Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@03:29:58 GMT

کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۸ سال

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۶۹۷

کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۸ سال

آفتاب‌‌نیوز :

مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران از بازدید اعضای شورای شهر و ستاد مبارزه با موادمخدر از آخرین وضعیت پاتوق‌های معتادین متجاهر شهر تهران خبر داد.

احمد احمدی‌صدر دراین باره اظهار کرد: بازدید از پاتوق‌های معتادین متجاهر شهر تهران از ساعت ۲ الی ۴ صبح روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور علیرضا نادعلی، سیدمحمد آقامیری، سوده نجفی، زهرا شمس‌احسان از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مصطفی هادی‌زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ساعات از پاتوق معتادین متجاهر در محله‌های شوش، کوچه اوراقچی‌ها، کوهسنگی بازدید و آخرین روند جمع آوری و سازمان‌دهی این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران ادامه داد: پیش از آغاز قرارگاه اجتماعی شهر تهران، تمامی این محله‌ها مملو از معتادین متجاهر از هر سن و جنسیتی بود که در کنار بحث اعتیاد، معضلی بر ناامنی و ایجاد مأمنی برای سایر بزهکاری‌ها شده بود که با شروع کار این قرارگاه و تعامل و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، در بازه زمانی نزدیک به سه ماه تمامی این اماکن تقریبا عاری از هرگونه معتاد متجاهری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، وی افزود: شهرداری با ایجاد ظرفیت‌های پذیرش این افراد با همکاری سایر نهادهای ذیربط عضو قرارگاه اجتماعی تهران گام مستحکمی در تغییر چهره شهر و ساماندهی به این قشر آسیب نهاده است، اما گاها وجود خلاءهای قانونی در برخی موارد همچون ساماندهی معتادین متجاهر غیر تبعه ایرانی که منع قانونی نگهداری دارند از جمله این موانع است.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران در ادامه این بازدید افزود: ۵۰-۶۰ درصد افرادی که وارد این مراکز می شوند فاقد مسکن و خانواده هستند و روز به روز شاهد افزایش این تعداد به دلیل مهاجرت به پایتخت و در نتیجه افزایش تعداد معتادین شهر هستیم.

احمدی‌صدر در پایان با اشاره به کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۸ سال و افزایش این تعداد در سال‌های اخیر افزود: بعلت سن کم این افراد توسط کمپ‌ها پذیرش نمی شوند، لذا در این بازدید مقرر شد مدل و راهکاری جهت بازپروری و توانبخشی برای نوجوانان زیر ۱۸ سال تدوین و اجرایی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سن اعتیاد اعتیاد قرارگاه اجتماعی معتادین متجاهر اجتماعی شهر شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • غافلگیری سارقان کلینیک ترک اعتیاد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در پایتخت به کجا رسید؟
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟