Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کارنامه رفتار فنی، حقوقی و سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا تاکنون با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده و در رابطه با کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان متفاوت و متناقض است و در برخی از مواقع آمریکا و کشورهای غربی سعی کردند مطالبات و زورگویی‌های خود را با زبان فنی و از طریق آژانس پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از وظایف آژانس حفاظت از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورها است

یکی از وظایف مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفاظت و صیانت از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورها است که در مواجهه با کشورهای غیرهمسو با ایالات متحده همواره بسیار منفعلانه عمل کرده است و این نوع رفتار غیرحرفه‌ای آژانس همواره در برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان مطرح است.

در آخرین دست از این نوع اقدامات، در دوم تیرماه سال گذشته (۱۴۰۰) در یکی از اماکن مرتبط با سازمان انرژی اتمی کشورمان در اطراف کرج، حادثه‌ی تروریستی رخ داد و به نظر می‌رسد این ساختمان به این علت مورد انتخاب متخاصمین قرار گرفت که فاقد استحکامات ایمن برای حافظت از خود بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، مجتمع «تسا کرج» وظیفه‌ی تولید بیلوز و روتور سانتریفیوژها را بر عهده داشت، به همین جهت تقویت استحکامات دفاعی آن امری ضروری است.

ایران بر اساس برجام متعهد شده بود که در یک بازه‌ی زمانی، فعالیتی برای ساخت این قطعات حساس در سانتریفیوژها نداشته باشد که با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و پس از یک سال صبر در دولت قبل (دولتِ روحانی) مجلس شورای اسلامی با قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی را موظف به از سرگیری بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان کرد.

دوربین‌های نظارتی آژانس در نتیجه خرابکاری در سایت تسا تخریب شد

البته در حمله تروریستی به ساختمان‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی کشورمان در کرج بخشی از دوربین‌های نظارتی آژانس تخریب شد که همین عاملی برای رفتار دوگانه آژانس شد که نشان داد این سازمان به اصطلاح فنی، هیچ واکنش و تحقیقاتی را برای شناسایی عوامل این حمله تروریستی ندارد، اما به صورت شبانه روزی پیگیر نصب مجدد دوربین‌های خود بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، همان وقت یعنی در مهرماه سال ۱۴۰۰ به رسانه‌ها گفت: آقای گروسی و همکاران او به خوبی می‌دانند که تفاهم صورت گرفته میان ایران و آژانس در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین‌ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌گردد و درخواست تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیداری که در حاشیه کنفرانس عمومی وین انجام و مطرح شده بود جایگاهی ندارد، ضمن اینکه در هر دو بار ضمن ارائه توضیحات توسط محمد اسلامی، پاسخ منفی و مخالفت ایران در این رابطه اعلام شده است.

در نهایت بر اساس توافقی که بین ایران و آژانس برقرار شد، تصمیم بر ادامه فعالیت‌های دوربین‌های نظارتی بدون دسترسی آژانس به آن‌ها شد.

ایران برای نصب مجدد دوربین‌های آژانس در تأسیسات تسا سه شرط (بررسی قضائی - امنیتی خرابکاری هسته‌ای در مجتمع تسا؛ محکومیت خرابکاری از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ بررسی فنی دوربین‌ها، قبل از نصب توسط نهادهای امنیتی) را داشت که در نهایت در روز ۲۴ آذرماه سال ۱۴۰۰ با تحقق شروط سه‌گانه اجازه نصب دوربین‌های جدید آژانس در تأسیسات تسا کرج را صادر کرد.

این اجازه به معنای نقض قانون اقدام راهبردی مجلس نبود و تصاویر ضبط‌شده مانند دوربین‌های قبلی در اختیار کشورمان است.
البته ایران صرفاً به این موضوع اکتفا نکرد و در کشور تصمیم بر این شد که تجهیزات حساس سایت کرج به یک سایت مطمئن با ضریب ایمنی بالاتری انتقال یابد. به همین دلیل مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) برای این منظور انتخاب شد.

اسلامی: جابجایی‌ها برای دور شدن از تهدیدات است

در همین راستا محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگویی که با خبرنگار مهر در خصوص استمرار نظارت آژانس در سایت جدید داشت، تصریح کرد: آنچه تحت نظارت آژانس بوده، پادمانی است و طبق پادمان انجام می‌شود و تعریف آنچه در بخش برجامی است، تعریف آن در حقیقت داشتن تجهیزات مانیتورینگ است که با جابجایی‌هایی که برای دور شدن از یک نوع تهدیدات انجام می‌دهیم، متناسب با آن باید اقدام شود.
محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در تشریح این موضوع گفت: در ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مُهر و موم از این ماشین‌ها برداشته شده است. همچنان آژانس هیچ گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی که ایران مجدد به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوط در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.
به نظر می‌رسد این اقدام کشورمان همزمان با مذاکرات وین، می‌تواند پیام واضحی برای طرف‌های غربی در خصوص جدیت ایران برای حفاظت از دستاوردهای راهبردی هسته‌ای کشورمان داشته باشد و پرواضح است با توجه به ضریب امنیتی بالای مجتمع شهید احمدی روشن، بخشی از تهدیدات و نقشه‌های شوم آتی دشمنان ملت ایران برای ضربه به برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ناکام خواهد ماند.

کد خبر 674216 برچسب‌ها هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی هسته‌ای - سانتریفوژ هسته‌ای - نیروگاه هسته‌ای - سازمان انرژی اتمی هسته‌ای - انرژی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هسته ای سانتریفوژ هسته ای نیروگاه هسته ای سازمان انرژی اتمی هسته ای انرژی آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های هسته ای صلح آمیز سازمان انرژی اتمی دوربین های نظارتی ی صلح آمیز دوربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید