Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@22:24:45 GMT

کارآفرینی در کشور رو به کاهش است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۹۵۸۹

کارآفرینی در کشور رو به کاهش است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: آمار کارآفرینی در کشور رو به کاهش است، اما تعداد "خود اشتغالان بد" روند افزایشی را طی می‌کند.

به گزارش مشرق، هادی قوامی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت،  افزود: از ۲۴ میلیون نفر جمعیت شاغل در ایران، حدود ۹ میلیون نفر از آنان خود اشتغال بد هستند که تعداد خود اشتغالان بد در اقتصاد ایران در حال افزایش است اما آمار کارآفرینان رو به کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در کنار کارآفرین‌ها افراد خود اشتغال در کشور فعالیت دارند که خود اشتغال ها کسانی هستند که مستقل و برای خود کار می‌کنند و به مرور زمان می‌توانند با رشد در حوزه کاری خود به کارآفرین تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه خود اشتغال‌ها به ۲ دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند، افزود: خوداشتغالی بد تبدیل به کارآفرین نمی‌شود و این نوع خود اشتغالی با آموزه‌های دینی ما مغایرت دارد.

قوامی با بیان اینکه یکی از مسایل مهم در اقتصاد، تولید و اشتغال است که با شعار سال همزمانی پیدا کرده است، افزود: کارآفرینی در کنار عواملی همچون نیروی کار، سرمایه، دانش فنی و زمین از مهم‌ترین عوامل فراهم کردن شرایط تولید است که هیچ جایگزینی ندارد. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: ویژگی یک کارآفرین این است که با تغییرات بهینه، بازار و محصول جدید ایجاد می‌کند، این در حالی است که  بر اساس گزارش رسمی آمار ایران تعداد کارآفرینان در سال ۱۳۸۳ یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بود که این تعداد در سال ۹۵ به ۸۱۶ نفر کاهش یافته است.

قوامی با بیان اینکه علت کاهش شدید کارآفرین در اقتصاد ایران، شرایط نامناسب اجتماعی است که بر کارآفرینان تحمیل می‌شود، افزود: وضع قوانین و مقرراتی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی یکی از علل کاهش کارآفرینی در کشور است، این در حالی است که ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۰ از طریق مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: طی مطالعات و تحقیقات انجام شده، تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر ۷۰۰ حوزه فعال کارآفرینی در حوزه خدماتی، صنعتی و کشاورزی در استان‌های خراسان سنجیده شد که نتیجه آن کوچک شدن اندازه بنگاه، کاهش اشتغال و کم شدن تولید بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی افزود:  مناسب نبودن قوانین و مقررات و محیط اجتماعی برای کارآفرینان در طی زمان باعث کاهش این قشر در کشور شده است، بنابراین باید شرایط و محیط اجتماعی مناسب برای کارآفرینان فراهم شود تا در کشور و دنیا رشد کنند و بر رشد تولید اثرگذار باشند.

قوامی ادامه داد: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از اقداماتی است که در دولت سیزدهم در این راستا انجام شده است،به طوریکه تسهیل‌گری در زمان و صدور، الکترونیکی شدن فرآیندها و غیرحضوری شدن مجوزهای کسب و کار و حذف شروط مبهم و امضاهای طلایی از جمله عواملی است که  خوداشتغال‌ها را به کارآفرین تبدیل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای صدور هزار و ۳۶۶ مجوز در کشور با هدف تسهیل فضای کسب و کار تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ شرط مبهم با امضاهای طلایی حذف شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه، تشکیل درگاه ملی مجوزها و اتصال همه دستگاه‌ها به آن است که این اقدام باید تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برای تسهیل شرایط کارآفرینان فراهم شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: همچنین استخراج ۲ هزار و ۸۸۹ مجوز بارگذاری شده از سال ۱۳۹۴، تایید نواقص و رفع شروط مبهم، معرفی تکالیف ماده ۷ و برنامه وزارت اقتصاد برای ایجاد همبستگی بیشتر از دیگر اقدامات تسهیل‌گری در فضای کسب و کار به شمار می رود.

قوامی با اشاره به کارکردهای درگاه ملی مجوزها ادامه داد: تمامی شهروند می‌توانند از خدمات این دستگاه بهره مند شوند که ثبت شفاف شرایط صدور استعلام‌ها، ثبت گزارش های نظارتی و بهره گرفتن از مشاوره کسب و کار رایگان توسط مردم از کارکردهای این سامانه است.

وی با اشاره به لزوم گسترش روحیه کارآفرینی و هم راستایی آن با مفاهیم دینی، افزود: چهار شرط پرداخت مناسب و عادلانه به نیروی کار، شنیدن صدای کارگر، ارتقای جایگاه و منزلت شغلی کارگر و تامین اجتماعی کامل و جامع باعث تولید ناب می‌شوند که تولید ناب مرزها را می‌گشاید و می‌تواند ارزشهای حاکم بر تولید را به همراه فیزیک کالا به اقصی نقاط عالم صادر کرد.

قوامی ادامه داد: همچنین در وزارت اقتصاد بند الف تبصره ۱۸ یک تکلیف بودجه‌ای دیگر است که مجلس از سال ۱۴۰۰ این وظیفه را به وزارت اقتصاد داده است ، در این راستا تلاش می شود در خصوص سبک های اشتباه گذشته که فقط تسهیلاتی برای اشتغال داده می‌شد، به جای پرداخت صرف هزینه برای اشتغال، جریان سرمایه‌گذاری بر اساس شرایط واقعی اقتصاد ایران را شکل دهیم تا از شرایط سخت اقتصادی کنونی خارج شویم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با روان کردن فضای کسب و کار زمینه برای گسترش کارآفرینان در کشور ایجاد شود و چشم‌انداز به گونه‌ای تعریف شود که کار آفرینان رشد کرده و سبب قد کشیدن و رشد اقتصاد ایران شوند.

کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت به میزبانی دانشگاه امام رضا (ع) امروز در مشهد آغاز شد و روز پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت هادی قوامی مشهد دولت سیزدهم وزارت اقتصاد مشرق کارآفرینی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اقتصاد ایران خود اشتغال کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،«محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زدگان بود.

وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند شهید مطهری را که جوهر اندیشه امام (ره) است، چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. شهید مطهری زنده است، چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می‌تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد

قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم های طلایی با تصویب «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

قالیباف ادامه داد: تصویب «قانون جهش تولید دانش بنیان» نیز به عقب ماندن نظام قانون گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

قالیباف تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشا و درس‌آموز است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند