Web Analytics Made Easy - Statcounter


 خبرگزاری آریا-منابع محلی از وقوع انفجار در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل پایتخت افغانستان خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازشفقنا افغانستان؛ هنوز درباره نوعیت انفجار و تلفات احتمالی برخاسته از آن جزئیاتی منتشر نشده و طالبان هم درباره آن اظهار نظر نکرده‌اند.
اما منابع محلی به رسانه ها می‌گویند افراد طالبان به خبرنگاران اجازه ندادند که به محل رویداد نزدیک شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره خبر منتسب به اتباع افغانستانی
وزارت اطلاعات درباره خبر منتسب به اتباع افغانستانی اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش مردم فردا،متن اطلاعیه به شرح زیر است:
نظر به انتشار برخی مطالب و شایعات علیه اتباع افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر هشدار و ایجاد ترس و وحشت نسبت به اتباع مذکور در جامعه، با ادعای مستند بودن به گزارش‌های وزارت اطلاعات و متقابلاً انتشار مواردی مشابه در فضای مجازی کشور افغانستان علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات اعلام می‌نماید؛ انتشار چنین مطالبی از سوی این وزارت‌خانه صحت نداشته و این موارد در چارچوب تلاش‌های مذبوحانه و همیشگی دشمنان مشترک دو ملّت «ایران و افغانستان» برای ایجاد اختلاف میان کشورهای همسایه منطقه غرب آسیاست.
این اقدامات ادامه همان خطی است که این روزها در داخل کشور افغانستان نیز با انفجارهای زنجیره‌ای در مساجد شیعیان و اهل سنت و کشتار نمازگزاران روزه دار بی گناه، قصد ایجاد درگیری و برادر کشی در میان مسلمانان را دارد.
لذا ضمن عرض تسلیت صمیمانه به بازماندگان داغدار عملیات‌های تروریستی اخیر افغانستان مظلوم و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان آن اقدامات ضدانسانی، تأکید می‌شود؛ هرگونه اخبار، اطلاعیه و موارد مرتبط با وزارت اطلاعات از طریق سایت واجا (www.vaja.ir) یا رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌شود.

درخواست شماری از افغان‌ها از دبیرکل سازمان ملل
 42 تن از فعالین برجسته جامعه مدنی، حقوق بشر، دیپلومات‌ها و دانشگاهیان افغانستان در نامه‌ای سرگشاده‌ به دبیرکل سازمان ملل، خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث فوری در مورد وضعیت هزاره‌ها و محافظت از آنان در برابر حملات و کشتار هدفمند شدند.
در این نامه‌‌ که در سایت فِیر آبزرور به نشر رسیده است، آنها از سازمان ملل متحد خواستند تا با اتخاذ قطعنامه‌ای، برای محافظت جامعه هزاره در برابر حملات هدفمند و فجیع اخیر اقدام کند.
نویسندگان این نامه گفته‌اند:«ما معتقدیم که کارزار خشونت‌بار متداوم و عمدی علیه جامعه هزاره و شیعه در افغانستان نیازمند واکنش فوری و هماهنگ سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است»
آنها بر بررسی و رسیدگی به «نسل‌کشی جاری» و‌ تلاش برای جلوگیری از آن از طریق پیگیری و محاکمه عاملان تاکید کرده‌اند.
در این نامه ضمن اشاره به موارد آشکار حملات به هزاره‌ها و شیعیان توسط گروه‌های افراطی آمده است: «بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها را بیش از پیش آسیب‌پذیرتر و در معرض خشونت‌های فزاینده قرار داده است.»
در بخش دیگر این نامه آمده است که هزاره‌ها از گذشته دور مورد آزار و شکنجه از سوی نیروهای دولتی و غیر دولتی چون طالبان و سایر گروه‌های افراطی قرار گرفته‌اند.
در نامه بر آغاز تحقیقات فوری در مورد کشتار هدفمند هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان تاکید شده و استفاده از ابزارهای موجود در قوانین بین‌المللی برای رسیدگی و پایان دادن کشتار همیشگی این مردم الزامی دانسته شده است.
در پایان این نامه خواسته شده تا گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، اطلاعات مستدل مربوط به نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر و جنایات مرتکب شده علیه هزاره‌ها را جمع‌آوری و منتشر کند.
همچنان، آنان پیشنهاد کرده اند که سازمان ملل متحد یک گزارش ویژه در مورد وضعیت هزاره‌ها تهیه کرده و اقدامات فوری و عملی را برای محافظت از جامعه هزاره در برابر جنایات و حملات هدفمند اتخاذ کنند.

 سازمان ملل شکایت افغانستان از پاکستان درباره کشتار غیرنظامیان را «نادیده» گرفت
نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل گفت که این سازمان نامه سرپرست نمایندگی افغانستان درباره کشتار غیرنظامیان افغان در حملات هوایی پاکستان را «نادیده» گرفته است.
 «منیر اکرم» نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل اظهار داشت که نامه «نصیر احمد فایق» سرپرست نمایندگی افغانستان به شورای امنیت درباره حملات هوایی پاکستان علیه غیرنظامیان نادیده گرفته شده است.
به گزارش «رادیو پاکستان»، اکرم در بیانیه‌ای اظهار داشت که فایق از هیچکسی نمایندگی نمی‌کند و جایگاهی ندارد که برای افغانستان صحبت کند.
سرپرست نمایندگی افغانستان در پی حملات هوایی پاکستان در مناطق روستایی ولایت‌های خوست و کنر به شورای امنیت شکایت کرده و حمله هوایی پاکستان را نقض تمامیت ارضی افغانستان و تجاوز آشکار خوانده بود.
به گفته مقامات طالبان در این حمله دستکم 47 غیرنظامی کشته شدند که براساس آمارهای نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) 20 نفر از آن‌ها کودک بودند.

امیرعبداللهیان: زمینه‌های همکاری افغانستان با همسایگان گسترش یابد
وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم با تسریع در روند تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم، زمینه‌های همکاری افغانستان با همسایگان و دیگر کشور‌های منطقه گسترش یابد.
 حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عید سعید فطر را به ملت و دولت ایران و شخص ایشان تبریک گفت.
در این تماس تلفنی حامد کرزای با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان ضمن محکوم ساختن تروریسم کور که مردم بیگناه را هدف قرار گرفته است، آینده افغانستان را در همکاری و همراهی تمام اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان با یکدیگر دانست و از همکاری‌ها و مساعدت‌های کشور‌های همسایه افغانستان و جمهوری اسلامی ایران با مردم افغانستان جهت عبور از مشکلات کنونی تشکر کرد.
در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر به حامد کرزای، مسئولین و تمام مردم افغانستان، از درگاه خداوند متعال خواهان سربلندی، رفاه و شادی مردم افغانستان شد.
در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد: با تسریع در روند تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم، زمینه‌های همکاری افغانستان با همسایگان و دیگر کشور‌های منطقه گسترش یابد.

رسانه‌های پاکستانی: شورای امنیت شکایت افغانستان از پاکستان را رد کرد
 رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که پس از حملات هوایی این کشور به ولایت‌های خوست و کنر و شکایت نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد از پاکستان به شورای امنیت، این سازمان شکایت‌نامه را رد کرده است.
 رادیو پاکستان به نقل از منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل، امروز (دوشنبه، 12 ثور)، گزارش داده است که شکایت‌نامه افغانستان درباره حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل رد شده است.
منیر اکرم در یک بیانیه گفته است: «به اصطلاح کاردار افغانستان از کسی نمایندگی‌ نمی‌کند و جایگاهی ندارد که برای افغانستان صحبت کند.»
پیش از این در پیوند به حملات هوایی مرگبار پاکستان بر مناطق روستایی در ولایات خوست و‌ کنر، نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل، به شورای امنیت این سازمان شکایت کرده و حمله هوایی پاکستان را نقض تمامیت ارضی افغانستان و تجاوز آشکار خوانده بود.
در نتیجه حملات هوایی پاکستان بر ولایت‌های خوست و کنر ده‌ها غیرنظامی به شمول 20 کودک جان باختند.

نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان: برای محافظت از هزاره‌ها، بر طالبان فشار جمعی وارد شود
 رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید که در دیدار با مقامات همتای خود در حکومت ناروی روی حفاظت از مردم عادی افغانستان، به خصوص هزاره‌ها و شیعیان صحبت کرده است.
به گفته او، برای حفاظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی، باید متحدانه بر طالبان فشار وارد شود.
پس از افزایش حملات منتسب به گروه تروریستی داعش بر مردم هزاره و شیعه در افغانستان، شماری از افغان‌ها خواستار اقدامات بین المللی برای محافظت از آنان در برابر کشتارهای هدفمند شده اند.
خانم امیری در توییترش نوشت که «مقامات نارویژی با او همنوا بودند که باید صدای واحد برای اعمال فشار بر طالبان به خاطر محافظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی، به ویژه هزاره‌ها وجود داشته باشد.»
او همچنان بار دیگر خواهان اعمال فشار عمومی بین المللی بر طالبان برای بازگشایی مکاتب به روی تمام دختران در افغانستان شده است.

 ازبکستان نقض حریم هوایی افغانستان را تکذیب کرد
وزارت دفاع ازبکستان در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیمای بدون سرنشین این کشور را تکذیب کرد.
 درحالیکه برخی رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی اطلاعاتی درباره نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیمای بدون سرنشین ازبکستان منتشر می‌کنند، وزارت دفاع ازبکستان این گزارش‌ها را رد کرد.
وزارت دفاع ازبکستان در بیانیه‌ای نوشت: این اطلاعات کاملاً نادرست است، نیروی هوایی ازبکستان حریم هوایی کشورهای همسایه را نقض نکرده است.
حدود دو هفته پیش نیز در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تلاش داعش خوراسان برای حمله به نیروهای ازبکستانی از خاک افغانستان، ویدئوهایی از مانور نیروی هوایی ازبکستان در نزدیکی مرز افغانستان در فضای مجازی منتشر شده بود.
از سوی دیگر، «شیرزاد اسدف» رئیس دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان در حضور داعش در بیانیه‌ای گفته بود که براساس اعلام وزارت دفاع و نیروهای مرزی ازبکستان، هیچگونه فعالیت نظامی در مرز ازبکستان و افغانستان وجود ندارد و وضعیت با ثبات است.

 ادامه تلاش‌های اشرف غنی برای بازگشت به افغانستان
رئیس سابق امنیت ملی افغانستان از تلاش «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری این کشور برای بازگشت به افغانستان خبر داد.
 «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در توئیتی نوشت که «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری افغانستان برای بازگشت به این کشور به‌عنوان مشاور، تلاش می‌کند.
نبیل با اعلام این موضوع افزود که اشرف غنی از طریق برادرش «حشمت غنی» برای بازگشت به این کشور تلاش می‌کند.
تاکنون طالبان به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واکنش‌های منفی بسیاری در سطح جامعه افغانستان نسبت به اشرف غنی وجود دارد.
رئیس جمهور فراری افغانستان پیش از این نیز در ویدئویی گفته بود که برای بازگشت به افغانستان تلاش می‌کند اما به‌نظر می‌رسد که اخبار و پیام‌های توجیهی اشرف غنی راه به جایی نمی‌برد



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست

نشست سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) آغاز شد.   به گزارش برنا، کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانور‌های تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.   سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشور‌ها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشور‌ها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.   کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.   وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.   وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم.   کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.   سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • (ویدئو) انفجار و دود در مرز اسرائیل همزمان با ارسال کمک‌های هوایی به غزه
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل