Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@14:03:04 GMT

شایعه در بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۳۱۲۵

شایعه در بازار ارز

دوشنبه عید نشد، بازار ارز هم مثل همه جای دیگر غافلگیر شد، اما این غافلگیری بیش از همه به زیان خریداران فرداََیی بود. چپ‌زنی در بازار ارز می‌دانید چیست؟ در روزی که خیلی‌ها به تصور عید و تعطیلی تن به جاده زده بودند، اعلام شد که از عید خبری نیست، پس قاعدتا تعطیلی نیز در کار نیست. غافلگیری یکشنبه شب در بازار ارز و سکه امروز هم معلوم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای از صرافی‌ها و سکه‌فروشان که بسته بودند، پس معلوم بود جزء دل به جاده‌زدگان دیروز بودند که غافلگیر شدند.

اما فقط غایبان بازار غافلگیر نشده بودند آن‌هایی هم که در روز دوشنبه در بازار حاضر بودند از این سورپرایز بی‌نصیب نشدند. آن‌ها به تصور اینکه عید است و تعطیل، در معاملات فردایی پوزیشن خرید گرفتند، وقتی ماه رویت نشد و بازار باز ماند خریدار‌های فردایی دچار زیان شدند. چون معاملات دوشنبه بلوکه شد و قیمت نقدی پایینتر از فردایی ماند. معامله‌گرانی که فردایی خرید کرده بودند تصور می‌کردند در این هفته چهارشنبه و پنجشنبه را دارند و این دو روز تعطیلی به نفع آن‌ها می‌شود که بتوانند در قیمت‌های بالاتری بفروشند.

اما وقتی بازار تعطیل نشد، چون بسیاری به هوای تعطیلی، کنار کشیده بودند، تقاضایی وجود نداشت. دوم اینکه بازار تا شنبه به خاطر تغییر ترتیب تعطیلات به استراحت می‌رود و خریداران فردایی در کل نیمه دوم هفته مالدارند. برای همین هم که در بازار با وجود اینکه خبری نبود شایعه می‌شد که دلار نیست یا سکه نیست و حتی قیمت‌های پرت برای دلار می‌دادند که تا یک حدودی ذهنیت افزایشی در بازار را تقویت کنند. از حال و هوای بازار مشخص بود این حرف‌ها پشتوانه ندارد و بیشتر ترفند است از طرف آن‌هایی که در جناح افزایشی بازارند. البته جناح کاهشی هم بیکار ننشست. آن‌ها نیز تلاش کردند این گمانه را تقویت کنند که بازار ارز و سکه تا یک کف نزند وارد فاز صعود نمی‌شود.

در بازار به اینگونه تحلیل‌ها چپ‌زنی می‌گویند. تحلیلی که هدفش دور کردن خریدار از بازار است. حالا چرا باید خریدار از بازار دور شود؟ جواب این بود که امکان دارد گروهی که این گمانه را دنبال می‌کنند از عوامل بازارساز باشند، یا کسانی باشند که روی ریال هستند و می‌خواهند در کف، خرید کنند، نیت هرچی باشند این‌ها جناح چپ بازارند که در مقابل جناح افزایشی یا راست بازار قد علم می‌کنند.

نکته‌های بازار دوشنبه:

نکته اول افزایش قیمت دلار و یورو از طرف بازارساز بود، نرخ یورو ۳۰۰ و دلار بر روی تابلو صرافی ملی ۲۰۰ تومان افزایش داشت. با این افزایش، دلار رسمی ۲۵ هزار و ۸۱۶ تومان شد که به گفته معامله‌گران نزدیک شدن دلار رسمی به کانال ۲۶، اگر رکب بازارساز برای روز‌های تعطیل نباشد، می‌تواند دلار هرات را به سمت کانال ۲۸ ببرد.

نکته دوم این بود که اخبار منفی توافق هسته‌ای بیشتر از اخبار مثبت دست به دست می‌شد که مهمترینش خبر رویترز بود. رویترز به نقل از منابع آگاه گفته مقامات غربی تا حد زیادی امید خودشان را برای احیای توافق هسته‌ای ایران از دست داده‌اند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: عید فطر قیمت دلار نرخ دلار بازار ارز ارز و سکه بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!

بورس تهران که در سال قبل، هفتمین بازار سهام بزگ خاورمیانه به شمار می‌رفت؛ در سال جاری با افزایش قابل توجه دومین بازار سهام امارات متحده عربی، یک پله نزول کرد و به هشتمین بازار سهام بزرگ خاورمیانه بدیل شد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران به عنوان بزرگترین بازار سهام کشور، دارای ارزش بازاری برابر با مجموع ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار است. ارزش بازاری بورس تهران در سال گذشته نوسانات متعددی داشته است، ولی در اردیبهشت ماه امسال ترازی نزدیک به تراز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ دارد. این در حالی است که ارزش دلار بازار آزاد در این مدت رشد داشته که ارزش دلاری کمتری به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل برای بازار سهام در بر دارد.

ارزش دلاری بورس تهران با در نظر گرفتن نرخ دلار ۶۵ هزار تومانی در حال حاضر حدودا ۱۲۲ میلیارد دلار است و در صورتی که نرخ دلار بازار آزاد را ۶۰ هزار تومان فرض کنیم به ارزش دلاری ۱۳۳ میلیارد دلاری بورس تهران می‌رسیم. اردیبهشت ماه سال قبل، ارزش دلاری بازار‌های سهامی خاورمیانه به شکلی بود که بورس تهران پس از بورس شش کشور منطقه، با ۱۴۵ میلیارد دلار، هفتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رفت. در اردیبهشت ماه امسال با کاهش ارزش دلاری بازار بورس اوراق بهادار تهران و افزایش قابل توجه ارزش دلاری بازار مالی دبی که دومین بازار سهامی کشور امارات متحده عربی به شمار می‌رود؛ بورس تهران به رتبه هشتم جدول بزرگترین بازار‌های سهامی خاورمیانه سقوط کرد.

تداول عربستان که در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین بازار سهامی منطقه تبدیل شده است؛ با رشد نزدیک به ۱۲ درصد در ارزش دلاری خود به نسبت اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ارزش دلاری ۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد دلاری رسیده است. ارزش دلاری بورس ابوظبی نیز در این مدت ۹ درصد رشد داشته و به ۸۰۶ میلیارد دلار رسیده است.

بورس تل آویو نیز در یک ساله اخیر با افزایش ارزش بازاری همراه بوده و به ارزش دلاری ۴۷۵ میلیارد دلار دست یافته است. دومین بازار سهامی امارات متحده عربی نیز با ۹۵ درصد افزایش ارزش دلاری به ارزش ۱۸۷ میلیارد دلاری دست یافته است.

بورس تهران در حال حاضر بالاتر از بازار سهام کازابلانکا و مصر، هشتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • نوید فردایی آکنده از ظلم ستیزی از دانشگاه‌های آمریکا به گوش می‌رسد
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • توماج صالحی اعدام می‌شود؟