Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که «بازارگاه» نتوانسته کارآمدی خود را در تأمین و توزیع نهاده دامی و طیور تثبیت کند و عدم شفافیت در این سامانه موجب سودجویی افراد شده است، قیمت گذاری دستوری برای تخم مرغ منجر به ضرر انباشته برای تولید کننده شده و امنیت غذایی کشور را تهدید خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، بنا بر گفته کارشناسان مشکلات بازار نهاده‌های دامی محدود به ارز نیست بلکه نهاده‌هایی که حتی تأمین ارز شده‌اند نیز باید از طریق سامانه بازرگاه توزیع شوند که به گفته فعالان بازار به‌غیراز مشکلات نرم‌افزاری این سامانه و فقدان دانش کافی برای بهره‌برداری از آن این سامانه به دلیل فقدان شفافیت در برخی فرایندها دارای مشکلات متعددی است در فرایندهای توزیع است و از سوی دیگر میزان نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود تنها ۳۰ یا درنهایت ۵۰ درصد نیاز تولیدکنندگان را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه سید حسین موسوی نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: نهاده‌های تأمین‌شده از طرف دولت تنها نیمی از نیاز تولیدکنندگان را تأمین می‌کند و لذا نیمی دیگر نیاز تولیدکننده باید از بازار آزاد با نرخ‌های گزاف تأمین شود که این موضوع به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی بابیان اینکه با تداوم این وضعیت به‌طور حتم در آینده‌ای نزدیک شاهد ورشکستگی و خروج بسیاری از تولیدکننده‌ها از مدار تولید خواهیم بود افزود: باوجود تحمل این شرایط و سختی‌های متحمل شده به تولیدکننده اما در کمال ناباوری مشاهده می‌شود که برخی فصول و به دلیل شرایط خاص محصول تولیدشده روی دست تولیدکننده مانده و لذا ضرری مضاعف به واحدهای تولید وارد می‌شود.

خرید تضمینی تخم مرغ برای حمایت از مرغداران خراسان رضوی ضروری است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه دولت باید سیاست‌های حمایتی از این صف در دستور کار قرار بدهد ادامه داد: به‌طور مثال خرید تضمینی تخم‌مرغ برای حمایت از مرغداران این استان در شرایط کنونی ضروری است.

وی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون تمامی هزینه‌های تولید مانند حامل‌های انرژی و یا نهاده‌های مصرفی و از همه مهم‌تر هزینه‌های کارگری افزایش قابل‌توجهی داشته است بیان کرد: این در حالی است که قیمت تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون تفاوتی و یا تغییری را به خود ندیده است و لذا همین موضوع موجب ضرر دهی تولیدکننده است.

موسوی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر با احتساب افزایش هزینه‌های یادشده قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکننده حدود ۲۲ هزار تومان تمام می‌شود اما قیمت تخم مرغ هنوز به نرخ همان سال گذشته و کمتر از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو از تولیدکننده خریداری می‌شود و لذا تغییر قیمت و اعلام نرخ جدید برای جلوگیری از این ضرر هنگفت توسط دولت ضروری و یکی از خواسته های تولید کنندگان است.

وی هم‌چنین اذعان کرد: قیمت‌های عنوان‌شده و موجود در بازار در حالی است که هنوز نیمی از نهاده‌های طیور با ارز ترجیحی تأمین می‌شود و لذا با حذف ارز ترجیحی به‌طور حتم شاهد افزایش حداقل دو برابری قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

تهدید امنیت غذایی

وی افزود: ایران یک کشور واردکننده نهاده‌های دامی و طیور به شمار می‌رود به‌طوری‌که ۸۰ درصد از نیاز کشور به این اقلام از طریق واردات تأمین می‌شود با این حال مشکلاتی مانند عدم به‌موقع تخصیص و تأمین ارز درنهایت ذخیره شدن نهاده‌های دامی در گمرکات یا مانند سال گذشته نقص در سیستم حمل‌ونقل و توزیع همواره برای تولیدکننده دغدغه آفرین بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی  تشریح کرد: کمبود و یا عدم توزیع به‌موقع نهاده‌های دامی و طیور هم‌چنین در بازار آزاد و یا به عبارتی بازار سیاه نیز تأثیر مستقیم داشته و همواره به التهاب قیمت ها در این بازار دامن زده است.

از چالش‌های دیگری که در حال حاضر تولیدکننده با آن روبروست سیاست‌گذاری دستوری در حوزه قیمت است که تولیدکننده شیر، گوشت و تخم‌مرغ را ملزم به رعایت نرخ‌های مصوبی می‌کند که کمتر از قیمت تولید است و لذا نه‌تنها منجر به ضرر انباشته برای تولیدکننده می‌شود بلکه درنهایت به تهدید امنیت غذایی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نهاده های دامی خراسان رضوی برای تولید سال گذشته تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید

 

محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت  در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما در زنجیره تامین بخش هایی را بیش از اندازه محدود کرده ایم در حالی که باید سیاست صنعت نساجی را تأمین کنیم، ما در زنجیره این صنعت یک محدودیت هایی داریم.  

 او گفت: به طور کلی در حوزه واردات پارچه باید محدودیت های بیشتری را اعمال کنیم تا ظرفیت تولید های داخل کشور فعال تر شود، ما در تأمین مواد اولیه صنعت پارچه کشور مشکلی نداریم.  

 گرجی بیان کرد: سال گذشته، یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات داشتیم که از این رقم ٧٠٠ میلیون دلار به پارچه اختصاص دارد.

او در خصوص حوزه فرش های ماشینی گفت: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.

گرجی اضافه کرد: صادرات فرش ماشینی حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده که حدود یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی و پوشاک را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی