Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@15:58:33 GMT

صنعت شیرینی که در ایلام به تلخی کشیده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۸۴۲۰

صنعت شیرینی که در ایلام به تلخی کشیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، صنعت شیرین زنبورداری یکی از صنایع موفق به شمار می‌آید و باعث شده افراد در هر سن و شرایطی به آن مشغول باشند، نگاه به این صنعت به عنوان شغل پایدار و کارآمد می‌تواند در اقتصاد و صادرات نقش بسزایی داشته باشد.

استان ایلام با توجه به توپوگرافی منطقه‌ای و کوهستان و طبیعت آن برای زنبورداری بسیار ارزشمند است و یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل کشور را در اختیار دارد، زنبورداری در ایلام به سرعت در حال گسترش است و می‌طلبد مسئولان توجه وافری به آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنبورداران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که باید این مسائل و بی‌توجهی به آنها برطرف شود تا باعث نشود کندوهای خالی در کنج منازل خاک بخورند؛ عدم ثبت آمار زنبورداران جدید در لیست اتحادیه موجب شده که از مزایای اعضای اتحادیه محروم شوند.

بی‌توجهی مسوولین به زنبورداران

قاسم محمدی یکی از زنبورداران ایلامی به خبرنگار فارس گفت: مشکلات قشر زنبورداران آنقدر زیاد است که شاید به اندازه یک سازمان مسائل و دغدغه‌هایی داشته باشند، نگران آن هستیم که روزی این معضلات به صنعت زنبورداری استان لطمه وارد کند و باعث تعطیلی و حذف این شغل پر رونق شود که جای بسی سوال است که چرا هنوز این مشکلات از طرف مسئولان نتوانسته برطرف شوند تا آرامش دوباره برای زنبورداران ایجاد شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که برای زنبورداران از طریق اتحادیه زنبورداری به وجود آمده عدم تخصیص شکر یارانه‌ای است که باید در اختیار زنبورداران قرار بگیرد و اتحادیه طبق آمار سال ۱۳۹۸ این سهمیه را به اعضا می‌دهد و اگر کسی سال بعد به این صنعت وارد شده نمی‌تواند شکر سهمیه‌ای دریافت کند مگر نباید به صورت مستمر این آمار به روز رسانی و لیست افراد جدید اضافه شود چرا در این زمینه کوتاهی صورت می‌گیرد.

این زنبور دار ایلامی ادامه داد: الان حدود ۱۵۰ کلنی زنبور عسل دارم که به طور مستمر باید ماهیانه ۸ میلیون تومان شکر آزاد خریداری کنم در حالی که سهمیه یارانه‌ای شکر برای اتحادیه ۱۳ هزار تومان است علاوه بر برداشت عسل فرآورده‌های زنبور را نیز تهیه می‌کنم برای گرفتن ژل رویال از کلنی زنبور حدود ۱۰ برابر و کندوی ملکه 7 برابر کندوی معمولی باید شکر استفاده کرد با این مشکل آیا واقعا ادامه این شغل مقرون به صرفه است؟

محمدی افزود: چندین بار به جهاد کشاورزی جهت آمار و بیمه کردن کلنی زنبور اقدام تا شاید این آمار ثبت و شکر سهمیه‌ای به زنبورستان تعلق بگیرد و هر بار به بهانه ویروس کرونا و عدم اجازه بازدید این آمارگیری انجام نشد از مسئولین جهاد کشاورزی می‌خواهیم در این زمینه حمایت کنند.

شغل زنبورداری سبب رونق اشتغالزایی می‌شود

یکی دیگر از زنبورداران ایلامی به خبرنگار فارس گفت: چندین سال است که به شغل زنبورداری مشغول و معیشت خانواده را از این کار به دست می‌آورم نقش زنبورداران در تولیدات فرآوری شده این صنعت بسیار گسترده است و می‌توان در اقتصاد استان و همچنین رونق اشتغال زایی کمک قابل توجهی کنند و قطعا نیازمند این هستیم که توجه مسئولین به این صنعت شیرین بیشتر تا موجب گسترش این صنعت در سطح استان و در کشور جزء سرآمدان باشیم.

وی ادامه داد: همین صنعت شیرین در درونش تلخی‌هایی وجود دارد که باعث دلسردی زنبورداران و بی‌رونقی کار آنها می‌شود مشکلات شکر سهمیه‌ای که به بخشی از زنبورداران تعلق و سایر افراد باید به صورت آزاد خریداری کنند که هزینه زیادی بر زنبورداران متحمل خواهد شد.

ثبت آمار در اتحادیه منوط بر دارا بودن مجوز فعالیت از طرف زنبورداران است

یاسمی سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: کسی که برای آمارگیری زنبور به جهاد کشاورزی مراجعه کرده باشد قطعا از طرف همکاران برای بازدید اقدامی صورت گرفته است، هر لحظه بازدید از زنبورها توسط کارشناس انجام می‌شود و جهاد کشاورزی مکلف است که در اسرع وقت اقدام کند، اگر امتناع کردند می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی استان این موضوع را پیگیری کنند تا این مشکل برطرف شود.

وی افزود: اگر مجوز فعالیت از طرف زنبورداران وجود داشته باشد اتحادیه این آمار را ثبت خواهد کرد و به تعداد کلنی‌های زنبور سهمیه شکر محفوظ خواهد ماند تا زمانی که مجوز ثبت نشده اتحادیه در قبال آنها تعهدی ندارد مانند کسی که علاقمند است تعدادی کندو بدون اطلاع جهادکشاورزی و اتحادیه داشته و پرورش دهد.

روابط عمومی جهاد کشاورزی در پایان گفت: زنبوردارانی که مجوز فعالیت ندارند باید هرچه زودتر نسبت به دریافت مجوز زنبورداری و عضویت در اتحادیه اقدام کنند تا از مزایایی که به آنها تعلق می‌گیرد استفاده کنند.

هیچ حمایتی نمی‌شود

گل نظری مسئول اتحادیه زنبورداران ایلام به خبرنگار فارس گفت: در تمام نظام‌های اقتصادی دنیا برای شکل گیری تشکل‌ها در ابتدا باید دولت و کمک‌های دولت باشد؛ دولت باید حمایت، هدایت و نظارت کند؛ اتحادیه زنبورداران هم جزء این تشکل‌هاست که باید از آن حمایت شود.

وی افزود: از سال ۱۳۶۰ اتحادیه زنبورداران ایلام شکل گرفت دریغ از یک ریال کمک و حمایت از طرف مسئولان و فقط با همت و تلاش خود زنبورداران تاکنون توانسته به فعالیت خود ادامه دهند.

مسؤل اتحادیه زنبورداران گفت: کسی مدافع زنبورداران نیست و فقط جهاد کشاورزی یک آمار و ارقامی می‌گیرد و دیگر هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد الان ۳ سال است آماری انجام نمی‌شود اگر آمار گیری انجام شود به صورت کشوری اطلاع رسانی می‌شود و دست جهاد کشاورزی نیست.

 وی گفت: اتحادیه یک دفترچه عضویت به زنبورداران که دارای آمار هستند صادر می‌کند و آنها می‌توانند به وسیله این دفترچه و تعداد کلنی‌ها از تسهیلات بانکی استفاده کنند و در این صورت سهمیه شکر به آنها تعلق خواهد گرفت و در صورتی که کسی بخواهد عضو اتحادیه شود باید تمام مراحل انجام کارها را انجام دهد تا به عضویت درآید.

اتحادیه زنبورداران هم از بی‌توجهی‌ها گلایه دارد

وی در پایان گفت: خود اتحادیه هم دارای مشکلاتی است و درخواست دیدار با مسئولین استان و جهاد کشاورزی مبنی بر پیگیری مسائل این قشر را داشتیم ولی تاکنون هیچکسی حاضر به این دیدار نشده و درخواست‌های اعضا را رد کرده‌اند که این جای گلایه دارد.

 قطعاً مسئولین استان و همچنین جهاد کشاورزی باید تدابیری بیاندیشند و مشکلات زنبورداران و همچنین اتحادیه زنبورداری در استان که می‌تواند نقش ارزنده‌ای در اقتصاد استان و صادرات داشته باشند را برطرف کنند.

مسئولین جهاد کشاورزی استان باید با رایزنی در وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ادامه آمارگیری زنبورداران اقداماتی انجام دهند تا این آمارها بروز و تعداد زنبورداران استان مشخص و سهمیه‌ها و مزایایی به آنها تعلق بگیرد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: زنبور داران زنبور مشکلات زنبورداران صنعت شیرین اتحادیه زنبورداران زنبورداران ایلام جهاد کشاورزی فارس گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۸۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برای نخستین بار گلخانه‌ای به سطح ۳۸۰ متر مربع با ۱۰۳ درخت موز در شهرستان داراب ایجاد شد.
وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موز از این گلخانه برداشت شده است.
فتحی گفت: تغییر الگوی کشت و اجرای کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت در بخش کشاورزی است که شرایط را برای حرکت به سمت کشاورزی پیشرفته و علمی فراهم می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: کشاورزی در محیط گلخانه، علاوه بر آن که اثربخشی مستقیم بر مبارزه با آفات و امراض گیاهی دارد، در مدیریت مصرف آب هم نقش به‌سزایی داشته و برای شهرستانی چون داراب که با کمبود منابع آبی همراه است، بهترین روش برای استفاه مناسب از منابع آبی موجود خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • (ویدئو) حمله خرس خرابکار به کندوهای زنبورداران در بانه
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان