Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@23:56:38 GMT

ساختمان فرهنگ و هنر خراسان‌شمالی هم چنان در تالار انتظار

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۸۱۵

ساختمان فرهنگ و هنر خراسان‌شمالی هم چنان در تالار انتظار

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، بیش از یک دهه از زمانی که کلنگ تالار فرهنگ و هنر شهرستان بجنورد به زمین زده  شد می‌گذرد؛ خانه‌ای که قرار بود در دل پارک دوبرار قد علم کند و مأمنی شود برای اهالی فرهنگ و هنر تا در آن گرد هم‌آیند و از طرح‌ها و برنامه‌هایشان بگویند؛ از این‌که چگونه می‌شود جشنواره‌ای شایسته برگزار کرد و یا دست به تولید آثاری درخور زد و دمی مردم را با اهالی این خانه همدل و همراه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۸۷ بود که طرح مطالعاتی تالار فرهنگ و هنر بجنورد با ۱۱ هزار و ۶۵۰ متر زیربنا شروع و ساخت آن از سال ۹۰ آغاز شد و قرار بود ۳۶ ماهه به اتمام  برسد، اما باگذشت ۱۴ سال از موعد بهره‌برداری، این تالار هنوز اندر خم یک کوچه است و خیال ندارد بهار را برای هنرمندان به ارمغان بیاورد.

تالار فرهنگ و هنر بجنورد پروژه‌ای ملی- استانی است که باگذشت ۱۴ سال هنوز در نیمه‌راه است؛ پروژه‌ای که از همان ابتدا  ملی- استانی بود اما به‌واسطه رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ملی شد ولی تزریق کم و کند اعتبارات آن را دوباره به‌سوی پروژه ملی- استانی سوق داد تا از محل اعتبارات استانی کم‌کم برپا شود و جان بگیرد.

خاموشی ۱۴ ساله چراغ خانه فرهنگ

کندی پیشرفت این پروژه و دست‌اندازهایی که مدیران استان در سال‌های گذشته برای آن ایجاد کرده‌اند، در کنار تأمین نشدن اعتبار سبب شده است تا باگذشت ۱۴ سال هنوز چراغ این خانه روشن نشود و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این خانه‌پا نگیرد؛ خانه‌ای که چشم امید هنرمندان و هنردوستان است.

در این میان، بسیاری از هنرمندان بر این باورند که کمبود فضاهای فرهنگی و هنری در این سال‌ها موجب شده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تحت‌الشعاع قرار گیرد، این در حالی است که در طول این سال‌ها هنرمندان رشته‌های مختلف هنری، خود را ثابت کرده‌اند اما اقدام قابل‌توجهی از سوی متولیان برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری صورت نگرفته است.

اگرچه جامعه هنری توسعه فضاهای فرهنگی و هنری را یکی از عوامل رونق چرخ اقتصاد هنر می‌دانند و معتقدند؛ اگر مسئولان نگاه جدی به این مقوله داشته باشند و توسعه  فضاهای فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهند، به‌طورقطع به‌جای حرکت لاک‌پشتی روند ساخت‌وساز فضاهای موجود، شاهد تسریع در ساخت‌وساز پروژه‌های ناتمام در استان خواهیم بود و این‌گونه نه‌تنها چرخ اقتصاد هنر لنگ نخواهد ماند بلکه هنرمندان باانگیزه بیشتری در عرصه هنر فعالیت می‌کنند و شاهد رشد آن‌ها در عرصه‌های مختلف هنری خواهیم بود.

 تخصیص ۴ میلیارد تومان اعتبار به پروژه

در این میان علی‌اکبر طهماسبی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی از تخصیص ۴ میلیارد تومان اعتبار  به این پروژه سخن گفت و با توجه به پیشرفت تقریباً ۵۰ درصدی پروژه به این  نکته که با این رقم‌های اعتباری نمی‌توان کاری از پیش برد، اشاره کرد.

وی بابیان این‌که تاکنون ۲۲ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه  شده است در خصوص اعتبار موردنیاز برای این پروژه نیز گفت: به‌واسطه مجری بودن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پروژه به نظر می‌رسد طبق برآورد وزارتخانه اعتبار موردنیاز برای تالار فرهنگ و هنر چیزی حدود ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیارد تومان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری به رایزنی‌هایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره و اظهار امیدواری کرد؛ سال آینده اعتبار خوبی به تالار فرهنگ و هنر اختصاص داده شود و با فازبندی پروژه بتوانیم  فاز یک  آن را به  اتمام برسانیم.

مصوبه سفر هیئت دولت سیزدهم به خراسان‌شمالی

تقی صادقی، مدیرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد هم بابیان  این‌که 2 مسیر را برای به سرانجام رسیدن پروژه تالار فرهنگ و هنر مدنظر داریم، گفت: قرار گرفتن این پروژه به‌عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به خراسان‌شمالی یکی از راه‌هاست، هرچند باید دید در جلسه  هیئت دولت چه اتفاقی می‌افتد و چه مواردی در زمره اولویت‌های هیئت دولت قرار دارد.

وی اضافه کرد: بااین‌وجود تلاش می‌کنیم تا هم در استان کار نهایی شود و هم در وزارتخانه قبل از سفر ریاست جمهوری این پروژه  به نتیجه برسد زیرا باگذشت زمان شاهد فرسودگی بیشتر این پروژه  خواهیم بود و اموال بیت‌المال نیز بلااستفاده خواهد ماند.

 وی ادامه داد: پیگیری‌های هم از طریق استان و هم از طریق وزارتخانه در حال انجام است، ضمن این‌که متوجه اولویت‌ها هستیم و نگاه بخشی و جزیره‌ای نداریم، اما به‌واسطه ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان، این تالار حق هنرمندان، مردم و حتی دستگاه‌های اجرایی است تا از چنین فضایی بهره‌مند باشند.

صادقی، اظهار کرد: گفت‌وگو با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مسیر دوم پیش‌گرفته شده و رایزنی‌هایی صورت گرفته است و نسبت به تأمین اعتبار قول‌هایی دادند، اما به‌واسطه این‌که قطعی نشده است، خبری اعلام نمی‌کنیم، اما امیدواریم خبر خوب به‌زودی اعلام شود.

وی در خصوص فازبندی پروژه نیز گفت: اگر اعتبار کافی بگذارند، پروژه زودتر جمع می‌شود اما تجربه نشان داده است به دلیل تخصیص پایین و تأمین اعتبار ضعیف به سمت فازبندی کردن پروژه پیش رویم، بنابراین فازبندی گزینه دور از ذهنی نیست.

۲ سال دیگر پروژه به بهره‌برداری می‌رسد

هرچند محمد وحیدی نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که پروژه مجتمع فرهنگی و هنری پارک دوبرار تبدیل به پروژه استانی شده است بر ضرورت تعریف کردن این پروژه در چندین فاز برای پیشرفت فیزیکی این مجتمع تأکید کرد.

اما از سوی دیگر سال گذشته جان‌نثار، معاون اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فازبندی این پروژه اظهار کرد: روز نخست به‌واسطه این‌که تعداد پروژه‌ها محدود بود، از فازبندی حرفی به میان نیامد اما به دلیل این‌که این پروژه فضای مشترک زیادی دارد، تفکیک فضاها غیرممکن است.

وی از نیاز ۱۳۹ میلیارد تومانی اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه سخن گفت و افزود: این رقم اعتباری به‌صورت نقدی و نه در قالب اوراق تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: با فرض این‌که سازمان‌برنامه‌وبودجه تمام اعتبار موردنیاز پروژه را تزریق کند، برای این پروژه در ۲ سال آینده به جواب خواهیم رسید.

پتانسیل بالای خراسان‌شمالی در حوزه فرهنگ و هنر

استقبال چشمگیر مردم خراسان‌شمالی در سال‌های گذشته از فعالیت‌های فرهنگی هنری به‌خوبی گویای وجود پتانسیل‌های زیادی در این خطه از کشور است.
 
استانی که برگرفته از ۷ اقلیم مختلف کرد، کرمانج، ترک ، تات، فارس،ترکمن و بلوچ بوده و به نام گنجینه فرهنگ‌ها شناخته می‌شود.

این استان از زمان تأسیس شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری چون تئاتر، موسیقی، قرآنی ، پژوهش، نقاشی و کاریکاتور در سطح کشوری و استانی بوده است، برگزاری این جشنواره‌ها خود ادعایی بر توسعه روزافزون و رونق فرهنگ و هنر این استان است.

اما اهالی فرهنگ و هنر استان همچنان با کمبود امکانات به‌خصوص فضای برگزاری برنامه‌ها روبه‌رو هستند و تلاش می‌کنند برای استقرار فرهنگ و هنر استان از مسئولان امتیاز بگیرند.

البته ساخت تالار فرهنگ و هنر نشان از درک مسئولان نسبت به فرهنگ و هنر استان است، اما روند کند اجرای این پروژه باعث گلایه بسیاری از اهالی هنر شده است.

این در حالی است که ساخت و افتتاح تالار فرهنگ می‌تواند عامل تعالی هنر استان و ماندگاری هنرمندان و جذب سرمایه‌گذار در استان شود.

به نظرمی‌رسد در بهره‌برداری از پروژه تالار فرهنگ و هنر ابهام وجود دارد و بهره‌برداری  آن صبر ایوب می‌خواهد و درواقع  با این‌که  طبق الزامات قانون بودجه ۹۷  پروژه  تعریف ملی – استانی به خود گرفته است تا اعتبارات از طریق استان هزینه شود اما هنوز هم نمی‌شود به آینده آن امیدوار بود و به نظر می‌رسد همچنان رد زمان‌بر پیکرش خودنمایی می‌کند و معلوم نیست تا کی باقی خواهد ماند.

گزارش مرتضوی

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی وزارت فرهنگ و ارشاد تالار فرهنگ و هنر فرهنگی و هنری خراسان شمالی فضاهای فرهنگی میلیارد تومان بهره برداری هنر استان سال ها ۱۴ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی قلی پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت.
به گزارش شهرآرانیوز، استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، او در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است. این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم استاد عیسی قلی پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت. متن پیام وی به این شرح است: «إنا لله و إنا الیه راجعون، گان موسیقی مقامی در این خاک پهناور هر کدام سرمایه ای سترگ اند که مانندشان یافت نمی شود و باید آنان را کیمیاهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواند. درگذشت استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی که از ناموران موسیقی خراسان شمالی بود و به گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی مسلط و سالیانی را خنیاگر نغمات مذهبی و آیینی بود از همین سنخ است.

  درگذشت این استاد نامی را به همه هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

 

رفتن او سنگین و ثلمه ای است بر پیکر موسیقی خراسان شمالی.

روح مطهرش غرق در رحمت الهی باد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان