Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@05:27:27 GMT

موش‌ها نقشی در تولید بیماری‌های ناشناخته آینده ندارند!

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۹۰۵۵

موش‌ها نقشی در تولید بیماری‌های ناشناخته آینده ندارند!

نتایج مطالعه گروهی از دانشمندان نشان می‌دهد که اگرچه موش‌ها عامل بسیاری از بیماری‌های شناخته شده فعلی هستند، اما احتمالاً در تولید بیماری‌های ناشناخته آینده نقشی ندارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ موش‌ها حداقل از زمان شیوع طاعون به‌عنوان ناقل و عامل بیماری شناخته می‌شوند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این جوندگان و سایر حیوانات شهری کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد باعث ایجاد همه‌گیری بیماری‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی‌سی داده‌های حدود 3 هزار پستاندار را مطالعه کردند و انتظار داشتند که تعداد زیادی از ویروس‌هایی که می‌توانند انسان را آلوده کند در این حیوانات شهری پیدا کنند.

برخلاف پیش‌بینی‌ها دانشمندان دریافتند که اگرچه حیوانات شهری ناقل ویروس‌ها هستند اما خطر بیماری‌هایی که به آن‌ها نسبت داده می‌شود, 100 برابر بیشتر از مطالعات علمی است که در رابطه با بیماری‌زا بودن آن‌ها منتشر شده است.

گرگ آلبری، اکولوژیستی که رهبری این مطالعه را که در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده را بر عهده داشته است، گفت: با وجود اینکه حیوانات شهری و به خصوص موش‌ها آن‌قدر که گفته شده در تولید بیماری‌های ناشناخته جدید نقش ندارند, هنوز هم ایده خوبی نیست که بیش از حد نسبت به حیات وحش شهری نزدیک و دوستانه باشیم.

وی با اشاره به بیماری لپتوسپیروز، یک بیماری باکتریایی رایج, بیان کرد: این حیوانات شهری بعید است که منشأ بیماری‌های ناشناخته آینده باشند اما هنوز هم منشأ اغلب بیماری‌های مهمی هستند می‌شناسیم. از آنجایی که ما مدت‌هاست روی حیواناتی که در شهرها زندگی می‌کنند, مطالعه کرده‌ایم، به قدری در مورد انگل‌های آن‌ها شناخت داریم که می‌دانیم این حیوانات احتمالاً نمی‌توانند بیماری جدید را تولید کنند.

این اکولوژیست هشدار داد: با توجه به اینکه اطلاعات ما در رابطه با حیات وحش روستایی محدودتر است, احتمالاً حیات وحش روستایی "تهدید بزرگ آینده" را برای ما رقم بزنند.

جاناتان ریچاردسون، استاد اکولوژی شهری در دانشگاه ریچموند گفت: از نتیجه این مطالعه در رابطه با بیماری‌زایی کمتر حیوانات شهری نباید غافل شویم اما هنوز هم منصفانه است که موش‌ها را "اسفنج‌های بیماری" توصیف کنیم، زیرا موش‌های شهری بیش از 200 عامل بیماری‌زا و انگل را در خود جای داده‌اند که می‌توانند به انسان منتقل شوند.

آلبری و کالین کارلسون از نویسندگان این مطالعه هفته گذشته تحقیقی را منتشر کردند که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی می‌تواند خطر ابتلا به اپیدمی‌های جدید را افزایش دهد. آن‌ها دریافتند که وقتی حیواناتی مانند خفاش‌ها به مناطق خنک‌تر می‌روند، برای اولین بار با گونه‌های دیگر مخلوط می‌شوند و فرصت‌های جدیدی برای بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند که بعداً می‌توانند انسان را مبتلا کنند.

آلبری گفت که پستانداران شهری می‌توانند در این فرآیند نقش داشته باشند؛ به عنوان مثال اگر خفاش با موش برخورد کند و به او یک بیماری جدید بدهد و سپس اگر آن موش دسترسی بیشتری به مناطق انسانی داشته باشد، مسیری را برای مبتلا کردن انسان فراهم می‌کند.

گرمایش جهانی کانون‌های انتقال ویروسی را افزایش می‌دهد! الزام تعطیلی بازارهای حیات وحش برای جلوگیری از همه‌گیری‌های ویروسی جدید + تصاویر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیماری های ناشناخته حیوانات شهری بیماری ها حیات وحش موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، لبناخمیس مهدی رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم کشور عراق و هیئت همراه به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی، برپایی تورهای مشترک فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های فناورانه ایران در کشور عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و واحدهای فناور آن بازدید کردند.

در این جلسه حسن زمانیان به سابقه همکاری‌های فرهنگی و علمی دو کشور اشاره و گفت: وجود اشتراکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایجاب می‌کند که گسترش همکاری و تعامل در زمینه‌های مختلف علمی افزایش یابد.

معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به تحصیل دانشجویان دکترای پژوهشی دارای طرح پژوهشی تقاضا محور بیان داشت: این سازمان آمادگی خود را جهت پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از کشور عراق اعلام می‌دارد.

در ادامه لبنا خمیس مهدی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با فضای بزرگ، پژوهشکده‌های نوین و دانشمندان گرانقدر، نقشی بزرگ در گسترش و رشد علمی ایفا کرده است. امیدواریم بتوانیم با گسترش روابط با چنین سازمانی، از تجربیات آن در کشور عراق استفاده کنیم و دانشجویان و استادان ما با حضور در این مرکز با نوین ترین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم عراق ضمن بیان امتیازات ویژه سفر خود به ایران اظهار داشت: به لطف الهی، امروز دیداری بسیار ارزشمند و مفید به همراه هیئت وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران داشتیم و برای اولین بار است که چنین مرکز بزرگ علمی و پژوهشی را مشاهده می‌کنم و دیدگاه جدیدتری نسبت به ایران پیدا کردم.

وی با اشاره به توانمندی‌های سازمان با وجود ۹ پژوهشکده بیان داشت: سازمان با دستاوردهای گوناگون و فعالیت‌های علمی گسترده توانسته است در منطقه تعاملات خوبی را ایجاد کند و کشور عراق نیز تمایل دارد در زمینه‌های تحقیقاتی و طرح‌های کلان به ثمر رسیده همکاری و مشارکت داشته باشد.

لبنا خمیس مهدی گفت: پارک علم و فناوری عراق در سال گذشته افتتاح شده است و می‌توان از تور فناوری و برپایی نمایشگاه توانمندی شرکت‌های ایرانی جهت تعاملات علمی و فناورانه بین پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کرد.

در پایان این دیدار معاون پژوهش و توسعه وزرت علوم عراق و هیئت همراه از پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، آزمایشگاه‌های تخصصی بانک‌های سویه‌های خون، سایت ماهواره و چند واحد فناور سازمان که در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و قطعات هوایی فعالیت داشتند، بازدید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!