Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@14:42:20 GMT

چگونه درب چوبی رنگ کنیم

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۳۶۵

چگونه درب چوبی رنگ کنیم

بنابراین اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید؛ شاید بهتر باشد کار را به کاردان سپرده و خود را وارد این چالش نکنید. اما اگر اصرار و علاقه دارید که این کار را خودتان به سرانجام برسانید؛ قبل از شروع کار بهتر است اطلاعات لازم را در این زمینه جمع‌آوری کنید. در این نوشته به بررسی مراحل و روش رنگ کردن درب چوبی و ترموود پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین رنگ برای درب چوبی

انتخاب رنگ مناسب، اولین قدم در رنگ‌آمیزی درب چوبی است. از نظر جنس سه مدل رنگ پلی اورتان، پلی استر و پولیش، پرکاربردترین رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی انواع چوب‌ها هستند. هریک از این رنگ‌ها مزایا و معایبی دارند؛ که هنگام انتخاب آنها باید در نظر گرفته شود. در درجه اول باید به سختی انجام کار توجه کنید. به خصوص اگر این کار را در خانه انجام می‌دهید؛ این مسئله مهم‌تر نیز می‌شود. در این زمینه رنگ‌آمیزی توسط رنگ پولیش و پلی اورتان سخت‌تر و توسط پلی استر ساده‌تر است. البته دو مدل اول از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی برخوردار هستند؛ اما پلی استر نیز به اندازه کافی مناسب است. به‌خصوص اگر هدف شما رنگ‌آمیزی درب‌های داخلی است؛ احتمالا بهترین انتخاب همان رنگ‌های پلی استر هستند. همچنین مزیت دیگر رنگ‌های پلی استر قیمت کمتر آنها است.

در نهایت نیز در زمینه انتخاب رنگ‌بندی، در نظر گرفتن رنگ دیوارها، چارچوب و سایر عوامل موثر برای دکوراسیون فضای مدنظر، در کنار سلیقه شما، تعیین‌کننده رنگ نهایی چوب یا ترموود است. طبیعتا انتخاب رنگ مشابه و یا تیره‌تر نسبت به رنگ فعلی، کار را ساده‌تر کرده و در صورتی که رنگی متفاوت و روشن‌تر از فعلی انتخاب کنید؛ کار سخت‌تر خواهد شد.

اقدامات قبل از رنگ کردن درب چوبی

حالا که رنگ مدنظر را انتخاب کردید؛ می‌توانید وارد مراحل بعدی انجام کار شوید. بتونه کاری، سمباده زدن و رنگ‌آمیزی از جمله مراحل اصلی انجام این کار است؛ اما قبل از شروع این مراحل، تمیزکاری و بررسی وضعیت درب چوبی را فراموش نکنید. به عنوان مثال اگر سوراخ بزرگی روی سطح درب دارید؛ بهتر است ابتدا به کمک فرو کردن یک تکه چوب اضافه و صاف کردن سطح آن به کمک رنده، آن را ترمیم کنید. همچنین ترک‌های درشت نیز با بتونه کاری قابل برطرف کردن نیست؛ و بهتر است به کمک مخلوط خاک اره و چسب چوب آنها را پر کنید. استفاده از رزین نیز به عنوان یک ماده شفاف و سخت، روش خوبی برای پر کردن این ترک‌ها و حفره‌های نسبتا کوچک در چوب و ترموود است. در پایان سطح درب را به‌طور کامل از هرگونه آلودگی پاک کرده و آماده مرحله بعد شوید.

بتونه کاری

ابزارهای لازم برای بتونه کاری کاردک و لیسه است. اهمیت این مرحله کمتر از مرحله رنگ‌آمیزی نیست. بتونه اصلی مورد استفاده برای درب چوبی، ترکیبی از مل و رنگ پودری است. پر کردن تمامی منافذ و پستی‌های موجود روی درب، کاری است که در این مرحله باید انجام شود. رنگ پودری مورد استفاده در بتونه را بهتر است متناسب با رنگ نهایی درب انتخاب کنید. همچنین فراموش نکنید که بتونه انتخابی شما باید با نوع رنگ انتخاب متناسب باشد. بنابراین هنگام خرید رنگ و بتونه این نکته را بپرسید و از آن مطمئن شوید.

سنباده زدن

بتونه‌های زده شده معمولا در زمانی کوتاه کاملا خشک می‌شوند؛ اما قبل از سمباده زدن باید از این موضوع مطمئن باشید. شروع سمباده زدن می‌تواند با سمباده‌های کمی زبرتر باشد؛ و در دست دوم و سوم از سمباده‌های نرم‌تر استفاده کنید. هرچه سمباده شما نرم‌تر باشد زحمت شما بیشتر شده، اما نتیجه نهایی سطحی صاف‌تر، صیقلی‌تر و زیباتر خواهد بود. البته در مورد درب‌های دست دوم، سمباده زدن در اغلب اوقات فقط شامل بخش‌های بتونه‌کاری شده می‌شود؛ و باقی بخش‌ها از قبل صاف و صیقلی هستند. بخش بتونه شده را باید انقدر سمباده بکشید که با سطح چوب کاملا هم ارتفاع شده و با دست کشیدن روی آن، هیچ‌گونه پستی و بلندی را احساس نکنید.

رنگ آمیزی درب چوبی

رنگ‌آمیزی درب چوبی شامل چند مرحله اصلی است. در ابتدا باید رنگ آستر کار زده شود؛ و پس از آن رنگ‌آمیزی نهایی انجام می‌شود. رنگ آستر مناسب برای درب‌های چوبی شاپان نامیده می‌شود. برای تولید رنگ آستر، شاپان را با مقداری بنزین ترکیب کرده و ماده حاصل را به کمک پارچه نخی و نرم به سطح درب می‌زنند. نکته مهم درباره انتخاب این پارچه، بدون پرز بودن آن است؛ تا سطح کار شما پرز نگیرد. نکته دیگر به میزان اضافه کردن بنزین باز می‌گردد. هرچه بنزین اضافه شده بیشتر باشد؛ رنگ آستر روشن‌تر و هرچه کمتر باشد؛ رنگ آستر تیره‌تر می‌شود. طبیعتا انتخاب روشن یا تیره بودن آستر، بر اساس روشن یا تیره بوده رنگ نهایی باید انجام شود.

در مرحله دوم و بلافاصله بعد از آستر زدن، باید سطح درب چوبی را سیلر بزنید. سیلر ماده‌ای است که پس از خشک شدن عایق شده و از نفوذ رنگ اصلی به عمق چوب جلوگیری می‌کند. ترکیب سیلر و تینر فوری را به کمک قلمو و در چند مرحله با فواصل کمتر از ۳۰ دقیقه بر روی درب پخش کنید. در نهایت باید چند ساعت درب را رها کرده تا کاملا خشک شود. سلیر زدن می‌تواند تا حدودی سطح سیقلی درب را زبر کند. بنابراین اگر جزئیات برای شما مهم است؛ بهتر است در این مرحله دوباره و اینبار با سمباده نرم‌تر کل سطح درب را سمباده بزنید.

در آخرین مرحله به کمک کیلر و یا پلی استر، رنگ نهایی را روی درب چوبی یا ترموود می‌زنیم. تفاوت کیلر با رنگ پلی استر در این است که کیلر رنگ نداشته و باید با تینر فوری و رنگ فوری مدنظر مخلوط شده تا به رنگ‌بندی دلخواه برسید. این مرحله ممکن تا سه مرتبه تکرار شود؛ تا مطمئن باشید سطح درب از پوشش خوبی برخوردار شده و به رنگ‌بندی دلخواه رسیده‌اید.

مراحل رنگ کردن درب چوبی

بنابراین به‌طور خلاصه رنگ کردن یک درب چوبی شامل مراحل زیر می‌شود:

تمیزکاری و ترمیم سطح چوب بتونه کاری سمباده زدن سیلر زدن سمباده مجدد و پرداخت سطح کار کیلر یا پلی استر زدن پولیش زدن نکات مهم در زمان رنگ آمیزی درب چوبی باید رعایت کرد

در پایان بهتر است چند نکته زیر را هنگام رنگ‌آمیزی درب چوب و ترموود در نظر بگیرید:

در تمامی مراحل از دستکش ایمنی استفاده کنید. انجام کار در فضای باز و یا فضایی با تهویه مناسب بهتر است. هنگام کار بهتر است از ماسک مناسب استفاده کنید؛ تا سلامت ریه‌های شما به خطر نیوفتد. اگر به جای قلمو از پیستوله استفاده می‌کنید؛ بهتر است رنگ را کمی رقیق‌تر کنید. پولیش زدن در پایان کار، به زیبایی بیشتر کار شما کمک می‌کند. استفاده از جاروبرقی یا پمپ باد برای زدودن خاک اره‌ها کار شما را ساده‌تر و تمیزتر می‌کند. کد خبر 673924 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بتونه کاری رنگ نهایی رنگ آستر پلی استر رنگ کردن سطح درب رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم

روستای شورکش از توابع شهرستان بابل استان مازندران است. بر روی رودخانه این روستا پل چوبی که هیچگونه ایمنی ندارد جهت عبور اهالی در نظر گرفته شده است اما با بارش های اخیر و سیلابی شدن رودخانه تنها پل چوبی این رودخانه تخریب شد و اهالی این روستا را با مشکل مواجه کرد.

شهروندخبرنگار ما با ارسال فیلم از مسئولان درخواست رسیدگی و ساخت پل بر روی این رودخانه را کرد.

منبع: علی حاجی آقازاده سنگرودی - مازندران

بیشتر بخوانید:

عبور دلهره‌آور و ترسناک از رودخانه کشکان پلدختر + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی در مصر
  • مصر/ کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم