25 آموزه تعلیم و تربیتی خدا در سوره شعرا/ جلوهای از معلمی انبیاء
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۳۹۹
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس امروز ۱۲ اردیبهشتماه برابر است با سالروز شهادت متفکر شهید استاد مرتضی مطهری و روز معلم.
موضوع تعلیم و تربیت از جمله موضوعاتی است که در قرآن کریم به آن اشارههای فراوان شده است.
از آنجا که سوره شعرا به طور ویژه داستانهای مذاکره انبیای الهی با قومشان را بازگو کرده از خلال آن میتوان آیین تربیتی و تعلیمی بزرگترین معلمان بشریت را استخراج کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی از این آموزهها از این قرارند.
۱. توجه به نقش صبوری و زبان آوری در تربیت. آیه ۱۳
۲. توجه به تأثیر امداد الهی در نفوذ کلام. آیه ۱۵
۳. پذیرش اشتباه در عین قاطعیت کلام. آیات ۲۰ تا ۲۲
۴. استفاده از فن مناظره در تبلیغ. آیات ۲۳ تا ۵۱
۵. تحریک انصاف ورزی مخاطب. آیه ۲۴
۶. خنثیکردن جوسازی مخاطب با تغافل و در همان حال بیان مستدلات خود. آیات ۲۵ و ۲۶
۷. تبدیل تهدید به فرصت. آیات ۲۹ و ۳۰
۸. استفاده از قدرت افکار عمومی. آیه ۳۹ و در عین توجه به تأثیرگذاری بر خواص آیه ۴۳
۹. توجه به تاثیر هجرت و سفر در امر آموزش و تربیت. آیه ۵۲
۱۰. تحریک روحیه حقیقتجویی و خرافهپرستی مخاطب. آیات ۷۰ تا ۷۷
۱۱. استفاده از قیاس در تشخیص راه درست و غلط. آیه ۷۷
۱۲. تحریک روحیه شکرگزاری مخاطب. آیات ۷۷ تا ۸۱
۱۳. بیان امتیازات راه درست. آیات ۸۳ تا ۸۹
۱۴. نصیحت برادرانه مخاطب. آیه ۱۰۵
۱۵. توجه دادن مخاطب به امانتداری و خیرخواهی و الهی بودن خود. آیات ۱۰۷ تا ۱۰۹
۱۶. قضاوت نکردن و تغافل از حرف های بی حساب متربیان. آیات ۱۱۱ تا ۱۱۵
۱۷. توجه به تاثیر معادباوری در تربیت. آیه ۱۳۵
۱۸. معرفی جایگزینهای حلال به جای محرمات. آیات ۱۵۵ و ۱۶۶
۱۹. ارجاع به عقل و فطرت و وجدان به عنوان رسول باطنی در کنار رسول ظاهری. آیات ۱۴۶ و ۱۶۵
۲۰. توجه به حوزه دنیایی و معیشتی مردم جهت میل دادن آنها به زیباییهای دین. آیه ۱۸۱
۲۱. استفاده به جا از ابزار تنبیه در گام آخر. آیه ۱۸۹
۲۲. تقبیح بدی عمل متربی به جای خود او. آیه ۱۶۸
۲۳. عقلانی معرفی کردن دستورات دینی. آیه ۱۵۱
۲۴. تواضع علمی و عملی در مقابل متربی. آیه ۱۱۲
۲۵. معرفی مزایای این جهانی و آن جهانی دین به طور همزمان مانند محبوبیت و ابدیت. آیات ۸۲ تا ۸۹
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: روز معلم سوره انبیاء تعلیم و تربیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزهای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباببازی، دروازه شور خلاقانه
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موزه اسباببازی تهران با دنیایی از ادوات بازی به دنبال ترمیم یک خلأ تربیتی است که میلیاردها اعتبار دستگاههای عریض و طویل قادر به حل و فصل آن نبودهاند. خلاقیت همراه با مشارکتی شادمانه.
در امتداد خیابان نوفل لوشاتو اگر چند سفارتخانه را رد کنید و خود را به کوچه لولاگر برسانید، در یکی از آن خانههای تاریخی با در و پنجرههای چوبی دنیایی از اسباببازی در انتظار شماست. اینجا نه سرزمین آلیس است و نه داستان اسباببازیها که تنها در مجاز لذت آن را تجربه کرده باشید. اسباببازیهایی از دههها و سدهها قبل از جای جای دنیا انتظار شما را میکشد تا کودک درونتان را دوباره برای معصومیت، خلاقیت، بازیگوشی، مهربانی و اندیشه ناب دعوت کنید.
موزه اسباببازی تهران در چند بخش نمایشگاهی دائمی از ادوات بازی است که برخی از آنها، چون گنجینهای پس ذهن کودکان دیروز و بزرگسالان امروز باقی مانده است. این موزه نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز یادآور تمامی شیرینیهای کودکی است. از ژولیده تا عروسک تدی، از بچههای توپل تا باربی، از عینکهای سه بعدی تا هواپیماها و ماشینها، آتاری، آدم آهنی و دنیای لگوهای چوبی و پلاستیکی. راهنمای موزه در مورد تاریخ هر یک از این اسباببازیها میگوید و اینکه برخی به تصادف و برخی بر اساس سرگذشت افراد و آدمها شکل گرفته و به عنوان عروسک وارد بازار شده است.
در پس سرگذشت برخی تلخیهایی نهفته و برخی نیز خلاقیتهای بزرگترها برای خلق شادی را به دنبال دارد. موزه از دالانی بازدیدکنندۀ شگفتزده را به سرزمین عجایبی که از آلیس به یاد داریم هدایت میکند و در ادامه راهرویی از عروسکهای سیرک، دلقکها، آکروبات بازها و ژیمناستهای کوچک و رنگارنگ مشاهده میشود.
انتهای راهرو عروسکهای بومی محلی در انتظاراند. سوتکها، نخودیها، تکم، نردبان یعقوب، عروسک برکت و صدها شگفتی که هر یک با لبخندی تو را به شادی و بازی دعوت میکنند.
این موزه جایی برای تنفس در مقابل سختیها است
مدیر موزه در وضعیتی که کار فرهنگی صرفه اقتصادی ندارد معتقد است در همین فشارهای اقتصادی باید تلاش کنیم حال همدیگر را بهتر کنیم. به ویژه برای کودکان باید فضایی برای شادی و تنفس ایجاد کرد. به شخصه به دنبال این بودم که حداقل یک فضایی ایجاد شود برای کودکان و خانوادهها که چند ساعت لبخند بزنند.
آزاده بیات با اشاره به اینکه این موزه صرفاً به دنبال نمایش اشیا نیست، ادامه داد: ما به دنبال تعامل با بچهها و آموزش و ساخت عروسک و آشنا کردن آنها با بازیهای مختلف فردی و جمعی هستیم.
وی افزود: در گذشته کودکان اسباببازی خود را خود میساختند و تولید صنعتی اسباببازی نداشتیم و اسباببازی با دست کودک یا والدین وی ساخته میشد. تکرار این تجربه پیوندی به جریان زنده زندگی است.
مدیر موزه اسباببازی با اشاره به فعالیت خود در حوزه آموزش کودکان اضافه کرد: نتیجه تجربیات من این بود که در خصوص فضاهای بازی و معرفی اسباببازی با کمبود مواجهایم به همین دلیل موزه را به عنوان بستری برای زنده شدن بازیها طراحی و اجرا کردم.
بخشی از تاریخ شفاهی از زبان عروسکها
به گفته بیات در این موزه برنامههای پژوهشی نیز دنبال میشود و اینکه بتوان از طریق اسباببازیها و عروسکها بخشی از تاریخ شفاهی را معرفی کرد. پیش از این نیز پژوهشهای متعددی صورت گرفته که از خروجی آن مدد میگیریم.
فعال حوزه کودک تأکید کرد: این تصور که اسباببازیها همه خارجی هستند، درست نیست و در همین موزه بخشی مجزا به اسباببازیهای بومی ما اختصاص یافته و حتی کودکان میتوانند در فرصت بازدید با برخی از آنها بازی کنند.
وی متذکر شد: این فرایند در معرفی عروسکها و اسباببازیها میتواند منجر به تولید و معرفی عروسکهای بومی به بازار شده و خانوادهها را با بخشی از فرهنگ و هویت ما پیوند بزند.
بیات به تجربههای قابل توجه بازدید کودکان اشاره کرد و گفت: در وضعیتی که کودکان گرفتار بازی با گوشی شدهاند، تلاش داریم با تجربه و تعامل این روند اشتباه شکسته شود. بارها شده است که والدین اذعان کردهاند کودکشان در خانه به دلیل بازی با گوشی حتی به اسباببازیهای خود دست نمیزند، اما در موزه برایش جذابیت داشته و به دست گرفته است.
مدیر موزه اسباببازی متذکر شد: این تجربه و تعامل با اسباببازیهای مفهومی و آموزنده هم برای والدین و هم کودکان مفید است چراکه به تجربه ثابت شده نمیتوان صرفاً با دستور و امر و نهی کودک را با بازی آشتی داد.
وی در خصوص برنامههای این موزه جهت تعامل با مدارس و مهدهای کودک نیز تصریح کرد: علاوه بر بازدیدهای گروهی مهدها و مدارس ما تورهای مختلف برای گروه سنی مختلف داریم. به عنوان مثال کودکان با فرایند کشف و جستجو وارد موزه میشوند. در نهایت نیز برای اشیا موزه قصه میسازند.
بیات خواستار ارتباط گیری با کتابهای درسی شد و گفت: ما میتوانیم اشیا مختلفی که در کتابهای درسی مانند علوم آمده را به دانش آموزان معرفی کنیم و بچهها میتوانند به عینه در موزه تماشا کرده و در واقع در قالب یک بازدید تجربی جذابیت آموزشی بینظیری را تجربه کنند.
مدیر موزه اسباببازی متذکر شد: پیوند آنچه در مدرسه سپری میشود و اشیا موزه یکی از اهداف ما است تا بتوانیم موزه را به عنوان مجموعهای زنده و تعاملی به کودکان معرفی کنیم.
اسباببازیها خود یکی از گنجینههای شور و شعف و یادگیری هستند. هر کدام از ما این شیرینی را در گوشهای از ذهن و خاطرات خود داریم و چه بسا که از بازیها بسیار آموختیم. این روزها که صنعت و تکنولوژی کودکان ما را از این دنیا ربودهاست، چه نیکو که شهد شیرین دنیایی سراسر آرامش و مهر را به آنها بچشانیم.
انتهای پیام/