Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@21:21:13 GMT

کاهش ۹ درصدی نسبت ارزش چک های برگشتی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۴۲۲۸

کاهش ۹ درصدی نسبت ارزش چک های برگشتی

ایران اکونومیست-با مقایسه آمار مربوط به بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود که نسبت تعداد و ارزش چک های برگشتی به مبادله شده به ترتیب با کاهش ۱.۱ درصدی و ۹.۱ درصدی همراه بوده است.

 بنا بر گزارش بانک مرکزی از آخرین آمار مربوط به چکهای مبادلهشده در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، در این ماه در مجموع ۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۹۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این میان ۶۲۲ هزار فقره چک به ارزش ۳۳.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چکهای برگشتی به مبادله‌شده در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۸.۹ درصد و ۱۱ درصد شده است.

از طرف دیگر، در ماه قبل یعنی بهمن سال ۱۴۰۰ در کل ۶.۳ میلیون فقره به ارزش ۲۶۵.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده بود که سهم چکهای برگشتی برابر با ۵۶۷ هزار فقره به ارزش ۳۲.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. از این رو نسبت تعداد و ارزش چکهای برگشتی به مبادله شده در بهمن ماه به ترتیب برابر با ۹ درصد و ۱۲.۱ درصد است.

با مقایسه آمار مربوط به بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده به ترتیب با کاهش ۱.۱ درصدی و ۹.۱ درصدی همراه بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که در بازه یک ساله از فروردین تا اسفند سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۱.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۲۷۵۴.۶ هزار میلیارد تومان مبادله شده و ۷.۴۳ میلیون فقره به ارزش ۳۲۹.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورد؛ بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده در این بازه زمانی به ترتیب برابر با ۹.۱ درصد و ۱۱.۹ درصد است.

در سال ۱۳۹۹ نیز در مجموع ۱۰۲ میلیون فقره چک به ارزش ۲۲۰۰.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده که ۹.۹۷ میلیون فقره به ارزش ۲۴۹ هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چکهای برگشتی به مبادله‌شده در سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر با ۹.۸ درصد و ۱۱.۳ درصد است.

از آمار مربوط به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود که در سال‌های اخیر نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به میزان قابل توجهی نزدیک به هم بوده که این نشان از به تعادل رسیدن معاملات با چک در فضای کسب و کار کشور دارد؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۶، یعنی یک سال قبل از اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده برابر با ۱۵ درصد و ۲۱.۵ درصد بوده است.

از این رو مشاهده می‌شود که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌شده بین سال‌های قبل و بعد از اجرای قانون جدید چک به ترتیب با کاهش ۳۹.۳ درصدی و ۴۴.۷ درصدی همراه بوده است.

کارشناسان معتقدند افزایش اطمینان در معاملات با چک، کاهش چک‌های برگشتی، کاهش مشکلات حقوقی و قضائی و سرعت بخشی در نقل و انتقال از مزایای قانون جدید چک است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نسبت تعداد و ارزش چک های برگشتی به مبادله شده هزار میلیارد تومان مبادله شده برگشتی به مبادله شده ترتیب برابر مشاهده می شود فقره چک به ارزش آمار مربوط چکهای برگشتی فقره به ارزش میلیون فقره سال ۱۴۰۰ ۱ درصدی ۹ درصد ۱ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان، گفت: میزان صادرات در یک ماهه امسال یک میلیون و ۶۶۶ هزار تن به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار بود که به لحاظ وزنی ۲۴ درصد و ارزشی ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، بهروز قره‌بیگی، اظهار داشت: میزان درآمد گمرکات خوزستان در یک ماهه امسال 19 هزار و 879 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میزان صادرات به کشور عراق به عنوان یکی از اهداف راهبردی تجاری استان در مدت یاد شده به میزان 674 هزار تن به ارزش 198 میلیون و 788 هزار دلار بوده که از نظر وزنی 75 درصد و ارزشی 311 درصد رشد داشته است.

قره‌بیگی اظهار کرد: میزان واردات از گمرکات استان نیز در همین مدت یک میلیون و 326 هزار تن به ارزش 628 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 87 درصد و ارزشی 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل گمرک اهواز افزود: تعداد مسافران ورودی از مرزهای شلمچه، چذابه و فرودگاه اهواز و مرز دریایی خرمشهر در یک ماهه امسال 118 هزار نفر و تعداد خروجی 177 هزار نفر ثبت شده است.

به گزارش تسنیم، خوزستان به واسطه داشتن هفت بندر تجاری و 2 مرز خاکی سومین استان در امر صادرات و دومین در واردات کشور است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟