Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@22:59:36 GMT

"راکت‌لب" موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۴۵۵۰

'راکت‌لب' موشک خود را از دل آسمان بازیابی کرد

شرکت "راکت‌لب" دست به کاری زد که هرگز پیش از این دیده نشده بود و مرحله اول یک موشک را در دل هوا بازیابی کرد.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، شرکت راکت‌لب (Rocket Lab) روز دوم مه با استفاده از  موشک دو مرحله‌ای خود موسوم به الکترون (Electron)، ۳۴ ماهواره را به مدار زمین فرستاد. این موشک در ساعت ۱۸:۴۹ به وقت منطقه زمانی شرقی، از پایگاه فضایی "راکت‌لب" در نیوزلند از زمین برخاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چیزی که بی‌سابقه بود، بازگشت مرحله اول آن به سمت زمین بود.

پس از قرار دادن ماهواره‌ها در مسیر مورد نظر، اولین مرحله از موشک "الکترون" با چتر نجات به سمت زمین حرکت کرد. حدود ۱۵ دقیقه پس از بلند شدن، هنگامی که پیشران موشک به سمت اقیانوس آرام بازمی‌گشت، یک بالگرد سفارشی با نام "Sikorsky S-92"  به آن نزدیک شد و با یک قلاب بندهای چتر نجات را گرفت. این بالگرد در ادامه این پیشران را به یک کشتی بازیابی منتقل کرد تا آن را برای بازرسی و تجزیه و تحلیل به خشکی بازگرداند.

نمایندگان این شرکت گفته‌اند که این اقدام بخشی از تلاش‌های "راکت‌لب" برای استفاده مجدد از بخش اول موشک "الکترون" است؛ دستاوردی که هزینه‌ها را کاهش و توالی پرتاب‌ها را افزایش می‌دهد.

طرفداران پرتاب‌های فضایی به لطف شرکت اسپیس‌ایکس که معمولاً اولین مرحله از موشک فالکون ۹ خود را به صورت عمودی بر روی سکو فرود می‌آورد، با موشک‌های چندبار مصرف آشنا هستند.

اما موشک الکترون ۵۹ فوتی (۱۸ متری) برای انجام این کار بسیار کوچک است. نمایندگان شرکت "راکت‌لب" گفته‌اند که پیشران‌های مرحله اول این موشک نمی‌توانند سوخت کافی برای بازگشت به زمین و فرود را حمل کنند. بنابراین این شرکت تصمیم به انجام کار متفاوت و جدیدی گرفته است و آن بازیابی موشک بوسیله بالگرد در هوا است.  

این ماموریت که بیست و ششمین ماموریت کلی برای شرکت راکت‌لب و موشک الکترون بود، چندین بار به تعویق افتاد؛ زیرا راکت‌لب منتظر بود تا آب و هوا در منطقه بازیابی موشک که حدود ۱۷۰ مایل (۲۷۵ کیلومتر) از ساحل نیوزلند فاصله داشت، صاف و مناسب شود. این شرکت ماموریت خود را «There And Back Again» نامیده است.

۳۴ ماهواره‌ای که  در این ماموریت به مدار رفتند، متعلق به مشتریان مختلفی از جمله  Alba Orbital، Astrix Astronautics، Aurora Propulsion Technologies، E-Space، Spaceflight Inc و Unseenlabs بود.

نمایندگان "راکت‌لب" عصر روز گذشته از طریق توییتر اعلام کردند که همه‌ی ماهواره‌ها طبق برنامه در مداری حدود ۳۲۳ مایلی (۵۲۰ کیلومتری) زمین مستقر شده‌اند. تعداد کل ماهواره‌های ارسال شده توسط موشک الکترون تا به امروز به ۱۴۶ عدد رسیده است.

شرکت "راکت‌لب" در حال ساخت پرتابگری بزرگ‌تر به نام نوترون است که به گونه‌ای طراحی می‌شود که تا حدی قابل استفاده مجدد باشد. انتظار می‌رود نوترون برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شرکت راکت لب ، موشک ، الکترون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شرکت راکت لب موشک الکترون راکت لب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۴۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ هزار نفر در کنکور مرحله اول خاش شرکت دارند

علیرضا اسماعیلی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور گفت: طی مدت امروز و فردا ۳ هزار نفر در کنکور سراسری مرحله اول از این شهرستان در ۵ گروه آزمایشی و در ۱۱ حوزه امتحانی در حال برگزاری است.
امام جمعه، فرماندار و نمایندگان ویژه سازمان سنجش آموزش کشور از حوزه‌های برگزاری کنکور بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • شکار پهپاد آمریکایی در آسمان یمن
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • گردان‌های «المجاهدین» سدیروت اشغالی را راکت‌باران کرد
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • تحریم های جدید انگلیس علیه صنایع نظامی ایران / اسامی
  • ۳ هزار نفر در کنکور مرحله اول خاش شرکت دارند