Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@06:38:31 GMT

محققان: ابتلای شدید به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۹۸۷۸

محققان: ابتلای شدید به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

یک مطالعه جدید، دقیق‌ترین تحقیقات تا به امروز را در مورد تأثیرات شناختی دراز مدت کووید شدید ارائه کرده است. این تحقیق که توسط دانشمندان "کالج امپریال لندن" و دانشگاه "کمبریج" انجام شده، نقایص شناختی ماندگار را در بیماران بستری شده در بیمارستان نشان داد که معادل کاهش قدرت شناختی مطابق با ۲۰ سال پیری مغز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نیو اطلس، این تحقیق جدید که در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است، به بررسی ۴۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ شدید در بیمارستان پرداخت که ۱۶ نفر از این بیماران در طول مدت اقامت خود در بیمارستان به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نیاز پیدا کرده بودند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، حدود ۶ ماه پس از تجربه این بیماری حاد، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های شناختی پیچیده را پشت سر گذاشتند. سن هر فرد مبتلا به کووید طبقه‌بندی شد و از نظر جمعیتی با افراد سالم مقایسه شد.

"دیوید منون"، نویسنده ارشد این مقاله توضیح داد: اختلال شناختی در طیف وسیعی از اختلالات عصبی از جمله زوال عقل و حتی پیری معمولی رایج است، اما الگوهایی که ما دیدیم، از همه اینها متمایز بود.

این بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با گروه کنترل، در پاسخگویی به تکالیف شناختی، کندتر بودند و در پاسخ‌هایشان دقت کمتری داشتند. به طور مشخص، بیماران مبتلا به کووید در وظایف «استدلال قیاسی کلامی» که برای آزمایش حوزه‌های شناختی استدلال مبتنی بر کلمه خاص طراحی شده‌اند، ضعیف عمل کردند.

این تحقیق نشان داد که مقیاس این نقایص شناختی به طور قابل توجهی با شدت بیماری کووید برای هر بیمار مرتبط است و افراد مبتلا به کووید شدید که نیاز به ونتیلاتور پیدا کرده بودند، بیشترین کاهش شناختی را داشتند.

این تحقیق به طور متوسط، میزان نقایص شناختی را معادل حدود ۲۰ سال پیری محاسبه کرد. بنابراین، یک فرد ۵۰ ساله که با کووید شدید در بیمارستان بستری شده بود، نمرات تست شناختی مشابه آنچه را که از یک فرد ۷۰ ساله دیده می‌شود، نشان داد.

اکنون این یافته‌ها دو سوال بزرگ را مطرح می‌کنند که محققان در حال حاضر پاسخ خوبی برای آنها ندارند. اینکه به طور خاص چه چیزی باعث این اختلالات ماندگار شناختی می‌شود و آیا ظرفیت‌های شناختی بیماران در مدت زمان طولانی بهبود می‌یابد؟

محققان با فرض یک علت بالقوه می‌گویند برخلاف اینکه برخی یافته‌های تحقیقات قبلی ممکن است اشاره داشته باشند، اما این مشکلات شناختی احتمالاً نتیجه نفوذ ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ موسوم به "SARS-CoV-۲" به مغز نیست. در عوض، قابل قبول‌ترین توضیح در این مرحله این است که کووید شدید به دلیل اختلال در تامین اکسیژن مغز و لخته شدن یا خونریزی در طول بیماری حاد می‌تواند موجب آسیب مغزی شود.

همچنین گمان می‌رود که واکنش ایمنی بیش از حد در نقایص ماندگار شناختی در افراد مبتلا به بیماری شدید نقش داشته باشد.

اما آیا این مشکل با گذشت زمان برطرف یا بهتر می‌شود؟ "منون" می‌گوید که تیم او سیگنال‌های ظریفی از بهبود را در بیماران پس از دوره‌های طولانی پیگیری مشاهده کرده است، اما در بهترین حالت هر گونه بهبودی شناختی، کند و تدریجی است.

وی گفت: ما برخی از بیماران را تا ۱۰ ماه پس از عفونت حاد پیگیری کردیم و توانستیم بهبود بسیار آهسته‌ای را مشاهده کنیم. اگرچه این بهبود از نظر آماری معنی‌دار نبود، اما حداقل در مسیر درستی قرار دارد و این امکان وجود دارد که برخی از این افراد هرگز به طور کامل بهبود پیدا نکنند.

مطالعه‌ای که اوایل سال جاری توسط محققان دانشگاه "آکسفورد" منتشر شد، نقایص شناختی جزئی را در افراد مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا ۶ ماه پس از ابتلا نشان داد.

در حال حاضر محققان در کنار این یافته‌های جدید، شروع به ترسیم تصویر واضح‌تری از طیف تأثیرات شناختی ناشی از عفونت کووید-۱۹ کرده‌اند.

"آدام همپشایر"، نویسنده ارشد این مطالعه جدید می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بازماندگان کووید به احتمال زیاد در ماه‌های پس از عفونت حاد خود، مشکلات قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. از آنجایی که واکسیناسیون‌ها و درمان‌های پیچیده‌تر شروع به کاهش تأثیر مرگ و میر کووید-۱۹ کرده‌اند، تمرکز بر بازماندگانی که اثرات مزمن طولانی‌مدت این بیماری جدید را تجربه می‌کنند، بسیار مهم است.

وی افزود: حدود ۴۰ هزار نفر تنها در انگلیس بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند و بسیاری دیگر نیز این بیماری را به شکل حاد تجربه کردند اما در بیمارستان بستری نشده‌اند. این بدان معناست که تعداد زیادی از مردم، تا چندین ماه پس از ابتلا، مشکلات شناختی را تجربه می‌کنند و ما باید فوراً بررسی کنیم که برای کمک به این افراد چه کاری می‌توان انجام داد.

این مطالعه جدید در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید ۱۹ پیری مغز مبتلا به کووید کووید شدید کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ذبیحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شعار هفته سلامت به‌عنوان سلامت خانواده با مشارکت مردم نامیده شده و اهمیت این شعار این است که مردم در امر سلامت، مشارکت داشته باشند تا سلامت جامعه و یک شهرستان تأمین شود.

وی افزود: سطح سواد سلامت مردم در جامعه باید افزایش یابد و از منابع جدید و معتبر شبکه بهداشت استفاده کنند که اگر این امر مهم محقق شود، در پیشگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: پرونده سلامت الکترونیک مهم است، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشت از خدمات رایگان این عنوان استفاده کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

ذبیحی بیان کرد: ۹ هزار سالمند در شهرستان اردستان وجود دارد و از این حیث به عنوان شهرهای پیر استان محسوب می‌شود، در سال گذشته سالمندان شهرستان بیش از ۳۶۰ هزار قرص کلیسم دریافت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در شهرستان اردستان آزمایش قند خون انجام دادند و نزدیک به چهار هزار نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری دیابت هستند که ضرورت دارد به این مهم توجه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و قندخون بررسی شدند که از این مجموع ۳۰ هزار نفر از شهر اردستان بودند و ۹۱ درصد مردم بالای ۱۸ سال در این زمینه بررسی شدند.

ذبیحی اضافه کرد: در این بررسی‌ها، حدود ۱۸۲ نفر مشکوک به بیماری دیابت و ۹۹۶ نفر نیز مشکوک به بیماری فشارخون شناسایی شدند همچنین بیش از دوهزار نفر بیماری پیش‌دیابت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار خانم میانسال در اردستان از نظر سرطان سینه غربالگری شدند و حدود یک‌هزار نفر از این‌ها حداقل یک مشکل در سینه داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که ۲۵۸ مورد اخطاریه دریافت کرده، ۶۱ مورد ارجاع به مراجع قضائی و در ۱۱ مورد نیز پلمب انجام شد.

ذبیحی یادآور شد: سال گذشته بیش از دوهزار کیلوگرم موادغذایی تاریخ گذشته در شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه شدت بیماری سالک در شهرستان اردستان نسبت به گذشته کاهش یافته، گفت: عملیات مبارزه با مخزن بیماری سالک در مناطق آلوده انجام می‌شود، شهر زواره و مهاباد همراه با روستاهای اطراف آن‌ها کانون بیشتر بیماری سالک هستند که عملیات مبارزه در این مناطق نیز انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: گزارشاتی به شبکه بهداشت شهرستان رسیده است که متأسفانه عده‌ای واکسن گریز هستند و خانواده‌ها را به عدم واکسیناسیون فرزندان ترغیب می‌کنند که این بسیار خطرناک بوده و موجب شیوع مجدد بیماری‌هایی می‌شود که صدها سال قبل کنترل شدند.

کد خبر 6089374

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا