Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت خودرو از ابتدای سال با نوسانات زیادی همراه بود. البته به عقیده کارشناسان به نظر نمی‌رسد این نوسان قیمتی در آینده کاهش یابد و بازار به ثبات نسبی برسد.

وعده‌ها قیمت را افزایش داد

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌ها به چند دلیل افزایش پیدا کرد. دلیل اول عملی نشدن وعده‌های دولت به خصوص در صنعت خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت و خودروسازان وعده افزایش تولید دادند. اما در حال حاضر شاهد کاهش نسبی تولید نیز هستیم. به دلیل مشکلات برق و گاز نیز به نظر نمی‌رسد در سال ۱۴۰۱ صنعت خودروسازی جهش تولید داشته باشد.

او افزود: مسئولین وعده دیگری در رابطه با مذاکرات وین داده بودند که تا پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسد. در نتیجه منابع ارزی آزاد و درآمد ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند. این وعده نیز عملی نشد. در نتیجه در بحث عرضه وعده دولت عملی نشد.

او توضیح داد: دستورات دولت و مسئولین در رابطه با قیمت خودرو بیشتر مردم را نگران می‌کند و بازار نیز نوسانی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: نکته دیگری که در بحث تقاضا وجود دارد این است که در سال گذشته تقاضای واقعی به تعویق افتاد. مردم برای خرید خودرو دست نگه داشتند تا وعده‌های دولت عملی شود. اخبار منتشر شده مبنی بر حذف خودروهای ارزان‌قیمت و تورم ۴۰ درصدی نیز بر افزایش میزان تقاضا تاثیرگذار بود.

بازارها در انتطار مذاکرات

کاکایی ادامه داد: مذاکرات وین به نتیجه نرسید. برنامه‌های دولت نیز تورم‌زا است. در نتیجه کشور با کاهش ارزش ریال مواجه خواهد بود. همچنین، بازارهایی مثل بازار طلا، بورس و ارز با چالش‌های جدی روبه‌رو است. لذا افراد بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازار خودرو می‌دانند.

او گفت: نوسان قیمتی در بازار خودروهای ارزان‌قیمت بیشتر دیده می‌شود. زیرا تعداد بیشتری متقاضی دارد. در رابطه با خرید خودرو از کارخانه باید به این نکته توجه کرد که در خودروهای ارزان‌قیمت رانت بیشتری وجود دارد. هم‌زمان خودروسازان برای جلوگیری از زیان‌ انباشته خود، خودروهای پر فروش را به بهانه آلایندگی بالا و غیره کنار می‌گذارند و خودرویی با ظاهر جدید را به قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.

افزایش قیمت خودرو در دنیا

این کارشناس افزود: خودروهای خارجی نی در هفته‌های آینده با افزایش قیمت همراه می‌شود. به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به کشور عملی شود. اگر نیز آزاد شود، انحصاری خواهد بود. در نتیجه تقاضا بالا می‌رود و افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

کاکایی در ادامه گفت: در حال حاضر با یک تورم پنج تا هفت درصدی در دنیا مواجه هستیم. علاوه بر آن، جنگ اوکراین و روسیه باعث افزایش قیمت انرژی و در ادامه افزایش قیمت فلزات می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در دنیا با افزایش همراه شود.

تا چه زمانی ادامه دارد؟

کاکایی گفت: تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، درآمد ارزی کشور به شفافیت لازم نمی‌رسد. در نتیجه، رانت‌خواری در بحث کلان رخ می‌دهد و باعث تورم می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که تا زمانی که مسئولین به دعوا با یکدیگر بپردازند و به دنبال راه حل برای رفع مشکلات نروند، هیجان بازار ادامه پیدا می‌کند.

223227

کد خبر 1627978

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خودروسازان بازار خودرو گرانی افزایش قیمت خودرو خودروهای ارزان قیمت افزایش قیمت قیمت خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد

به گزارش قدس آنلاین، گروه صنعتی ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای با اشاره به تصویب و اجرایی شدن ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و افزایش مبلغ گواهی اسقاط محصولات مونتاژی، اعلام کرده است که گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره‌گذاری محصول هایما از ۲۵ درصد گواهی اسقاط به ۱.۵ گواهی اسقاط معادل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 قانون ساماندهی صنعت خودرو بالغ بر ۴.۵ سال پیش، مورد بحث مجلس وقت قرار گرفت و در گیرودار رفت‌وآمد به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت پس از سه سال، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید؛ پس از تصویب آن، سه ماه به دولت مهلت داده شد تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کند؛ اما به‌جای آنکه این آیین‌نامه تصویب و ابلاغ شود، ماده ۱۰ این قانون را اصلاح کردند و نام "قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو" را بر آن نهادند. به عبارت دیگر درست در شهریور ماه ۱۴۰۱ که قرار بود آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب شود، ماده ۱۰ را اصلاح کردند.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و ابلاغ آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ۱۵ ماهی معطل و بلاتکلیف باقی ماند تا در نهایت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، بالاخره این آیین‌نامه ابلاغ شد.

در این آئین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها، برای اسقاط خودرو و جایگزین کردن آن با خودروهای نو افزایش پیدا کند.

به دنبال این موضوع، برخی سایت‌ها و در فضای مجازی موضوعی تحت عنوان "افزایش قیمت محصولات مونتاژی ایران‌خودرو" مطرح شد که براساس آن گفته شده بود "افزایش تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروها، سبب افزایش قیمت محصولات مونتاژی شده است."

ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است 

در پی ابلاغ آیین‌نامه مذکور گروه صنعتی ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است:

" براساس مصوبه هیئت وزیران و با توجه به ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره‌گذاری خودروهای مونتاژی شامل خانواده هایما، از ۲۵ درصد گواهی اسقاط به ۱.۵ گواهی اسقاط (معادل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) افزایش یافته است؛ فلذا مبلغ معادل ارزش ریالی روز گواهی اسقاط در سیستم فروش پیاده‌سازی شده و آیتم ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودروهای مونتاژی به مبلغ ۵۲۵ میلیون ریال رسیده است.

بدیهی است بر اساس قراردادهای فروش پرداخت مابه التفاوت ارزش گواهی اسقاط (الزامات قانونی) برای تمامی تعهدات الزامی است.

شایسته است نمایندگان در خصوص اطلاع‌رسانی موضوع فوق به مشتریان شرکت ایران‌خودرو اهتمام ورزند."

البته به تاکید این گروه صنعتی، افزایش قیمت در محصولات هایما رخ نداده و قیمت این محصولات افزایشی نداشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟