Web Analytics Made Easy - Statcounter

میدان حسن‌آباد در دوره‌های مختلف نام‌های مختلفی داشته است؛ شامل ملک‌المتکلمین، پهلوی، هشت‌گنبد و ۳۱ شهریور. اما چطور نامش حسن‌آباد شد؟ در سال‌های دور در مکان فعلی این میدان باغی بزرگ متعلق به میرزا یوسف آشتیانی ملقب به مستوفی‌الممالک وجود داشت. این شخص که یکی از رجال قاجار بود پسری به نام حسن داشت که بعد از گسترش تهران و به خاطر پسرش، این محدوده را حسن‌آباد نامگذاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از فوت میرزا یوسف باغش به قطعه‌های کوچک، تقسیم و درخت‌ها، قطع و خانه‌ها جایگزین آن شد.

در نهایت در اواخر دوره قاجار میدان حسن‌آباد شکل مسکونی به خود گرفت. با روی کارآمدن آقابوذرجمهری به‌عنوان رئیس شهرداری تهران، چهارراه حسن‌آباد به میدانی بزرگ با مساحت ۶ هزارمترمربع تبدیل شد. رضاشاه در دوره سلطنتش یکی از افسرانش به اسم سرتیپ کریم آقابوذرجمهری را برای اصلاح و بازسازی تهران به‌عنوان رئیس شهرداری تهران انتخاب کرد. او چهارراه حسن‌آباد را به میدانی دایره‌ای‌شکل به شعاع ۴۵‌متر و مساحت بیش از ۶هزارمترمربع بنا تبدیل کرد که سال ۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسید.

میدانی با ساختمان‌های مدور و ۸گنبد

میدان حسن‌آباد نمادهای مختلفی دارد. اگر این بار بیشتر به نمای میدان توجه کنید متوجه می‌شود که دورتادور میدان ۴ساختمان مدور هست که روی هرکدام از آنها ۲گنبد کلاه‌فرنگی وجود دارد. البته باید یادآور شویم که ۲گنبد ضلع شمال غربی در آتش‌سوزی ۲سال پیش ساختمان تخریب شدند و ۲گنبد اصلی ضلع جنوب‌شرقی هم به دلیل ساخت‌وساز غیراصولی بانک از بین رفته است.

سازنده این ۴ساختمان مدور شبیه به هم که هرکدام ۲گنبد داشتند قلیچ‌ باقلیان است که به سبک اروپایی آنها را ساخته. مهندس معمار آن هم لئون تادوسیان بود. ساخت گنبدها نیز اثر استاد اکبر نکووقت است که به استاد اکبر خواهرزاده معروف بود.

میدانی که اندک اندک رو به زوال می‌رود

در پی بازسازی بناهای میدان، یکی از ساختمان‌های گنبدی میدان هشت گنبد (حسن‌آباد) در اوایل دهه ۱۳۵۰، تخریب شد تا به جای آن ساختمان چند طبقه شعبه بانک ملی با نمای شیشه‌ای در ضلع جنوب‌شرقی آن ساخته شود. با این ویرانی و آسیب به چهره میدان، قرینگی و یکپارچگی میدان از بین رفت. سال ۱۳۸۰ و در پی بازسازی و مرمت دوباره میدان، شهرداری با تهیه سازه‌ای نمایشی شبیه همان ساختمان گنبدی ویران‌شده، قرینه ساختمان‌های دیگر، میدان را به‌صورت دیواره و پوسته شماتیکی روی نمای ساختمان مدرن و شیشه‌ای بانک ملی بازسازی کرد تا یکپارچگی نمای میدان حفظ شود.

انواع بورس‌های مدرن در اطراف حسن‌آباد کهن

میدان حسن‌آباد ۱۶ فروردین سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. میدانی که امروز بورس وسایل چوبی، کاموا و پیچ و مهره است. در ضلع شمالی میدان کاسبان مبلمان، تجهیزات اداری، میز، صندلی و بورس لوازم چوبی و... مشغول به کار هستند. در ضلع جنوب غربی کاموافروش‌ها فعالیت می‌کنند و در ۳ضلع دیگر میدان کم و بیش مغازه‌های ابزارآلات را می‌توان دید.

موزه ملی ایران، موزه‌ آبگینه، موزه ارتباطات و کتابخانه ملک هم از جاذبه‌های اطراف میدان حسن‌آباد است.

بازسازی‌ها ادامه دارد

سال ١٣٧٨ ساختمان‌های دورتادور میدان که دچار فرسودگی شده بود توسط سازمان زیباسازی شهر تهران مرمت شد. تا اینکه با آتش‌سوزی ۲۶ تیر سال ۱۳۹۸ سقف شیروانی ساختمان ضلع شمال غربی این میدان، ۲گنبد آسیب جدی دیدند. بازسازی این میدان تا امروز ادامه دارد تا به گفته مسئولان زیباسازی شهرداری تهران پس از اتمام پروژه بازسازی ساختمان توسط مالک، با حضور مسئولان میراث فرهنگی اقدامات لازم برای حفظ هویت این میدان تاریخی و خاص صورت گیرد.

کد خبر 673595

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میدان حسن آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه همیشه پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب برای روسیه سودمند نخواهد بود، گفت: موفقیت ارتش در میدان نبرد به سرعت حل مشکلات تکنولوژیکی در پشت جبهه بستگی دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته در کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور تاکید کرد که موفقیت نیروهای مسلح روسیه در جبهه جنگ به سرعت حل مشکلات تکنولوژیکی بستگی دارد.

پوتین گفت: «در شرایط کنونی موفقیت در خط تماس میدان نبرد در اوکراین به این بستگی دارد که در پشت جبهه مشکلات فنی چقدر کارآمد و سریع حل و فصل شوند و طرف‌های درگیر این اقدام را تا چه اندازه فعالانه انجام دهند و این کار باید در زمان واقعی انجام شود و ما در این راستا موفق عمل کرده‌ایم.»

رئیس جمهور در خصوص تعداد پیشرفت‌های جدید در این زمینه، گفت که وزارت دفاع روسیه حتی زمان لازم برای پیگیری پیشنهادات مجتمع صنایع نظامی ملی را ندارد. او گفت: «مجتمع صنایع نظامی مردمی» هم‌اکنون با تمام توان کار می‌کند. وزارت دفاع حتی وقت ندارد پیشنهاداتی که هر روز از سوی دست اندرکاران این حوزه ارائه می‌شود را پیگیری کند. پیشنهادهای جدید هر روز تولد یافته و ارائه می‌شوند.

به گفته او، فناوری‌های هوش مصنوعی، به ویژه در تولید تجهیزات بدون سرنشین، یکی از مهمترین صنایع در حال توسعه در کشور را نشان می دهد.

پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب همیشه به نفع ما نیست

ولادیمیر پوتین در کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه همچنین تاکید کرد که  پاسخ متقارن دادن به تحریم‌های کشورهای غربی، یعنی «پاسخ دادن به ممنوعیت با اعمال ممنوعیت متقابل» همیشه برای روسیه سودمند نیست.

او گفت: «ما باید ببینیم چه کاری به نفع کشور ماست و چه کاری برای کل اقتصاد مضر خواهد بود. ممنوعیت‌ها گاهی اوقات برای بر جای خود نشاندن کسانی که ما را منع می‌کنند مفید است، ولی گاهی اوقات اگر بخواهیم چیزی را برای بازار خود فراهم کنیم، چنین ممنوعیتی صلاح نیست. بنابراین با دقت در این زمینه باید تصمیم گرفت.»

رئیس جمهور روسیه همچنین از پیشنهاد ایجاد یک مرکز هماهنگی برای توسعه روابط تجاری روسیه در بازارهای جدید حمایت کرده و یادآور شد که ایجاد یک مرکز تجاری از جمله در کشورهای آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی منطقی است.

ولادیمیر پوتین در نشست شب گذشته خود تایید کرد که در ماه مه سال جاری میلادی به چین سفر خواهد کرد. چند روز قبل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از فراهم سازی اقدامات برای سفر پوتین به چین خبر داده بود. 

روز چهارشنبه جفری پیات، معاون وزیر انرژی ایالات متحده از اعمال تحریم های جدیدی علیه بخش انرژی روسیه خبر داد و یادآور شد که هدف آنها ارائه دهندگان خدمات و شرکت‌هایی است که در تهیه مواد و فناوری برای پروژه‌های انرژی آینده روسیه مشارکت دارند.

آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کنددعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوبپوتین: غرب در صدد انتقام‌گیری از روسیه است

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد
  • بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید