Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاپ فرانسیس معتقد است، تحریکات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه باعث واکنش مسکو و آغاز جنگ در اوکراین شده و یک ژنرال بازنشسته فرانسوی نیز گفت: اگر غرب به خواسته‌های مشروع پوتین درباره تضمین امنیتی به روسیه گوش می‌داد، وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

به گزارش ایران اکونومیست، 'ولادیمیر زلنسکی'، رئیس جمهوری اوکراین، در خصوص موفقیت مذاکرات صلح با روسیه در قالب فعلی تردید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده وی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید این ترکیب را تغییر دهد.

زلنسکی صبح امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با روزنامه 'وال استریت ژورنال' گفت: «گروه مذاکره کننده ما در سطح اعضای خود تعامل داشته و در خصوص آمادگی برای برگزاری نشست رهبران دو کشور تلاش میکنند. البته من واقعاً به چنین مذاکراتی اعتقاد ندارم.»

وی با اشاره به اینکه خارج شدن از بازار روسیه به سادگی ضروری است، افزود که شرکت‌های جهانی باید نقش موثرتری در انزوای کامل و مطلق اقتصادی روسیه و کمک به اوکراین برای بازسازی اقتصاد این کشور ایفا کنند، در غیر این صورت به نفع مسکو کار می‌کنند.

رئیس جمهوری اوکراین احیای تمامیت ارضی کشورش را وظیفه اصلی مقامات کی‌یف نامید و  اعتراف کرد که کشورش این فرصت را ندارد که «همه چیز را فوراً دریافت کند».

این در حالی است که دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیازی به توافق درباره پیمان صلح با روسیه ندارد، برای اینکه این مسئله برای او به منزله پایان خواهد بود. 

به گفته وی، حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع اوکراین، زلنسکی را با خطر نارضایتی نئونازی‌ها و رقبای وی در پست ریاست جمهوری مواجه خواهد کرد.مدودوف افزود: «بنابراین، زلنسکی به گدایی هر روزه خود برای دریافت پول و سلاح بیشتر از غرب ادامه خواهد داد تا ثابت کند همچنان در بازی شرکت دارد.»

یک روز قبل دومای دولتی روسیه رهبران کشورهایی که به تامین تسلیحاتی اوکراین ادامه می‌هند را جنایتکاران جنگی خواند. در عین حال، کشورهای غربی به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در واکنش به ادامه جنگ در اوکرین ادامه می‌دهند.

پیش از این، یک مقام بلندپایه در پنتاگون اعلام کرد که دولت آمریکا هر کاری انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که اقدام نظامی روسیه در اوکراین به یک شکست استراتژیک برای مسکو تبدیل شود. وی یادآور شد که این شکست باید به معنای دستیابی به شکست کامل روسیه از لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی باشد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هفتادم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: روسیه و اروپا باید در بازسازی اوکراین مشارکت کنند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز، چهارشنبه، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه 'وال استریت ژورنال' اعلام کرد که بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین، وظیفه اصلی اوست و مقامات کی‌یف حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به این هدف در جریان مذاکرات با روسیه انجام خواهند داد. وی در عین حال اعتراف کرد که کی‌یف این فرصت را ندارد که 'همه چیز را فوراً بدست آورد'.

زلنسکی معتقد است که روسیه و کشورهای اروپایی باید در بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ مشارکت کنند. وی مدعی شد که در حال حاضر اوکراین 'برای کل اروپا در حال جنگیدن با روسیه است'. وی ادامه داد: «من متقاعد شده‌ام که کل اروپا باید این واقعیت را درک کند و وظیفه دارد تا در بازسازی کشور، صنعت ما و البته رونق بازار اقتصادی ما کمک کند.»

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که البته 'روسیه نیز باید غرامت سنگینی به اوکراین بپردازد.

زلنسکی پیش از این گفته بود که کشورش پس از پایان جنگ به صدها میلیارد دلار حمایت مالی نیاز دارد و دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، این حمایت بالقوه را حداقل 600 میلیارد دلار محاسبه کرده بود.

ادامه همکاری‌های دوجانبه بین روسیه و ایران در سایه تحریم‌های غربی

لیوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران در گفتگویی اختصاصی با روزنامه 'ایزوستیا'، چاپ مسکو، اعلام کرد که در پس زمینه تحریم‌های ضدروسی، روسیه و جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود در عرصه گردشگری، امور نظامی و تسریع مذاکرات در خصوص ادغام سیستم‌های پرداخت ملی 'میر' و 'شتاب' در مبادلات بازرگانی افزایش داده‌اند.

جاگاریان که بیش از 10 سال است که ریاست دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه در تهران را برعهده دارد، گفت: تجارت بین روسیه و ایران در سال 2021 به رشد بی‌سابقه معادل 4 میلیارد دلار رسیده که چنین شاخص‌هایی پیش از این وجود نداشته و مقامات مسکو امیدوارند که این رقم محدودیت نداشته و همچنان افزایش یابد، برای اینکه 4 میلیارد دلار هم هنوز با قابلیت‌هایی تجاری موجود در دو کشور مطابقت ندارد.

سفیر  روسیه یادآور شد که تحریم‌های ضدروسی ظاهراً علاقه مضاعف تجار ایرانی به روسیه را برانگیخته است و رویدادهای اخیر انگیزه بیشتری به همکاری‌های دوجانبه بخشیده است. به گفته وی ایران می‌تواند جایگزین مناسبی برای منابع اروپایی باشد. جاگاریان افزود: نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، صنعت فناوری اطلاعات، علوم و فنون، حوزه های انسان دوستانه، صنایع مواد غذایی، کشاورزی و بسیاری عرصه‌های دیگر از مهمترین زمینه‌های همکاری دوجانبه هستند.

سفیر روسیه تاکید کرد که بسیاری از مناطق فدرال، به خصوص منطقه آستاراخان و داغستان علاقه بسیار زیادی به توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران نشان می دهند.

مذاکرات دو ساعته پوتین و ماکرون درباره اوضاع کنونی در اوکراین

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، طی یک مکالمه تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره روند اوضاع در اوکراین و دونباس و تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال شهر ماریوپل، بطور مفصل گفت‌وگو کرد.

طبق این اطلاعات، تبادل نظر سران روسیه و فرانسه  درباره وضعیت اوکراین ادامه یافت و ولادیمیر پوتین، همتای فرانسوی خود را در جریان روند اوضاع در اوکراین و منطقه دونباس، از جمله آزادسازی ماریوپل و اقدامات انجام شده برای تخلیه غیرنظامیانی که توسط نیروهای ملی‌گرای اوکراینی در کارخانه آزوفستال نگهداری می‌شوند، بر اساس توافق صورت گرفته در دیدار حضوری رئیس جمهوری روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در 26 آوریل در مسکو، قرار داد.

در عین حال، پوتین توجه همتای فرانسوی خود را به نادیده گرفتن جنایات جنگی نیروهای مسلح اوکراینی و به‌خصوص نیروهای ناسیونالیست افراطی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلب کرده و یادآور شد که کشورهای غربی می‌توانند با اعمال نفوذ مناسب بر مقامات کی‌یف و همچنین توقف عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین، به توقف این جنایات کمک کنند.

ماکرون نیز به نوبه خود نسبت به مشکل نوظهور تضمین امنیت غذایی جهانی ابراز نگرانی کرد که در واکنش به این مسئله رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که این مشکلات در وهله نخست ناشی از اعمال تحریم‌های غرب است.

این گفتگوی تلفنی به ابتکارعمل طرف فرانسوی صورت گرفت و همانطور که رسانه‌های فرانسوی پیشتر گزارش دادند، رهبران دو کشور حدود دو ساعت با یکدیگر گفتگو کردند.

هشدار ماکرون به پوتین درباره عواقب اوضاع اوکراین بر جهان و مسئولیت سنگین روسیه

دفتر مطبوعاتی کاخ الیزه نیز اعلام کرد که امانوئل ماکرون، در گفتگو با همتای روس خود، از وضعیت کنونی در ماریوپول و منطقه دونباس ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواست تا ادامه تخلیه از محوطه کارخانه آزوفستال که طی روزهای اخیر آغاز شده است، را تسهیل کند.

علاوه بر این، رهبر فرانسه به اهمیت هماهنگی با سازمان‌های فعال در عرصه مسائل انسان دوستانه و فراهم کردن فرصتی برای پناهجویان برای انتخاب محل زندگی خود اشاره کرد. رئیس ‌جمهوری فرانسه همچنین بر «عواقب جدی» روند اوضاع اوکراین بر وضعیت کل جهان تاکید کرده و از ولادیمیر پوتین خواست تا 'مطابق با مسئولیت سنگین خود به عنوان رئیس جمهور کشوری که عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل است عمل کند.'

امانوئل ماکرون در عین حال بار دیگر آمادگی خود برای مشارکت در دستیابی به توافقات صلح بین روسیه و اوکراین را اعلام کرد.

پاپ: اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه در آغاز جنگ اوکراین موثر بود

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان شب گذشته اعلام کرد که اقدامات تحریک آمیز ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ممکن است مقامات مسکو را برای آغاز جنگ در اوکراین تحریک کرده باشد. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی Corriere della Seraگفت: «شاید پارس کردن دائمی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه به واکنش و عصبایت کرملین منجر شده باشد. نمی‌دانم مسکو به این شیوه تحریک شده است یا نه، ولی احتمالاً نقش داشته است.»

پاپ فرانسیس در عین حال در پاسخ دادن به این سئوال که آیا تامین سلاح برای اوکراین درست است یا خیر، دچار مشکل شد و بدون پاسخ به این سئوال از کنار گذاشتن مسابقه تسلیحاتی حمایت کرد.

پیش از این، ژاک گیلمان، یک ژنرال بازنشسته فرانسوی نیز یادآور شده بود که اگر کشورهای غربی به خواسته‌های مشروع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تضمین امنیت روسیه گوش داده بودند، وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم میخورد. وی به این واقعیت اشاره کرد که  آمریکایی‌ها سالها قبل به میخائیل گورباچف، رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی، وعده داده بودند که ناتو هرگز به شرق گسترش پیدا نخواهد کرد.

دیوید ساکس، کارشناس آمریکایی نیز ابراز عقیده کرده که سیاست ایالات متحده در خصوص مشارکت اوکراین در ناتو ریشه بحران اوکراین است. به گفته وی، همین مسئله دلیل اصلی آغاز حمله نظامی روسیه بود.

گوشزد وزارت خارجه چین به وعده دروغین عدم گسترش ناتو به سمت شرق

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت مور خارجه چین، در توضیح دلایل بروز بحران اوکراین، از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل عدم تحقق وعده‌های خود به مقامات مسکو مبنی بر عدم گسترش این ائتلاف به سمت شرق انتقاد کرد.

این دیپلمات چینی در اظهارات خویش نقشه‌ای را توضیح داد که گسترش ناتو به سمت شرق را نشان می‌دهد و به تمایل تحریک آمیز ناتو به دلیل زیر پا گذاشتن وعده‌هایش اشاره کرده و آن را عامل اصلی وضعیت وخیم کنونی در جهان نامید.

بایدن بحران پیرامون اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ خواند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده شب گذشته در اظهاراتی، بحران کنونی پیرامون اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ مدرن جهان ارزیابی کرد.

بایدن این سخنان را در جریان بازدید خود از کارخانه‌ای در آلاباما، جایی که سامانه‌های موشکی ضد تانک 'جاولین' برای اوکراین تولید می‌شود، به زبان آورد و گفت: «ما در نقطه عطفی در تاریخ جهان هستیم. چنین وضعیتی در حقیقت، تقریباً هر 6 تا 8 نسل یک بار اتفاق می‌افتد.»

پیش از این جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که بایدن ممکن است فقط  250 میلیون دلار کمک نظامی مضاعف به اوکراین اختصاص دهد. او افزود که برای افزایش بودجه برای تدارکات نظامی، رئیس جمهوری باید موافقت کنگره را دریافت کند.

بایدن به اشتباه گفت که آمریکا موشک‌های جاولین را به روسیه رسانده، نه اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، شب گذشته در سخنرانی خود در کارخانه اسلحه سازی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در ایالت آلاباما، در بکار بردن نام کشور اوکراین و روسیه دچار اشتباه لفظی شد.

وی یادآور شد که خوشبختانه آمریکا پیش از آغاز جنگ، روسیه را به موشک‌های جاولین مسلح کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا به اشتباه گفت: «ما مطمئن شدیم که روسیه دارای جاولین و سایر تسلیحات برای تقویت دفاع از خود است تا اوکراین برای هر اتفاقی آماده باشد».

این نخستین بار نیست که چنین اشتباهات لفظی برای رئیس کاخ سفید رخ می‌دهد که بازتاب زیادی در رسانه‌ها نیز دارد.

تاکید رئیس پنتاگون بر تمایل آمریکا برای حفظ 'حاکمیت' اوکراین

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده مایل است 'حاکمیت' اوکراین بعنوان یک کشور مستقل حفظ شده و همچنین حضور یک دولت فعال و قدرتمند در آن را به عنوان راه حلی برای روند اوضاع پیرامون اوکراین می‌بیند.

آستین در نشست شنود کمیته تخصیص سنای ایالات متحده گفت: «ادامه روند اوضاع و نتیجه تعامل با روسیه در دست مقامات اوکراینی است و  من آن را برای آنها تعیین نمی کنم. من می‌توانم بگویم که ما به انجام هر کاری که ممکن است برای حمایت از اوکراین در تلاش‌هایش برای حفاظت از استقلال این کشور ادامه خواهیم داد. ما امیدواریم که در پایان این ماجرا، اوکراین یک کشور مستقل با یک دولتی کارآمد باشد که قادر به دفاع از خاک خود باشد.»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز که در این نشست مشارکت داشت نیز به شیوه‌ای مشابه صحبت کرد. او توضیح داد: «هدف اصلی حفظ انسجام ناتو است، و تضمین این مسئله است که اوکراین در نهایت یک کشور مستقل و آزاد با تمامیت ارضی، عدم وجود جنگ بین ناتو، ایالات متحده و روسیه باقی بماند.»

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه رئیس جمهوری اوکراین رئیس جمهوری روسیه پیرامون اوکراین ولادیمیر پوتین میلیارد دلار ایالات متحده یادآور شد روند اوضاع عین حال همکاری ها شب گذشته آغاز جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: دستیابی به توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان تا نوامبر ممکن به نظر می‌رسد، حداقل توافق بر سر اصول اساسی واقع‌بینانه است.

به گزارش ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در دانشگاه ADA در باکو گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان درک مشترکی از نحوه شکل‌گیری یک معاهده صلح دارند، اما جزئیات هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

علی‌اف گفت: ما اکنون درک مشترکی داریم که یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد. ما فقط باید جزئیات را بررسی کنیم. البته، هر دو طرف به زمان نیاز دارند.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که باکو با برگزاری نشست وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در قزاقستان موافقت کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ارمنستان: لفاظی های جمهوری آذربایجان مانع صلح است جمهوری‌آذربایجان: ارمنستان به اشغال قره‌باغ پایان دهد

دیگر خبرها

  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • تحولات اوکراین| تایید دستاوردهای روسیه در جبهه توسط کاخ سفید
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف
  • درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم