Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@04:12:18 GMT

بعد از ماه رمضان چه غذاهایی بخوریم

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۴۴۶۲

بعد از ماه رمضان چه غذاهایی بخوریم

مهنوش صاحبدل صاحبدل کارشناس تغذیه گفت:  با توجه به اینکه بعد از ماه مبارک رمضان که وزن و چربی و قند خون متعادل شده است، توصیه می‌شود که روزه‌داران در برنامه غذایی خود تعادل و تنوع داشته باشند.

وعده های بیشتر غدایی با حجم کم  او گفت:  بعد از ماه مبارک رمضان غذا‌ها را در حجم کم و در تعداد وعده بیشتر میل کرده و در طول روز ۳ وعده غذای اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام و ۲ تا ۳ میان‌وعده مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  صاحبدل گفت: بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری از چربی و مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می‌کند و به مرور زمان چربی‌های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می‌شوند و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار بگیرند بسیار کم می‌شود.   کارشناس تغذیه گفت: روزه‌داری به بدن فرصتی می‌دهد تا این چربی‌ها را از ذخایر آن آزاد کرده، مصرف  کند و پس از پایان روزه‌داری به جای آن چربی تازه و مناسب‌تری جایگزین کند.   رژیم کم چرب برای بعد از ماه رمضان

صاحبدل گفت: در صورتی که بعد از ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی متعادل و متنوع و با چربی کم استفاده نشود، دوباره چربی‌های غذا به چربی ذخیره تبدیل شده که می‌توانند موجب افزایش چربی خون، فشارخون، اضافه وزن، سکته قلبی، مغزی و سایر بیماری‌ها شوند و توصیه می‌شود روزه‌دارانی که بعد از ماه مبارک رمضان  وزن و چربی و قند خونشان متعادل شده است در برنامه غذایی خود تعادل و تنوع داشته باشند.

صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز 

کارشناس تغذیه گفت: رعایت تعداد وعده‌ها برای همه گروه‌های سنی و همه افراد به ویژه افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، فشارخونی و کودکان، نوجوانان و سالمندان اهمیت زیادی دارد. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است که به هیچ عنوان نباید فراموش شود و خانواده‌ها با آغاز سال تحصیلی، مصرف صبحانه را برای دانش‌آموزان فراموش نکنند.

تعادل و تنوع در وعده های غذایی

او گفت: برای رعایت تعادل و تنوع باید در طول روز از ۵ گروه اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها، گروه سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغز‌ها استفاده شود و به مقدار خیلی کم از مواد غذایی متفرقه شامل روغن‌ها و شیرینی‌ها مصرف کنید زیرا بهتر است غذا‌ها به صورت کم‌ادویه و میزان تندی کم تهیه شوند تا به دستگاه گوارش آسیب نرسانند.

صاحبدل گفت: بهترین روش پخت غذا، بخارپز کردن در دستگاه بخارپز یا در نهایت آب‌پز کردن در قابلمه درب بسته است که در این روش ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا به مقدار زیادی حفظ می‌شود و در غذا باقی می‌ماند.

اصول تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

 متخصص تغذیه گفت: روش‌های کباب کردن، تنوری کردن یا پخت غذا در فر به علت خشکی ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند که توصیه می‌شود به ویژه در روز‌های ابتدایی بعد از ماه مبارک از کباب کردن با زغال پرهیز شود و به جای آن از کباب پز استفاده شود.

صاحبدل گفت: بدترین روش پخت که بسیار مورد استقبال عده‌ای زیاد از افراد روش سرخ کردن است و با این روش بیشتر ویتامین‌های مواد غذایی از بین می‌روند و فرد تنها مقدار زیادی چربی که بسیار چاق‌کننده است را وارد بدن خود می‌کند.

او گفت: لازم است تا حد امکان از مصرف غذا‌های سرخ‌کردنی پرهیز و در صورت مصرف اندک،  تنها از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن در حرارت‌های بالا استفاده شود.

عادت غذایی ماه رمضان را حفظ کنید

متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود عادات تغذیه‌ای مناسبی که در این ماه کسب شده را حفظ، و از برگشتن به عادات غلط غذایی پرهیز شود و شیوه زندگی را به سمت مناسب سوق دهیم.

صاحبدل گفت: باید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم بنوشیم و وعده‌های غذایی را به ۵ تا ۶ وعده تقسیم کرده و در ساعات معینی از روز و به صورت منظم صرف کنیم.

او گفت: قبل از سیر شدن کامل دست از غذا خوردن بکشیم. در میان وعده‌ها بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کرده و از مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه‌های صنعتی پرهیز کنیم.

متخصص تغذیه گفت: غذا خوردن را همراه با کار‌های دیگر مانند مطالعه و تماشای تلویزیون انجام ندهیم، زیرا موجب پرخوری می‌شود غذا را به مدت طولانی بجویم و از تند غذا خوردن پرهیز کرده و از نان‌های سبوس‌دار به جای نان‌های سفید استفاده کنیم.

تند غذا نخورید

غذا را به مدت طولانی بجوید و از تند خوردن غذا اجتناب کنید. هنگام مطالعه و یا تماشای تلویزیون ، غذا نخورید زیرا منجر به پر خوری و افزایش وزن می شود. همچنین از نان سبوس دار به جای نان سفید استفاده کنید.

هنگام سیر شدن دیگر غذا نخورید

بهتر است قبل از اینکه سیر شوید دست از خوردن غذا بکشید. همچنین نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار مصرف نکنید. همچنین میوه و سبزیجات تازه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

اهمیت مصرف مایعات

همان طور که می‌دانیم ۸۰ درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است. میزان آب مورد نیاز بدن به سن و جنسیت افراد بستگی دارد، چنانچه میزان آب بدن زنان کمتر از مردان و افراد سالمند کمتر از نوزادان است.

در ایام ماه رمضان میزان مصرف آب کاهش پیدا می‌کند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از کم آبی بدن، در فواصل منظم باید مایعات نوشیده شود. در فصل گرما نوشیدن آب یکی از منابع مهمی است که بسیار توصیه می‌شود. ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم برای جلوگیری از کمبود آب بدن مناسب است. البته میزان مصرف آب توسط هر فرد با توجه به تماس‌های محیطی با آفتاب، تعریق و فعالیت‌های روزانه می‌تواند تغییر کند.

مهم‌ترین نکته درباره مصرف آب، میزان خشکی آب دهان است یعنی با کمترین میزان خشکی در مخاط دهان باید آب نوشید. این تصور اشتباهی است که بگوئیم:دو لیوان آب پشت سر هم می‌خوردم و دیگر دچار کمبود آب نمی‌شوم. مصرف آب باید به طور منظم و در فواصل زمانی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان وعده غذایی بعد از ماه مبارک رمضان تعادل و تنوع توصیه می شود طول روز ماه رمضان تغذیه گفت سرخ کردن مصرف آب میوه ها وعده ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت قند برای بدن امری حیاتی است

مصرف بیش از حد مواد قندی و اختصاص بخش عظیمی از رژیم غذایی روزانه به خوراکی‌هایی مانند قند، شکر، شیرینی و شکلات باعث می‌شود تا اضافه وزن، چاقی، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری‌ها گریبانگیر افراد شود، بیماری‌هایی که هرکدام می‌تواند تبعات ناگواری داشته باشد و فرد را به سمت یک زندگی غیر عادی و یا مرگ زودرس سوق دهد. اما این تمام ماجرا نیست و می‌بینیم که افراد برای پیشگیری از بروز چنین بیماری‌هایی به صورت خود سر و یا با مشاوره گرفتن از بلاگرهای فضای مجازی و بدون مراجعه به پزشک متخصص، اقدام به حذف یکباره قند می‌کنند! در واقع از آن طرف بام می‌افتند و بدون اطلاع از وضعیت سوخت و ساز بدنشان، خود را در شرایطی قرار می‌دهند که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های دیگری باشد.

خدیجه رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص علوم تغذیه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه قند یا گلوگز مهم‌ترین منبع انرژی در دسترس برای تمامی سلول‌های بدن است، گفت: «مغز و گلبول‌های قرمز از قند برای دریافت انرژی استفاده می‌کنند و اصلا به همین دلیل است که مصرف آن به حد نیاز بسیار ضروری است.»

این استاد دانشگاه افزود: «براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان قند دریافتی توسط هر شخص باید بین صفر تا ۱۵ درصد از کل کالری دریافتی در طول روز باشد. همچنین در کنار آن نیز باید افراد کربوهیدرات‌ها را در سبد غذایی خود قرار دهند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز خود را به تامین کند.»

این متخصص علوم تغذیه با بیان اینکه بحث افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی وجود دارد،‌ بیان کرد: «دریافت قند برای بدن امری حیاتی است اما مصرف بیش از حد آن انواع و اقسام بیماری‌های مختلف را در پی دارد و حذف آن نیز باعث به وجود آمدن اختلال در ارگان‌های مختلف بدن می‌شود که اصلی‌ترین آن‌ها مغز است، همچنین افت قند خون شایع‌ترین اتفاقی است که پس از حذف آن رخ می‌دهد و عملکرد گلبول‌های قرمز نیز مختل خواهد شد.»

رحمانی با تاکید بر اینکه مصرف معمول قند مشکلی به وجود نخواهد آورد و حتی بیماران دیابتی نیز به منابع طبیعی قند نیاز دارند، اظهار کرد: «افرادی که نمی‌خواهند قند، شیرینی، شکلات و یا شکر مصرف کنند، می‌توانند روزانه ۳ عدد خرما، ۲ قاشق غذا خوری کشمش، ۲ قاشق غذاخوری توت خشک و سه قاشق عسل را جایگزین کنند تا قند بدن تامین شود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: «در نتیجه حذف کامل قند از رژیم غذایی موضوعی غیر اصولی است و مبنای علمی ندارد و افرادی که بدون اطلاع از وضعیت متابولیکی خود این کار را انجام می‌دهند، باید منتظر بروز بیماری‌های مختلف باشند.»

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند