Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@06:48:16 GMT

آموزش کالیمبا بصورت کامل و جامع از صفر تا صد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۰۴۰

آموزش کالیمبا بصورت کامل و جامع از صفر تا صد

آموزش کالیمبا یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین تصمیماتی است که علاقمندان به موسیقی میتوانند آن را تجربه کنند. ساز کالیمبا با صدای دلنشین و آرامش بخشی که دارد باعث شده عده زیادی به یادگیری آن روی آورند. آموزش کالیمبا بسیار ساده و راحت است، به طوری که شما میتوانید در مدت زمان کوتاهی آن را یاد بگیرید و قطعه های زیبایی را با آن اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله میخواهیم ابتدا شما را با این ساز کوچک و جذاب آشنا کنیم سپس آموزش آن را برای شما مثل آب خوردن راحت کنیم، تا شما هم به سرعت به جمع نوازندگان کالیمبا اضافه شوید و اطرافیان خود را با صدای جادویی این ساز شگفت زده کنید.

آموزش ساز کالیمبا از صفر تا صد

کالیمبا سازی کوچک است که پیشینه ای آفریقایی دارد. این ساز که بومی آفریقایی میباشد در ابتدا فقط از جنس چوب بود که افسانه های بسیاری نیز در مورد آن در آفریقا وجود دارد. صدای این ساز به قدری دلنشین و آرامش بخش روح است که بسیاری در کشور آفریقا اعتقاد دارند که جهان هستی با نواختن این ساز به وجود آمده است.

همانطور که گفتیم کالیمبا در ابتدا فقط از جنس چوب بوده و به یک صورت ساخته میشده. اما امروزه کالیمبا ها در ابعاد و جنس های مختلفی تولید و عرضه میشوند.

اگر قصد خرید کالیمبا اصل داشته باشید، انتخاب های زیاد با قیمت‌های متفاوت وجود دارد. کالیمبا ها در دو نوع چوبی و کریستالی تولید میشوند.

به دلیل افزایش متقاضیان آموزش کالیمبا برند های مختلفی دست به ساخت انواع کالیمبا با طرح ها و شکل های متفاوت زده اند.

انواع کالیمبا کالیمبا چوبی چیست؟

به دلیل جنس خاص این کالیمبا ها بسیاری از علاقمندان، این مدل را برای شروع آموزش کالیمبا انتخاب میکنند. البته نوع چوبی کالیمبا خود ۳ نوع مختلف دارد.

کالیمبا چوبی محفظه دار و حفره دار چوبی محفظه دار بدون حفره بدون محفظه

اولین مدل کالیمبا چوبی که محفظه دار و حفره دار میباشد از پر طرفدار ترین مدل ها میباشد. چرا که هم به دلیل محفظه دار بودن و حفره دار بودن جذاب ترین صدا را تولید میکند. اکثر سازهایی که بدنه ای چوبی دارند مانند گیتار، ویولن، سه تار و تار همگی دارای محفظه ای برای عبور و قدرت گرفتن بهتر صدا دارند.

این محفظه با حفره ای که دارد باعث میشود بهتر صدا در درون بدنه ساز وارد شود و طنینی زیبا و دلنشین به خود بگیرد.

مدل بعدی یعنی محفظه دار بدون حفره نیز صدایی زیبا و دلنشین دارد اما صدای آن به دلیل نداشتن حفره کمی از مدل قبلی ضعیف تر میباشد. صدای این مدل کالیمبا مقداری مخملی میباشد.

و در نهایت مدل دیگری از کالیمبا چوبی که بدون محفظه میباشد. در این مدل از تخته های چوبی صاف و یک دستی استفاده میشود. یعنی تیغه ها و خرک که باعث تولید صدا میشود به طور مستقیم بر روی تخته چوب نصب میشوند. این مدل از دو مدل قبلی صدایی آرام تر دارد و بیشتر برای نوازندگی در خلوت استفاده میشود.

کالیمبا کریستالی یا شیشه‌ای 

مدل دیگر تولید شده ی کالیمبا مدل کریستالی آن می‌باشد. کالیمبا کریستالی به نوعی میتوان گفت مدل فانتزی این ساز میباشد. معمولا کسانی این مدل را برای شروع آموزش کالیمبا انتخاب میکنند که علاقه ی زیادی به اجراهای انفرادی و نوازندگی در خلوت خود دارند.

کالیمباهای کریستالی صدایی نزدیک به جعبه موزیکال دارد. دلیل این صدا متریال استفاده شده در ساخت بدنه آن میباشد، البته نداشتن محفظه صدا در زیر تیغه ها نیز باعث به وجود آمدن همچین صدایی میشود.

علاوه بر استفاده از این مدل برای شروع آموزش کالیمبا، بسیاری از این مدل زیبا و دوست داشتنی برای هدیه دادن استفاده میکنند. هدیه ای بسیار شکیل و زیبا که توانایی اجرای قطعه های دلنشین و زیبایی را دارد. کالیمبا کریستالی در مدل های خرسی، خرگوشی و مدل ساده میتواند بهترین هدیه برای عزیزانتان باشد.

توجه داشته باشید که برای شروع آموزش کالیمبا نیاز نیست مدل خاصی را تهیه کنید. تنوع در متریال و طراحی کالیمبا ها فقط و فقط بر اساس سلیقه های متنوعی که وجود دارد میباشد.

شروع آموزش کالیمبا

تا به اینجا در مورد ساز کالیمبا و انواع آن آشنا شدیم، اکنون میخواهیم قدمی دیگر برداریم. برای شروع آموزش کالیمبا ابتدا باید نت های موسیقی را بیاموزید. نت ها به نوعی الفبای موسیقی هستند و برای یادگیری نوازندگی ابتدا باید با زبان موسیقی آشنا شویم.

نت های مویسقی در همه سازها ثابت است تنها تفاوتی که بین سازها وجود دارد چیدمان نت ها در آن ها میباشد. در بیشتر سازهای گروه لاملوفون که کالیمبا نیز از این دسته میباشد، نت ها پایین در مرکز سایر نت ها وجود دارد به همین ترتیب نت های بالا در گوشه ها وجود دارند.

علت چیدمانی این چنین در ساز کالیمبا راحتی نوازنده در استفاده از آن میباشد. با این کار ارگونومی ساز طوری طراحی میشود که نوازنده بتواند با راحتی ساز را با دو دست گرفته و با دو انگشت شست خود قطعه های مورد نظر خود را بنوازد.

نت های کالیمبا

به طور کلی ما ۷ نت موسیقی داریم که تمام دنیای موسیقی و هر قطعه ای که ساخته و نواخته شده است در بطن این هفت نت میباشد. نت های موسیقی از چپ به راست به صورت زیر میباشد.

DO,   RE,   ME,   FA,   SOL,   LA,   SI

علت اینکه گفتیم نت های موسیقی را از چپ به راست بخوانید این است که در بین این ۷ نت موسیقی، بم ترین نت ما نت DO میباشد بنابراین زیر ترین نت ما نت SI میباشد.

درست است که ما فقط ۷ نت موسیقی داریم، اما برای خلق قطعه های موسیقی به پهنه صوتی ای بیشتر از این ۷ نت موسیقی نیاز داریم. در این جا به سراغ اکتاو میرویم. تمام اکتاو های موجود در موسیقی از همین ۷ نت موسیقی ساخته شده اند. تنها تفاوت آن ها در زیر و بمی آن ها میباشد.

تعریف دیگری در مورد اکتاو: اگر از اولین نت موسیقی به ترتیب پیش برویم در نت هشتم باز به اولین نت میرسیم یعنی مجدد نت ها تکرار میشوند. در زبان یونانی اکتاو به معنی هشتم است. به همین دلیل به فاصله ی میان این دو نت یک اکتاو میگویند.

اکنون به سراغ نت های ساز کالیمبا میرویم که شما برای شروع آموزش کالیمبا لازم است آن ها را یاد بگیرید.

حالا میخواهیم نت هایی که بر روی کالیمباها نمایشد داده میشود را بازگردانی کنیم به نت های اصلی موسیقی. در زیر نت های موسیقی بازگردانی شده را مشاهده میکنید.

C = DO
D = RE
E = MI
F = FA
G=SOL
A = LA
B = SI
C= DO

همانطور که در بالا میبینید از نت DO حرکت کردیم و باز هم به نت DO بعدی رسیدیم. در اینجا دقیقا شاهد یک اکتاو از نت موسیقی هستیم. پهنه صوتی سازهای مختلف متفاوت است. به طور کلی پهنه صوتی به تعداد نت ها یا اکتاو هایی که آن ساز قادر به ناختن آن است میگویند. ممکن است یک ساز قادر به اجرای ۲ اکتاو صدا باشد یا یک ساز توانایی اجرای ۴ اکتاو صدا را داشته باشد.

و در نهایت دقت داشته باشید که ساز کالیمبا از چوب یا کریستال ساخته شده است بنابراین بسیار شکننده است، در حمل و نقل و نگهداری آن مراقب باشید تا ضربه ای احتمالی به ساز وارد نشود.

کد خبر 673862 برچسب‌ها رپرتاژ آگهی موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رپرتاژ آگهی نت های موسیقی ۷ نت موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳