Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@10:11:51 GMT

استاد دانشگاه تشریح کرد: چهار بازیگر اصلی جریان مشروطه

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۱۳۴۹

استاد دانشگاه تشریح کرد: چهار بازیگر اصلی جریان مشروطه

یک استاد حقوق دانشگاه گفت: در جریان مشروطه، سه عامل در پیروزی مؤثر بودند؛ نخستین عامل مسائل سیاست و قدرت سیاسی به طور خاص است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی کرباسیون امروز _چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه_ در ویژه برنامه هفته فرهنگی اصفهان «ناگفته های مشروطه» اظهار کرد: مسائل سیاسی به اذعان کارشناسان ماهیت تنازع قدرت و نزاع دارد، لذا افراد از باب قدرت به طرفداری جریان‌ها چون مشروطه در می‌آمدند و حمایت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دومین عاملی که باعث پیروزی مبارزات عرصه مشروطه شده بحث تجدد خواهی است، تصریح کرد: این تجدد خواهی مفهوم بسیار با اهمیت در مباحث روشنفکرانه دارد، تجدد خواهی یعنی ایرانیان به یک خود آگاهی نسبت به عقب افتادگی خود دست یافتند، لذا تجدد خواهی ایرانیان در دو عرصه صنایع - فنون و عرصه حقوق، آزادی و عدالت شکل گرفت که جریان مشروطه متأثر از این تجدد خواهی در آزادی و حق و حقوق خود بود.

وی خاطرنشان کرد: سومین عامل در بحث پیروزی مشروطه، نقش دولت‌های خارجی است، معتقدم که اگر به گواه تاریخ ارتباطی بین افراد با روسیان و انگلیسیان بوده به معنی نوکر انگلیسی و روسی بودن افراد نیست.

کرباسیون تصریح کرد: همچنین در این عرصه بازیگران عرصه مبارزات مشروطه را به چهار دسته می‌توان تقسیم کنیم، دسته اول روحانیون مشروطه است که خود دو نوع مشروطه خواه و مشروع خواه هستند، به نحوی که سر سلسله جنبان مشروع خواهان سید محمد کاظم یزدی صاحب کتاب عروه الوثقی و شیخ فضل الله نوری و سید احمد طباطبایی است ولی سر سلسله جنبان مشروطه خواهان آخوند خراسانی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اقوام را دومین بازیگران عرصه مشروطه تلقی می‌کنیم، قوم اول ترک‌ها به ریاست ستارخان و باقرخان، قوم دوم بختیاری‌های هستند که سردار اسعد بختیاری و صمصام السطنه سران آن تلقی شده، سومین قوم مازنی‌ها و گیلکی‌ها به ریاست سپهدار تنکابنی و چهارمین قوم ارمنی‌ها به ریاست یپرم خان بودند که در مشروطه تأثیر داشتند.

وی ادامه داد: مورخان بزرگ مشروطه مثل تقی زاده و احمد کسروی غالباً ترک هستند و خواه ناخواه نقش تبریز در جریان مشروطه بسیار نسبت به دیگر اقوام برجسته شده، این درحالی است که چون تبریز در محاصره نیروهای نظامی بوده، حتی نتوانستند به سمت تهران بیایند.

کرباسیون افزود: متأسفانه در بحث قومیت‌ها، خیلی کم درباره نقش افراد غیر ترک در پیروزی مشروطه و آثار علمی که به ارمغان گذاشتند، صحبت شده است.

وی تصریح کرد: سیاستمداران سومین بازیگران عرصه مشروطه بودند، کسانی که وابسته به خاندان قاجار بودند و ثروت و قدرت داشتند که از مهمترین آنها می‌توان به ظل السلطان اشاره کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حقیقت باطن ظل السلطان، قدرت طلبی و پادشاه شدن بود، لذا نمی‌توان وجود آن را کامل فرشته صفت و یا دیو صفت دانست، همچنین دو سوم ایران در حاکمیت ظلالسطان قرار داشت لذا وی هم ابتدا کمک‌ها و همراهی‌هایی با جریان مشروطه داشت.

کرباسیون گفت: چهارمین بازیگر عرصه مبارزات مشروطه روشنفکران بوده‌اند که در رأس آنها میرزا ملکم خان از جلفای اصفهان، میرزا یحیی دولت آبادی و محمد حسین فروغی هستند.

وی تذکر داد: یکی از نکات قابل تأمل در بحث مشروطه در اصفهان این است که محدوده جغرافیای اصفهان را نباید محدود به اصفهان در نظر گرفت، بختیاری‌ها و در رأس آنها خوان‌های بختیاری نقش بسیار تأثیرگذاری داشتند.

وی تاکید کرد: فکرمی‌کنیم که خیلی از روشنفکران ما، دیدی از مشروطه نداشتند، در حالی که این چنین نیست.

حاج آقانورالله ناگفته اصفهان در تاریخ ایران به خصوص تاریخ مشروطه است

در ادامه اردلان فاتح پور، دیگر سخنران مدعو و کارشناس ارشد فلسفه نیز با اشاره به نگاه ایدئولوژیک تاریخی به مشروطه به نقش افرادی چون حاج آقا نورالله، شیخ فضل الله و میرزای نائینی و دو جناح مشروطه خواه و مشروعه خواه پرداخت.

وی به رساله مقیم و مسافر نوشته حاج آقا نورالله اشاره کرد و گفت: این رساله گفت‌وگوی یک مشروطه خواه و یک مشروعه خواه است که به زبانی ساده و قابل فهم برای همه نوشته شده است.

این کارشناس فلسفه با بیان اینکه میدان تاریخ، میدان اندیشه است، افزود: مناظره بین مشروطه خواه اهل دیانت و مشروعه خواهان، نزاع اندیشه‌ای است.

فاتح پور با بیان اینکه می‌توان گفت جمهوری اسلامی تداوم مشروطه اصفهان و نجف است، تاکید کرد: حاج آقا نورالله در لابلای نگاهش به مشروطه نیم نگاهی نیز به جمهوری داشت البته به این لفظ اشاره نداشته، بلکه توضیحاتی می‌دهد که اشاراتی به نوع حکومت جمهوری تا حدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: حاج آقا نورالله مرکز گفت‌وگوی ادیان تأسیس می‌کند که مسلمان و مسیحی در فضایی آزاد به مباحثه بپردازند و این در کنار بسیاری از اقدامات فکری و فرهنگی است که وی در اصفهان از خود به یادگار گذاشته است. شاید به جرأت بتوان گفت حاج آقانورالله ناگفته اصفهان در تاریخ ایران به خصوص تاریخ مشروطه است.

کد خبر 572859

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر انقلاب مشروطه مدیریت شهری هفته فرهنگی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حاج آقا نورالله استاد دانشگاه جریان مشروطه مشروطه خواه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در استان اصفهان

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان از انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی خبر داد.

محسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در اولین ماه از سال جدید، کارشناسان اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان به ۲۴ هزار و ۶۵۴ مأموریت امدادرسانی اعزام شدند که از مجموع آنها ۱۸ هزار و ۲۸۳ مورد مربوط به حوادث غیرتصادفی و ۶۳۷۱ مورد حوادث رانندگی بوده است.

وی افزود: در این مدت از مجموع حوادث رانندگی منجر به جرح در سطح استان ۴۱۴۷ مورد در مناطق شهری و ۲۲۲۴ مورد در نقاط جاده‌ای استان رخ داده است.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به ارائه خدمات اورژانس هوایی در سطح استان خاطرنشان کرد: در فروردین ۱۴۰۳، بالگرد امدادی اورژانس چهار بار به مأموریت اعزام شد و هفت بیمار و مصدوم را به مراکز درمانی استان اصفهان منتقل کرد.

زمانی با اشاره به آمار مأموریت‌های اورژانس موتوری گفت: واحد اورژانس موتوری استان در این مدت به ۳۳۰ مأموریت اعزام شدند و به مددجویان امدادرسانی کردند.

وی ضمن قدردانی از زحمات پرسنل اورژانس به عنوان افراد زندگی بخش در شرایط سخت بیماران اذعان کرد: در یک ماه گذشته کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی با انجام عملیات احیای قلبی و تنفسی هشت بیمار دچار ایست قلبی و تنفسی را از مرگ حتمی نجات دادند، همچنین در تولد چهار نوزاد در شرایط زایمان اورژانسی قبل از رسیدن به مرکز درمانی کمک کردند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان افزود: فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از ۱۶۲ پایگاه امدادی شامل ۸۱ پایگاه شهری، ۸۰ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، چهار دستگاه موتورلانس و یک اتاق فرمان برخوردار است.

کد خبر 748782

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در استان اصفهان
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • تجمع دانشگاهیان در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکار‌های مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می‌آیند