Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا، حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق، توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن، وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان و هشدار یونان در مورد تهدید بحران انرژی در اروپا از مهم‌ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام ناامیدی عربستان سعودی از آمریکا 

«ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی این کشور گفت که سعودی ها به شدت از رفتار ایالات متحده سرخورده شده‌اند.

الفیصل در مصاحبه با پایگاه خبری «عرب‌نیوز» گفت که سعودیها احساس می‌کنند آمریکا آنان را تنها گذاشته است و معتقدند که واشنگتن باید همراه با عربستان، با آنچه آن را تهدیدات منطقه خلیج فارس می‌نامد، مقابله کند.

وی با این ادعا که این تهدید، «نفوذ ایران در منطقه» است، مدعی شد، ایران نه تنها از «حوثیها» (انصارالله) به عنوان ابزاری «برای بر هم زدن ثبات عربستان سعودی استفاده می‌کند، بلکه از آنها برای تأثیر گذاشتن بر امنیت و ثبات گذرگاههای دریایی بین المللی در طول دریای سرخ و خلیج فارس استفاده می‌کند».

این شاهزاده سعودی همچنین مدعی شد که حذف نام انصارالله از لیست موسوم به گروههای تروریستی، باعث شده است که حملات این جنبش به عربستان و امارات بیشتر شود. این در حالی است که مقامات یمن بارها تأکید کرده‌اند که این حملات، پاسخی به هشت سال جنایت ائتلاف سعودی در این کشور است.

الفیصل ادامه داد: «[جو بایدن] رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود گفت که عربستان سعودی را کنار خواهد گذاشت و طبیعتا با توقف عملیات مشترکی که آمریکا و عربستان برای مقابله با حوثیها در یمن داشتند، به وعده خود عمل کرد».

وی با بیان اینکه بایدن همچنین گفته بود که با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار نخواهد کرد، ادعا کرد، عربستان سعودی از مدتها پیش خواستار حل مسالمت‌آمیز جنگ یمن است، ولی انصارالله با این مسئله موافقت نمی‌کند.

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

جنگنده‌های ترکیه روستاهایی را در شهرستان العمادیه در دهوک واقع در شمال عراق بمباران کردند.

 شبکه المیادین به نقل از برخی منابع عراقی گزارش داد، جنگنده های ترکیه روستاهایی را در شهرستان العمادیه در دهوک واقع در شمال عراق هدف قرار دادند.

تاکنون جزئیات بیشتری درباره این حمله منتشر نشده است.

بالگردهای نظامی ترکیه در ساعات پایانی شنبه نیز مناطق شمال استان دهوک را که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) پایگاه‌هایی در آنجا دارد، به شدت بمباران کردند.

این بالگردها روستای "سبیندار" واقع در دامنه کوه "کاره" مشرف به شهرستان العمادیه را هدف قرار داد.

توییت تند عمران خان علیه آمریکا و دولت بایدن

«عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده پاکستان در توییتی خطاب به دولت جو بایدن نوشت: آیا فکر می‌کنید که با انجام توطئه تغییر رژیم در پاکستان باعث کاهش احساسات ضدآمریکایی شده‌اید یا افزایش آن.

عمران‌خان که برکناری خود و پایان قبل از موعد دولتش را در نتیجه تبانی مخالفان داخلی با توطئه خارجی با مدیریت آمریکا می‌داند، همچنان بر این اصل تاکید داشته و این روزها درحال تدارک یک تظاهرات میلیونی علیه دولت فعلی پاکستان به سمت اسلام‌آباد پایتخت این کشور است.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سوال من از دولت بایدن این است که با توطئه تغییر رژیم علیه نخست وزیر منتخب یک کشور ۲۲۰ میلیونی آیا آنان باعث کاهش احساسات ضدآمریکایی در پاکستان شده‌اند یا افزایش آن.

عمران‌خان در رشته توییت‌های خود لحظاتی از برنامه تحلیلی شبکه فاکس نیوز با حضور «ربکا گرانت» کارشناس آمریکایی امنیت ملی و رئیس یک اندیشکده مستقر در واشنگتن را نیز منتشر کرد و نوشت: اگر کسی در مورد توطئه آمریکا علیه دولت منتخب در پاکستان شک دارد با مشاهده این ویدئو شک و تردیدهای وی تمام خواهد شد.

ربکا گرانت در این ویدئو خطاب به مجری شبکه فاکس نیوز گفت: پاکستان باید از اوکراین حمایت و دست از همکاری و معامله با روسیه بردارد. پاکستان همچنین باید در روابطش با چین حد و مرز قرار بدهد. سیاست‌های ضدآمریکایی در پاکستان نیز باید خاتمه یابد، موضوعی که به دلیل آن دولت عمران‌خان رای عدم اعتماد از پارلمان گرفت بنابراین سیاست‌های ضدآمریکایی باید تمام و دست از ارتباط با روسیه برداشته شود.

عمران‌خان همچنین نوشت: نخست وزیری ‌که مطیع خواسته‌های آمریکا نباشد، از سیاست‌های مستقل خارجی پیروی و به دنبال توسعه روابط با دیگر کشورها باشد از طریق توطئه تغییر رژیم برکنار می شود. لذا ما بار دیگر از رئیس قوه قضائیه پاکستان مطالبه می کنیم که با تشکیل یک کمیسیون قضائی جلسه علنی برای رسیدگی به توطئه خارجی و تهدید علیه یک دولت منتخب در پاکستان را برگزار کند.

وقوع اعتراضات گسترده در ارمنستان در مخالفت مذاکره با جمهوری آذربایجان 

در تداوم ناآرامی‌ها در پایتخت ارمنستان و علیه نخست وزیر این کشور، هزاران معترض به سیاست‌های «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در مذاکره با جمهوری آذربایجان، خواستار استعفای او شدند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «فرانس-۲۴»، احزاب مخالف در ارمنستان روز دوشنبه با برپایی تظاهرات خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند. احزاب مخالف اکنون پاشینیان را متهم می‌کنند که قصد دارد تمام قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

حدود ۵۰۰۰ معترض شامگاه دوشنبه به وقت تهران در مرکز ایروان با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های ارمنستان و قره باغ خواستار کناره گیری پاشینیان از قدرت بودند.

«ایشخان سقاتلیان» معاون رئیس مجلس و رهبر اپوزیسیون، پیش از تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما یک جنبش اعتراضی مردمی راه اندازی می‌کنیم تا پاشینیان را مجبور به استعفا کنیم.»

وی با متهم کردن نخست وزیر ۴۶ ساله ارمنستان مبنی بر این که می‌خواهد منطقه مورد منازعه را به جمهوری آذربایجان تحویل دهد، گفت: «او خائن است، به مردم دروغ گفته است.»

سقاتلیان گفت تا زمانی که پاشینیان کناره گیری نکند، اعتراضات متوقف نخواهد شد.

به گزارش این منبع خبری، نیروهای پلیس برای متفرق کردن جمعیت وارد عمل شده و ده‌ها معترض را برای مدت کوتاهی بازداشت کردند. اتحادیه روزنامه‌نگاران، یک گروه حامی رسانه‌ای، از تاکتیک‌های پلیس انتقاد کرد و گفت که چندین مورد وجود دارد که افسران به خبرنگارانی که اعتراضات را پوشش می‌دادند مشت ولگد زدند.

روز یکشنبه نیز هزاران معترض در ایروان تظاهرات کردند و خواستار استعفای پاشینیان شدند. رسانه‌های ارمنستانی از تجمع مردم در میدان‌های معروف ایروان از جمله «میدان فرانسه» در مخالفت با دولت پاشینیان و امتیاز دادن او حین مذاکره با باکو خبر دادند.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذر بایجان جمعه گذشته با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت که روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

هشدار یونان در مورد تهدید بحران انرژی در اروپا

وزیر انرژی یونان در آستانه نشست اضطراری اتحادیه اروپا گفت، بحران انرژی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، کوستاس اسکرکاس وزیر انرژی یونان روز دوشنبه گفت، اروپا باید اقدامات جمعی برای حمایت از مردم و شرکت‌ها در مواجهه با بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین انجام دهد.

اسکرکاس تصریح کرد: یونان موضوع پرداخت هزینه گاز روسیه را در نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

وی به نقل از مقامات ارشد کشورش و به نمایندگی از کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان افزود: بحران انرژی کل اروپا را تهدید می‌کند.

اسکرکاس هنگام ورود به نشست فوق‌العاده شورای انرژی اتحادیه اروپا گفت: گاز و نیاز به اقدام جمعی برای حمایت از خانوارها و مسئله افزایش قیمت بهای انرژی در کشورهای اروپایی یک تهدید اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ژائوم دوچ گیوت سخنگوی پارلمان اروپا نیز در یک نشست خبری اظهار داشت: پارلمان اروپا با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در مورد مناقشه اوکراین بحث خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست پیشنهاداتی برای کاهش قیمت انرژی ارائه کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده عید فطر دعای روز سی ام رمضان روز معلم تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده عید فطر دعای روز سی ام رمضان روز معلم مذاکره با جمهوری آذربایجان جنگنده های ترکیه عربستان سعودی اتحادیه اروپا بحران انرژی دولت بایدن رئیس جمهور نخست وزیر شمال عراق عمران خان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید