Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@08:23:20 GMT

بحران اوکراین و ضرورت حراست از ذخایر گندم کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۹۲۸۱

بحران اوکراین و ضرورت حراست از ذخایر گندم کشور

تداوم چالش ناشی از بحران اوکراین در بازار جهانی مواد غذایی، تلاش برخی از کشورها برای تامین نیازها و حفظ امنیت غذایی خود را تا حد حمایت از قاچاق افزایش داده است.

به گزارش مشرق، درگیری بین روسیه و اوکراین که بخش عمده‌ای از گندم و دانه‌های روغنی جهان را تولید می‌کنند، امنیت غذایی بسیاری از کشورها را به خطر انداخته و رقابت برای خرید اقلام مورد نیاز را چنان تشدید کرده که بسیاری از آن‌ها راهکارهای ممنوعه در شرایط عادی، از جمله قاچاق را در پیش گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، روسیه و اوکراین که در سال زراعی گذشته، ‌به ترتیب ۳۸ و ۲۲ میلیون تُن از عرضه جهانی گندم را تولید کرده بودند، در سال زراعی جاری ۳۰ میلیون تن از عرضه گندم را کاهش داده اند و همین امر افزایش چشمگیر قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

این درحالی است که روسیه و اوکراین علاوه بر گندم، سهم بزرگی از تامین دانه‌های روغنی و علوفه مورد نیاز بازارهای جهانی را نیز بر عهده دارند و تداوم بحران روز به روز نگرانی دولت‌های غربی را افزایش می‌دهد.

امانوئل مکرون اخیرا اظهار داشت:‌ اروپا باید آماده پذیرش بیش از ۶۰ میلیون مهاجر از افریقا و آسیا در سال‌های آتی باشد، چراکه ادامه تحریم‌های علیه روسیه، زندگی در افریقا و آسیا را که مقدار زیادی گندم از روسیه وارد می‌کنند، ‌ دشوارتر کرده و این کشورها را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز در تحلیل تبعات تحریم‌های غرب علیه روسیه نوشت: اعمال تحریم‌های بیشتر می‌تواند افزایش قیمت‌های انرژی و محصولات غذایی به ویژه گندم را تشدید کند.

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدارگونه با صراحت گفت: ما باید حواسمان به صادرات گندم به کشورهای غیردوست باشد، چون تحریم‌های غربی باعث بروز بحران انرژی و مواد غذایی شده است.

در این میان برخی از کشورهای وارد کننده گندم از روسیه به فکر تامین نیاز خود از کشورهای دیگر افتاده اند و به عنوان نمونه، مصر در تلاش است لااقل بخشی از گندم مورد نیاز خود را از هند وارد کند.

چنین شرایطی، علاوه بر اینکه افزایش بهای گندم در بازارهای جهانی را تشدید خواهد کرد، به قاچاق این محصولات استراتژیک در سطح جهانی نیز دامن می‌زند و این امر در کشورهای غرب آسیا که همواره با مشکلاتی نظیر خشکسالی یا سیل مواجه بوده اند، بیشتر نمود خواهد داشت.

با توجه به این شرایط، توجه به وضعیت محصولات استراتژیک کشورمان، به ویژه ذخایر گندم بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می‌رود، اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز، ‌ افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

افزایش قیمت گندم برای بخش‌های صنعتی از ۲۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان یکی از راهکارهای دولت برای مقابله با قاچاق آرد بوده و امید می‌رود که با کاستن از اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد، سودمندی و جذابیت آرد برای قاچاقچیان کمتر شود.

قرار است هزینه اضافی که این تصمیم برای مصرف کنندگان نان ایجاد می‌کند، با پرداخت یارانه نقدی جبران شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت واشنگتن ولادیمیر پوتین اوکراین امانوئل مکرون خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • مکرون: اروپا در حال مردن است