Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر جهادکشاورزی گفت: از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایران اکونومیست، وزیر جهادکشاورزی چند پدیده مهم در سال‌های اخیر را که بر کشاورزی تاثیر گذاشته، تشریح کرد و گفت: یکی از این پدیده‌ها خشکسالی است که سبب کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید که به علت خشکسالی بود و پیش‌بینی سال جاری هم همین قدر است. این در حالی است که ۱۲ میلیون تن به گندم نیاز داریم و باید وارد کنیم، بنابراین قیمت‌های جهانی به شدت بر بازار ایران اثرگذار است.

وی افزود: این در حالی است که قیمت‌های جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. مثلا ۷۰ درصد روغن آفتابگردان جهان در این دو کشور تولید می‌شود که وقوع جنگ و عدم صادرات غذا از این منطقه سبب چالش بزرگ در امنیت غذای جهان ایجاد کرده است.

این عضو دولت اضافه کرد:‌ از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است. بسیاری از کشورهای جهان هم به سمت ذخیره‌سازی بی‌سابقه رفته‌اند و رقابت سنگینی برای خرید مواد غذایی رخ داده است.

وی افزود:  پیش‌بینی تداوم جنگ اوکراین سبب وخامت اوضاع شده است. الان فصل کشت در اوکراین است و هیچ کشتی انجام نمی‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا ۵ سال آینده دنیا با چالش تولید غذا مواجه خواهد بود. کشورهای جهان استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با بحران غذا در پیش گرفته‌اند، مثل توسعه کشت، ذخیره‌سازی و کاهش صادرات یا حتی ممنوعیت صادرات.

ساداتی‌نژاد سیاست دولت ایران در بحران غذایی جهانی را تشریح کرد و گفت: کشت قراردادی گندم و توزیع همه نهاده‌ها به کشاورزان و بیمه کردن آن، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱۵۰۰ تومان، تکمیل ذخایر، واردات کالا از روسیه و متنوع کردن مبادی ورود و... را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد.

وزیر جهادکشاورزی از پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل نسبت به همسایگان به عنوان مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: گویا یک جاروبرقی در اطراف کشورمان ایجاد شده و تمام مواد غذایی ایران را می‌کشند. برخی کشورها تعرفه واردات کالا و مواد غذایی از ایران را صفر کرده‌اند که فرآیند سیل‌آسای خروج کالاهای اساسی از کشور را شاهدیم.

وی ادامه داد:‌ یک کیسه آرد ۳۸ هزار تومانی در ایران هم‌اکنون در مرزها ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و اینقدر این فاصله جذابیت دارد که واقعا با اقدامات فیزیکی نمی‌توان کنترل کرد و بازارهای کشورهای همسایه از کالاهای ارزان ایرانی اشباع شده است. این یک تهدید برای حوزه امنیت غذایی مردم ما است و وظیفه دولت حفظ امنیت غذایی مردم است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر توزیع ارز به نرخ ای.تی.اس (نزدیک به نرخ نیما) گفت: سال گذشته هم این حکم در بودجه بود که دولت قبل کل ۸ میلیارد دلار منابع برای تخصیص ارز ترجیحی را مصرف کرده بود. اما با جنگ اوکراین وضعیت کاملا تغییر کرده است. بنابراین باید امسال به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم.

وی با اشاره به توزیع یارانه جبرانی گفت: این یارانه هزینه‌های دهک‌های مختلف را پوشش خواهد داد.

وزیر جهادکشاورزی علت افزایش قیمت آرد صنایع را اینطور برشمرد: قاچاق گسترده‌ای در آرد صنف و صنعت انجام می‌شد و به همین دلیل اصلاح نرخ این نوع آرد را در مرحله اول اجرا قرار دادیم و این اقدام برای جلوگیری از خروج آرد از کشور و حفظ امنیت غذایی کشور است. مصرف آرد صنف و صنعت ۲ میلیون تن است.

این عضو دولت از مذاکرات امروز با کارخانجات تولید ماکارونی خبر داد و گفت:‌آرد این کارخانجات تامین شده و هیچ کمبود ماکارونی نخواهیم داشت و کمبود چند روز اخیر مقطعی بوده است و از فردا شاهد عرضه ماکارونی خواهیم بود.

وی نیاز نانوایی‌ها به آرد را ۹ میلیون تن عنوان کرد و گفت: یارانه نان قبل از شروع اجرای اصلاحات، به حساب مردم واریز خواهد شد و جزئیات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم خواهد رسید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نرخ ارز ، دلار 4200 تومانی ، قیمت ارز

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نرخ ارز دلار 4200 تومانی قیمت ارز وزیر جهادکشاورزی کالاهای اساسی افزایش قیمت جنگ اوکراین درصد افزایش میلیون تن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد بعدازظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت آردسازی تصریح کرد: نگاه ویژه نظام به بخش اقتصاد، نشانگر این است که اقتصاد جز مباحث پردغدغه و پرچالش ماست و سعی بر این خواهد بود با استفاده از تمام ابزارهای موجود به سمتی حرکت کنیم که خودباوری و خوداتکایی را به عرصه ظهور برسانیم.

وی همچنین اظهار داشت: در هر زمینه‌ای که دولت با اراده قوی و متعهدانه حضور داشته باشد، بخش خصوصی نیز همراهی و حضوری موفق خواهد داشت.
وفایی نژاد افزود: دولت صرف نظر از همه کاستی‌ها و فشار تحریم‌ها همه تلاش و همیت خود را در جهت پویایی اقتصاد کشور انجام می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه بخشی از کار ما حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزان است، اظهار داشت: در سال گذشته با همراهی کارخانجات آرد استان بیش از ۱۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان مناطق دشت و بالادست استان با شرایط خاص حمایتی خریداری شد، به نحوی که با تدابیر صورت گرفته حمایت مناسب کشاورزان را در بر داشته و با مدیریت صحیح و همراهی کارخانجات آرد استان، کیفیت آرد نیز تضمین شود.

وی افزود: در استان مازندران ۲۱ کارخانه آرد داریم که با بهسازی و نوسازی و توسعه انبارها، سیلو و تجهیزات آزمایشگاهی، تحول و به روزرسانی مناسبی را داشته و برای ارتقای کیفیت تولید آرد سرمایه گذاری می‌کند.

وفایی نژاد تصریح کرد: شیوه نامه درجه بندی کارخانجات در شرف نهایی شدن در کارگروه استان و رفع نواقص و چالش‌ها است و بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و بروزرسانی امکانات، امتیاز و رتبه آنها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم از انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کاسته شود و فعالیت‌های تجاری به سمت بنادر شمالی سوق داده شود، اظهار داشت: طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کالاهای اساسی گندم و روغن را از طریق بنادر استان مازندران وارد کشور کردیم اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل کاهش ضرورت تأمین و دیگر موارد، تأمین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی کشور متوقف شد.

وی با بیان این مطلب افزود: تمام تلاش دولت در حمایت از تولید کالاهای اساسی و خودکفایی در آن انجام خواهد شد اما به منظور تأمین ذخیره استراتژیک و حفظ امنیت غذایی در کشور، رایزنی‌های لازم انجام شد تا در سال جدید فاز اول گندم خریداری شده از کشورهای حاشیه دریای خزر بزودی از طریق بنادر مازندران وارد کشور شود

کد خبر 6092230

دیگر خبرها

  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است