Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام زلنسکی در مورد از دست دادن میلیون ها تن غلات، دروغگو خواندن آمریکا از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین و ادعای انگلیس در موردناکارآمد شدن یک چهارم گردان‌های روسیه در جنگ اوکراین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**بحران مهاجران پشت مرزهای آمریکا؛ خیانت ساکن کاخ سفید به وعده‌ها

بیش از یکسال از روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گذرد و واقعیتی که شاهد آن هستیم، تداوم تهاجمی‌ترین طرح‌های مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در قبال مهاجران و «خیانت به وعده‌های ساکن اتاق بیضی» در کاخ سفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جو بایدن»  رئیس‌جمهوری آمریکا، دوم فوریه ۲۰۲۱میلادی(۱۳ بهمن ۱۳۹۸)، هدف خود در قبال بحران مهاجرت به این کشور را «رفع شرم اخلاقی و ملی دولت قبل» اعلام کرد. این چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۹ وعده داد که برای تغییر قوانین مهاجرت مبارزه خواهد کرد و مسیر دریافت شهروندی ایالات متحده برای میلیون‌ها مهاجری که به طور غیر قانونی در ایالات متحده زندگی می‌کنند را فراهم خواهد کرد.

لحن بایدن در آن زمان اگر چه بسیار متفاوت از همتای سلف او بود اما وعده‌ و وعیدها مبنی بر ایجاد مجموعه‌ای «انسانی‌تر» از قوانین مهاجرت نه تنها به شکست انجامیده است بلکه در مواردی نقض جدی حقوق بشر را نشان می‌دهد.  
خبرگزاری پرنسا لاتینا نوشت: دولت آمریکا نه تنها قادر به تحقق بخشیدن به وعده‌های خود نیست بلکه بر دیدگاه‌ نژادپرستانه، بیگانه‌هراسی و سرکوبگرانه مهاجرت پافشاری می‌کند و در حالی که شمار مهاجران ورودی به مرزهای جنوبی به رقم‌های رکورد می‌رسند، رفتار با مهاجران غیر قانونی در بسیاری از موارد حقوق بشر را نقض می‌کند؛ کم نیست شمار کسانی که از طریق مرز مکزیک وارد خاک ایالات متحده می‌شوند و قربانی آزار جسمی و روحی می‌شوند.

تارنمای اینترسپت بر اساس گزارش ۶۶ صفحه‌ای «سازمان حقوق بشر اول» (Human Rights First) از شرایط غیر انسانی بازداشتگاه‌ها در مرز جنوبی آمریکا خبر داد.  

بر اساس این مطالعه مستند، سیاست مهاجرتی دولت فعلی منجر به بازداشت طولانی‌مدت ده‌ها هزار پناهجو در سال گذشته، نگهداری کودکان در مراکز بزرگسالان و همچنین رفتار نژادپرستانه و توهین‌آمیز با سیاه‌پوستان شده است.

نهاد غیرانتفاعی «مرکز حقوقی فقر جنوبی» (Southern Poverty Law Center) متخصص در حقوق مدنی و دعاوی حقوقی منافع عمومی تایید می‌کند که چنین اقداماتی نشان‌دهنده «خیانت به وعده‌های ساکن اتاق بیضی» است که از رفتار انسانی‌تر با مهاجران حمایت می‌کند.
نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد «گرگ آبات» فرماندار تگزاس در حال بررسی امکان استفاده از توان جنگی واقعی برای سرکوب ورود فزاینده مهاجران از طریق مرز جنوبی آمریکا است که به گفته جمهوری‌خواهان یک «تهاجم» خواهد بود. به نوشته این نشریه آمریکایی، آبات در تلاش است تا با به دست آوردن اختیارات ایالتی گسترده‌تر، کنترل خط مرزی یکهزار و ۲۵۴ کیلومتری ایالت خود را به دست آورد.

در طول یک سال گذشته، ابوت جریان بی امان مهاجران در سراسر مرز مکزیک را به یک پیام سیاسی قدرتمند تبدیل کرده و نقش مدافع این کشور در برابر مهاجرت غیر قانونی را ایفا کرده است.

انتشار فیلم‌ها و عکس‌های سپتامبر گذشته (شهریور ماه) از مرزبانان سوار بر اسب آمریکایی در حال تعقیب و آزار و اذیت مهاجران هائیتی که به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا «به رسوایی بزرگ اجتماعی و سیاسی در واشنگتن تبدیل شد»، سابقه سیاهی در حافظه جهان ایجاد کرده تا انتشار این خبر از سرکوب شدید مهاجران را به احتمال رسوایی اخلاقی جدیدی نسبت دهد.

سازمان ملل متحد در آن زمان تاکید کرد اقدام آمریکا در اخراج گسترده پناهجویان هائیتی که با عبور از مرز مکزیک به تگزاس وارد شده و در زیر پلی در منطقه «دل ریو» اردو زده‌اند، هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند.

«کامالا هریس» معاون ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به این خبر، صحنه‌های تعقیب و گریز مرزبانان و مهاجران را «وحشتناک» خواند و گفت: با هیچ انسانی نباید اینطور رفتار شود. «چاک شومر» از دیگر مقامات ارشد دموکرات در سنا نیز گفت: این تصاویر تهوع‌آور است. این نوع خشونت باید متوقف شود.

irna.ir/xjJhy۷

**واشنگتن بار دیگر در خیال سربرآوردن از میان خاکستر اروپاست

آمریکا همانند سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و با استفاده از فضای فراهم شده در نتیجه نبردهای روسیه و اوکراین و تغییرات موجود در فضای امنیتی این قاره، بار دیگر می‌خواهد اروپا را تحت سیطره خود درآورد.

در ۵ مارس ۱۹۴۶ زمانی که «وینستون چرچیل» در کالج «وست مینستر» شهر فولتون میسوری از پرده‌ای آهنین سخن گفت که از دریای بالتیک در شمال اروپا تا دریای آدریاتیک در جنوب را در برگرفته برای همه روشن شد که اروپا دیگر توان بلند شدن روی پای خود را نخواهد داشت. کپه‌ای از استخوان و خاکستر که حتی ارزش نگاه کردن را هم نداشت. این واقعیتی بود که اروپا در یکی دو سال اول بعد از جنگ جهانی دوم با آن روبه‌رو بود.

اما اروپای غربی با کابوس دیگری هم روبه‌رو بود و آن هم فشار اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی گسترده‌تر کردن دامنه نفوذ خود به غرب اروپا محسوب می‌شد. تمام این عوامل دست به دست هم داده بود تا دیگر قاره سبز حتی نتواند جایگاه جهانی متزلزل شده خود را حفظ کند.

در این میان بریتانیا تقریباً حساب خود را از اروپای غربی جدا کرده بود و یک اتحاد تمام‌عیار در قالب «منشور آتلانتیک» با ایالات متحده آمریکا شکل داده بود. باقی اروپا نیز به این محور آتلانتیکی پیوستند. اجرای طرح‌هایی همانند طرح کمک‌رسانی مارشال و تشکیل پیمان ناتو برای دفاع از اروپای غربی در مقابل خطر احتمالی اتحاد جماهیر شوروی این وابستگی دو جانبه را به یک فرآیند ارگانیک تبدیل کرد.

اگرچه برخی سیاستمداران اروپایی همچون شارل دوگل فرانسوی چنین رویه‌ای را در تضاد با آزادی اروپا می‌دانستند اما واقعیت این بود که شرایط جهانی راهی در مقابل اروپایی‌ها باقی نگذاشته بود.

سال‌ها طول کشید تا اروپا بتواند به تدریج از این وابستگی خارج شود. تشکیل اتحادیه اروپا، ایجاد پول واحد و این اواخر سودای تشکیل ارتش متحد اروپایی این تصور را در اذهان همه شکل داده بود که سال‌های بعد از ۱۹۴۵ دیگر تکرار نمی‌شود.

اما به نظر می‌رسد که چیزی شبیه آن ماجرا به شکل دیگری در حال روی دادن است.

صرفنظر از آن چه هم‌اکنون در حالا روی دادن در اوکراین است، برخی‌ از بر باد رفتن استقلال نصفه و نیمه اروپا از متحد آتلانتیکی خود خبر می‌دهند؛ رویدادی که سنگین‌ترین ضربه بعد از برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین را می‌توان جدی‌ترین تحول تاریخی در نظام امنیتی اروپا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دانست. بعد از سال‌ها نیرویی خارج از اتحادیه اروپا در حال شکل دادن مرزهای قاره سبز است.

اگرچه بسیاری از احتمال جدی شدن حمله روسیه به قلب اتحادیه اروپا به خصوص بعد از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو خبر می‌دهند اما در واقعیت این است که قاره سبز بار دیگر در حال رفتن زیر سایه آمریکا است. سایه‌ای که شاید همانند سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم عیان و دردآور نباشد اما ردپای آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف از انرژی تا حوزه نظامی‌گری مشاهد کرد.

گویی تاریخ در حال تکرار شدن است و یانکی‌ها نقش فرشته‌های کمک‌رسان را بر عهده گرفته‌اند.

اولین نکته‌ای که سایه واشنگتن بر پاییتخت‌های اروپایی را سنگین می‌کند، سلاح است. به راه افتادن جنگ اوکراین در خوشبینانه‌ترین حالت یک بازار جذاب را برای سلاح می‌آفریند. کشورهای اروپایی تشنه سلاح هستند و در این میان روزی نیست که یک خبر جدید در این باره منتشر نشود.

گسترده‌ترین برنامه تجهیز تسلیحاتی متعلق به آلمان فدرال است، جایی که دولت سوسیال دموکرات از برنامه تجهیز ۱۰۰ میلیارد یورویی سخن می‌گوید که بزرگترین برنامه تجهیز نظامی آلمان بعد از جنگ جهانی دوم است و سلاح کالاهای محبوب آمریکایی‌ها است.

علی‌رغم توانمندی‌های تسلیحاتی شرکت‌های اروپایی، تسلیحات آمریکایی همچنان برتری خود را نسبت به آنها حفظ کرده‌اند. به عنوان مثال صنایع هوایی اروپا همچنان فاقد یک جنگنده پنهانکار عملیاتی هستند در حالی که حداقل صدها فروند جنگنده آمریکایی اف-۳۵ در حال خدمت هستند. بریتانیا با اتکا به خرید جنگنده‌های اف-۳۵ در حال تجهیز دو ناو هواپیمابر است و کشورهای اروپای شرقی نیز در پی جایگزینی هواپیماهای قدیمی خود با تولیدات شرکت‌های آمریکایی هستند.

طرح تولید جنگنده نسل ۶ که به صورت مشترک بین فرانسه و آلمان در حال طراحی است تا رسیدن به یک جنگنده عملیاتی سال‌ها فاصله دارد و این چیزی نیست که سایر کشورهای اروپایی بتوانند منتظر آن باقی بمانند.

نتیجه چنین فرآیندی وابستگی تسلیحاتی اروپا به آمریکاست. حتی در این میان حضور نظامی آمریکا در اروپای شرقی نیز در حال تقویت است و روشن نیست هزاران نظامی آمریکایی چه زمانی مرزهای شرقی این قاره را تخلیه خواهند کرد. شاید اوج کابوس اروپا در این باره استقرار دوباره سلاح اتمی در مرزهای این کشور باشد. همانند زمانی که نزدیک به یک هزار موشک بالستیک اس.اس-۲۰ روسی و پرشینگ آمریکایی خاک دو سوی پرده آهنین را هدف گرفته بودند و هر زمان امکان داشت تا این قاره از روی صحنه زمین محو شود.

انرژی حوزه دیگری است که آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش در حال تلاش برای فتح آن بودند و حالا به نظر می‌رسد شرایط از همیشه برای این کار مهیاتر شده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده زمانی به آلمان‌ها گفته بود که چرا باید سربازان آمریکایی از خاک شما محافظت کنند در حالی که شما نیازمندی‌های انرژی خود را از روسیه وارد می‌کنید؟

حال به نظر می‌رسد این اتفاق به صورت معکوس در حال روی دادن است. جنگ روسیه و اوکراین برای آینده قابل پیش‌بینی اعتماد اروپا به روسیه را سلب کرده است. حالا بایدن می‌تواند به راحتی هزاران سرباز آمریکایی را به اروپا بفرستند و در مقابل از آن‌ها توقف خرید گاز از روسیه را تقاضا کند. طبیعی است که شرکت‌های انرژی آمریکایی اولین گزینه تأمین انرژی جایگزین هستند.

irna.ir/xjJhxj

**رئیس جمهوری کرواسی: فنلاند و سوئد نمی‌توانند به ناتو ملحق شوند

زوران میلانوویچ رئیس جمهوری کرواسی گفت فنلاند و سوئد نمی‌توانند قبل از تغییر قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق شوند.

تارنمای روزنامه سارایوو تایمز در مصاحبه با خبرنگاران گت: پارلمان کرواسی الحاق هیچ کشوری به ناتو را تا وقتی که این قانون تغییر نکرده، تصویب نمی کند.

وی گفت درباره ملحق شدن فنلاند و سوئد می توان گفت و گو کرد اما بسیار خطرناک و ماجراجویانه است.

میلانوویچ گفت به طور رسمی نمی تواند به تنهایی در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تصمیم بگیرد اما آن را یک «ماجراجویی بسیار خطرناک» خواند.

وی گفت تا جایی که می دانیم بگذارید این دو کشور به ناتو ملحق شوند اما تا وقتی که مساله قانون انتخابات در بوسنی و هرزوگوین حل نشده و تا وقتی که آمریکایی ها و انگلیسی ها و آلمانی ها اگر بتوانند و بخواهند مقامات بوسنی را به تغییر قانون انتخابات در ۶ ماه آینده وادار نکنند و حقوق اولیه کروات ها را به آنها ندهند، کسی الحاق این دوکشور به ناتو را تایید نخواهد کرد.

میلانوویچ گفت: ما در وضعیت وحشتناکی قرار داریم زیرا بلغارستان و رومانی نمی توانند به شینگن بپیوندند، مقدونیه شمالی و آلبانی نمی توانند مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را آغاز کنند و کوزوو به رسمیت شناخته نشده است، و این در حالی است که فنلاند می تواند یک شبه به ناتو بپیوندد.

میلانوویچ در پاسخ به این سوال که آیا کروات ها  باید انتخابات عمومی در ماه اکتبر را تحریم کنند، مگر اینکه قانون انتخابات تغییر کند،  گفت که در حال حاضر نمی داند. وی افزود: به نظر من احساسی که در میان کروات‌ها درباره قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین وجود دارد این است که آنها نباید تحریم کنند تا دولت محلی را زیر سوال نبرند.»

رسانه های منطقه اسکاندیناوی از وجود گزارش هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می(خرداد) خبر داده اند.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

irna.ir/xjJhCB

**زلنسکی: اوکراین میلیون‌ها تن غلات را از دست می‌دهد

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف احتمالا به علت محاصره بنادر خود در دریای سیاه دهها میلیون تن غلات را از دست می‌دهد.

زلنسکی امروز دوشنبه بیان کرد که از دست رفتن غلات اوکراین باعث یک بحران غذایی می شود که بر اروپا، آسیا و آفریقا تاثیر خواهد گذاشت.

زلنسکی به برنامه استرالیایی ۶۰ دقیقه گفت که روسیه با کنترل دریای سیاه اجازه ورود و خروج کشتی ها را نمی دهد. وی افزود: روسیه می خواهد به صورت کامل اقتصاد کشور ما را متوقف کند.

اوکراین صادرکننده بزرگ غلات و دیگر مواد غذایی و همچنین فلزات در جهان است.

اوکراین پیش از تهاجم روسیه از مهم‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شد به طوریکه برخی این کشور را انبار غله جهان می‌خوانند.

irna.ir/xjJhzZ

**ابراز تمایل رئیس رژیم صهیونیستی به دیدار از ریاض

رئیس رژیم صهیونیستی گفته که می‌خواهد بازدیدی رسمی از عربستان سعودی داشته باشد.

خبرنگار شبکه کانال رژیم صهیونیستی این خبر را امروز (دوشنبه) در توئیتی به نقل از "اسحاق هرتزوگ" داده است.
"آمیچای اشتاین" (آمیخای استاین) (Amikhai Stein) خبرنگار Con News (کان نیوز) اسرائیل دقایقی پیش در توئیتی نوشت: اسحاق بوگی هرتزوگ رئیس اسراییل (رژیم صهیونیستی) در گفت وگو با روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که «من می‌خواهم یک بازدید رسمی از عربستان سعودی داشته باشم؛ ریاض باید به پیمان ابراهیم بپیوندد».

irna.ir/xjJhxk

**سخنگوی وزارت امور خارجه چین آمریکا را دروغگو خواند

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک پیام توئیتری با استناد به سخنان سعید خطیب زاده همتای ایرانی خود، آمریکا را دروغگویی خواند که نمی توان به ادعاهای حقوق بشری آن اعتماد کرد.

لی جیانگ در این خصوص نوشت: "همانگونه که سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید، هیچ کس از دولت آمریکا که معتاد به دروغ گویی است انتظار بیان حقایق را ندارد و صحبت از حقوق بشر در آمریکا به واقع  اشک تمساح ریختن است".

وی حتی دو روز قبل در گفت وگوی روزانه با خبرنگاران در باره کارنامه حقوق بشری آمریکا گفت: "آمریکا در حالی در باره شرایط حقوق بشر ۱۹۸ کشور جهان قضاوت می کند که در خود آن کشور بیش از یک میلیون نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده اند و بیش از ۱۲۰ نفر بطور روزانه بر اثر خشونت با اسلحه می میرند و حتی "جرج فلوید" شهروند سیاهپوست آن کشور نیز فریاد می کشید "نمی توانم در این کشور حرف بزنم". 

سخنگوی وزارت خارجه چین با اسفناک توصیف کردن شرایط حقوق بشری در آمریکا افزود: "به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هیچکس نمی تواند توقع داشته باشد که دولت آمریکا که معتاد به دروغگویی است، حقیقت را بگوید؛ چون وقتی ایالات متحده در مورد حقوق بشر صحبت می کند، اشک تمساح می ریزد."

irna.ir/xjJhsz

**مجارستان تحریم های اتحادیه اروپا در بخش انرژی روسیه را وتو می‌کند

گرگی گویلاش وزیر کابینه  مجارستان گفت کشورش هر گونه پیشنهاد اتحادیه اروپا را که باعث محدود شدن واردات انرژی از روسیه می شود، تحریم خواهد کرد.

تارنمای بلومبرگ نوشت: وزیر ارشد کابینه ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان گفت: ما به روشنی گفته ایم که از طرح گسترش تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به بخش انرژی این کشور حمایت نمی کنیم.

قرار است اتحادیه اروپا تا پایان امسال به بهانه جنگ اوکراین واردات نفت از روسیه را منع کند.

بلومبرگ روز یکشنبه به نقل از مقامات آگاه از این تصمیم اتحادیه اروپا گزارش داد این محدودیت های وارداتی بتدریج تا منع کامل واردات بخش انرژی روسیه اعمال خواهند شد.

مجارستان به شدت به بخش انرژی روسیه متکی است و در بین مخالفان آشکار گسترش تحریم های روسیه بوده است.

گویلاش با اشاره به کمیسیون اروپا گفت از آنجایی که چنین تصمیم هایی به اتفاق آرا نیاز دارد این بی معنی است که کمیسیون تحریم هایی را پیشنهاد دهد که نفت خام و گاز طبیعی را هدف قرار می دهد و خرید این محصولات از سوی مجارستان را محدود می کند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و چندین کشور دیگر، مسکو را با تحریم‌های مالی روبرو کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJhw۷

**بلغارستان: خطر جنگ در سراسر اروپا واقعی است

"رومن رادف" رئیس جمهور بلغارستان هشدار داد که درگیری در اوکراین ممکن است به بقیه اروپا نیز گسترش یابد و صوفیه باید مراقب باشد.

رادف رییس جمهور بلغارستان گفت: خطر تبدیل شدن جنگ به یک [درگیری] پان اروپایی یا حتی جهانی واقعی است.

رئیس جمهور بلغارستان که دوست مسکو محسوب می شود، افزود که این وظیفه میهنی بلغارستان است که اجازه ندهد این کشور وارد درگیری شود.

سخنان رادف برای وارد نشدن بلغارستان به درگیری های میان اوکراین و روسیه در حالی عنوان می شود که پیش از این کریل پتکوف نخست وزیر بلغارستان در اظهاراتی در تضاد با رییس جمهوری خواستار ارسال سلاح به اوکراین شده بود.

پتکوف نخست وزیر بلغارستان در هفته گذشته در جریان گفتگو با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همکاری نظامی و اقتصادی نزدیک با اوکراین را وعده داد.

به نوشته دویچه وله، دولت ائتلافی بلغارستان در مورد اینکه این کشور چگونه باید در درگیر موضوع اوکراین شود اختلاف نظر دارد. حزب سوسیالیست که حکومت کنونی بلغارستان از آن شکل گرفته است با کمک نظامی به اوکراین مخالف است.

در ادامه اختلافات پارلمان بلغارستان قرار است روز چهارشنبه درباره ارسال کمک های نظامی تصمیم گیری کند.

irna.ir/xjJhqY

**دو نظامی عراق در حمله داعش کشته شدند

گروه تروریستی داعش به پایگاه های ارتش عراق در استان الانبار حمله کردند کهدر جریان آن ۲ نظامی کشته شدند.

گروه تروریستی داعش بامداد امروز به پایگاه های تیپ ۲۹ لشکر چهارم ارتش عراق در منطقه عکاشات در غرب استان الانبار حمله کرد.

پس از این حمله درگیری شدیدی میان نیروهای عراقی و تروریست های داعشی درگرفت که در نتیجه آن دو نظامی عراقی کشته و دوتن دیگر زخمی شدند.

گروه تروریستی داعش همچنین یکشنبه شب تا بامداد امروز به پایگاه های ارتش عراق در استان های کرکوک و دیاله هجوم برد که در حمله به منطقه البوطراز استان دیاله یک شهروند کشته و دوتن دیگر زخمی شدند.


irna.ir/xjJhrq

**سازمان ملل، شکایت افغانستان از پاکستان را رد کرد

در پی حملات هوایی پاکستان به استان های مرزی کنر و خوست افغانستان، نمایندگی داِیم این کشور در سازمان ملل از اسلام آباد شکایت کرده است، اما رسانه های پاکستانی ادعا کرده اند که این شکایت از سوی شورای امنیت سازمان ملل رد شده است .

رادیو پاکستان امروز به نقل از منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل گزارش داد که شکایت‌ افغانستان در ارتباط با حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان از سوی شورای امنیت این سازمان متحد رد شده است.

منیر اکرم امروز با صدور بیانیه‌ای، نماینده افغانستان در سازمان ملل را فاقد صلاحیت خوانده و گفته است: «از آنجایی که "به اصطلاح کاردار" دولت سابق افغانستان در آمریکا از دولت فعلی (طالبان) نمایندگی‌ نمی‌کند و جایگاهی در آن دولت ندارد شکایت او از پاکستان فاقد وجاهت قانونی است».

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد حدود دو هفته قبل اعلام کرده بود که از پاکستان به خاطر نقض حریم هوایی افغانستان و حملات هوایی به منازل مردم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

irna.ir/xjJhFW

**سفارت دانمارک در کی‌یف بازگشایی شد

سفارت دانمارک در کی‌یف در جریان سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه این کشور به اوکراین، بازگشایی شد.

یپه کوفود وزیر امور خارجه دانمارک روز دوشنبه در سفر از پیش اعلام نشده خود به اوکراین، بازگشایی سفارت این کشور در کی‌یف را به نشانه حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه اعلام کرد.

سفارت دانمارک در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: بازگشایی درهای سفارت دانمارک امروز نماد بسیار قوی حمایت کشورمان از اوکراین و مردم این کشور است.

بر اساس این گزارش، کپنهاگ در ۲۴ فوریه گذشته اعلام کرد که سفارت دانمارک در کی‌یف به دلیل وضعیت امنیتی اوکراین به طور موقت بسته می‌شود و دیپلمات‌هایی که در غرب لویو یک نمایندگی موقت ایجاد کرده بودند، اوکراین را ترک می‌کنند.

مته فردریکسن نخست وزیر دانمارک نیز در ۲۱ آوریل همزمان با همتای اسپانیایی خود به کی‌یف سفر کرد و از اهدای یک بسته اضافی ۶۰۰ میلیون کرونی (۸۰.۶ میلیون یورو) کمک نظامی به اوکراین خبر داد که مجموع کمک‌های نظامی این کشور به کی‌یف را به یک میلیارد کرون افزایش داد.

سفارت دانمارک در کی‌یف، نخستین سفارت از میان کشورهای شمال اروپا است که در اوکراین بازگشایی می‌شود.

بر اساس این گزارش، سفارت دانمارک در اوکراین ابتدا با تعداد محدودی از افراد کار خواهد کرد و انتظار می‌رود که به تدریج به نیروی کار عادی بازگردد.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJhDK

**نشت نفت در یک پایانه نفتی؛ خطر آلودگی دریایی در سواحل گابن

به دنبال نشت نفت در پایانه‌ای در «دماغه لوپز - Cap Lopez» در «بندر ژانتیل - Port - Gentil» در سواحل گابن در پنجشنبه گذشته، اگر چه شرکت نفتی فرانسوی - بریتانیایی «پرنکو -Perenco» اطمینان داده که اوضاع تحت کنترل است، اما سازمان‌های غیردولتی نگران آلودگی دریایی در صورت بارندگی هستند.

به دنبال این حادثه، صادرات نفت به بازارهای بین المللی از طریق پایانه بندر ژانتیل که بزرگترین پایانه نفتی در گابن محسوب می‌شود، متوقف شده است.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، نشت یک مخزن حاوی ۵۰ هزار متر مکعب نفت خام (۳۰۰ هزار بشکه) به انتشار هیدروکربن و باعث تعطیلی کامل پایانه بندر ژانتیل شد.

بر اساس این گزارش، نفت خام در بخش اعظمی از این پایانه و مجتمع انتشار یافته است.

شرکت نفتی پرنکو مدعی شده که مخازن نگهدرانده نقش خود را به طور کامل ایفا کرده اند. این شرکت به استناد تصاویر منتشر شده ادعا کرده که مخزن ذخیره سازی R۱۷ به این منظور فراهم شده است. این مخازن نگهدارنده تجهیزات ایمنی هستند که در صورت بروز حادثه وارد عمل می‌شوند.

با این وجود، اعضای شبکه گابونی سازمان‌های آزاد برای حکمرانی خوب (ROLBG) از پایانه بازدید داشته و تصویربرداری کرده اند و در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی قضیه به گونه دیگری است. پایانه پرنکو پیشتر نیز مسوول آلودگی‌های مکرر بوده است.

«کریستین برنارد پکولا - Christian Bernard Rékoula» از اعضای این شبکه می‌گوید که این نشتی ممکن است که خطر آلودگی دریایی را به دنبال داشته باشد.

او می‌گوید، ما می‌ترسیم که هزاران بشکه نفت به سرعت وارد "دیرا" که تنها یکصد متر با پایانه فاصله دارد، شود و در صورت بارندگی‌ها نیز نفت خام به راحتی به دریا سرریز و منجر به نشت عظیم نفت خام در اقیانوس می‌شود.

گابن از لحاظ درآمد سرانه دومین کشور آفریقایی پس از لیبی است.

irna.ir/xjJhDS

**فنلاند به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی توسط روسیه پایان داد

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما» در فنلاند اعلام کرد به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی توسط شرکت دولتی «روس اتم» روسیه پایان می دهد.

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما» در فنلاند طی بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، به قرارداد خود با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱» در شمال غرب این کشور پایان داد.

در این بیانیه آمده است: همکاری با شرکت «روس اتم» روسیه در هر دو حوزه طراحی و ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱»، از همین امروز پایان می یابد.

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما»، دلیل پایان دادن به همکاری با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه را تاخیر زیاد این شرکت در تحویل پروژه عنوان کرد.

«روس اتم» قرارداد ساخت راکتور این نیروگاه با ظرفیت هزارو ۲۰۰ مگاوات برق را با احتساب مالکیت ۳۴ درصد آن برای خود در اواخر دسامبر ۲۰۱۳ با کنسرسیوم اتم «فنوویما» امضاء کرد.

هزینه نهایی ساخت این نیروگاه، ۶ و نیم میلیارد یورو اعلام شده بود که قرار بود ۶.۱ میلیارد آن را کنسرسیوم اتمی «فنوویما» پرداخت کند.

بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در فوریه، روابط هلسینکی و مسکو تیره شد و باوجود مخالفت شدید کرملین، فنلاند خواستار عضویت در ناتو شد.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در برابر ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

روزنامه «اکسپرسن» اعلام کرد که تقاضای دو کشور برای عضویت در ناتو ممکن است ۱۶ می که همزمان با بازدید رئیس جمهوری فنلاند از استکهلم است، ارائه شود.

irna.ir/xjJhCr

**۸ کشته و ۳ مجروح در آتش سوزی منطقه مسکونی دانشگاهی در فیلیپین

اداره آتشنشانی فیلیپین امروز صبح از آتش سوزی در منطقه مسکونی اطراف دانشگاه «دیمیلان» فیلیپین که منجر به مرگ دستکم ۸ نفر و مجروح شدن ۳ نفر شد، خبر داد.

مقام‌های اداره آتش نشانی فیلیپین اعلام کردند این  آتش سوزی حدود ساعت ۵ صبح به وقت محلی در دانشگاه فیلیپین و حاشیه شهر «کوئزون» و خانه های مسکونی اطراف آن روی داد.

در ادامه گزارش اداره آتش نشانی آمده است، ۶ نفر از ۸ نفری که کشته شدند از جمله یک کودک در یک خانه پیدا شدند. در جریان این حادثه دستکم ۸ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شدند.

بر پایه این گزارش، ۸۰ خانه در آتش سوختند و ۲۵۰ خانواده تحت تاثیر تبعات این آتش سوزی قرار گرفتند. خاموش کردن آتش توسط آتش نشانان حدود ۲ ساعت به طول انجامید. 

براساس گزارش رسانه های محلی بسیاری از خانه ها با مصالح سبک ساخته شده بودند.

irna.ir/xjJhyX
**برگزاری نماز عید فطر در مکه مکرمه و مدینه منوره

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان در عربستان، نماز عید فطر صبح امروز (دوشنبه) در مکه مکرمه و مدینه منوره برگزار شد.

به دنبال لغو فاصله گذاری اجتماعی در عربستان پس از همه‌گیری کرونا، مسجد الحرام در مکه مکرمه و مسجد النبی در مدینه منوره امروز شاهد حضور گسترده نمازگزاران عید فطر بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی همراه با رعایت پوشش ماسک بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس)، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولی عهد سعودی نیز در نماز عید فطر امروز در مسجدالحرام شرکت کردند.

irna.ir/xjJhBS

**ادعای انگلیس: یک چهارم گردان‌های روسیه در جنگ اوکراین ناکارآمد شده‌اند

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین مدعی شد که بیش از یک چهارم گردان‌های نظامی روسیه ناکارآمد شده‌اند.

در این بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه در آغاز جنگ، بیش از ۱۲۰ گردان را که تقریباً ۶۵ درصد از کل نیروی رزمی زمینی این کشور را تشکیل می داد درگیر کرد.

بیانیه یادشده می‌افزاید: این احتمال وجود دارد که بیش از یک چهارم این گردان‌ها ناکارآمد شده اند.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: برخی از زبده ترین گردان‌های روسیه، از جمله نیروهای هوابرد بالاترین سطح فرسایش را متحمل شده اند و احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا روسیه دوباره این نیروها را ترمیم کند.

این درحالیست که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز در گفت وگو با شبکه «ای آر تی» یونان خاطرنشان کرد که توان ارتش اوکراین افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJhzp

**کاخ سفید به دنبال یارکشی از کشورهای اقیانوسیه

هماهنگ کننده امور هند- اقیانوسیه آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد دولت جو بایدن به دنبال تشکیل ائتلافی از کشورهای اقیانوسیه برای تحکیم روابط دیپلماتیک می باشد.

«کرت کمپبل» هماهنگ کننده امور هند-اقیانوسیه آمریکا با اشاره به دعوت کاخ سفید از رهبران کشورهای اقیانوسیه در سال جاری از سوی دولت جو بایدن خاطرنشان کرد رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی از متحدان منطقه ای می باشد. 

پیام کرت کمپبل که در اجلاس کسب و کار آمریکا-نیوزیلند مطرح شد در میانه افزایش نگرانی ها به دلیل پیامدهای امنیتی گسترش حضور چین در منطقه با اشاره به  امضای پیمان امنیتی اخیر ماه گذشته میان پکن و جزایر سلیمان عنوان شد.

در اجلاس اوکلند این مقام سیاسی آمریکا گفت، کشورش قصد دارد روابط دیپلماتیک را با کشور میزبان و سایر کشورهای منطقه اقیانوسیه تقویت کند. وی در سخنانش در این نشست افزود: برای کارآمدی و تاثیرگذاری آمریکا در منطقه اقیانوسیه نیاز است که بیشتر و بیشتر کار کنیم.» 

 هماهنگ کننده امور هند-اقیانوسیه آمریکا همچنین تاکید کرد، دولت جو بایدن با شرکت های مالی توسعه بین المللی آمریکا برای سرمایه گذاری در منطقه به اندازه بازسازی شرکت های صلح  و کمکرسانی همکاری خواهد کرد.

او در پایان سخنانش گفت علاوه بر کشورهای اقیانوسیه، آمریکا در نظر دارد تا همکاری فشرده و بیشتری در منطقه با کشورهای نیوزیلند، استرالیا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و سایر کشورها داتشه باشد.

irna.ir/xjJhww

**وزیر خارجه سوئد: درخواست عضویت فنلاند در ناتو قطعی می شود

در شرایطی که هلسینکی و استکهلم در تلاش برای عضویت همزمان در ناتو هستند، وزیر خارجه سوئد، درخواست عضویت فنلاند در ناتو را تا حدی زیادی قطعی دانست.

«آن لیند» در گفت و گو با یک کانال تلویزیون این کشور خاطرنشان کرد: کم و بیش خبر داریم که فنلاند برای عضویت در ناتو اقدام می کند و این موضوع موازنه را به کلی تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به هشدار روسیه درباره عضویت این دو کشور اروپای شرقی در ناتو، گفت:  اگر فنلاند یا سوئد، هر کدام به عضویت ناتو در بیایند تنش ها در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

جنگ اوکراین موجب شد دو کشور سوئد و فنلاند که پیش از این اعلام بی طرفی کرده بودند خواستار عضویت در ناتو شوند.

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند روز جمعه ابراز امیدواری کرد که هلسینکی و استکهلم به طور همزمان درخواست عضویت در ناتو را ارائه کنند.

رسانه های منطقه اسکاندیناوی از وجود گزارش هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می(خرداد) خبر داده اند.

روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» در گزارشی اعلام کرد: استکهلم پیشنهاد کرده هر دو کشور در یک روز تمایل خود به عضویت در ناتو را اعلام کنند و هلسینکی هم این موضوع را پذیرفته است.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

همتای سوئدی وی نیز گفته بود که سوئد باید برای هر اقدامی از سوی روسیه آماده باشد و جنگ اوکراین همه چیز را تغییر داده است.

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در برابر ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

روزنامه «اکسپرسن» اعلام کرد که تقاضای دو کشور برای عضویت در ناتو ممکن است ۱۶ می که همزمان با بازدید رئیس جمهوری فنلاند از استکهلم است، ارائه شود.

نظرسنجی های اخیر حاکی از این است که ۶۸ درصد فنلاندی ها موافق پیوستن به ناتو و تنها ۱۲ درصد مخالف هستند و وضعیت در سوئد هم تقریبا به همین شکل است.

irna.ir/xjJhtQ

**روسیه از هدف قرار دادن ۳۸ مقر نظامی اوکراین خبر داد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۳۸ مقر نظامی اوکراین را هدف قرار داده و بیش از ۱۰۰ نظامی اوکراینی را کشته است.

ایگور کوناشنکوف روز دوشنبه اعلام کرد: ارتش روسیه ۳۸ تاسیسات نظامی اوکراین را با موشک های نقطه زن هدف قرار داده است.

وی همچنین از کشته شدن بیش از ۱۶۰ نظامی اوکراینی در حملات هوایی ارتش روسیه خبر داد.

باوجود چند دور مذاکرات بین کی یف و مسکو، جنگ اوکراین ادامه دارد و گرچه روسیه از مناطق حومه پایتخت اوکراین عقب نشینی کرد اما حملات در مناطق شرقی را افزایش داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJhFD

**ترکیه بار دیگر شمال عراق را بمباران کرد

بمب افکن های ترکیه امروز (دوشنبه) بار دیگر استان دهوک واقع در شمال عراق را هدف حمله قرار دادند.

ارتش ترکیه ظهر امروز به بهانه مبارزه با عناصر پ. ک.ک، روستاهای توابع شهرستان «العمادیه» در استان دهوک واقع در شمال عراق را بمباران کرد.

ترکیه شنبه‌شب هم شهرستان «العمادیه» را با بمب افکن ها و بالگردهای خود هدف قرار داده بود.

از زمان اعتراض دولت عراق به ترکیه درباره حملات به خاک عراق بدون هماهنگی بغداد (دو هفته پیش)، نیروی هوایی ترکیه بیش از ۱۰ روستا را در نقاط مختلف شمال عراق در استان دهوک هدف قرار داده است.

بالگردهای ارتش ترکیه در حملات چند شب پیش نیز مکان‌های اطراف روستاهای «سرکلی» و «سوکری» در منطقه «نهیلی» در مرز «آمدی» (واقع در شمال دهوک) را هدف قرار دادند.

بر اساس اعلام مقام‌های محلی در اقلیم کردستان عراق حملات ترکیه و نبرد ارتش این کشور با عناصر «پ. ک. ک» در مناطق زاب و متین ادامه دارد.

آنکارا عملیات نظامی «قفل پنجه» را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل از دوشنبه دو هفته پیش آغاز کرد.

وزارت دفاع ترکیه چند روز پیش از پایان مرحله نخست عملیات نظامی (قفل پنجه) ارتش این کشور در شمال عراق خبر داد، اما آنکارا هفته گذشته دوباره اعلام کرده بود که عملیات نظامی فرامرزی خود را با مشارکت نیروهای هوایی و زمینی را در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.

۱۴ روز پیش، وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ترکیه، یادداشت اعتراض دولت عراق را به وی داد و از آنکارا خواست ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق، نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که «علی رضا گونای» سفیر جمهوری ترکیه در عراق در پی «نقض و هتک‌های مستمر ارتش ترکیه» (حملات مداوم به خاک عراق) از جمله عملیات‌های گسترده اخیر در «متینا»، «الزاب»، «افاشین» و «باسیان» در شمال عراق احضار، «یادداشت اعتراض شدیداللحنی به سفیر ترکیه تسلیم و (از آن کشور) خواسته شد دست از این اقدامات تحریک آمیز و نقض‌های غیرقابل قبول بردارد.»

irna.ir/xjJhHd

**ادعای رسانه انگلیسی: روسیه راه را برای تصرف مولداوی هموار کرده است

روزنامه تایمز انگلیس همزمان با گمانه زنی ها درباره تلاش روسیه برای گسترش جنگ اوکراین،  مدعی شد روسیه تاکنون راه  را برای تصرف مولداوی هموار کرده است.

این رسانه به نقل از منابع نظامی اوکراین این ادعا را مطرح کرده و افزود: نشانه هایی وجود دارد که حکایت از آن دارد که  حمله به مولداوی در آینده نزدیک انجام می شود.

یک مقام نظامی اوکراینی مدعی شد تصرف موفقیت آمیز مولداوی منجر به انتقال نیروهای روسیه از غرب به بندر اودسا در بندر دریای سیاه خواهد شد.

این منبع اوکراینی همچنین گفت: ما بر این باوریم که کرملین تاکنون تصمیم به حمله به مولداوی گرفته است. سرنوشت مولداوی بسیار مهم است. اگر روسیه شروع به تصرف این کشور کند از نظر نظامی ما هدف آسان تری خواهیم بود و تهدید اوکراین علیه موجودیت این کشور خواهد بود.

چندی پیش، یک فرمانده ارشد نظامی روسیه اعلام کرد مسکو درصدد کنترل کامل بر شرق و جنوب اوکراین است تا راه به سوی کشور مولداوی به عنوان کشوری کوچک و محصور در خشکی که حامی اتحادیه اروپاست اما به انرژی روسیه وابسته است، گشوده شود.

برخی چنین استدلال می کنند که مداخله آمریکا بازتاب این هراس است که تهاجم پوتین به اوکراین ختم نشود.

برخی ناظران و تحلیل گران مدعی هستند مسکو در واکنش به تلاش ناتو برای گسترش مرزهای خود به سمت شرق و نزدیکتر کردن قلمرو خود به خاک روسیه، می کوشد تا با گسترده تر کردن دامنه جنگ اوکراین، پیامی هشدار آمیز به اعضای ناتو بدهد.

irna.ir/xjJhHY

**بازداشت دست‌کم ۱۹۰ نفر در اعتراض‌های جدید ارمنستان

پلیس ارمنستان اعلام کرد تاکنون ۱۹۰ نفر به دنبال اعتراض‌های جدید ضددولتی در پایتخت این کشور بازداشت شده اند.

اعتراض مخالفان در ارمنستان در حالی از روز گذشته آغاز شده بود که امروز نیز شماری از معترضان چندین خیابان را در مرکز ایروان مسدود کردند.

این معترضان خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند.

به دنبال این اعتراض ها نیروهای وژه پلیس وارد عمل شده و تاکنون دست کم ۱۹۰ نفر بازداشت شده اند.

روز گذشته نیز هزاران تن در ایروان علیه دولت در مورد امتیاز دادن به جمهوی آذربایجان در مورد منطقه مورد مناقشه قره باغ تظاهرات کردند.

irna.ir/xjJhG5

**توافق در اردوگاه چپ‌های فرانسه؛ یک گام برای نخست وزیری ملانشون

شورای فدرال "اکولوژی سبزهای اروپا" از توافق با حزب "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" به رهبری ژان لوک ملانشون خبر داد؛ حرکتی که همزمان با مذاکرات با حزب سوسیالیست و کومونیست گامی در جهت توافق بزرگ در اردوگاه چپ‌های فرانسه برای کسب اکثریت مجلس ملی و شاید نخست وزیری ملانشون ارزیابی می‌شود.

از روزنامه لو فیگارو، حزب اکولوژی سبزهای اروپا به توافقی تاریخی با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر برای انتخابات پارلمانی که ماه ژوئن (خرداد) برگزار می‌شود، دست یافتند و مذاکرات با دو حزب سوسیالیست و کومونیست فرانسه نیز در حال پیشرفت است.

در اختیار داشتن اکثریت مجلس ملی فرانسه از آن جهت اهمیت دارد که متون قانونی مصوب هیات دولت در بیشتر موارد نیازمند تصویب در پارلمان است و رئیس جمهور فرانسه با از دست دادن اکثریت مجلس، با چالش مواجه می‌شود و برای حل مشکل نخست وزیر خود را از میان احزابی که اکثریت پارلمان را کسب کرده‌ باشند، انتخاب می‌کند. روندی که بارها جمهوری پنجم فرانسه شاهد آن بوده و در مواردی رئیس جمهور و نخست وزیر که از آن به عنوان رئیس دولت یاد می‌شود، از دو حزب مخالف کنار یکدیگر قرار گرفته و همزیستی حزبی داشته‌اند.

حال با این توافق تاریخی بین اکولوژیست‌ها و فرانسه تسلیم‌ناپذیر، ژان لوک ملانشون یک گام به طرح خود مبنی بر دور سوم انتخابات فرانسه که خود را در جایگاه نخست وزیر دولت جدید این کشور رتبه‌بندی کرد، نزدیک شده است. چهره‌ای محبوب در بین احزاب چپ، مسلمانان و کارگران فرانسوی که ضمن انتقاد شدید از حزب راست افراطی مجمع ملی در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری که مارین لو پِن نماینده آن بود، از امانوئل مکرون نیز حمایتی نکرد. 

تحلیلگران معتقدند که پیشرفت‌ها در مذاکرات بین احزاب چپ فرانسه در حالی رقم می‌خورد که در سال‌های اخیر این احزاب چالش‌ها و درگیری‌های بسیاری با یکدیگر داشتند و کمتر شاهد اینگونه جریانات موافق بوده‌ایم.

بر اساس گزارش لو فیگارو، شورای فدرال اکولوژی سبزهای اروپا با ۸۴ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، هشت رای سفید و یک نفر که در رای‌گیری شرکت نکرد، وارد توافقی تاریخی با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر به رهبری ملانشون شد.

به گفته منابع نزدیک به مذاکرات، این توافق به طور مشخص ۱۰۰ حوزه را برای قطب زیست محیطی اختصاص می‌دهد.

اگر جنبش کوچک "نسل‌ها" را که روز پنج‌شنبه با حزب فرانسه‌تسلیم ناپذیر توافق کردند را کنار بگذاریم، مذاکرات این حزب با اکولوژی سبزهای اروپا از زمان سوم شدن ژان لوک ملانشون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیشرفته‌ترین بحث‌های دوجانبه‌ای بود که این حزب چپ با دیگر احزاب چپ فرانسه آغاز کرده است.

تحلیلگران تاکید دارند که در صورت کسب اکثریت محلس ملی فرانسه توسط احزاب چپ، نخست وزیر از بزرگترین گروه مجلس یعنی همپیمانان ملانشون انتخاب می‌شود.

مذاکراتی که از هفته گذشته آغاز شده و به اعتقاد تحلیلگران برای احزاب چپ چندان ساده نخواهد بود اما ملانشون امیدوار است که در جریان آن احزاب چپی همچون اکولوژی سبزهای اروپا، حزب کمونیست فرانسه، حزب نوین ضدسرمایه‌داری و حزب سوسیالیست را که تا روز چهارشنبه هرگونه‌ مذاکره‌ای را رد می‌کردند، متحد کند؛ اتحادی که حال یک پیوند آن با اکولوژیست‌ها رقم خورد.

لازم به یادآوری است که دو حزب اکولوژی سبزهای اروپا و فرانسه تسلیم‌ناپذیر چندین سال است که به عنوان نیروهای چپ پویا در فرانسه شناخته می‌شوند و گواه این مدعا نتایج انتخابات چند سال اخیر این کشور است.

لو فیگارو توافق احتمالی حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر با حزب سوسیالیست را نیز به همان اندازه تاریخی ارزیابی و به خروج ملانشون از این حزب در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کند؛ اقدامی که موجب بیگانگی و ایجاد اختلافات با هم حزبی‌های سابق این چهره محبوب در میان سیاستمداران فرانسوی شده است.

توافقی که ملانشون روز گذشته در رژه روز کارگر در پاریس با اشاره به آن گفت: اگر بحث‌ها امشب تمام نشود، هرگز پایان نخواهد یافت.

وی که با تشویق هواداران به هنگام ورودش به میدان جمهوری همراه شده بود، اطمینان داد: مذاکرات برای توافق بین احزاب چپ در حال پیشرفت است و مطمئن باشید که ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد آن انجام می‌دهیم.

اولیویه فور (Olivier Faure)، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه اما چند ده متر آن طرف‌تر با بیان اینکه من امشب خواهم خوابید، به وضوح مهلت ملانشون برای دستیابی به توافق را زیر سوال بود اما تاکید داشت که ما به وضوح می‌بینیم که با توافق فاصله زیادی نداریم و به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم.

و اما دقایقی بعد فور و ملانشون پیش از گفت‌وگویی کوتاه مقابل دوربین‌ها، با فریادهای "اتحادیه مردمی" با یکدیگر دست دادند.

در طرف دیگر ماجرا لوران باومل، یکی از مذاکره‌کنندگان سوسیالیست نیز با اشاره به روند مذاکرات با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، توضیح داد: چیزهای زیادی وجود دارد که باید دوباره به آنها نگاه کرد و طبیعی است؛ ما در حال انجام کاری تاریخی هستیم.

با این حال حزب سوسیالیست از ملانشون به دلیل انتقاد از حمایت از اوکراین و رد ناتو انتقاد کرده است.

از طرف دیگر استفان لو فول سوسیالیست‌ که از نزدیکان هم حزبی خود فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین این کشور و از منتقدان همیشگی دبیر اول این حزب بشمار می‌رود، روز گذشته در مصاحبه با نشریه لوپوینت تاکید کرد: اولویت اولیویه فور (دبیر اول حزب سوسیالیست) نجات خودش است. او حاضر است تمام تاریخ سوسیالیستی را برای توافق بر سر ۲۰ حوزه انتخابیه بفروشد و این غیرقابل قبول است.

لو فیگارو روز دوشنبه در گزارشی دیگر با تاکید بر این نکته که احزاب چپ به پیشروی خود ادامه می‌دهند، با اشاره به توافق اکولوژیست‌ها با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، پیش‌بینی کرد که چند ساعت آینده می‌تواند به خوبی باعث ایجاد اتحادهای جدید، به ویژه با کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها شود.

الکسیس کوربییر معاون حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز صبح امروز در مصاحبه با فرانس اَنفو یادآوری کرد که ما اتحاد می‌خواهیم و این امری ضروری است.

او تاکید کرد: تنها راه نجات این است که با هم کنار بیاییم. کارها در یک روز انجام نمی‌شود. توافق امکان‌پذیر است و ما می‌خواهیم هرچه سریعتر به آن دست یابیم.

حدود ۲ هفته از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گذشته است و در جریان آن مکرون موفق شد با کسب ۵۸.۵۴ درصد آرا در برابر رقیب خود لو پِن از حزب راست افراطی (۴۱.۴۶ درصد) دوره پنج ساله خود را تمدید کند و حال در فاصله‌ای اندک یعنی در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹خرداد) صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس ملی این کشور مشخص می‌شوند.

irna.ir/xjJhJ3
 

**جنگ اوکراین و ناامنی غذایی در اروپا

جنگ اوکراین درکنار مولفه‌هایی مانند مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا وافزایش جهانی قیمت انرژی روند عرضه و تولید مواد غذایی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و این مساله کشورهای اروپایی را که بخشی ازاقلام اساسی خود را ازمناطق اطراف دریای سیاه تامین می‌کنند بشدت نگران ناامنی غذایی کرده است.

بالغ بر دو ماه از اقدام نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد و هنوز دورنمای روشنی از پایان جنگ مشاهده نمی‌شود. تب رجزخوانی کشورهای غربی و روسیه هر روز بالاتر می‌رود و ناظران معتقدند که درگیری‌ها ممکن است چندین سال طول بکشد.

اروپا از ابتدای جنگ اوکراین تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه روسیه وضع کرده و در تلاش است تا وابستگی خود به نفت‌وگاز این کشور را تا پایان سال جاری میلادی به صفر برساند. بر همین اساس قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در اغلب کشورهای اروپایی به نسبت دو ماه قبل سی درصد افزایش یافته است. 

البته انرژی تنها بخشی نیست که تحت تأثیر قرار گرفته و مسلم است که پیامدهای جنگ فراتر از هزینه فوری آن تاثیری طولانی خواهد داشت که در سال‌های آینده بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

تحولات اوکراین در دو ماه گذشته شکنندگی سیستم های غذایی جهانی را برجسته کرده است. اوکراین و روسیه هر دو صادرکنندگان عمده محصولات غلات هستند و روی هم رفته بیش از یک چهارم عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند.در واقع مناطق اطراف دریای سیاه به "سبد نان جهان" مشهور است و دست کم ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم از روسیه و اوکراین صورت می گیرد

الکساندر کاراوایتسف، اقتصاددان ارشد در شورای بین‌المللی غلات می‌گوید که تجارت در دریای سیاه متوقف شده است، و به دلیل تحریم‌های مالی و افزایش بیمه‌ها، کسی تمایل به ارسال کشتی و تجارت در این منطقه ندارد. 

سایر اقلام اساسی مانند ذرت، جو و روغن آفتابگردان نیز به این دلیل که روسیه صادرات غلات را محدود کرده تحت تأثیر قرار گرفته‌ و ادامه جنگ می‌تواند بر کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه، تأثیر منفی بگذارد.

در دو ماه گذشته قیمت غلات و روغن‌های خوارکی به دلیل اثرات کوتاه‌مدت جنگ افزایش شدیدی را تجربه کرده است. در کشورهایی مانند بریتانیا - با تولید داخلی نسبتاً بالای غلات و دانه‌های روغنی - تأثیر محدود بوده اما قیمت ها بشدت بالارفته و قفسه روغن بسیاری از فروشگاه‌ها خالی است. این درحالیست که بسیاری از کشورهای آفریقایی مانند مصر که تقریباً به طور کامل به واردات وابسته است در برابر کمبود مواد غذایی بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

«عبیر عطفا» سخنگوی ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل می گوید که تأثیر جنگ در اوکراین فراتر از مرزهای این کشور احساس می شود. وی هشدار داد «هر گونه اختلال جدی در تولید و صادرات از این منطقه، امنیت غذایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را از بین می‌برد.» این درحالیست که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین میزان خود از زمان تاسیس فائو رسید.

علاوه بر تأثیری که عرضه محدود مواد غذایی بر افزایش قیمت‌ها خواهد گذاشت، اختلال در عرضه کود نیتروژن نیز بر تولید مواد غذایی تأثیر خواهد گذاشت. کود نیتروژن یکی از اصلی‌ترین کودهای مورد نیاز کشاورزی است که تامین آن به منظور افزایش بازدهی زمین‌های کشاورزی ضروری است.

اروپا در واکنش به تحولات جاری، به فکر افزایش تولد مواد غذایی از طریق تاخیر اجرای مقررات سختگیرانه زیست محیطی افتاده است. البته ناظران معتقدند که این یک رویکرد کوته بینانه است و در درازمدت نتیجه معکوس دارد. «فرانس تیمرمنز» معاون کمیسیون اروپا، در ماه مارس گذشته نسبت به چنین اقداماتی هشدار داد: «لطفاً این توهم را باور نکنید که […] با پشت کردن به راهبردهای کشاورزی به تولید غذا کمک خواهید کرد.»

به هر روی کارشناسان معتقدند که بحران کنونی در سیستم غذایی فقط یک طعم کوچک از آنچه در آینده پیش‌ خواهد آمد است. آن‌ها می‌گویند هر گونه افزایش در تولید مواد غذایی که با گسترش زمین‌های زراعی در اتحادیه اروپا حاصل می‌شود، به دلیل اینکه گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، منجر به تغییر جدی و بی‌ثباتی الگوی آب و هوای مناطق کشاورزی در سراسر جهان خواهد شد، ناچیز خواهد بود.  

irna.ir/xjJhJd

**پرتاب یک موشک روسیه به مدار زمین با محموله ناشناخته

روسیه یک سفینه فضاپیمای دارای محموله نظامی سری را با یک فروند موشک آنگارا ۱-۲ در مدار زمین قرار داده که گمان می رود یک سامانه ماهواره ای نظامی راداری کاملا سری برای کاربرد در جنگ اوکراین باشد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلان کرده که این موشک و محموله آن جمعه گذشته از مرکز فضایی پلستکس در شهر میرنی در منطقه آرخانگلکس اوبلاسک در شمال غربی روسیه پرتاب شده است.

 این بیانیه می افزاید: خدمه رزمی نیروهای هوافضای این کشور، یک محموله ناشناخته را با سفینه مرتبط با وزارت دفاع با استفاده از یک راکت آنگارا ۲.۱ پرتاب کرده اند که در حالت عادی در مدار قرار تعیین شده قرار و با گذشت ۲ دقیقه تحت نظارت مرکز زمینی قرار گرفته است. در مجموع بیش از ۳۰ تجهیزات و ابزار ارزیابی و اندازه گیری زمینی و بیش از ۵۰ خدمه رزمی از ارتش هوافضایی پانزدهم در این عملیات همکاری داشته اند.

این نخستین پرواز عملیاتی این راکت در پی پرتاب آزمایشی به ارتفاع پائین تر از مدار زمین بر ای بررسی کارکرد همه سامانه های آن است. 

روسیه در دساببر گذشته موشک آنگارا ای - ۵ را شلیک کرد که بزرگ ترین راکت از هنگام فروپاشی اتحاد شوروی در ۳۰ سال پیش بود، اما نوع محموله آن نیز تاکنون مشخص نشده، اما سفینه در پی پرتاب موفقیت آمیز، کاسموس ۲۵۵۵ نامگذاری شده است.

irna.ir/xjJhJQ


 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سفارت دانمارک ، گروه تروریستی داعش ، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سفارت دانمارک گروه تروریستی داعش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار عضویت در ناتو گروه تروریستی داعش رئیس جمهوری آمریکا برای عضویت در ناتو کشورهای اقیانوسیه قانون انتخابات ساخت نیروگاه اتمی روسیه در اوکراین کشورهای اروپایی جنگ جهانی دوم رژیم صهیونیستی کشورهای اروپای اعلام کرده اتحادیه اروپا نظامی اوکراین حزب سوسیالیست سوئد و فنلاند سازمان ملل هدف قرار داده تغییر داده فنلاند و سوئد ناتو هستند سخنگوی وزارت ایالات متحده عملیات نظامی ریاست جمهوری شمال عراق وزارت خارجه حملات هوایی انرژی روسیه نظامی روسیه عملیات ویژه جنگ اوکراین بر اساس دو کشور وزارت دفاع روز دوشنبه بین المللی مواد غذایی امور خارجه رئیس جمهور دریای سیاه اسفند ۱۴۰۰ وعده ها نگرانی ها گسترده تر بخش انرژی روز گذشته نخست وزیر لو فیگارو میلیون ها خارجه چین بیش از یک بار دیگر جو بایدن کشته شدن کاخ سفید آتش سوزی احزاب چپ حقوق بشر یک چهارم گردان ها تن غلات نفت خام روس اتم مدعی شد عید فطر شده اند سال ها دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۰:۵۷

نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، سامانه‌های دفاع هوایی مانند «پاتریوت» یا «اس-۳۰۰» در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کیریاکوس میتسوتاکیس اواخر روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون «اسکای» یونان گفت: آتن قرار نیست اس-۳۰۰ (S-300) یا پاتریوت (Patriot) به اوکراین بفرستد.

وی اظهار داشت: از ما [در این باره] درخواست شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نخست‌وزیر یونان افزود: این سامانه‌ها برای توانایی بازدارندگی ما حیاتی هستند.

ال پائیس: اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۰:۵۶

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا امروز (جمعه) نوشت که اسپانیا «تعداد کمی موشک پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند.

در حالی که اسپانیا تحویل پرتابگرهای ضدهوایی به اوکراین را رد کرد، اما به کی‌یف گلوله خواهد داد.

«ال پائیس» گزارش داد که اسپانیا سه توپخانه دارد که آنها را در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ از آلمان خریداری کرد.

این روزنامه به نقل از منبعی ناشناس، خبر داد که مادرید «تعداد کمی موشک پاتریوت» در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع اسپانیا هنوز به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

با این حال یک منبع دیپلماتیک اسپانیایی روز گذشته به خبرنگاران گفت: ما باید تعهد خود نسبت به اوکراین را افزایش دهیم.

روزنامه «فایننشال‌تایمز» نیز روز دوشنبه گزارش داد که کشورهای یونان و اسپانیا تحت فشار شدید متحدان خود در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند تا سامانه های دفاع هوایی بیشتری را برای اوکراین تامین کنند.

حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند.

 این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، در این بیانیه همچنین آمده است: « یک قطار با سلاح و تجهیزات نظامی غربی در منطقه شهرک اوداچنویه در دونتسک مورد اصابت قرار گرفت.»

به گفته وزارت دفاع روسیه، پرسنل و تجهیزات تیپ ۶۷ مکانیزه نیروهای اوکراینی نیز در ایستگاه بارگیری راه آهن در منطقه شهرک «بالاکلیا» در منطقه خارکیف اوکراین مورد حمله قرار گرفتند.

تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که چنانچه تسلیحات اتمی آمریکا در لهستان مستقر شود، در صورت وقوع یک درگیری مستقیم فرضی بین روسیه و ناتو، این سلاح‌های اتمی بلافاصله نابود خواهند شد.   به گزارش اسپوتنیک، زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ورشو دیوانه‌وار به دنبال جلب توجه برنامه‌ریزان نظامی در ستاد کل ارتش روسیه است، گفت: تصور این موضوع سخت نیست که در صورت استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در خاک لهستان، محل استقرار آنها در صورت وقوع یک درگیری مستقیم فرضی با ناتو، به هدفی مشروع برای روسیه تبدیل شده و بلافاصله نابود خواهند شد.   به نوشته اسپوتنیک، آندری دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر گفته بود که ورشو آماده استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در خاک این کشور است.   در پی این اظهار نظر رئیس جمهور لهستان، دونالد تاسک نخست‌وزیر این کشور نیز گفته بود: می‌خواهم با دودا ملاقات کنم و بدانم که چه چیزی وی را به ایراد چنین اظهاراتی برانگیخته است.

 

 

دیگر خبرها

  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد