Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه اصفهان دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس(XPS) را که به دلیل مشکلات فنی و تحریم‌های ظالمانه به مدت ۱۲ سال بلااستفاده مانده بود، نصب و راه‌اندازی کردند.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر فتح‌الهی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، از راه‌اندازی دستگاه طیف ‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس توسط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در سال ۱۳۸۸ از محل بودجه ارزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سفارش یکی از دانشگاه‌های کشور خریداری شد اما به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در آن دانشگاه و نیز عدم همکاری کشور آلمان به عنوان سازنده این دستگاه به جهت تحریم‌های ظالمانه، متاسفانه به مدت ۱۲ سال بدون استفاده مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فتح‌الهی ادامه داد: با انتقال این دستگاه به دانشگاه اصفهان، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، متولی پیگیری امور راه‌اندازی دستگاه شد و با وجود چندین بار مذاکره با شرکت سازنده آلمانی برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه، این شرکت به دلیل تحریم‌ها از همکاری خودداری کرد ولی با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته این دستگاه با همکاری متخصصان ایرانی و اعضای هیات علمی و کارشناسان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان نصب و راه‌اندازی شد.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های مستمر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان و با حمایت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سرانجام این دستگاه جهت نصب و راه اندازی به دانشگاه اصفهان منتقل شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم خاطر نشان کرد: دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس برای شناسایی و تعیین مقدار عناصر روی سطح(فاصله ۱۰ نانومتر) برای تمامی سطوح به جز هیدروژن و هلیم، شناسایی فرمول تجربی، شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح، شناسایی ناخالصی‌های روی سطح، پروفایل‌های ترکیبی توزیع عنصری در فیلم‌های(لایه‌های) نازک و آنالیز ترکیب نمونه‌ها، هنگامی که باید از تأثیرات مخرب تکنیک‌های اشعه الکترونی، پرهیز شود، کاربرد دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دستگاه طیف سنجی فوتو الکترون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نصب و راه اندازی دانشگاه اصفهان وزارت علوم دستگاه طیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد

تین نیوز

سومین ناو هواپیما بر چین که با آخرین فنّاوری ساخته شده و در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی رونمایی شده بود روز چهارشنبه اول ماه می به منظور تست و آزمایش به آب انداخته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مانا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: این ناو هواپیما‎بر Fujian با آخرین تجهیزات و فنّاوری جدید توسط متخصصان چینی طراحی و ساخته شده و پیشرفته تر از دو ناو هواپیما بر قبلی چین است.  

بر اساس این گزارش «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در مراسم به آب اندازی این ناو گفت: تلاش متخصصان دریایی این کشور بر این اساس است که چین به قدرت نظامی برجسته در منطقه تبدیل شود و نیروی دریایی این کشور با ناو های blue-water که قادر به مانور در دوردست های ساحلی چین است، قدرت نظامی خود را برجسته کند.

 وی دربارۀ انتخاب نام این ناو هواپیما بر گفت: قابلیت اطمینان و پایداری سیستم نیروی محرکه الکترونیکی این ناو توسط متخصصان این کشور بی نظیر می باشد و یکی از مهم ترین سخت افزار های نظامی چین به شمار می رود که در حال گسترش است.  

وی با اشاره به اینکه این ناو یک عرشه پرواز مسطح با سیستم پیشرفته پرتاب جت به می باشد، درباره انتخاب نام آن گفت این نام از استانی در چین که در مقابل تایوان به طور دموکراتیک اداره می شود، گرفته شده است.  

این کشتی بزرگ نیروی دریایی چین در کارخانه کشتی سازی جیانگ نان شانگهای ساخته شده و پس از انجام آزمایشات اولیه در روز اول ماه می راهی دریا شد.  

پیش بینی می شود راه اندازی کامل این ناو هواپیما بر و آزمایش دریایی آن تا پایان ۲۰۲۴ میلادی انجام شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه‌اندازی می‌شود
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس