Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@20:23:05 GMT

۸ الی ۱۵ درصد مردم خراسان‌شمالی از بیماری آسم رنج می‌برند

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۷۱۵۲

۸ الی ۱۵ درصد مردم خراسان‌شمالی از بیماری آسم رنج می‌برند

احمد وثوقی مطلق، فوق تخصص آسم، آلرژی و سیستم ایمنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: آسم یک بیماری التهابی و مزمن راههای هوایی است که در آن راه‌های تنفسی بدلیل التهاب  متورم و تنگ شده و بیش از اندازه مخاط تولید می‌کند و این امر سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی، سرفه، تنفس صدا دار و تنگی نفس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌ که در خراسان شمالی بین ۸ تا ۱۵ درصد افراد به این بیماری مبتلا هستند، گفت: به‌دلیل اهمیت و شیوع بالای این بیماری و همچنین آگاهی دادن این بیماری به مردم و مراقبین سلامت ؛سازمان جهانی آسم  اولین سه شنبه ماه می میلادی را روز جهانی آسم نامیده است.

عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به شعار سال که «بستن وقفه ها در مراقبت از آسم است» نام گرفته است، افزود: منظور از این شعار این است که برای درمان کامل این بیماری؛ بین پزشک و بیمار و مراقبین بهداشتی و مصرف درست دارو توسط بیمار وقفه هائی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به علائم بیماری آسم گفت: آسم یک بیماری مزمن ریوی است و علائم بسیار متغیر دارد ولی شایعترین علائم آن سرفه، تنگی نفس،کم آوردن نفس واحساس فشار روی قفسه سینه و تولید خلط است.

این پزشک فوق تخصص تاکید کرد: اصحاب رسانه می‌توانند نقش مهمی در آگاهی دادن به مردم درباره این بیماری ایفا کنند، سرفه و خلط در این بیماری علت عفونی ندارد بنابراین آنتی بیوتیک در درمان آسم هیچ جایگاهی ندارد.

وثوقی بیان داشت: باتوجه به مزمن بودن بیماری، لازم است مراقبین بهداشتی برای آگاهی مردم در شناساندن این بیماری دخالت کنند و توصیه اکید کنند که دارو را بدون اجازه پزشک قطع نکنند چرا که این بیماری خوشبختانه کاملا  قابل کنترل است.

وی افزود: سایر علائم بیماری می‌تواند به صورت سرفه های طولانی بعد از سرماخوردگی، عدم تحمل ورزش و خس خس باشد؛ که ماهیت این علائم تکرار شونده است یعنی در مواجه با  عوامل ویروسی و آلاینده ها و سایر محرک‌ها علائم بیمار عود می کند به این دلیل است که گاها به اشتباه به‌عنوان عفونت درمان می شود.

این استادیار دانشگاه گفت: در خراسان شمالی در خصوص آسم‌ و راه های پیشگیری از آن، تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد، در خراسان شمالی آلرژی کمتر از استان‌های پرجمعیت است چون خوشبختانه هنوز بافت روستایی در استان حفظ شده است.
 
گفتنی است: از جمله راه‌های جلوگیری از  آسم، عدم مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها، استفاده از غذاهای سالم و خانگی و پرهیز از مصرف بی رویه فست فود ها و فعالیت بدنی مناسب و مرتب؛ عدم استعمال دخانیات و پرهیز از استرس می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: آسم بیماری اسم روز بیماری آسم علائم آسم خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۷۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌ها و علائم بیماری کبد

آفتاب‌‌نیوز :

پیشگیری و درمان بیماری‌های کبد مستلزم شناخت علائم آن است.

نشانه‌ها و علائم بیماری کبد شامل موارد زیر هستند:

پوست و چشم‌هایی که مایل به زرد هستند (یرقان)

درد و تورم

ورم پا و مچ پا

خارش پوست

رنگ تیره ادرار

مدفوع کم رنگ یا خونی - مدفوع رنگی

خستگی مزمن

تهوع یا استفراغ

فقدان اشتها

فوری کبود شدن

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است