوند و گاهی سلامت روان آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و گاهی عملکردشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل استرس مزمن در این افراد، ریسک بالای بروز اضطراب و فرسودگی شغلی نیز برای آن‌ها در درازمدت محتمل است، عنوان می‌کند: بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده حدود ۶۰درصد کادر درمان در برخی جوامع از فرسودگی شغلی رنج می‌برند.

این روان‌پزشک یادآور می‌شود: چنین حوادث تروماتیکی، می‌توانند احساس امنیت افراد را کاهش دهند، واقعیت مرگ را به آن‌ها یادآوری کنند و عوارض مضری بر سلامت روان افراد داشته باشند.

سلیمی متذکر می‌شود: علائم و اثرات روان‌شناختی منفی این همه‌گیری از جمله اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی، ترس، استرس و مشکلات خواب، فرسودگی شغلی و تغییر عملکرد روزانه در کادر درمان بسیار شایع بود. همچنین برخی ویژگی‌های اختصاصی کووید۱۹ مانند همراهی آن با بیماری شدید و مرگ و میر، قدرت سرایت بالا و اینکه بسیاری از مبتلایان بدون علامت هستند، زمینه‌ساز افزایش اضطراب سلامتی در افراد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کادر درمان به ویژه جزو گروه‌های آسیب‌پذیر در این دوران بی‌سابقه بودند، می‌گوید: این افراد به دلیل افزایش احتمال تماس با ویروس در محیط بالینی، در خطر بالاتری برای ابتلا به عفونت بوده و ترس زیادی از انتقال آن به اعضای خانواده و عزیزانشان داشتند. سایر عوامل استرس‌زا شامل اضطراب سلامتی، طولانی شدن زمان قرنطینه، ناامیدی، نگرانی، درماندگی، خستگی، کمبود لوازم محافظتی، اطلاعات ناکافی و آگاهی محدود از این ویروس، شایعات مختلف در سطح جامعه، ابهام و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، مسائل مالی، باورهای منفی درباره واکسیناسیون و انگ ناقل بودن منجر به کاهش سلامت روان و افت کیفیت زندگی کاری کادر درمان شد.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: در کل می‌توان گفت نگرانی از ابتلا به بیماری و مرگ یا انتقال بیماری به خانواده، فشار کاری زیاد، شیفت‌های متناوب و ساعت کاری زیاد، نگرانی از کمبود وسایل محافظتی، فشار فیزیکی ناشی از تجهیزاتی مانند ماسک، شیلد و گان، محدود شدن استقلال و دستورالعمل‌هایی که موجب افزایش کار و نبود فراغت و مرخصی برای آن‌ها می‌شد، نگرانی از ناتوانی در انجام درست کارها، مواجهه با خشم و پرخاشگری بیماران و خانواده‌هایشان، مواجهه با مرگ بیماران و سوگواری خانواده‌ها، تنش و نگرانی در مورد مدیریت امور خانواده، مواجهه با انگ بیماری و طرد شدن به خاطر کار در محیط پرخطر، همه و همه موجب فشار مضاعف روانی بر کادر درمان شد تا جایی که هنوز هم با گذشت چند سال از همه‌گیری کرونا برخی افراد درگیر مشکلات روحی ناشی از آن هستند. به خصوص افرادی که سوگوار شدند و عزیزانشان را از دست دادند؛ چراکه اغلب در آن شرایط امکان برگزاری مراسم عزاداری به صورت کامل وجود نداشت و این افراد سوگ حل نشده دارند و برخی همچنان به ما مراجعه می‌کنند و تحت درمان هستند.موضوع سوگ پایان نیافته و تبعات آن در کادر درمان خیلی پررنگ‌تر بود.

بروز اختلال شناختی در ۴۵ درصد افرادی که کرونا را تجربه کردند 

وی متذکر می‌شود: اختلالات شناختی ناشی از کرونا یکی از تبعات این بیماری بود. ویروس کرونا می‌تواند تأثیرات مخربی روی مغز انسان داشته باشد به طوری که سبب مشکلات حافظه، تمرکز، نقص توجه و سایرعملکردهای شناختی مغز می‌شود. این مشکلات شناختی حتی در افرادی که بیماری خفیف کووید را تجربه کردند نیز دیده می‌شود.

سلیمی ادامه می‌دهد: در ۴۰ تا ۴۵ درصد افرادی که مبتلا به کرونا شدند، اختلال شناختی بروز کرده و ۲۷ درصد افرادی که دچار این بیماری شدند، عملکرد حافظه و توان مغزیشان به وضوح دچار افت شده است. این اختلال در برخی بیماران بهبود یافته شدید بوده به طوری که پس از مدت‌ها هم که دوباره مورد بررسی قرار گرفتند، تغییر چندانی در عملکرد شناختی آن‌ها رخ نداده بود.

این استاد دانشگاه تشریح می‌کند: اختلالات شناختی طیف وسیعی دارد و از یک مشکل کوچک در حافظه و تمرکز و نقص توجه تا بیماری‌های سنگین و جدی مانند آلزایمررا در بر می‌گیرد. در واقع افرادی که به کووید مبتلا می‌شدند به خصوص افراد جوان، وقتی پیش ما می‌آمدند، اظهار می‌کردند حافظه‌شان مثل قبل نیست و نمی‌توانند تمرکز کافی در انجام کارها داشته باشند.

بروز اختلال خواب در ۷۰ درصد افراد 

این روان‌پزشک اضافه می‌کند: بیماری کرونا عملکرد اجرایی مغز را تحت تأثیر قرار داده؛ یعنی علاوه بر تأثیر مستقیمی که ویروس بر سلول‌های مغز ‌گذاشت، اختلال خوابی که ایجاد می‌کرد موجب تشدید اختلال شناختی می‌شد تا ۷۰ درصد بیماران کووید به ویژه در کادر درمان دچار اختلال خواب شدند و با علائم بی‌خوابی، پرخوابی، خواب‌آلودگی‌های روزانه، کابوس‌های شبانه و خواب‌های منقطع به ما مراجعه می‌کنند.

سلیمی تشریح می‌کند: کووید در مناطق مهمی از مغز سبب تسریع پیری سلول‌های مغزی می‌شود و احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های شناختی را افزایش می‌دهد. ما به وضوح دیدیم سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، دچار اختلالات شناختی جدی و مزمن شدند، به خصوص علائم آلزایمر تشدید شد.

وی می‌گوید: دربیماران آلزایمر مراجعه‌کننده، پس ازهمه‌گیری کووید، عواملی همچون قرنطینه کرونا و کاهش روابط اجتماعی و رفت و آمدهای حضوری، سبب تشدید علائم شناختی شده بود. در افرادی که بر اثر کرونا بستری می‌شدند، مشکلات شناختی خیلی واضح‌تر از بقیه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به یکی دیگر از تبعات کرونا اشاره و اظهار می‌کند: کرونای طولانی علائمی شبیه سندرم مزمن دارد و بسیاری از افرادی که کووید را از سر گذراندند، به سندرم خستگی بعد ویروس مبتلا شدند که شامل مجموعه‌ای از علائم است؛ علائم و نشانه هایی که پس از بهبود بیماری کرونا در افراد بروز کرد و آن‌ها را برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها درگیر خستگی و دردهای مزمن، احساس مه‌مغزی، تنگی نفس و اختلال در حافظه و توجه و افسردگی کرد. بروز این نشانه‌ها در خانم‌ها، افرادی که سن بیشتر یا بیماری زمینه‌ای داشتند، بیشتر بود و با استراحت هم برطرف نمی‌شد البته خیلی‌ها با گذشت زمان به تدریج بهبود یافتند.

بروز مه‌مغزی در ۳۰ درصد افرادی که به کووید ۱۹ دچار شده‌اند

سلیمی عنوان می‌کند: حدود ۳۰ درصد افرادی که به کووید۱۹ دچار شده‌اند، یک وضعیت روان‌شناختی طولانی با عنوان مه‌مغزی را گزارش کرده‌اند؛ این اختلال شامل علائم کاهش و ضعف حافظه و مشکل در تمرکز است و توضیحی که بیماران در مراجعه به ما داشتند این بود که انگار وضوح ذهنی‌مان کم شده، فعالیت‌های روزانه را فراموش می‌کنیم، در انتخاب کلمات مشکل داریم و وقتی می‌خواهیم صحبت کنیم، در به یاد آوردن کلمات مشکل داریم. احساس سردرگمی و کند پیش رفتن کارهایی که پیش از این به راحتی و در زمان کمتری انجام می‌شد، آشفتگی افکار، کاهش انرژی، بی‌حسی عاطفی و تغییرات خلق و خو از دیگر نشانه‌های مه‌مغزی است. در واقع مه‌مغزی روی حافظه، تمرکز و عملکرد روزانه فرد اثر می‌گذارد و متأسفانه در برخی افراد هنوز پس از گذشت یکی دو سال از تمام شدن همه‌گیری کرونا همچنان علائم با شدت و ضعف گزارش می‌شود، به ویژه در کادر درمان چون استرس‌های روزانه‌شان بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: ما در گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین مطالعه درخصوص اثرات کرونا بر بروز یا تشدید اختلالات روانی و شناختی داشتیم و نتایجی که بدست آمد، خیلی شبیه نتایج مطالعات بین‌المللی بود. در پژوهشی که داشتیم متوجه شدیم کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا کار می‌کردند بیشتر در معرض اضطراب کرونا، اضطراب سلامتی، افت کیفیت زندگی، افسردگی و استرس مزمن قرار داشتند. همچنین کادر درمانی که ساعات بیشتر و شیفت‌های متوالی‌تری در بخش‌های کرونا کار کردند، نسبت به افرادی که در بخش‌های کم‌خطرتر فعالیت داشتند، مشکلات روان‌شناختی بیشتری را تجربه کردند. در تمام پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌هایی که در این پژوهش انجام دادیم، فرسودگی شغلی کادر درمان نسبت به سایر پرسنل غیر درمان، بسیار بیشتر بود.

خبرنگار: مـعصومـــه مؤمنیــان

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار