Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:08:00 GMT

هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۹۱۰

هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری مرتبط با سلول‌های بنیادی گفت: نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم مرتبط با شکل گیری الگوواره دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که علوم پزشکی را نیر به سمت اتقان بیشتر سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع نقش رشته‌های مهندسی در حوزه پزشکی گستره زیادی پیدا کرده و الحق باید گفت امروز پزشکی بیشتر مهندسی است تا سایر رشته‌های مرتبط با سلامت و درمان.

وی با اشاره به اینکه پیکره هستی مملو از دانش است اظهار داشت: انسان می‌تواند از خود طبیعت بیاموزد زیرا مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می‌توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه‌سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آن‌را تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم مرتبط با دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که از اتقان قطعی برخوردار است. انسان با توجه به خالق هستی است که می‌تواند پی به مرجع اصلی دانش ببرد.

عاملی با تأکید بر اینکه ارتباط رشته‌های مهندسی و پزشکی بسیار مهم است ابراز داشت: چند نوبت به وزارت بهداشت توصیه شده است که پزشکی و سایر علوم از جمله حوزه مهندسی از هم جدا ناشدنی‌اند و اصرار بر جدا کردن این دو حوزه نیازمند ایجاد دانشکده‌های جدید و عملاً دانشگاه جامعه شدن حوزه علوم پرشکی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانش یک پیکره واحد و بهم پیوسته است عنوان کرد: جدا شدن حوزه‌های به پیوسته علوم، ضعیف شدن علم و دانش و در واقع ناقص شدن علم می‌شود. در عین حال در حوزه سلول‌های بنیادی هم خطراتی هم وجود دارد. فیلسوفان معتقدند علم موضوع خطاپذیری است؛ یعنی آنچه که کشف شده است و گمان می‌شود درمان یک بیماری است، ممکن است عامل یک بیماری بزرگ‌تر باشد. به هر حال احتمال خطا وجود دارد؛ منطق علم سعی و خطا است ولی امروزه علوم داده‌ای یا داده مبنا و واقعیت گسترده، داده قطعی تولید می‌کند و جلوگیری از خطا را افزایش می‌دهد. در دوره جدید هوش مصنوعی و دیتاساینس بسیار قدرتمند شده است و با توجه به شرایط فعلی و لزوم بهره‌مندی از پزشکی بازساختی به عنوان پزشکی جدید و پیشرفته، کارآمدی بالایی در زندگی امروز بشر دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پیکره هستی مملو از دانش است اظهار داشت: انسان می‌تواند از خود طبیعت بیاموزد زیرا مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می‌توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه‌سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آن‌را تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همانند سایر حوزه‌ها پیشتاز شده و مدیون مردم نباشیم باید از دانش‌های جدید و مهندسی‌های جدید مرتبط با هوش مصنوعی، الگوریتمی شدن فرایندهای پزشکی و بهره گیری از کوانتوم در روندهای جدید بهره بگیریم. امروزه حوزه اشراف مردم بسیار زیاد شده است و با یک جستجوی ساده مثلاً درباره سلول‌های بنیادی اطلاعاتی به دست می‌آورند و مطالبه‌گر می‌شوند و از پزشکی ما گله مند می‌شوند، لذا باید حتماً با سرعت به این سمت حرکت کنیم. فناوری‌های جدید چون دیجیتال هستند و ماهیت رقومی دارند. حوزه دانش داده بنیان، هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی و بسیاری حوزه‌های دیگر را در خود جای داده است که حوزه هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن در جهان حرکت می‌کند.

استاد دانشگاه تهران با توجه به دغدغه مدیران ستاد برای رعایت اصول شرعی موضوع گفت: حل مسائل فقهی نیازمند طرح مسأله درست است که باید نظر مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری دریافت شود.

وی با بیان اینکه سند جامع نقشه علمی کشور در حال روزآمدسازی است افزود: در حال حاضر مقوله‌هایی مانند هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی، فیزیک کوانتوم و …تحولات بزرگی را رقم می‌زند و لازم است مطالبه‌های فعالان این حوزه بیان شود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی هم حمایت کامل داشته باشد و روزآمد سازی اسناد به درستی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن تقدیر از دبیر و مدیران ستاد سلول‌های بنیادی گفت: گزارش اقدامات صورت گرفته مایه بهجت و سرور است ولی لازم است هماهنگی‌های بیشتری برای اجرایی‌سازی سند سلول‌های بنیادی میان وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری و سایر نهادها باشد؛ لذا ضمن آمادگی برای ارائه گزارش در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند تدوین بسته سیاستی و راهبردهای لازم برای اجرایی‌سازی سند هستیم و امیدوارم بتوایم گام مهمی در این حوزه برداریم.

کد خبر 5481256 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزارت علوم سعید رضا عاملی حاکمیت سایبری آمازون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اینترنت شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی ایالات متحده امریکا روسیه فناوری نانو همراه اول تراشه خودروی خودران دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سلول های بنیادی هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟

اردیبهشت سال جاری بود که رئیس سازمان سنجش در گفت و گویی خبری، در مورد افزایش ظرفیت پزشکی اظهار داشت: «ما دو سال متوالی با هماهنگی کاملی که با وزارت بهداشت داشتیم قانون را اجرا کردیم؛ یعنی سال نخست ۲۰ درصد و سال دوم ۲۰ درصد. امسال سال سوم است. طبعاً تا نیمه دوم مرداد که دفترچه انتخاب رشته آماده شود، وقت هست».

وی در پاسخ به اینکه آیا امسال نیز ٢٠ درصد ظرفیت ورود به پزشکی افزایش خواهد یافت؟، افزود:« طبق قانون باید محقق شود؛ مگر اینکه قانون عوض شود، قانون هم که فعلاً عوض نشده، پس ان‌شاالله محقق خواهد شد».

اظهارات رئیس سازمان سنجش در شرایطی صورت گرفته که در هفته‌ گذشته مرحله‌ اول کنکور ۱۴۰۳ برگزار شده است. داوطلبان در حالی به استقبال مرحله‌ دوم کنکور می‌روند که هنوز تکلیف یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی مشخص نشده است. حال آن‌که اظهاراتی از این دست، جز افزایش سردرگمی، نتیجه دیگری در پی ندارد.

قانون‌گذاران مشغول کارند

بهمن سال ۱۴۰۰ بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جبران کمبود پزشک در کشور، قانون افزایش ظرفیت پزشکی را تصویب کرد. بر اساس این قانون باید طی چهار سال ظرفیت پذیرش پزشکی در کشور، دوبرابر شود.

قانونی که از اواسط دهه‌ ۹۰ در کشور مطرح و مورد بررسی موافقان و مخالفان زیادی قرار گرفته بود. با روی کار آمدن خسروپناه، دبیر جدید شورا، زمزمه‌هایی در مورد اجرا نشدن قانون بوجود آمد.

وی در روزهای گذشته نیز بار دیگر به این موضوع پرداخته و افزود:«مقرر شده بود که سازمان برنامه و بودجه، زیرساخت‌ها را فراهم کند اما به دلایلی انجام نشد. بزودی گزارش اجرای دوساله‌ این قانون را در جلسه علنی شورا مورد بررسی قرار خواهیم داد و در مورد تداوم اجرای آن تصمیم خواهیم گرفت.»

پیش از این نیز خسروپناه به عنوان نخستین مهمان شورای‌عالی نظام پزشکی در جمع پزشکان حاضر و از دغدغه‌های صنفی آنان مطلع شده بود. در این جلسه سازمان نظام پزشکی با اهدای تندیس ابوعلی سینا از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلیل کرد.

از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز تمایل خاصی به اجرای این قانون نشان نداده است. در سال گذشته عین اللهی، وزیر بهداشت، از تلاش برای تعلیق قانون مصوب شورای عالی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم خبر داده بود. حال در آستانه تعیین ظرفیت پذیرش پزشکی در سال تحصیلی جدید، مشخص نیست که چه تصمیمی در این باره گرفته شده است. چرا که در چند هفته‌ اخیر وزارت بهداشت، هیچ اظهار نظری در این‌باره نداشته است. تنها پاسخ وزیر بهداشت به پیگیری‌ها نیز این بوده که باید منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ماند.

جدی نبودن وزارت بهداشت در عمل به مصوبه افزایش ظرفیت، سبب شده که زمینه برای فعالیت بیش از پیش نهادهای صنفی نیز فراهم شود. این نهادها نیز بواسطه جایگاهی که دارند بطور مداوم از لزوم توقف قانون افزایش ظرفیت پزشکی سخن به میان می‌آورند.

این اظهارات موجب شده که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در فاصله‌ کوتاهی که تا اعلام نتایج کنکور باقی مانده دست به تغییر قانون بزند. اقدامی که نه تنها سبب سردرگمی داوطلبان و خانواده‌هایشان می‌شود، بلکه امکان تصمیم‌گیری درست را از شورا می‌گیرد. این در حالی است که تربیت پزشک تاثیر مستقیمی در سلامت جامعه داشته و بسرعت خود را نشان خواهد داد. در صورت هرگونه کم‌توجهی یا اشتباه در قانون‌گذاری، ممکن است نظام سلامت را با چالش‌هایی روبرو کند که به آسانی قابل حل نباشد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟