Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی از حوزه های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرانه مصرف گوشت به ۳ کیلوگرم در سال رسید
مسعود رسولی٬ دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز در سال را ۴ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر اعلام کرده است. اما آنچه واقعیت دارد و من به شما اعلام می‌کنم چیزی حدود ۳ کیلوگرم است که باید گفت این آمار برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است.

به نظر می‌رسد که کمیسیون مشترک طرح صیانت منحل شده
نماینده مردم مرودشت در مجلس درباره طرح صیانت، مطرح کرد: «به نظر می‌رسد که کمیسیون مشترک منحل شده است. هیئت رئیسه دقیق‌تر می‌تواند درباره سرنوشت این کمیسیون اطلاع دهد تا به تفسیرهای متفاوت، پایان داده شود. دارم مقرر شده است که شورای عالی فضای مجازی نقطه نظرات‌شان را درباره این موضوع مطرح کنند تا ببینیم چه می‌شود.» جلیل رشیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، منحل شده است یا خیر، اظهار داشت: «در این باره هیئت رئیسیه دقیق‌تر می‌تواند اطلاع دهد اما به نظر می‌رسد که منحل شده است. یعنی با آن رای‌گیری که صورت گرفت، مقرر شد که با تصمیم هیئت رئیسه، طرح در کمیسیون ذیل اصل 85 بررسی نشود.» وی در واکنش به اینکه برخی اعضای کمیسیون مشترک معتقدند از نظر قانونی این کمیسیون منحل نشده است، عنوان کرد: «آن‌ها دیدگاه خودشان را دارند و ماهم دیدگاه خودمان را. به نظرم هیئت رئیسه دقیق‌تر می‌تواند در این باره اطلاع بدهد تا به این تفسیرها پایان داده شود.»

روایت یک نماینده مجلس از نفوذ پهبادی ایران به عمق خاک اسرائیل
ابوالفضل ابوترابی با اشاره به توان پهپادی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء چهار قدرت پهپادی جهان است که این موفقیت با تکیه بر توان داخلی حاصل شده و به هیچ وجه با تحریم دشمنان با مشکل مواجه نمی‌شود. نماینده نجف‌آباد در مجلس به ایرنا گفت: امروز در کشور ما ۵۹ پهپاد ساخت و تولید شده که در یک مورد آن می توان به ساخت پهپاد با برد چهار هزار کیلومتر اشاره کرد. ابوترابی با بیان اینکه خودکفایی در تولید پهپاد نقش مهمی در تامین نیازهای ایران به هواپیماهای جنگی دارد، اظهار داشت: ایران با ساخت پهپاد نیاز به هواپیمای جنگی را نیز تقریباً تامین کرده و پهپادهایی که امروز توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شوند در واقع هر یک می‌توانند کار یک هواپیمای جنگی را انجام دهند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: در ادامه موفقیت جمهوری اسلامی باید به موفقیت پهپادی در محور مقاومت در منطقه اشاره کرد که نفوذ دو پهپاد به فضای رژیم صهیونیستی آنها را دچار استیصال کرده بود به گونه‌ای که برای شناسایی این دو پهپاد چهل و یک هواپیمای جنگی را به پرواز درآورده بودند.

چرا ایرانی‌ها «شاد» نیستند؟
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس:شادی و نشاط باید از درون جامعه و خانواده به وجود آید، اما متاسفانه در کشورمان حتی با اعضای درجه یک خانواده خود نیز هیچگونه معاشرتی ندارند. اخبار منفی و ناامیدکننده جامعه ایران را احاطه کرده است؛ در این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت با جامعه شادی مواجه باشیم. غم و ماتم در جامعه امروز ایران تبدیل به یک ارزش شده است.وضعیت اقتصادی و افزایش روز‌افزون قیمت تمامی کالا‌ها هم شادی و نشاط را از همه گرفته است./فرارو

بانیان وضع موجود ته‌ ریش گذاشته‌ و رنگ عوض کرده‌اند
مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:تلاش دولت باید این باشد که با کمترین هزینه بهترین کارها را انجام دهد و یکی از مهمترین هزینه‌ها نیز وقت رئیس‌جمهور است که نباید بار مدیران دیگر را به دوش بکشد.ضروری است که رئیس‌جمهور در یک دوره زمانی به جای سفرهای استانی، در همین تهران وزارتخانه به وزارتخانه برود و با بررسی کارهایشان، از آنها برنامه و راه‌حل زمان‌بندی شده بخواهد.آنهایی که در شکل‌گیری وضع موجود اثرگذار و تصمیم‌گیر بوده‌اند، بعضا هنوز بر سر کار هستند و رنگ عوض کرده‌اند و ته‌ریشی گذاشته‌اند و با شعارهای جدید و البته با همان کارهای قبلی فعالیت می‌کنند و لازم است این‌ها کنار گذاشته شوند./فارس

روایت و تحلیل احمد توکلی از دیدار فعالان سیاسی با رئیس جمهور
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دیدار فعالان سیاسی با رئیس جمهور گفت: این دیدارها در حقیقت یک نوع دورهمی است و در آنها گفت و گو رخ نمی دهد.افراد حرف های خودشان را بیان می کنند و رئیس جمهور هم جمع بندی می کند که ممکن است خیلی به مشکلات ربط نداشته باشد.ولی بی خاصیت نیست. چون وقتی چشم در چشم شود، حیا پیدا می شود و تنازع جناحی را کم می کند؛ و این نعمت ارزشمندی است.افراد مشهور جناح ها دعوت شدند که حرف های خودشان را در چهار دقیقه بزنند و در این زمان نمی شود تحلیل ارائه داد./ جماران

واکنش‌ پلیس و وزیر صمت به کیفیت خودروهای داخلی
پلیس راهور:بر پایین‌بودن کیفیت خودرو اصرار داریم. بخش قابل‌توجهی از آسیب‌هایی که می‌بینیم ناشی از بی‌کیفیت بودن خودروها است. مردم قضاوت خواهند کرد. وزیر صمت:قطعا کیفیت خودرو ها مورد تایید نیست. پلیس هم باید وظیفه خود را درست انجام بدهد. فرافکنی نکنید و نمی‌شود همه‌چیز را گردن یک عامل بندازیم.

مشاور هاشمی رفسنجانی: از سعید قاسمی شکایت خواهد شد
غلامعلی رجایی، مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به هتاکی های سعید قاسمی، به جماران گفت: کسانی که به امثال قاسمی تریبون می دهند به خودشان بیایند. در ایران حرف زدن قاعده و قانون ندارد و بعضا حتی به دلیل اینکه اینها خودی محسوب می شوند، مجازات ندارد. البته در حدی که من مطلعم از ایشان شکایت خواهد شد.

واکنش نورنیوز به ادعای بازجویی موساد از یک عضو سپاه قدس در خاک ایران
نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی نوشت : «بی‌بی‌سی فارسی» ساعاتی پیش در مطلبی با عنوان «گزارشی از یک طرح ترور؛ موساد عامل نیروی قدس را در خاک ایران بازجویی کرده است» به نقل از منابع صهیونیستی مدعیِ بازداشت یک عضو نیروی قدس سپاه و بازجویی او توسط عوامل موساد در داخل خاک ایران شد! در این گزارش ادعا شده که سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فردی را در «داخل خاک ایران» بازجویی کرده و از او اعتراف گرفته که دستور ترور یک اسرائیلی در ترکیه، یک آمریکایی در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه را از نیروی قدس داشته است! در این گزارش تصویر فردی ناشناس همراه با صدایی تایید نشده منتشر شده که می‌گوید دستور داشته سه عملیات ترور برای جمهوری اسلامی انجام دهد. این جوسازی و دروغ‌پردازی ناشیانه که با صحنه‌گردانی بی‌بی‌سی فارسی رقم خورده در حالی است که رژیم صهیونیستی طی هفته گذشته به ویژه روزهای پیش و پس از روز جهانی قدس زیر فشار شدید افکار عمومی جهان در خصوص جنایت علیه فلسطینیان قرار گرفته است.بی‌شک دروغ‌پردازی مذکور که آبروی نداشته‌ی بی‌بی‌سی فارسی را نیز به حراج گذاشت، تلاشی ناشیانه و غیر مستند برای ایجاد انحراف در اذهان عمومی و کاهش فشارهای داخلی علیه دولت مجعول صهیونیستی است. شکاف‌های امنیتی داخل سرزمین‌های اشغالی که هر روز صفحه جدیدی از ناتوانی دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی رژیم صهیونیستی را ورق می‌زند، در کنار توانمندی آشکار جبهه مقاومت در ابعاد مختلف، موضوعاتی نیست که رژیم صهیونیستی بتواند با فضاسازی‌های رسانه‌ای و روش‌های نخ‌نمای عملیات روانی افکار عمومی را نسبت به آن منحرف نماید.

اندازه بودجه دو سال کشور، دلار 4200 دادیم
جبار کوچکی نژادارم ساداتی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از اجرای قانون تامین کالاهای اساسی و تخصیص ارز ترجیحی، درباره آخرین وضعیت تحقیقات در خصوص نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی گفت: از سال 1397 تاکنون بیش از 2 هزار هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده است که رقم بسیار بزرگی است و تقریبا بودجه دو سال کشور را شامل می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اولین هدف در روند تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ترجیحی بانک مرکزی است و بعد از آن وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. طبق قانون تمام دستگاه‌ها باید با هیئت تحقیق و تفحص همکاری کنند. وی تاکید کرد: براین اساس مکاتباتی را با بانک مرکزی داشته‌ایم تا بتوانیم کار خود را با استقرار در آنجا آغاز کنیم، در این رابطه جلسه‌ای را نیز با آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم اما وی از انجام این کار امتناع کرد و حاضر به همکاری با هیئت تحقیق و تفحص نشد. کوچکی‌نژاد بیان کرد: بانک مرکزی تاکنون واکنشی نشان نداده و طبق قانون، هیئت تحقیق و تفحص 6 ماه فرصت دارد تا گزارش نهایی خود را در خصوص نحوه تخصیص ارز ترجیحی به صحن علنی مجلس ارائه کند. البته یک دوره شش ماهه دیگر این زمان قابل تمدید است اما با توجه به سنگین بودن این تحقیق و تفحص و لزوم انجام تحقیقات از مسیرهای مختلف و وجود قطعی موانع سنگین، باید هرچه سریعتر کار تحقیق و تفحص از محل بانک مرکزی آغاز شود.
 
وزیر نفت ایران برای انعقاد قراردادهای انرژی به ونزوئلا سفر کرد
 بلومبرگ: جواد اوجی، وزیر نفت ایران به ونزوئلا به منظور بازدید از تاسیسات نفتی و امضای قراردادهای انرژی بین این دو کشور تحت تحریم آمریکا، سفر کرد. به گفته منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، اوجی به همراه گروهی روز شنبه وارد کاراکاس شدند. اوجی و هیئت همراهش به همراه چاوز، رئیس شرکت پترولئو دو ونزئولا اس ای از مجتمع پالایشی پاراگوانا در غرب ونزوئلا بازدید کردند. انتظار می رود که طرفین روز دوشنبه قراردادهای همکاری انرژی را امضا کنند.


قیمت دلار و یورو چقدر شد؟
در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 25406   تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 25661 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز کاری قبل، 31 تومان افزایش نرخ دارد. همچنین امروز هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت 28305 تومان از مردم خریداری و در مقابل، با 303 تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته، به نرخ 28589 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.
 
حتی یک کارگر هم نباید اخراج شود
 محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انعکاس نامناسب مصاحبه اش درباره حقوق کارگران در برخی رسانه ها، گفت: ابتدا باید بگویم در این مصاحبه بحثی در مورد حقوق بازنشستگان نداشتم و مصاحبه کامل پخش نشده است و افزایش حقوق بازنشستگان باید مطابق قانون انجام شود چراکه مصوبه شورای عالی کار ارتباطی به افزایش حقوق بازنشستگان ندارد. واحدهایی که امکان و توانایی پرداخت، افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد کارگران را دارند می توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند و ما هیچ مخالفتی با این افزایش حقوق کارگران این کارگاه ها نداریم و نگرانی ما این است که این افزایش منجر به تعدیل نیروی کارگری در واحدهای کوچک شود زیرا واحدهای بزرگ به دلیل شرایط خوب اقتصادی توان پرداخت حقوق و دستمزد را مطابق قانون دارند. بنابراین در مورد کارگران مهمترین بحث و دغدغه ای که داریم و داشتیم این بود که ممکن است افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد موجب بیکاری و تعدیل نیروهای کارگری در واحدهای کوچک و متوسط شود و بر این باوریم که افزایش حقوق باید به نحوی دیده شود که منجر به از دست دادن اشتغال کارگران نشود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بیش از 50درصد از کارگاه ها کوچک هستند، گفت: تعداد کارگران هریک از این کارگاه ها بسیار اندک است و اگر نتوانند هزینه هایشان را جبران کنند مجبور به تعدیل نیروی کار می‌ شوند و برآورد ما این است که ممکن است 20 تا 25 درصد نیروها را تعدیل و اخراج کنند و ما نگران این موضوع و افزایش بیکاری در کشور هستیم. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: تاکید ما این است که واحدهای کارگاهی که توان پرداخت سقف افزایش حقوق را دارند این کار را انجام دهند و برای کارگاه و واحدهایی که توان پرداخت سقف وجود ندارد باید بین کارگر و کارفرما شرایط توافقی برای دستمزد وجود داشته باشد تا حتی یک کارگر به واسطه افزایش حقوق 57 درصدی اخراج نشود.

چرا قیمت نفت کاهشی شد؟
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی چین که نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه را تحت الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۵ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۹۹ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۱۰۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. بازارها در ژاپن، هند و سراسر جنوب شرقی آسیا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات عمومی، بسته بودند.

شکایت سهامدار اصلی بانک آینده رد شد
شعبه سوم دیوان عدالت اداری با رد شکایت بانک آینده در خصوص وضعیت مالکیت سهام این بانک، در این پرونده به نفع بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رای صادر کرد. /میزان

چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۰ کمتر شد
آمار چک‌های مبادله‌شده در سال ۱۴۰۰ حکایت از کاهش ۳۹ و ۴۴ درصدی نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده نسبت به سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید چک دارد.

بیش از ۲۳ نهاد مختلف در صنعت خودروی کشور دخالت دارند
 امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: در برخی خودرو‌ها مانند خودروی شاهین که در آن قیمت گذاری دستوری وجود ندارد فاصله قیمتی آنچنانی میان کارخانه و حاشیه بازار وجود ندارد از این رو متقاضیان در قرعه کشی این محصول به حد نصاب نمی‌رسد و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است. وی اضافه کرد: در سال ۹۷ که تولید و عرضه خودرو به علت تحریم‌ها کاهش پیدا کرد هم زمان قیمت گذاری دستوری انجام و با این قیمت گذاری دستوری، رانتی توزیع شد که حتی مردمی پول نداشتند پول قرض کرده و در نوبت ثبت نام قرار می‌گرفتند که این نوبت‌ها حدود ۱۰ میلیون خرید و فروش می‌شد. کاکایی افزود: در سال‌های اخیر دولت برای حل مشکل عرضه، راه حل قرعه کشی را ارائه کرد که این اقدام هم راه حل مقطعی و کوتاه مدت است، اما برای حل ریشه‌ای مشکل عرضه خودرو باید تولید را افزایش داد که وزیر صمت هم در این باره وعده داده امسال تولید خودرو به یک و نیم برابر سال گذشته برسد که با این افزایش تولید امید می‌رود اوضاع بازار خودرو بهتر شود. وی با اشاره به تعدد نهاد‌های تصمیم گیر در صنعت خودروی کشور گفت: هم اکنون بیش از ۲۳ نهاد مختلف در صنعت خودروی کشور دخالت دارند که این تعدد و تناقض تصمیمات موجب شده این صنعت، برخلاف اهداف توسعه‌ای خود حرکت کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده عید فطر دعای روز سی ام رمضان روز معلم بسته ویژه خبری موساد سپاه قدس ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده عید فطر دعای روز سی ام رمضان روز معلم هیئت تحقیق و تفحص رژیم صهیونیستی کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی افزایش حقوق بانک مرکزی رئیس جمهور خاک ایران منحل شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضد تروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 6089698 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • عملیات وعده صادق تابوی شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکست
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!